Paard niet rustig kunnen krijgen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: Paard niet rustig kunnen krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:55

Als je gewoon heel zwaar gaat zitten als je richting de hoeken gaat en haar heel licht terugvraagt
zodat ze niet te schuin door de bochten gaat dan valt het wel mee.. als ze hard rennen is het
bokken erbij juist heel moeilijk voor ze. Voor ik het deed bij die van mij reed ik weleens 2 uur lang,
dan ging ik uitstappen, hij hoorde iets en dan ging hij alsnog aan de kletter. Ik was dat zat. Maargoed,
mijn paard was gewoon apart.. ging je op buitenrit en had je je teugels op maat liep hij continu te
huppelen, gaf je je teugels lang dan stapte hij wel maar dan stapte hij echt alsof hij de trein moest
halen. We hadden een parkje bij stal, en dan ging ik eerst op stal instappen en dan liet ik hem daar
een rondje doen wattie zelf wou.. bij hem was dat rennen, terugkomen en bokken, en weer rennen.
Het tweede rondje van het park dacht hij hee.. hier ben ik al geweest.. en dan wou die draven, en
dan liet ik hem gewoon weer aangalloperen en het rondje dik overdoen. En het 3e rondje gingen
we gewoon stappen en draven.

Nou.. hij is van de 20x misschien 4x flink aan de ren gegaan maar daarna vond hij het toch niet
zo boeiend meer :P Maargoed ieder paard is anders! Je MOET ook niets, het zijn suggesties he :)

Misschien moet je er gewoon lekker een cross mee gaan rijden :P

Johanna59

Re: Paard niet rustig kunnen krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:00

Omdat jij hem te heet vindt, vergeet je te rijden. Met je been dus, omdat hij zo loperig is. Juist aan je been zetten, waardoor de druk aan de voorkant minder wordt. Aldoor je hand weer naar voren doen.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:50

Ze bokt gelukkig niet. En ik denk idd dat het een ideaal crosspaard is :D
Maar voordat we een crooss gaan rijden, wil haar toch eerst beter onder controle hebben.
As zaterdag hebben we een springwedstrijdje, mischien dat ze daar wat energie van kwijt raakt :P

Ik merk idd dat ik mn benen er soms te weinig aan heb. Daar werken we aan.

Morgen zal ik eens een aantal tips proberen, waarvan ik denk dat ze het beste bij het paard passen.
Ben benieuwd :)

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:24

nee, niet uit laten rennen. Dit is waarschijnlijk geen frissigheid, maar zenuwen.

Toch consequent werken aan het tempo en proberen een "beloning" te geven zodra ze langzaam genoeg gaat (ontspanning, stem, klopje). Heel goed letten op wat je eigen lijf doet. Ontspannen zodra de juiste manier van lopen wordt bereikt. Anders blijf je spanning doorgeven. Vroeg corrigeren en doorcorrigeren totdat je het tempo hebt wat je wilt. Diep, laag, beetje over de schouder als dat kan.

Hoop dat het gaat lukken. Succes.

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:33

Mijn paard heeft vader van moeder Ulft (vader van Ferro) en als vader French Buffet (engels volbloed, met dat bloed kan hij goed rennen ja). Toen ik mijn paard net had (ook 7 jaar) ging hij ook steeds bij niets aan de kletter (in de buitenbak) met name linksom en ook vaak als ik net zat. Ik ben heel wat weken bezig geweest maar nu (halfjaartje later) geeft hij alleen nog een rilling of drie stappen sneller als hij 'schrikt'.

De tips voor mij waren:
- begin elke keer rijden rechtsom (omdat het probleem linksom groter was)
- als hij gaat rennen doorrijden naar een hoger tempo (eventueel op een grote volte) totdat hij langzamer wil en dan nog minstens een heel rondje op het hoge tempo volhouden. wel af en toe afwisselen met terugnemen tot bijvoorkeur halthouden (maar dat lukte niet altijd)
- veel stelling, tegenstelling en grote voltesrijden om hem los en recht te krijgen
- als ik al een tijdje aan het rijden was (en dus de ergste frisheid eraf en alle spieren opgewarmd) op een volte 15 meter aangaloperen en dan centimeter voor centimeter de teugels langer laten worden maar wel op de volte houden (moeten ze zelf hun balans zoeken)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:54

Ben gisteren eerst aan het longeren geweest en daarna eropgestapt.
Toen kon ik oefeningen met haar echt relaxt stappen.
Heb vandaag grondwerk gedaan en ze begint me steeds meer te vertrouwen.
Ze loopt gewoon los naast me en volgt me waar ik ga.

Zaterdag ga ik er weer op, ben benieuwd :D

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:09

Ik heb ook een kennedy gehad. Veel grondwerk hielp bij die van mij erg goed. Duidelijkheid op de grond bieden en als je er op zit zelfde reageren. Niet toestaan dat er gerend wordt. En inderdaad goed belonen bij goed gedrag. succes

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:44

Krijgt ze veel biks? Gewoon aan een kwart 2x per dag zetten.
Elke dag proberen te longeren, teveel energie moet er uit!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 18:12

@rougelamer, daar ligt het niet aan. het komt door haar karakter ;)

Vandaag heb ik haar in het parcour gestart. Ze was zo fijn te rijden, de eigenaar was erg verrast.
We zijn 3e geworden :D

Ik heb met de eigenaar overlegt, zijn bedrijf word binnenkort waarschijnlijk verkocht en dan gaat hij paarden 'opruimen' waaronder dus de merrie waar ik op rijd. :(
Nu mag ik haar verder doorijden en dan proberen te verkopen.
Gelukkig maar, want ze is veel te goed om geslacht te worden.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:15

meer buiten
longeren voor het rijden
voer
zadel rug problemen
heel langzaam lichtrijden
en kleine ophoudingen maken
heel veel suc6 met je paard *D

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:44

Een kleine update, het vertrouwen word steeds beter.
Ze is nu echt fijn en rustig te rijden. Heel soms raakt ze nog in paniek, maar als ze dan maar weet dat dat niet erg is en dat we dan een stapje terug doen, is ze direkt weer rustig.
*\o/*

Zimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:45

Johanna59 schreef:
Omdat jij hem te heet vindt, vergeet je te rijden. Met je been dus, omdat hij zo loperig is. Juist aan je been zetten, waardoor de druk aan de voorkant minder wordt. Aldoor je hand weer naar voren doen.

Dat klopt helemaal inderdaad. Zo zou ik het aanpakken, maar als dat niet lukt, kijk, omdat jij hem dus te heet vind, vergeet je inderdaad te rijden, dat is al gezegd. Je zit er dan waarachijnlijk alleen maar gespannen op, wachten tot een ontploffing. Weet je eigelijk wel wat er gebeurd als je het negeert, ophouding maakt en gewoon doorrijd, alsof er niks aan de hand is? Wie weet helpt dat wel?

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:23

het paard kan ook reageren op hoe opgewonden de ruiter is. Ik ben zelf helemaal niet geschikt voor paarden die heel rennerig en voorwaarts zijn, ik ga daar drukker van rijden en de paarden worden dan alleen maar meer opgewonden. misschien moet je niet iets aan je rijden verranderen maar aan de manier waarop je op je paard zit, probeer zelf zo rustig mogelijk te zijn en als je drukker word probeer dat niet over te brengen op je paard.

weet niet of dit het probleem is, maar misschien heb je er wat aan

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:04

marloes1990 schreef:
het paard kan ook reageren op hoe opgewonden de ruiter is. Ik ben zelf helemaal niet geschikt voor paarden die heel rennerig en voorwaarts zijn, ik ga daar drukker van rijden en de paarden worden dan alleen maar meer opgewonden. misschien moet je niet iets aan je rijden verranderen maar aan de manier waarop je op je paard zit, probeer zelf zo rustig mogelijk te zijn en als je drukker word probeer dat niet over te brengen op je paard.

weet niet of dit het probleem is, maar misschien heb je er wat aan

Ik ben juist geschikt voor dit soort paarden, omdat ik ze vaak rustig krijg.
Zie dus ook de update :D
Ik heb haar nu dus al zover dat we een b proef kunnen starten.
As vrijdag gaan we haar verhuizen naar een andere stal en daar kom ik onder begeleiding van een LT amazone, ik verwacht dat het dan nog veel beter gaat.

voisinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:48

Orrie_VBW schreef:
Ik rij op een 7 jarige merrie v. Kennedy.
Heel braaf dier in omgang en onder het zadel.
Alleen is er een probleem, ze is niet rustig te krijgen. :):)
Er hebben verschillende mensen op gereden, die zijn gestopt omdat ze gewoon te druk werd. Ik ben het gaan proberen, omdat dit mijn type paarden zijn en ik denk dat ze vast wel rustig moet kunnen worden.

Ik rij haar op een dubbelgebroken trens zonder sporen. Ze is ook gewoon nageefelijk te rijden, alleen kan ik mn teugels geen cm laten vieren want dan gaat ze er vandoor. Afentoe doet ze een paar passen rustig, dan beloon ik haar en geef iets meer teugel, maar naar de volgende passen moet ik de teugels er ook al weer bij pakken, omdat ze er dan weer vandoor gaat.

Heeft iemand tips om haar rustiger te kunnen krijgen?

ik denk dat somige paarden gewoon niet rustig kunnen zijn, dat is namelijk ook mijn geval ik heb een merrieke (dochter van french buffet) en dat is een zot van de snelheid, ze is super sterk en kan ook geen 2 meter rustig lopen dus ik weet niet wat je kunt doen behalve veel rijden en oefenen ik doe het elke dag en met de tijd komt het wel beter :D

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:50

Orrie_VBW schreef:
Ze komt iedere dag buiten, krijgt weinig krachtvoer en onbeperkt kuil.
Ook past het tuig goed. Daar is allemaal al naar gekeken ;)
Het zal waarschijnlijk ook in de bloedlijnen zitten, heb vaker gehoord dat kennedy's zo kunnen zijn.

Het probleem is dat ze aan een touwtje naast je wel rustig loopt, maar wel snel in de stress schiet als er iets gebeurt.
Alleen kan ik haar dan weer zo kalmeren.

Ik rijd ook veel voltes op beide handen. Op rechts begint ze dan rustiger te lopen en zodra ik weer linksom ga, gaat ze weer versnellen.
Overgangen probeer ik ook veel te doen, maar galop-draf overgangen word ze alleen maar heter van.

@ vur, dat zal ik eens gaan proberen

Klopt, bij ons op stal staat ook een Kennedy, die word ook rennerig wanneer je wat teugel geeft..
Blijven oefenen

voisinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:59

Nienke96 schreef:
Orrie_VBW schreef:
Ze komt iedere dag buiten, krijgt weinig krachtvoer en onbeperkt kuil.
Ook past het tuig goed. Daar is allemaal al naar gekeken ;)
Het zal waarschijnlijk ook in de bloedlijnen zitten, heb vaker gehoord dat kennedy's zo kunnen zijn.

Het probleem is dat ze aan een touwtje naast je wel rustig loopt, maar wel snel in de stress schiet als er iets gebeurt.
Alleen kan ik haar dan weer zo kalmeren.

Ik rijd ook veel voltes op beide handen. Op rechts begint ze dan rustiger te lopen en zodra ik weer linksom ga, gaat ze weer versnellen.
Overgangen probeer ik ook veel te doen, maar galop-draf overgangen word ze alleen maar heter van.

@ vur, dat zal ik eens gaan proberen

Klopt, bij ons op stal staat ook een Kennedy, die word ook rennerig wanneer je wat teugel geeft..
Blijven oefenen

wat ik veel doe is eens versnellen en vertragen vb: in de diagonaal laat ik ze eens goed vooruit gaan en in de bocht ga ik ze weer stiller houden /3