niet meer kunnen opstappen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsim26

Re: niet meer kunnen opstappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:05

ik denk dat die praam niet gaat werken.

mijn paard heeft ook wat opstapproblemen maar bij haar is het angst.
nu zet ik haar vast, voet in de beugel en wanneer ze helemaal stilstaat stap ik pas op. kan weleens 5 minuten duren maar dan zit ik wel. en dan krijgt ze een beetje brokjes.
zo weet ze dat er na het opstappen iets lekkers volgt en nu gaat het goed.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:15

chayenna1 schreef:
sliert schreef:
En niet rijden is niet zo'n punt hoor....voor het paard. Het is eerder een punt voor jou denk ik. .

jaa dat klopt ook wel een beetje, ik rijdt op dit moment wedstrijden. en ik kan haar op dit moment ook maar 1 keer in de week rijden, en daarom juist wil ik er dan ook op gaan rijden. straks is het bijv. uitproberen? dan heeft zij het van mij gewonnen, als ik haar terug de stal in zet, en als ik dat elke keer doe dan denkt ze op een gegeven moment dat ze het steeds weer kan gaan doen. en misschien dat het daar alleen maar erger mee wordt.

maar bedankt voor je tips die ik tot nu toe heb gekregen ik heb ze zeker goed door gelezen,. en zal er zeker wat mee doen :D

je rijdt wedstrijden met een paard waar je 1x per week met een praam op moet stappen?????
sorry hoor, maar vreemd verhaal.

ik heb een tijdje geleden aangekaart om je probleem te gaan bekijken met een train(st)er, heb je iemand die je les geeft???

dit is gewoon geen 1 persoons oplossing, je hebt echt een serieus probleem, wat veel tijd en moeite gaat kosten om jet op te lossen.

er wordt meerdere keren door bokkers aangeboden om je te helpen, waarom reageer je daar niet echt op?
je vraagt om een toverspreuk (althans zo komt het op mij over) en die zijn er niet.

maar nogmaals: heb je een prof die je kan helpen?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:24

heb je al een DA laten kijken het klint ernstig

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:27

Klinkt idd als een zadel of rugprobleem.

Stap zowiezo op met een krukje, en laat rug en zadel eens goed nakijken.

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:29

sommige paarden vinden het spannend als je er aan gaat hangen.. de een meer dan de ander ik denk dat je het oplost met veel geduld ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:42

chayenna1 schreef:
jaa dat klopt ook wel een beetje, ik rijdt op dit moment wedstrijden. en ik kan haar op dit moment ook maar 1 keer in de week rijden, en daarom juist wil ik er dan ook op gaan rijden. straks is het bijv. uitproberen? dan heeft zij het van mij gewonnen, als ik haar terug de stal in zet, en als ik dat elke keer doe dan denkt ze op een gegeven moment dat ze het steeds weer kan gaan doen. en misschien dat het daar alleen maar erger mee wordt.

Misschien dat het met een praam ook alleen maar erger wordt..
Straks kan je haar neus niet meer pakken en dan.. ga je je paard klappen geven omdat ze dát ook niet meer toe laat??

Heb echt ernstig medelijden met het paard..
Die geeft duidelijk aan dat er iets is waarom ze het niet fijn vindt, maar je dwingt haar toch.. ~~}>
Is paardrijden niet samenwerken met je paard?
Of moet dat dier maar gewoon doen wat jij zegt, terwijl ze misschien wél ergens last van heeft..?

Maar als ze geen last heeft van dr rug met rijden, waarom plaats je dan niet eens rijfoto's??
Dan kunnen wij wel zien of ze lekker los door dr lijf loopt.. ;)

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:23

Vind het jammer dat er nog steeds geen berichtje is van één of meerdere tips die je aangedragen worden en hoe die tips zijn bevallen bij je paardje.
Iedereen denkt met je mee, maar er zijn nu al best wat dagen voorbij, maar nog geen berichtgeving of er al iets verbetering in zit.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:16

en hoe gaat het opstappen nu dan?

al iets geprobeerd?

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 07:39

linsim26 schreef:
en hoe gaat het opstappen nu dan?

al iets geprobeerd?

ik ga vanavond weer op haar rijden, en ga dan even kijken hoe het gaat. ik heb nu ook niet de mogelijkheid om vaker te rijden, want dan ging ik ook wel met grondwerk beginnen!,. maar als ik maar 1 keer in de week kan rijden, vraag ik jullie om een andere oplossing zonder praam op te stappen, als straks de sneeuw weg is dan kan ik ook beginnen met grondwerk!. & zorgen dat ik er weer normaal op kan stappen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 08:59

ik wil wel eens zien wat hij doet, hoe je opstapt, heb je of kan je het niet eens filmen, of foto s van maken.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:37

ik zou het graag willen filmen voor jullie!, maar ik heb niemand die dat kan doen, aangezien er dus ook iemand mijn paard moet vasthouden. Maar misschien dat ik wel iemand even een keer mee kan vragen. dan zal ik het zeker laten zien aan jullie :)

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:14

hoe stap je dan op met een praam bij je paard op?
want die moet er dan toch ook weer af?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 07:58

ik heb (nog) niet mee gemaakt dat er niet iemand gewoon op kan stappen, is me wel een uitdaging zo een paard. :j :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:11

Waarom rij je maar 1x per week en wat doet dat paard de rest van de week?
Misschien helpt het om elke dag naast je paard te staan net of je gaat opstijgen.
Dus zadel erop ,krukje ernaast en er een comando aan gaan geven zoals halten .
Blijven kletsen tegen je paard en blijven aaien bv over het gedeelte achter je zadel.
De eerste keren ben je misschien een kwartier bezig. Staat ze stil belonen en ophouden met oefenen.
In mijn ogen is een keer per week opstijgen met praam zo beladen voor zo'n dier.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:41

Dit lijkt me typisch iets voor een gedragstherapeut. die kunnen heel nauwkeurig kijken WAT het precies is dat haar gedrag veroorzaakt. Ze kunnen ook bepalen of de oorzaak pijn is, of dat het is aangeleerd, of dat ze bv vroeger pijn had maar nu niet meer maar dat ze nog wel dat gedrag vertoont. Het kan dus ook een combinatie van oorzaken ziijn. Ook zullen ze haar al tijdens het opzadelen en in de omgang met jou willen observeren. Het kan zijn dat een paard al in een veel eerder stadium bepaald gedrag laat zien, zonder dat jij dat in de gaten hebt.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:28

ik zou jullie nog laten weten hoe het is gegaan gisteren. gisteren heeft mijn instructrice dit probleem onder ogen gezien. en heeft zij het paard een snoepje gegeven en toen breef ze heel braaf staan en kon ik er mooi opkomen :D dus daar ben ik super blij mee!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:12

Misschien een lichamelijk probleem?
Zadel te klein?? Rugproblemen?? Heb je allles al laten nakijken??

Ervanuitgaande dat je dat al hebt gedaan: Is er ooit iets gebeurd tijdens het opstappen??

Als het dat ook niet is: Dan heeft ze verdomd goed door dat je gewoon niet durft en moet je haar eens goed (laten) aanpakken!!

(Let op: dit alleen als al het bovenstaande is uitgesloten!!!)

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:04

chayenna1 schreef:
ik zou jullie nog laten weten hoe het is gegaan gisteren. gisteren heeft mijn instructrice dit probleem onder ogen gezien. en heeft zij het paard een snoepje gegeven en toen breef ze heel braaf staan en kon ik er mooi opkomen :D dus daar ben ik super blij mee!

Snap dat je blij bent, maar heel eerlijk...wie heeft het gedoe met die praam bedacht en heeft het snoepje overgeslagen ??? Lijkt me toch één van de eerste dingen die je zelf probeert, het je paard zo leuk mogelijk maken en dan pas strengere zaken zoals de praam.

Maar goed, nogmaals ik ben blij voor je dat jij en je paardje het nu allebei fijn gaan krijgen met het opstijgen/rijden.
Heel veel rijplezier gewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:13

Ik zie steeds het zinnetje ''ze is helemaal goedgekeurd'' voorbij komen. Dit vat ik op als een keuring als zijnde aankoop-keuring, en niet als zijnde controle puur op de klachten.
Met de bevroren gronden kunnen paarden als ze gaan rollen hun rug gemakkelijk beschadigen. Dus een keuring van misschien maar een weekje geleden gaat dan niet op als een week later die klachten komen, door wellicht een nieuwe oorzaak (in het voorbeeld rollen op bevroren grond). Hoe reageert ze als je op haar rug/ schoft duwt? En haar rug controleert met je handen/ vingers?
Ik zou er toch nogmaals iemand naar laten kijken, en ook eventueel naar het zadel.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:01

chayenna1 schreef:
gisteren heeft mijn instructrice dit probleem onder ogen gezien. en heeft zij het paard een snoepje gegeven en toen breef ze heel braaf staan en kon ik er mooi opkomen :D dus daar ben ik super blij mee!

heeft wel even geduurd, of is de instructie een tijd niet geweest, maar een nieuwe start, een andere aanpak met goed resultaat is mooi. veel plezier met zijn alle. 8-)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:19

Is de merrie ooit drachtig geweest? Heeft het een veulen verworpen gehad?
Merries kunnen dan heel gevoelig reageren op 'dingen die aan de zijkant van de buik gebeuren'. Of heeft ze veel last van de hengstigheid?
Het is mooi dat de afleidingsmaneuvre van de instructrice werkte. Misschien als dit vaak genoeg gebeurt is het net het goede duwtje in de rug om weer ontspannen op je paard te kunnen stappen. Want jij zult ondertussen ook niet meer onbevangen op je paard stappen en je paard zal ook daar op reageren.
Succes verder.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:14

Shanna schreef:
Ik zie steeds het zinnetje ''ze is helemaal goedgekeurd'' voorbij komen. Dit vat ik op als een keuring als zijnde aankoop-keuring, en niet als zijnde controle puur op de klachten.
Met de bevroren gronden kunnen paarden als ze gaan rollen hun rug gemakkelijk beschadigen. Dus een keuring van misschien maar een weekje geleden gaat dan niet op als een week later die klachten komen, door wellicht een nieuwe oorzaak (in het voorbeeld rollen op bevroren grond). Hoe reageert ze als je op haar rug/ schoft duwt? En haar rug controleert met je handen/ vingers?
Ik zou er toch nogmaals iemand naar laten kijken, en ook eventueel naar het zadel.

Met opzadelen doet ze normaal, en ik heb ook al rug gecontroleert, en dan doet ze ook niks.
ze is bij aankoop helemaal goed gekeurd!, en toen ze vervelend begon te doen met opstappen, hebben we haar ook laten onderzoeken ook haar rug.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:15

mirim schreef:
Is de merrie ooit drachtig geweest? Heeft het een veulen verworpen gehad?
Merries kunnen dan heel gevoelig reageren op 'dingen die aan de zijkant van de buik gebeuren'. Of heeft ze veel last van de hengstigheid?
Het is mooi dat de afleidingsmaneuvre van de instructrice werkte. Misschien als dit vaak genoeg gebeurt is het net het goede duwtje in de rug om weer ontspannen op je paard te kunnen stappen. Want jij zult ondertussen ook niet meer onbevangen op je paard stappen en je paard zal ook daar op reageren.
Succes verder.

nee ze is nog nooit drachtig geweest, en als ze hengstig is is ze dat nooit zo erg, je merkt het haast niet dan.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:16

montyjansen schreef:
chayenna1 schreef:
gisteren heeft mijn instructrice dit probleem onder ogen gezien. en heeft zij het paard een snoepje gegeven en toen breef ze heel braaf staan en kon ik er mooi opkomen :D dus daar ben ik super blij mee!

heeft wel even geduurd, of is de instructie een tijd niet geweest, maar een nieuwe start, een andere aanpak met goed resultaat is mooi. veel plezier met zijn alle. 8-)

Ja ik heb een poos geen vervoer gehad, wanneer ik les heb met mijn instructrice, Dus dit was de eerste keer, maar zo lang is het nog niet bezig hoor.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:17

nine1987 schreef:
Misschien een lichamelijk probleem?
Zadel te klein?? Rugproblemen?? Heb je allles al laten nakijken??

Ervanuitgaande dat je dat al hebt gedaan: Is er ooit iets gebeurd tijdens het opstappen??

Als het dat ook niet is: Dan heeft ze verdomd goed door dat je gewoon niet durft en moet je haar eens goed (laten) aanpakken!!

(Let op: dit alleen als al het bovenstaande is uitgesloten!!!)

hahaa, jaa aanpakken ja, dat hebben we gedaan. maar als je het erger wilt hebben moet je dat gaan doen bij mijn paard.