wanneer monnikapsier ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:40

tja manier van rijden is mijns inziens dusdanig gevoelig voor persoonlijke interpretatie dat het gewoon niet haalbaar is om het in een dergelijke studie te verwerken, je kan hooguit disciplines scheiden.

iets meer ontopic, ik weet dat er voor fysiotherapeuten boeken zijn over de bewegingsleer (bv kapandji) en begreep van mijn paardenfysiotherapeute dat dit nonexistent is voor paarden; kan iemand hier een boek aanraden wat het benadert / nuttig is in die richting?
Laatst bijgewerkt door Jade op 01-01-11 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Re: wanneer monnikapsier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:42

Kan je Duits of Engels?
Aangezien je daarin terecht gat komen, denk ik.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:42

bij voorkeur in het engels :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:17

Sjolvir mooi filmpje vanuit de terre a terre, is op zich ook al een zeer verzamelde gang natuurlijk. Maar ik vind het verkeerd om de traditionele dressuur te laten eindigen in de grand-prix. Een levade is op het "allerhoogste" niveau zeker ook op zijn plaats, ook met een niet-barok ras ;-)

Jade ja dat klopt, maar uitverdoven zegt wel dat in die regio echt iets aan de gang is en in combinatie met röntgenopnames kan dat al veel sterker indicatief zijn (immers, wanneer worden er foto's gemaakt? als met een rugprobleem vermoedt... evengoed kunnen er paarden lopen met een nauwe tussenruimte, die men als KS zou kunnen beschouwen, maar die geen symptomen vertonen... dan zou KS dus niet meer zo eenvoudig op RX te zien zijn).

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:07

ponyzotje, dat klopt, of in combinatie met scan of thermografie, maar KS is nu eenmaal niet de enige diagnose bij rugklachten. Als je symptomen bedoelt als zijnde rontgenologische veranderingen heb je denk ik zelfs meer aan thermografie dan rontgen. Voor mij persoonlijk zijn klinische bevindingen als slechte mobiliteit in de rug en pijnlijkheid en stijfheid ook symptomen, die zeker niet enkel voor KS indicatief zijn. (met die definitie vind ik persoonlijk KS zonder symptomen ook een onwaarschijnlijk scenario, dan zou ik het eerder hebben over symptomen die nog niet door de eigenaar/omstanders zijn waargenomen).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:28

[
Citaat:
quote="Sjolvir"]Ik ga eens kijken of ik nog een filmpje heb van de levade, laden gaat dan echter wel even duren.
Handig, kan nog editten.. link.. naar filmpje.. http://www.youtube.com/watch?v=9RgM1Z6A4Jg
Wel vanuit "bijzondere" basis gang ;) .

sorry moor dit is alles behalve een bassis gan dit is terre a terre

[

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:49

Ik knip oog toch ook... bij basis gang..

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:09

Sjolvir schreef:
Kan je Duits of Engels?
Aangezien je daarin terecht gat komen, denk ik.

Voorkeur voor Duits.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:03

Jade, ik ben het met je eens :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 20:11

Professor schreef:
liberty22 schreef:
Als tegenindicatie geldt echter dat er bij het nu uitgestorven paardenras, Equus occidentalis, ook het KSS werd vastgesteld, terwijl dit species niet bereden werd (Klide, 1989)

Waarom zou dit soort ook uitgestorven zijn????
In de evolutie zijn vele dwaalsporen geweest en is niet relevant voor ons huidige paard, men ziet vele ondersoorten die gewoon uit gestorven zijn omdat deze niet functioneerde.
Het is wel leuk zo´n onderzoek voor de onderzoekers maar brengt ons niets verder voor huidige paard.
Mijn theorie is dat verkeerd rijden de grote oorzaak is bij vele dingen, en dat men de belasting van de werkewillige paarden veel te hoog schroeft op jonge leeftijd.
Het geraamte is pas met 7 jaar uitgegroeid en heeft de volle sterkte, bovendien dient men merries en hengsten te onderzoeken of zij aanleg ervoor hebben en deze dan niet in zetten in de fok.

hmmh de bron hiervoor is klide zoals te zien , ikzelf heb hier te weinig kaas van gegeten , vele problemen idd door het te vroeg te veel en of verkeerd belasten van de paarden die hiervoor van nature helemaal niet geschikt zijn , daarom voor ons degenen die erop gaan zitten de enorme verantw. het paard weloverwogen te trainen zodat het dier transformeert tot een ware atleet , maar toch geloof ik ook dat het verwaarlozen van vast liggen in stallen of vallen en de gevolgen van dien ook voor veel dingen verantwoordelijk zijn evenals hoe de gezondheid van het dier is denk aan het holistische model. Pijnnlijke darmen gespannen buik / vastzetten rug noem maar op.

daarom is het belangerijk de biomechanica te leren en te herkennen wanneer een paard correct loopt en wanneer niet .
Een hele lastige hiervan is denk is wanneer zie je wanneer het paard de hals laat vallen en wanneer gebruikt hij hem echt goed echter kun je je hierin oefenen en word het vrij makkelijk herkenbaar.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 20:12

ponyzotje schreef:
Sjolvir mooi filmpje vanuit de terre a terre, is op zich ook al een zeer verzamelde gang natuurlijk. Maar ik vind het verkeerd om de traditionele dressuur te laten eindigen in de grand-prix. Een levade is op het "allerhoogste" niveau zeker ook op zijn plaats, ook met een niet-barok ras ;-)

Jade ja dat klopt, maar uitverdoven zegt wel dat in die regio echt iets aan de gang is en in combinatie met röntgenopnames kan dat al veel sterker indicatief zijn (immers, wanneer worden er foto's gemaakt? als met een rugprobleem vermoedt... evengoed kunnen er paarden lopen met een nauwe tussenruimte, die men als KS zou kunnen beschouwen, maar die geen symptomen vertonen... dan zou KS dus niet meer zo eenvoudig op RX te zien zijn).

interresant kan er helaas niet goed over mee discuseren weet er niet genoeg van af.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:22

Wbt het uitgestorven ras, Professor het doet er toch niet toe of die uitgestorven is of niet? Feit is dat bij die paarden ook al KS werd vastgesteld terwijl ze niet bereden werden. Dat is een duidelijk indicatie dat het niet enkel gaat om ruiterinvloeden (al geloof ik persoonlijk wel in een sterke invloed hiervan).

liberty, wat betreft de diagnostische technieken, dat staat ook nog helemaal niet op punt, maar ons wordt aangeleerd dat een röntgenopname icm de klachten en selectief uitverdoven (dus dat ze de pijn die in die regio zou zitten, niet meer voelen) het beste resultaat geeft.
Die thermografie-technieken worden hier bij mijn weten niet toegepast.

Natuurlijk is het ook erg moeilijk meten en werken met dat uitverdoven. Tenslotte, hoe zie je een verbetering? Grote kans dat het paard alle omringende spieren vastzet om die regio te proberen ontlasten, waardoor de rugpijn ook niet meteen verdwijnt. En zo'n verdoving werkt natuurlijk ook niet zo lang. Bovendien kan de ruiter net iets anders rijden of het paard door de spanning toch weer slecht lopen.
Om echt te zeggen, dit paard heeft deze problemen omwille van KS, dat is nog altijd erg moeilijk.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:42

liberty22 schreef:
interresant kan er helaas niet goed over mee discuseren weet er niet genoeg van af.

in een notendop:
een paard heeft wervels met een zogenaamd doornuitsteeksel aan de bovenkant, op sommige locaties is doornuitsteeksel dusdanig groot/lang dat de schoft hierdoor gevormd wordt. tussen de wervels in zitten tussenwervelschijven van kraakbeen. Door o.a. verkeerde belasting al dan niet icm relatief dunne tussenwervelschijven kunnen deze doornuitsteeksels elkaar raken ('kissing' spines). Gebeurt dit langdurig, dan treedt er irritatie van het botvlies op, blijft dit zo, dan ziet men daarna botgroei (rontgenologische verandering) en in het ergste stadium vergroeit de rug, de wervels zitten dan aan de bovenkant aan elkaar vast en kunnen tov elkaar niet meer bewegen.

in zeker opzicht zijn kissing spines een vicieuze cirkel, omdat het raken van de doornuitsteeksels pijnlijk is, wil paard zijn rug niet bewegen en zet deze vast. Hierdoor blijven de doornuitsteeksels elkaar raken/raken ze elkaar sneller dan in ontspannen toestand waardoor de situatie verslechtert. Zeker voordat er rontgenologische veranderingen waarneembaar zijn is het dus van belang om het paard correct te trainen, zodat deze zijn rug goed bol maakt en daarbij de doornuitsteeksels zo ver mogelijk uit elkaar heeft en rugspiertjes ontspant.
behandelingsopties; lokale inspuiting of orale toediening van pijnstiller en ontstekingsremmers, fysiotherapie, manipulatie, shockwave (maar zelden gebruikt).

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:59

jade erg mooi samengevat helaas heb ik wel enige kennis van deze aandoening vanuit de praktijk dus ook theoretisch me in verdiept alleen doel ik meer op de behandel al dan wel de diagnostisering van de kss , @ ponyzotje en jade hebben jullie enige medische achtergrond ?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:00

Andere behandelingsoptie: afzagen van doornuitsteeksels - werkt ook erg goed. Wel wat complexer :D
Overigens zou het niet meer pijnlijk zijn eens de KS daadwerkelijk vergroeid zijn. Beetje zoals bij spat.
Ik ben vijfdejaars diergeneeskunde libery, dus wel een beetje medische achtergrond.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 23:08

haha zo klonk het ook wel wat , hmhhm een kennis van mij heeft een behandel methode ondergaan met haar paard waarbij ze koperen ( volgens mij koper) balletjes tussen de wervels hebben geplaats en deze was daar erg positief over .
Goh en afzagen werkelijk , gelukkig kunnen ze al meer in de geneeskunde.
maar interresant hoor hoe lang moet je nu nog voor dat je DA bent?
dan krijg je toch ook drs voor je naam ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:12

Afzagen is weldegelijk een goede en 'moderne' behandelingsmethode ;-) In feite is er ook weinig mis mee, denk ik. Het is alleen nogal ingrijpend en vereist uiteraard een algemene narcose ;-) ;-)
(ik moet nog 2 jaar en ik krijg dr. voor mijn naam, geen drs. dat staat voor doctorandus, dus een doctoraat na de studie)

De koperen balletjes heb ik overigens nog niet van gehoord, maar klinkt wel interessant!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 23:16

nu laten we zeggen dat verantwoord je paard opleidden veel van deze problemen oplost toch?
Helaas is het met de instructie in nederland niet zo best gesteld en mensen met mooie websites en aanzien vallen soms zo smerig tegen dat je het koren van het kaf haast niet meer kunt scheidden , toch zitten er hier heel kundige mensen alleen vind ze maar eens tussen alle rotzooi weg en ik denk dat dat het grootste probleem is.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:32

Dat is nog niet bewezen maar het is aannemelijk dat een foute rijstijl hier een grote invloed op heeft, ja. Maar zoals eerder aangegeven in dit topic wordt het al aangetroffen lang voor de mens het paard is gaan berijden, dus ligt het niet alléén aan de ruiter.
Wbt de instructie kan ik je alleen maar gelijk geven ;-)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:11

liberty22 schreef:
jade erg mooi samengevat helaas heb ik wel enige kennis van deze aandoening vanuit de praktijk dus ook theoretisch me in verdiept alleen doel ik meer op de behandel al dan wel de diagnostisering van de kss , @ ponyzotje en jade hebben jullie enige medische achtergrond ?

in de periode dat KS bij mijn paard werd vastgesteld was het concept nog niet zo bekend. Vanwege slechte ervaringen met een vorige DA heb ik me niet alleen door de DA en fysio laten voorlichten maar ook via internet uitgezocht welke behandelingen mogelijk waren. daarnaast een jaar fysiotherapie gestudeerd en ik heb ook een hoop opgestoken van de daarop volgende jaren en jaren dat mijn paard en ik onder behandeling zijn gebleven :+
niet zozeer medisch onderlegd als wel goed geinformeerd dus :)
moet daar wel bij vermelden dat ik de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied de laatste paar jaren niet meer zo heb bijgehouden, simpelweg omdat mijn paard maar in lichte mate rontgenologische afwijkingen vertoonde en dit vrij goed bleef met correcte training.
Misschien leuk voor mensen die ervaring hebben/zoeken in deze hoek is dat mijn paard KS vlak achter het zadel had, omdat de mobiliteit hier verminderd was is hij dat in beweging gaan compenseren in het voorste deel van zijn rug, vlak achter de schoft en onder het zadel, waardoor ook de gevoeligheid van zijn rug over de jaren heen van achteren steeds meer naar voren is verplaatst.

zowel koperen balletjes als afzagen zijn mij onbekend, heb je hier een link van naar het onderzoek?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:27

Jade schreef:
zowel koperen balletjes als afzagen zijn mij onbekend, heb je hier een link van naar het onderzoek?
Nope, krijg daar normaal gezien volgend semester meer uitleg over :D maar daar heb je natuurlijk niets aan he. Ik heb tot nu toe alleen geleerd dat het bestaat en helpt, en niet zo moeilijk schijnt. De spinaaluitsteeksels zitten immers "vlak" onder de huid, als je een deel afzaagt van een uitsteeksel raakt het "gewoon" het andere niet meer.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:33

ponyzotje schreef:
Jade schreef:
Nope, krijg daar normaal gezien volgend semester meer uitleg over :D maar daar heb je natuurlijk niets aan he. Ik heb tot nu toe alleen geleerd dat het bestaat en helpt, en niet zo moeilijk schijnt. De spinaaluitsteeksels zitten immers "vlak" onder de huid, als je een deel afzaagt van een uitsteeksel raakt het "gewoon" het andere niet meer.

daar heb ik wel wat aan hoor, mijn paard is ondertussen dood, dus er is geen haast meer bij :+
ik kan me zomaar voorstellen dat aanhechtingen van banden en spieren hier ernstig door beschadigen en je ook risico loopt op nieuwe botgroei door de ingreep, als je meer weet zou ik het dus graag horen tzt :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:36

O-oh, dat zou ik zomaar niet durven zeggen, het is natuurlijk een operatie, geen slachthuis! Natuurlijk gebeurt er zo weinig als mogelijk beschadiging van het botvlies en omliggende structuren, ze zouden wel gek zijn ;-) . Het is 'gewoon' een operatie maar 'gewoon' een operatie betekent uiteraard zo a-traumatisch mogelijk. Ik bedoel dat het uiteindelijke resultaat simpel is, namelijk de uitsteeksels raken elkaar niet meer => probleem weg. Extra botgroei, ja ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar blijkbaar lukt het wel.
Ik zal er even aan moeten denken tegen dan maar als ik het niet vergeet stuur ik je de extra informatie door!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:39

ponyzotje schreef:
O-oh, dat zou ik zomaar niet durven zeggen, het is natuurlijk een operatie, geen slachthuis! Natuurlijk gebeurt er zo weinig als mogelijk beschadiging van het botvlies en omliggende structuren, ze zouden wel gek zijn ;-) . Het is 'gewoon' een operatie maar 'gewoon' een operatie betekent uiteraard zo a-traumatisch mogelijk. Ik bedoel dat het uiteindelijke resultaat simpel is, namelijk de uitsteeksels raken elkaar niet meer => probleem weg. Extra botgroei, ja ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar blijkbaar lukt het wel.
Ik zal er even aan moeten denken tegen dan maar als ik het niet vergeet stuur ik je de extra informatie door!

dus simpel weg gezegt, we zagen er een stuk van af zodat het elkaar niet raakt, dan kunnen we revalideren en gewoon op de zelfde voet verder gaan, echter is het rijtechnish ook een heel eind en in lichtere vorm op te lossen

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:44

ponyzotje schreef:

haha, ik wel hoor, beschadigingen zijn bij een dergelijke operatie onvermijdelijk. wil niet zeggen dat het onherstelbaar beschadigd, en uiteraard doet men alles zo voorzichtig mogelijk (bij welke operatie niet?) maar het is een aardig ingrijpende operatie, ik zou het dan weer niet simpel durven noemen ;)