April (Fries X Tinker) @ bitloos!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:09

Curly85 schreef:
Daarbij wil ik reageren op iedereen die over het zweepje zit. Ik kan me echt kwaadmaken als mensen zeggen dat je een paard aan je been moet krijgen met een zweep. Hoe wil je dat doen? Een paard 'een keer een goede mep geven' zoals voorgesteld, hoe haal je het in je hoofd. De overgangen rijden is de juiste remedie. Een paard gaat anders op je zweep lopen en nog steeds totaal niet op je benen dus wat schiet je ermee op? Ik heb al zeker 10 jaar niet met een zweeo gereden! Daarbij zal een tikje op een gegeven moment steeds harder moeten omdat ze er 'dood' van worden. Heb iemand gekend die zijn paard zowat in mekaar moest meppen (vreselijk) zo murwm was die knol geworden door slecht zweepgebruik.

Ga vreselijk veel overgangen en figuren rijden. Zorg dat je paard soepel wordt en meer reactie geeft op je been. Als jij je beenligging stabieler hebt en je hakken uitgedrukt houden kun je inderdaad beter onderscheid maken tussen spoor en kuithulp. Daarbij ook met je zit gaan werken laat je gewicht meespelen in het voorwaartser maken. Eventueel je stem kan ook net het zetje geven alleen let daarbij op dat je niet zoals met de zweep een reactie puur alleen op de stem krijgt. Niet te veel klikken want ook daar reageren ze niet op.

Sorry, maar hier ben ik het echt niet mee eens..
Als je een paard constant tikt/mept met de zweep wordt ie er wel "dood" voor inderdaad, net zoals ie dat voor het been wordt als je hem constant drijft. Ik heb al tig (jonge) paarden gereden en ik leerde paarden altijd zo beter op het been te reageren en dat gaat perfect!
Als je een overgang (en daar horen de middendraf/uitgestrekte draf enz ook bij) naar voren rijdt en het paard reageerd niet na 1 keer duidelijk aansporen, kun je hem een tik (niet slaan!) geven. Daarna weer bijdrijven en in het gewenste tempo benen en zweep niet gebruiken (behalve bij oefeningen zoals wijken, volte enz. natuurlijk). Als het paard afzakt in tempo eerst ong 2 keer bijdrijven, geen reactie, dan een tikje... En belonen natuurlijk! Zo snapt een paard het snel genoeg en word een paard niet doof voor het been en ook niet voor de zweep. Ik heb het nog nooit mee gemaakt dat als je het op zo'n manier doet, dat een paard doof werd voor de zweep! Als je maar onthoudt dat een zweep en spoor EXTRA hulpmiddelen zijn en deze steeds minder of helemaal niet nodig zijn als je paard goed loopt. Dan kan het geregeld worden met de kuit en zit.
Met het veel overgangen en figuren rijden ben ik het wel eens, dit kan zeker bijdragen aan een soepel lopend paard dat aan het been is.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:07

blijven tch super mooie paarden!! Mijn volgende keus denk ik :-)

sanapril

Re: April (Fries X Tinker) @ bitloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 10:11

Dank je lawboy! goede keuze hoor heb al veel plezier met haar beleefd!

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 03:26

leuk! ik heb ook een kruising fries, hou wel van die leuke kruisingen!
probeer wel je been stiller te houden en haar beter aan je hulpen te krijgen, nu moet je soms wel erg grof inwerken en dat is zonde want verder ziet het er vriendelijk uit

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:22

moes schreef:
Curly85 schreef:
Daarbij wil ik reageren op iedereen die over het zweepje zit. Ik kan me echt kwaadmaken als mensen zeggen dat je een paard aan je been moet krijgen met een zweep. Hoe wil je dat doen? Een paard 'een keer een goede mep geven' zoals voorgesteld, hoe haal je het in je hoofd. De overgangen rijden is de juiste remedie. Een paard gaat anders op je zweep lopen en nog steeds totaal niet op je benen dus wat schiet je ermee op? Ik heb al zeker 10 jaar niet met een zweeo gereden! Daarbij zal een tikje op een gegeven moment steeds harder moeten omdat ze er 'dood' van worden. Heb iemand gekend die zijn paard zowat in mekaar moest meppen (vreselijk) zo murwm was die knol geworden door slecht zweepgebruik.

Ga vreselijk veel overgangen en figuren rijden. Zorg dat je paard soepel wordt en meer reactie geeft op je been. Als jij je beenligging stabieler hebt en je hakken uitgedrukt houden kun je inderdaad beter onderscheid maken tussen spoor en kuithulp. Daarbij ook met je zit gaan werken laat je gewicht meespelen in het voorwaartser maken. Eventueel je stem kan ook net het zetje geven alleen let daarbij op dat je niet zoals met de zweep een reactie puur alleen op de stem krijgt. Niet te veel klikken want ook daar reageren ze niet op.

Sorry, maar hier ben ik het echt niet mee eens..
Als je een paard constant tikt/mept met de zweep wordt ie er wel "dood" voor inderdaad, net zoals ie dat voor het been wordt als je hem constant drijft. Ik heb al tig (jonge) paarden gereden en ik leerde paarden altijd zo beter op het been te reageren en dat gaat perfect!
Als je een overgang (en daar horen de middendraf/uitgestrekte draf enz ook bij) naar voren rijdt en het paard reageerd niet na 1 keer duidelijk aansporen, kun je hem een tik (niet slaan!) geven. Daarna weer bijdrijven en in het gewenste tempo benen en zweep niet gebruiken (behalve bij oefeningen zoals wijken, volte enz. natuurlijk). Als het paard afzakt in tempo eerst ong 2 keer bijdrijven, geen reactie, dan een tikje... En belonen natuurlijk! Zo snapt een paard het snel genoeg en word een paard niet doof voor het been en ook niet voor de zweep. Ik heb het nog nooit mee gemaakt dat als je het op zo'n manier doet, dat een paard doof werd voor de zweep! Als je maar onthoudt dat een zweep en spoor EXTRA hulpmiddelen zijn en deze steeds minder of helemaal niet nodig zijn als je paard goed loopt. Dan kan het geregeld worden met de kuit en zit.
Met het veel overgangen en figuren rijden ben ik het wel eens, dit kan zeker bijdragen aan een soepel lopend paard dat aan het been is.

Gewoon een vraag maar hoeveel toch beginnende ruiters gebruiken de zweep niet als een hulpmiddel maar als MIDDEL om hun paard maar naar voren te krijgen? Als hulp heb ik er niet zo zeer problemen mee alleen helaas is dit in 99 van de 100 gevallen niet meer zo....
Zie het net als een slof bijvoorbeeld ook dat vind ik een buitengewoon fijn hulpmiddel mits het goed gebruikt wordt. Maar ook dit wordt vaker misbruikt.

Mara goed ik hoop dat de TS met alles wat doet. Ik wil alleen benadrukken en lees alle posts maar op dat iedereen naar die zweep verwijst zonder daadwerkelijk erbij na te denken dat overgangen en veel fuguren ook een enorm verschil maken

Lindab101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:25

Jullie zijn een goede combi. +:)+ Alleen probeer bij de galop wat minder met je benen te 'schoppen'.

Verder heel goed!

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:39

gabjj8 schreef:
xxmariska97 schreef:
ik wil met mijn pownie ook bitloos gaan rijden alleen dit kan veel druk op de neus geven...
dat is wel jammer maar waarschijnlijk laat ik het gewoon zo.. :(:)

even offtopic:
het is toch echt nog steeds in ABN pony geen pownie

Ja goh dat snap ik ook wel!!!
dit vind ik gwn leuker! :(

amber_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:16

loopt netjes en leuk.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:25

Leuk paardje :) da's een geslaagde combi tussen Fries en Tinker ^^
Ik ga akkoord met wat hier allemaal is gezegd en zou er graag nog aan toevoegen dat ik vind dat je een beetje meer aan je zit en houding moet werken. Ik heb de indruk dat je nogal fel "hobbelt" tijdens het doorzitten en ietsje te veel meegaat in de galop.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:34

Superleuke kruising!
Hoe groot is ze?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:49

Probeer eerst aan de achterhand te werken voordat je dit gaat doen. Ze moet eerst lekker van achteren eraan lopen, wees streng, meteen vanaf het begin, niet relaxt stappen, nee hup: aan het werk, rustig stappen maar wel met impuls. Dan wordt je draven al een heel stuk beter, zelfde met je overgangen. Geef dan niets om waar het hoofd op dat moment te vinden is, zolang hij maar niet de neus erin drukt, want dan kom de achterhand er nooit bij, dus omhoog met het hoofd, eerst goed stappen en draven en galloperen en dan pas aan het hoofd gaan denken.

Aan iedereen die zegt: hij was nu slomer dan normaal: een paard kan altijd een slechte dag hebben, maar mocht ik mijn bijrijdpaard zo erg prikken met sporen op een dag dat hij 'sloom' is zal ik toch echt na 3x al in gallop zitten en een flinke ook! Je basis is totaal niet goed. Een paard kan nooit lekker naar beneden komen wanneer hij er niet goed van achteren bij is. Hij is nu afgebogen maar loopt als het ware de grond in. Dus nu eerst: hoofd omhoog, schakelen en consequent zijn: been (zonder spoor!), geen reactie tik! en weer been, weer geen reactie, weer een tik en geen tikje! Gewoon even een flinke mep, want dan ben je er het snelst vanaf. Hij voelt je been meer dan genoeg maar negeert het totaal. Wanneer hij loopt: benen eraf.
Neem je een bocht: vlak voor het draaien even extra been, houd hij deze snelheid niet vast, gewoon even een tik. Wees streng! Want als je zo liefjes doorrijd zal er niet snel een verbetering in komen en ga je als ware stilstaan en doe je niet wat je eigenlijk wil bereiken met het lange teugelen.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 06:44

De sporen mogen zoals genoemt wel wat minder, toch vind ik het vanvoren er lekker ontspannen uitzien! En wat een gave kruising zeg!