dressuur met nikki in de sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

z3rTjuhH

Re: dressuur met nikki in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:31

ik zeg niet dat een paard na zijn 4e te sterk is, heb ik nooit gezegd ( niet me woorden verdraaien), ik zei dat na een tijd je paard spieren krijgt en dus ook vevelende kan gaan doen en ze dus sterker zijn dan dat ze eerst waren, maarja als jij dat verkeerd begrijpt en gelijk denkt dat ik dan bedoel dat je een paard rond moet trekken kan je beter me zinnen nog een keer door lezen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:36

Ik verdraai je woorden niet, lees zelf je eerste post maar eens goed.

Een paard wordt niet sterker en vervelender, wordt ie dat wel dan is dat geheel een ruiterfout. Paarden denken niet zo.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:38

een paard komt ook in de pubertijd en kan vervelend doen, dat hoeft niet bij elk paard zo te zijn, maar het gebeurt wel.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:40

z3rTjuhH schreef:
ik zeg niet dat een paard na zijn 4e te sterk is, heb ik nooit gezegd ( niet me woorden verdraaien), ik zei dat na een tijd je paard spieren krijgt en dus ook vevelende kan gaan doen en ze dus sterker zijn dan dat ze eerst waren, maarja als jij dat verkeerd begrijpt en gelijk denkt dat ik dan bedoel dat je een paard rond moet trekken kan je beter me zinnen nog een keer door lezen.

Hoe sterk een paard is bepaal je helemaal zelf. Als jij sterk bent = paard sterk. Zachte hand = zacht in de mond.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:41

dat bedoel ik niet qua sterk, het paard krijt meer spierne en word dus sterker fysiek en mentaal

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:43

Ook in de ''pubertijd'' is het dan een ruiterfout.

Uuh ja en het paard krijgt meer spieren dus? Bij goed rijden(of voordat je er op gaat zitten werk aan de hand gaan doen) ontwikkeld het paard alleen maar de juiste spieren waar je juist allemaal voordelen bij hebt.
Geen nadelen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:48

Als je zadel zover naar voren kan schuiven, ligt het gewoon niet goed. Ik zou investeren in een goed passend zadel, in plaats van een staartriem. Dat is goedkoper dan rugproblemen.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:49

een jong paard kan dan sneller vervelend doen omdat ze dan zekerder worden, dan kan dus zijn omdat ze meer spieren krijgen ( dat is geen nadeel) maar ze zijn dus sterker en als je dan te laat begint nemen ze het moeilijker aan dan als je iets vroeger begint, ik zeg niet dat je al te vroeg moet beginnen, je moet kijken wanneer het paard er klaar voor is en dat is natuurlijk per paard verschillend. Als het paard in de pubertijd wat vervelender is is het niet meteen een ruiterfout, het paard is op dat moment gewoon iets vervelender, ze zijn iets meer tegendraads, hetzelfde als dat jij bent als je in de puberijd komt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:25

z3rTjuhH schreef:
een jong paard kan dan sneller vervelend doen omdat ze dan zekerder worden, dan kan dus zijn omdat ze meer spieren krijgen ( dat is geen nadeel) maar ze zijn dus sterker en als je dan te laat begint nemen ze het moeilijker aan dan als je iets vroeger begint, ik zeg niet dat je al te vroeg moet beginnen, je moet kijken wanneer het paard er klaar voor is en dat is natuurlijk per paard verschillend. Als het paard in de pubertijd wat vervelender is is het niet meteen een ruiterfout, het paard is op dat moment gewoon iets vervelender, ze zijn iets meer tegendraads, hetzelfde als dat jij bent als je in de puberijd komt.

Sorry, maar het slaat gewoon echt nergens op :=
Jij gaat er van uit dat een paard je wil pesten, dat heet menselijk denken en zo denkt een paard niet.
Daarom heb ik ook mijn twijfels over de pubertijd bij paarden. Zullen ze gaan kijken waar sommige grenzen liggen? Vast, maar wel beperkt. En het is aan de ruiter om ze dan correct te corrigeren zodat het paard weet waar ie aan toe is. En dan heb je ook niet met vervelend gedrag te maken.

Maar dit heeft sowieso niks met het topic te maken.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:38

zoals ik al zijn dat kan gebeuren, voordat je een paard corrigeert doet hij dus vervelend, anders zou je hem niet moeten corrigeren. ik heb zelf een jong paard en een vriendin van mij ook, die kunnen vevelend worden, die van mij doet ook wel is vervelend dat kan gebeuren. Ik zeg niet dat een paard je gaat pesten, ik zeg dat ze een beetje tegendraads kunnen zijn dat is dus heel wat anders.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 16:53

z3rTjuhH schreef:
voor een paardje van 3.5 ziet het erg goed uit, ik zal als ik jou was dat nagevelijke lekker blijven oefen, ik heb ook een jong dier van nu 4 en je kan het beter op tijd leren voordat ze te sterk worden. Je lengte is niet jeel storend voor wat jij rijd met die pony, je rijd haar alleen maar door, zodat er ander op kunnen rijden ( als ik het goed begrijp). Ik heb zelf ook nog een pony van 17 en die is 1.49 en daar rijd ik ook op ( ben zelf 1.85), dus blijf lekker oefen, die tip over tempowisselingen werkt wel goed, daar worden ze lekker los van, merk ik bij mijn paardjes :P en veel stelling wisselen.
Super leuke pony!!!! *D

dankje ja idd ik rij der eigelijk alleen maar door , ik ben zelf 1.58 a 1.59m dus ben ook niet echt groot ofzo en mijn gewicht is normaal bij mijn lengte. En normaal doe ik eigelijk nooit zo snel nagevelijk maar er kwam al beetje onderhalsje doordat ze der hals raar hield. dusja en idd ze worden ook sterk hoe langer je er mee wacht en als je op goede manier doet worden ze alleen maar lkkr soepel en dat is ze eigelijk wel ze hangt niet trekt niet maar zich niet sterk en verzet zich niet ze en ze moet gewoon nog leren een beetje erbij te lopen dan weet ik zeker dat dat goed komt met der en dat ze voor zelf kleine kindjes makelijk te rijden is, en trouwns ook bij die kleine kindjes liep ze uit der eigen al wat nagevelijk (want die weten niet eens wat ze dan doen) ze is gewoon een super makkelijke pony, maar omdat ik der met lange teugel reed kreeg ze beetje onderhalsje en dat vind ik heel lelijk. ze luisterd heel goed op mijn stem dus als ik zeg stappen doet ze dat meteen als ik zeg draf ook en zo met alles. dat doe ik heel veel zodat ze makkelijk is voor die kindjes want die hebben van die korte beentje en dan voeld ze niks maar zelf doe ik der ook wel veel aan mijn been rijden maar de tempowisselingen doe ik vaak door middel van mijn stem. ik doe ook best veel van hand veranderen op allemaal verschillende manieren, maar maak het haar ook weer niet al te moeilijk, en slangenvoltes.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:56

Ik vind jou echt te groot en te zwaar van zo'n jong paard.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:00

z3rTjuhH schreef:
een paard komt ook in de pubertijd en kan vervelend doen, dat hoeft niet bij elk paard zo te zijn, maar het gebeurt wel.

ik vind dat je helemaal gelijk hebt ik heb 6 jonge pony's paarden allemaal hebben ze zo der dingen de een leerd sneller als de ander maar in de pubertijd komen ze ook meestal en ik heb er 1 gehad die nog bar weinig kon toen die daar in kwam toen was ik weer bij af of nog erger alles moest opnieuw en nog langzamer als eerst (ze heeft ruim jaar van te voren aan longe moeten rijden ) nou dat wil ik dus nu vorkomen dus ik vind je hebt helemaal gelijk

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:02

jumpiewumpie schreef:
Hoe sterk een paard is bepaal je helemaal zelf. Als jij sterk bent = paard sterk. Zachte hand = zacht in de mond.

dat is inderdaad waar en daarom heb ik ook een zachte hand ;) iets te zacht krijg ik altijd het comentaar hier op de foto's heb ik der een paar keer opgepakt en daar heb ik foto's van kijk ook maar eens de andere foto's

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:04

Air schreef:

Uuh ja en het paard krijgt meer spieren dus? Bij goed rijden(of voordat je er op gaat zitten werk aan de hand gaan doen) ontwikkeld het paard alleen maar de juiste spieren waar je juist allemaal voordelen bij hebt.
Geen nadelen.

als je een longe met bijzet gedoeld dat is echt flut die geven niet fatsoenlijk mee en de hand wel ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:04

Ik vind de tekening van Air wel de perfecte onderbouwing voor jullie 'probleem'.

Mij valt op dat je je handen erg laag en breed plaats, ongeveer ter hoogte van je bovenbenen. Bedoel hiermee niet dat je ze vast zet/sterk wordt, dat kan ik niet echt beoordelen zo. Een logisch gevolg is dan ook dat je daardoor voor over gaat zitten, of in ieder geval je zwaartepunt naar voren plaats. Wanneer je je handen meer voor je draagt en meer bij elkaar houdt zul je ook merken dat je beter kunt gaan zitten. In ieder geval je zwaartepunt terug brengen.

Misschien is het longeren van je pony met een pessoa-teugel een oplossing. En dan niet om m in de krul te laten lopen, maar om ruggebruik te stimuleren (dus een lange pessoa)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:06

zaralover schreef:
Air schreef:

Geen nadelen.

als je een longe met bijzet gedoeld dat is echt flut die geven niet fatsoenlijk mee en de hand wel ;)

Je leest dus inderdaad helaas niet goed.
Tip: klik op mijn onderschrift en lees dat e-book! Voor het welzijn van je pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:09

Citaat:
ik ben bijna 20 dus nee groeien doe ik zoiezo niet meer, eigelijk wouw ik der weer verkopen maar ja je raakt er toch aan gehecht he !?!
maar nu geef ik dus kindjes les en rijden en meer kindjes op die bijv. al ietsje langer rijden (die vragen zoiezo niet veel van der)

Zelf niet goed kunnen rijden?
Een stro touwtje als staartriem gebruiken?

En dan ben je 20 en geef je les aan kinderen?

Mag ik vragen hoe?

Sorry als dit bot overkomt maar ik word nu toch echt nieuwschierig?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:13

Zelf zou ik het gewoon niet durven, met een zo jonge en groene pony buiten in de sneeuw rijden. Zijn balans is nog niet bevestigd. Vind dat je ook mooi haar hebt, maar met vorst zit het toch van geen meter, dus waarom geen helm op? De grond is nu extra hard. En zo als ik al schreef, zo een jonge pony.........of schrikt ze nooit?

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:16

nee ze is heel lief :D alleen is ze 1 x weggeschoten omdat ik te lang liep lang draad en een andere pony in dat vond ze niet zo leuk anders nooit. Maar het was toen eigelijk niet hard omdat er zoveel sneeuw lag

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:00

zaralover schreef:
hallo ik zie zelf ook wel hoe mijn pony rijd hoor en nee daar is het niet geweldig en ik zie dat ik er groot van ben staat ook in mijn verhaal hoor :s daarom rijd ik nikki ook soms om wat bij te leren, en ik houd me oren en ogen niet dicht ik weet wat er verbeterd kan worden en daar werk ik ook aan maar als weer ook nie zo meewerkt en er geen 1 zadel past is het vrij moeilijk hoor. en als je dan alleen maar k8tcomentaar krijgt nou leuk zou ik is bij jouw kunnen doen je kunt ook opbouwende kritiek geven hoor en niet zeggen van je pony is alleen komgetrokken en dit is geen aanleuning je rijd voor geen meter ben veel te groot en te zwaar en het ziet er niet uit nou daar word je lkkr vrolijk van

Ik snap dan niet waarom je toch rijd als je weet dat je;
-te zwaar bent
-te groot bent
-weersomstandigheden
-niet passend zadel
-touwtje als staartriem nodig hebt

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:07

zaralover schreef:
mehorsrex schreef:
te]eigenlijk maakt dat helemaal geen verschil, als je een m pony koopt dan moet je dat zelf ook kunnen rijden kan je dat niet zal je pony heus niet netjes aan de teugel gaan lopen

huh die klopt niet helemaal een m moeten moet je leren kennen en op een gegeven moment krijg je band en gaat de pony ook voor je werken mits je het zelf ook kunt natuurlijk . Met een jonge pony kun je niet zoveel en moet je alles heel rustig opbouwen en leren, want met alles snappen ze het de eerste keer nog niet helemaal hoor ook met bijv een drafje of gallop. Als ze dat eenmaal hebben gedaan dan wel. bij een m pony die je koopt die kent alsgoed is gewoon waarneer die moet gaan draven of galoperen anders weet ik het ook niet. Dan doet de ruiter iets goed mis. Een band en vertrouwen moet je dan wel opbouwen.

dat laatste stukje ben ik met je eens, maar als je bijvoorbeeld zelf niet weet hoe je aan moet galoperen dan doet hij dat heus niet uit zich zelf, hij doet het omdat jij weet hoe het moet, een jonge pony kent nog helemaal niks persoonlijk vind ik dit makkelijker, omdat je het hem nu zo kunt leren hoe je zelf wil,

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:13

daarom rijd ik ook jonge pony's en geen pony's die al alles kenne want dat vind ik zelf dus ook niet fijn maar een pony die m reed of groen pony van 3 kun je niet met elkaar vergelijken

ik snap niet waarom ik eigelijk die foto's erop heb gezet, mja hadf ook niet zo'n gezeik verwacht een beetje fatsoen kan wel. ik vond het gewoon mooi in de sneeuw daarom reed ik 1 x met zo'n touwtje doen wist ik dat dat niet echt een succes had dat zadel past het beste van alle zadels die ik heb gepast. en het is mijn pony daarom rijd ik der en te zwaar ben ik niet !!! maar mijn benen komen er niet eens zo erg onderuit dus echt veel te groot ben ik ook weer niet. ik heb een pony van 1,36 en daar ben ik helemaal niet te groot voor (vind ik) scheeld maar 6 cm mja bouw scheeld ook wel.Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:21

Waarom wil je alleen maar leuk commentaar?
Je pony is te klein voor jou, als jij haar zo door gaat rijden mag ze over een jaar naar een dierenarst, wegens rugproblemen.
Ga aub iets anders met dr doen, maar niet meer erop.

Keuningkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:24

Knert schreef:
mijn eerste gedachte? eerlijk? wacht nog maar eens een half jaar tot een jaar voordat je al zoveel wilt.
Maar zo denk ik over jonge paarden, maar ieder zijn mening daarover.

mee ees, je moet het wel rustig opbouwen.