Curly85 schreef:Daarbij wil ik reageren op iedereen die over het zweepje zit. Ik kan me echt kwaadmaken als mensen zeggen dat je een paard aan je been moet krijgen met een zweep. Hoe wil je dat doen? Een paard 'een keer een goede mep geven' zoals voorgesteld, hoe haal je het in je hoofd. De overgangen rijden is de juiste remedie. Een paard gaat anders op je zweep lopen en nog steeds totaal niet op je benen dus wat schiet je ermee op? Ik heb al zeker 10 jaar niet met een zweeo gereden! Daarbij zal een tikje op een gegeven moment steeds harder moeten omdat ze er 'dood' van worden. Heb iemand gekend die zijn paard zowat in mekaar moest meppen (vreselijk) zo murwm was die knol geworden door slecht zweepgebruik.
Ga vreselijk veel overgangen en figuren rijden. Zorg dat je paard soepel wordt en meer reactie geeft op je been. Als jij je beenligging stabieler hebt en je hakken uitgedrukt houden kun je inderdaad beter onderscheid maken tussen spoor en kuithulp. Daarbij ook met je zit gaan werken laat je gewicht meespelen in het voorwaartser maken. Eventueel je stem kan ook net het zetje geven alleen let daarbij op dat je niet zoals met de zweep een reactie puur alleen op de stem krijgt. Niet te veel klikken want ook daar reageren ze niet op.
Sorry, maar hier ben ik het echt niet mee eens..
Als je een paard constant tikt/mept met de zweep wordt ie er wel "dood" voor inderdaad, net zoals ie dat voor het been wordt als je hem constant drijft. Ik heb al tig (jonge) paarden gereden en ik leerde paarden altijd zo beter op het been te reageren en dat gaat perfect!
Als je een overgang (en daar horen de middendraf/uitgestrekte draf enz ook bij) naar voren rijdt en het paard reageerd niet na 1 keer duidelijk aansporen, kun je hem een tik (niet slaan!) geven. Daarna weer bijdrijven en in het gewenste tempo benen en zweep niet gebruiken (behalve bij oefeningen zoals wijken, volte enz. natuurlijk). Als het paard afzakt in tempo eerst ong 2 keer bijdrijven, geen reactie, dan een tikje... En belonen natuurlijk! Zo snapt een paard het snel genoeg en word een paard niet doof voor het been en ook niet voor de zweep. Ik heb het nog nooit mee gemaakt dat als je het op zo'n manier doet, dat een paard doof werd voor de zweep! Als je maar onthoudt dat een zweep en spoor EXTRA hulpmiddelen zijn en deze steeds minder of helemaal niet nodig zijn als je paard goed loopt. Dan kan het geregeld worden met de kuit en zit.
Met het veel overgangen en figuren rijden ben ik het wel eens, dit kan zeker bijdragen aan een soepel lopend paard dat aan het been is.