Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
loulou schreef:jij bent zeker nog nooit een dominant paard tegen gekomen. sommige paarden moeten gewoon af en toe op hun plek gezet worden.
dat wil niet zeggen dat je daardoor geen band met een paard op kunt bouwen.
.
loulou schreef:ik zie grondwerk niet als een manier van werken opzich, maar iets wat je ook al toepast in de dagelijkse omgang met je paard. ik vind het dan ook niet nuttig een paar maanden alleen maar met een paard te gaan grondwerken.
daarnaast vind ik bepaalde gronwerk oefenening leuk voor de afwisseling als je eens een dagje niet rijd.
zullen we het er maar op houden dat ieder zijn eigen manier van werken heeft.
en zal dat constant blijven herhalen totdat bij de ruiter die het wel doen een moment van nadenken komt en gaan in zien dat zij de fout zijn en niet het paard

) boeken van in de kast staan en ook een dvd van werken aan de lange lijnen enz. ben er alleen nooit aan toegekomen me er echt in te verdiepen. maar als ik het helemaal onzin zou vinden, zou ik die boeken ook niet aangeschaft hebben. 
Ik vind het jammer dat mensen aanraden van het probleem aan te pakken als je erop zit, want volgens mij is dat nog gevaarlijker dan aan de hand! Een paard dat je gewoon zomaar levensgevaarlijk 'aanvalt', zelfs een hele dominante, dat komt weinig voor, dat gebeurt zelden! De meeste paarden die zo bokken, zullen niet zomaar iemand aanvallen! Een paard dat je er al dan niet levensgevaarlijk afbokt, wel, blijkbaar komt dat dikwijls voor, te zien aan de verschillende antwoorden in diverse toppics!
Spijtig genoeg zien mensen het niet dikwijls op die manier! Paarden bokken of steigeren inderdaad niet zomaar! En zeker als je ze ook uitnodigt tot spel, als ze lekker met soortgenoten staan en je zorgt dat het werk interessant voor hen is! Mijn instructrice zegt vaak, ga eerst maar eens lekker met hen spelen, ... dan kan je terug concentratie en aandacht vragen, net als met kleine kinderen, die vraag je toch ook geen uur aan een stuk concentratie? Maar met een 'kleuter' op 4 benen is dat geen probleem! Wij doen vaak eerst gewoon grondwerk, longeren, spelen (of hoe je het ook wilt noemen) en dan kunnen de paardjes wel eens helemaal knetter gaan rondspringen van joligheid, maar dat is dan nooit gevaarlijk! Ook omdat ze de grenzen kennen én weten dat jij de leider bent en hoe de zaken ervoor staan! En als je er dan opkruipt weten ze ook, ok, nu gaan we op een andere manier spelen, en dan hebben ze meteen hun aandacht erbij! Wat je dan voelt is zoooooo zalig!!! Dat is voor mij een pure verslaving!
Tonidressuur schreef:Daarom dat ik aanraad van grondwerk te doen met dat dominante paard, maar wel door een professional, of zeker onder goede begeleiding! Net zoals anderen aanraden van er een 'professional' op te zetten om het paard aan te pakken, raad ik aan iemand te zoeken voor grondwerk, en het probleem eerst en vooral op te lossen als je met twee voeten veilig op de grond staat!
Op de trainingsmanier dan, MET professionele begeleiding welliswaar en dus niet 'uit de boekskes'. In alles wat je doet met paarden heb je goede begeleiding nodig lijkt me! Misschien ga ik teveel uit van het feit dat iedereen dat weet en beseft?
want die heb ik nog nooit zien rijden dus daar heb ik geen idee van)
...) sallandval schreef:ik ben het met beide discussierende partijen eens. Ik ben een groot fan van grondwerken; maar ik denk niet dat iemand die dat in feite weinig interesseert zich ooit genoeg zal inlezen om het efficient te doen!
En hier zie ik eerder een rijtechnisch probleem. Het zou mij niet verbazen als het iets simpel was als; te korte teugels... gevolgd door verwarring "welke kant moet ik nou op?" gevolgd door de ontdekking dat staken werkt. En dan is er een probleem geboren.
eikaam schreef:sallandval schreef:ik ben het met beide discussierende partijen eens. Ik ben een groot fan van grondwerken; maar ik denk niet dat iemand die dat in feite weinig interesseert zich ooit genoeg zal inlezen om het efficient te doen!
En hier zie ik eerder een rijtechnisch probleem. Het zou mij niet verbazen als het iets simpel was als; te korte teugels... gevolgd door verwarring "welke kant moet ik nou op?" gevolgd door de ontdekking dat staken werkt. En dan is er een probleem geboren.
Er zijn echt mensen die mijn verhaal niet goed lezen he. Mijn paard had nog nooit een stap miszet. Ik rijd altijd eerst lang en laag en dan pak ik eventjes 10min op. Maar ik heb nooit té korte teugels. Mijn paard blokkeerde bij een balkje en blijft dit doen omdat ze toen ingezien heeft dat ze het kan doen. Simpelweg omdat zij 630kg weegt en ik er met mijn 70kg gewoon boven op zit. Als een paard stopt en de lucht ingaat, kan je daar bitterweinig aandoen. Het enige wat je kan doen is ze terug naar voor PROBEREN te krijgen.
loulou schreef:ze heeft er al iemand bijgehaald
eikaam schreef:Er zijn echt mensen die mijn verhaal niet goed lezen he. Mijn paard had nog nooit een stap miszet. Ik rijd altijd eerst lang en laag en dan pak ik eventjes 10min op. Maar ik heb nooit té korte teugels. Mijn paard blokkeerde bij een balkje en blijft dit doen omdat ze toen ingezien heeft dat ze het kan doen. Simpelweg omdat zij 630kg weegt en ik er met mijn 70kg gewoon boven op zit. Als een paard stopt en de lucht ingaat, kan je daar bitterweinig aandoen. Het enige wat je kan doen is ze terug naar voor PROBEREN te krijgen.
loulou schreef:waarschijnlijk zie ik teveel meisjes die hun paard kunstje laten doen
maar het probleem is in mijn ogen dat er heel vaak grondwerk wordt geadviseerd, maar als je het in wilt zoals jij het hierboven beschrijft heb je daar ook gewoon training in nodig. als een leek gaan grondwerken met een dominant paard levert alleen maar gevaarlijke situaties op, omdat de kans op miscommunicatie groot is (lijkt mij)
ik vind bepaalde zaken van grondwerk best interessant hoor. je hoort mij niet zeggen dat het lummelen is.
heb er meerdere (ongelezen) boeken van in de kast staan en ook een dvd van werken aan de lange lijnen enz. ben er alleen nooit aan toegekomen me er echt in te verdiepen. maar als ik het helemaal onzin zou vinden, zou ik die boeken ook niet aangeschaft hebben.
ik vind het alleen zo jammer dat er altijd meteen 'grondwerk' geroepen wordt. terwijl iemand met een 'probleem'paard zit, die zich nooit in grondwerk verdiept heeft. en dan dus met dat 'probleem'paard gaat experimenteren. als iemand zijn paard al niet kan longeren, vind ik zoiets levensgevaarlijk.