Help, mijn fries wil nooit in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bernadette86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:44

Ik heb met mijn fries eerst aan de longeer geleerd te galopperen. In het begin met longeer zweep en er naast rennen, als hulp zei ik dan ook galop. Als de dan aansprong heb ik dat enorm beloont met mijn stem. Tot het moment dat ze er weer uitviel, dan riep ik nog een keer galop en gebruikte ik de longeer zweep (alleen het geluid is al voldoende). Op een gegeven moment had ze door dat het woord galop bij het galopperen hoorde en dat ze dan beloond werd. Vervolgens ging ik dit onder het zadel ook doen. Ze deed het vervolgens ook op stem, als het goed ging beloonde ik haar volop. Ze galoppeert nu door totdat ik zeg dat ze terug mag vallen naar de draf. En dat alles op stem. :D

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:03

Ik heb haar gister gelongeerd en boven verwachting galopeerde ze soms wel ontspannen,
maar dan wel nog een beetje ongecontroleerd.
Ik ga binnekort een Pessoa gebruiken.
ik heb inderdaad nu eventjes wat geimproviseerd met die blauwe touwtjes (die waren niet erg strak, omdat het de 1e keer was in winter)
En omdat het nu weer de eerste keer longeren is voor haar (omdat ik dat nooit doe)
ging het best goed.
hier een foto'tje

Afbeelding

Yviertje

Re: Help, mijn fries wil nooit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:07

Vraag wel hulp bij het instellen. Een pessoa zet je snel te strak en dan ben je helemaal niet goed bezig.

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:12

Yviertje schreef:
Vraag wel hulp bij het instellen. Een pessoa zet je snel te strak en dan ben je helemaal niet goed bezig.

Zal ik zeker doen! :)

Yviertje

Re: Help, mijn fries wil nooit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:13

ok! succes ermee!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:09

Je kunt haar meer lang en laag stellen door het touwtje onderdaan de singel vast te maken, tussen de voorbenen door het bit halen en dan aan de zijkant vd singel. Lichte druk erop, maar wel zodat ze de hals strekt. Je kunt de longeerlijn enkel door het bit halen en vastmaken aan de singel. Als ze dan omhoog komt geef je lichte druk, ontspant ze laat je los. Werkt het beste in afgesloten longeerbak. Zorg ervoor dat de achterhand erbij komt door de hoek als het ware met je zweep te sluiten. Zo geef je dus met teugel of zweep aanwijzing aan je paard.
@ bitje mee eens, zeker onder de man nog niet galopperen als de draf niet onder controle is. Tijdens longeren doe ik het wel op bovenstaande manier. In afgezette bak gaat dit erg goed.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:24

doe het eerst goed met longeren. en je stemhulp let op gaaalop. al doe je dat en je zit erop kan het ook helpen.