Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:42

Kan ook aan het paard liggen. Tuurlijk is het dan nog een kwestie van oefenen, maar het ene paard is makkelijker dan het andere. Ik kan op vele paarden doorzitten, maar met me eigenpaard heb ik nog altijd moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:55

Ansie schreef:
hmm ik ken het.. toevallig gister nog geoefend tijdens mijn les. Ik zit echt nooit door, omdat ik het niet fijn vind maar daardoor leer ik het ook nooit. Daarbij komt ook nog dat het paard altijd reageert als ik ga zitten, door langzamer (overgang stap) of harder (overgang galop) te gaan en dan wordt ie pissig als ik daar geen hulp voor geef (en toch blijf zitten) omdat hij het ook niet meer snapt. :+
Dus ik zit met 2 dingen: ik moet leren zitten en voor het paard moet het duidelijk zijn dat ik in hetzelfde tempo door wil draven terwijl ik blijf zitten. Scheelt ook enorm als het paard wel in 1 tempo blijft lopen, dat maakt het voor de ruiter wat stabieler.
Dus mijn instructrice stond gister te roepen: stuitje in het zadel, dus ook bekken kantelen inderdaad. Persoonlijk ben ik meer van het springen en heb de neiging om een beetje te gaan staan in de beugels en de 'klappen' zo op te vangen. Dus moet ook mijn benen ontspannen laten hangen. Als dit toch niet werkt dan zou je bijv. een zitles aan de longe kunnen proberen. Dan kan degene die longeert het tempo van het paard controleren en dan hoef jij 'alleen maar' te zitten ;) zonder beugels het liefst.

Ik ben dus blijkbaar volleerd springer.
Doe hetzelfde, heeeel storend maar ik ben aan het oefenen!

xjenniferx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:30

houd hij zijn rug misschien vast ?

dat deed die van mij tenminste wel, ik kon gewoon niet zitten hoe hard ik probeerde omdat hij zn rug vast hield. op andere paarden kon ik het wel gewoon. ik ben hem toen veel lang en laag gaan rijden zodat hij zijn rugspieren helemaal losliet, als ik hem dan weer opricht kan ik heeerlijk doorzitten.

ik weet niet of het bij jou werkt, maar zo is het mij wel gelukt :D

heel veel succes !

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:42

Mijn instructrice zei altijd: je moet net doen alsof je een spijkerbroek aan hebt en je per se op je kontzakken wilt zitten :+
Dat heeft dus gewoon bekkenkanteling tot gevolg maar op de een of andere manier was dat voor mij een duidelijkere opdracht dan, je moet je bekken kantelen..
Verder is het inderdaad gewoon goed ontspannen en ik denk dat niemand je daarbij zal kunnen vertellen wat je wel en niet aan moet spannen, maar dat je dat echt zelf zult moeten ervaren.
Ik kan je wel vertellen dat ik vroeger echt heel slecht was in doorzitten, maar dat ik nu eigenlijk alleen nog maar doorzit. Ik kan op die manier zoveel beter voelen wat mijn paard doet :o

valonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:54

oefenen, oefenen en nogeens oefenen.. is de beste oplossing....
eerst kleine stukje doorzitten en dat steeds opbouwen.. denk er wel om dat je ontpannen blijft zitten, knie los, bovenbeenlos, armen, schouders ontspannen...
Hoop dat je er wast aan hebt
Succes!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:56

Had ik eerst ook met mijn nieuwe paardje ;)

Bij mij werkte het om even zonder beugels te rijden en gewoon helemaal ontspannen met je ogen dicht gaat zitten (dat dan alleen als het paardje braaf is).
Ik heb het nu nog wel af en toe, maar dan ontspan ik eventjes en dan gaat het weer goed ;)

Ik weet niet of het werkt bij jou, maar succes :)

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:00

Ik heb hier zelf ook last van, of het ene paard is het doorzitten wel gemakkelijker dan op het andere.
Als ik moet gaan doorzitten en het is meer gehobbel trek ik me benen op en ga naar voren zitten.
Mijn instructrice zegt dan ook steeds dat ik me lang moet maken vanaf tenen t/m hoofd ;) , tenen goed naar binnen moet draaien, hakken uitdrukken, schouders naar achteren en er vooral niet te veel over nadenken maar gewoon doen. En het lichaam ook niet gaan aanspannen, terwijl je dat wel snel doet als het niet lukt ;) Het draven aan de longeerlijn is ook een goede oefening en dan zonder teugels en (eventueel) beugels.

LisaDatBenIk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:05

Als je een braaf paardje hebt zou je eens kunnen proberen zonder zadel, dat deed ik ook toen ik er moeilijkheden mee had ;)

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:08

Ik heb hier ook last van op een paard dat hoog opgooid.
ik denk er niet al teveel over na, dan ga ik meestal juist stuiteren:+
ook hakken laag, tenen naar binnen, bekken iets kantelen, rechtop zitten:)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:17

Ik zou niet zo op dat bekken kantelen gaan hameren, hierdoor zie ik veel mensen die hun paard echt vooruit zitten te duwen als het ware. Gewoon zitten, het maakt niet uit hoe, gewoon als een zoutzak zitten, alles los en peerd aan een longeer lijn. Beugels uit, handen los en dan ''slap'' zitten en je benen laten bungelen. Dan is het een kwestie van wennen en op een gegeven moment zit je, vanuit daar kun je dan weer aan je houding ga werken maar als je eerst je houding recht en perfect wil hebben zit je daar veel te veel op te focussen en span je veel te veel spieren.

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:10

Voor het oefenen kan het ook helpen om te beginnen met lichtrijden en doorzitten steeds een paar passen af te wisselen en dan rustig het aantal passen doorzitten op te bouwen (tellen helpt als afleiding voor het spannen van de spieren).
Bij mij bleek overigens het probleem ook veroorzaakt te worden doordat mijn rug letterlijk vast zat (dus niet alleen de spieren maar ook de wervels), met dank aan de manuele therapeut gaat het doorzitten nu met sprongen vooruit :).

horsesluvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:00

een tip die ik heb gekregen is: gewoon doen alsof er een briefje van 100 euro tussen je kont en het zadel zit
(je hebt hier misschien niet zoveel aan maar vor mij heeft het geholpen)

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:10

hmm ik ken dat probleem hier zijn wat tips

1.beugels uit zadel vasthouden en hobbelen maar
2.beugels erg lang maken
3.mischien zelfs zonder zadel een keer proberen

het ligt volgens mij ook aan je paardje op een dikke haflinger of een stoere sterke hengst die grote stappen neemt is het makkelijker dan op een of ander shrikachtig welsh ponytje die kleine prinsesen stapjes neemt.

veel succes

Ivo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:49

Ik lees nog niks over Core stability van de ruiter.. Ik denk dat het verschil maakt tussen een 'goede' en 'slechte' doorzitter dat bij een goede doorzitter de buik/rugspieren van de ruiter beter ontwikkeld zijn waardoor ze beter in staat zijn de schokken op te vangen. Dit kan je trainen door te oefenen met doorzitten (die spieren krijg je dan vanzelf) maar je kunt ook in de fitness of thuis met aanvullende oefeningen je spieren aansterken.

Hoop dat je er wat aan hebt, zit in de fitness-wereld en moest hier meteen aan denken.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:35

zitles nemen of indd je beugels eraf!