zadel ?! wat eng...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:11

Joolien schreef:
Ja en in een andere post staat dat ze in een rolstoel zit en in nog een ander bericht staat dat ze soms lopend naar dr paarden gaat als t slecht weer is. Tja...

Dat ze in een rolstoel zit heb je verkeerd gelezen... :o TS reageerde op iemand in een rolstoel. Maar neemt niet weg dat het allemaal een beetje vreemd is.

TS, als het allemaal waar is: zorg a.u.b voor een proffesionele aanpak en die kun jij haar echt nie geven. Zoals jij bezig bent ga je dit diertje echt verklooien....
Zoek iemand die paarden proffesioneel zadelmak maakt en breng hem daar heen.

Ik zal het nog niet hebben over castreren.... :o

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:13

sporter schreef:
Ik zou dat zadel op zijn rug binde en hem er gewoon een week mee op het hok laten staan :D

meen je dit ? ~~}> het zou niet aan mij zijn hoor, wat doe je als je paard zicht dan bezeert ?
Laatst bijgewerkt door Lori op 18-12-10 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:13

Elin_ schreef:
Jeeses mina.
Wat is het ondewerp... Profielen of TS haar vraag?

Het gaat over het feit of een up to date profiel representatief is voor de geloofwaardigheid van de topicstarter :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:15

hetlevenwint schreef:
sporter schreef:
Ik zou dat zadel op zijn rug binde en hem er gewoon een week mee op het hok laten staan :D

meen je dit ? ~~}> het zou niet aan mij zijn hoor, wat doe je als je paard zicht dan bezeert ?

Het is een manier om een paard aan het zadel te laten wennen, maar dan moet je het wel op zijn rug zien te krijgen, zonder grotere brokken.
Steigerend paard die geleerd heeft om er onderuit te komen, een ts die niet weet hoe ze dit moet aanpakken, en dan het paard met een zadel laten staan...mwah, mag ik mijn bedenkingen hebben?

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:15

Ik denk dat je het beste een blauw of een groen zadel kan kopen, dat vinden hengsten erg mooi! Zorg dat het glimt en er deftig uitziet en koop een hoofdstel en zadeldekje in dezelfde kleur. Verder moet ook bandages in die kleur nemen en je kunt het beste z'n hele benen bandageren omdat hengsten zichzelf erg snel bezeren. Dus van hoef tot bovenbeen.

Verder kan je het beste in het zadel gaan door te bokspringen op z'n billen dan zit je meteen goed stevig. Je hoeft geen cap op, het is trouwens koud dus neem een leuke muts in de kleur van je zadel/hoofdstel en andere spullen. Ook moet je snel beginnen met springen want hij is al ouder dan drie dus dan moet je dit snel aanleren en goed hoog beginnen!

Succes, misschien kan je een foto plaatsen als het is gelukt {:)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:16

maar zie helemaal geen feedback van Ts... of is dit nu eenrichtingsverkeer?
@ ts.. wie helpt je ermee en hoe vaak probeer je het? Hoe pak je het exact aan? en wat is eigenlijk je ervaring?

Cassidy

Re: zadel ?! wat eng...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:17

Ik denk zomaar dat we niets meer van de ts horen.
Het is vakantietijd....ook iets om in het achterhoofd te houden bij het reageren op berichten :D

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:18

ccathalijne schreef:
Ik denk dat je het beste een blauw of een groen zadel kan kopen, dat vinden hengsten erg mooi! Zorg dat het glimt en er deftig uitziet en koop een hoofdstel en zadeldekje in dezelfde kleur. Verder moet ook bandages in die kleur nemen en je kunt het beste z'n hele benen bandageren omdat hengsten zichzelf erg snel bezeren. Dus van hoef tot bovenbeen.

Verder kan je het beste in het zadel gaan door te bokspringen op z'n billen dan zit je meteen goed stevig. Je hoeft geen cap op, het is trouwens koud dus neem een leuke muts in de kleur van je zadel/hoofdstel en andere spullen. Ook moet je snel beginnen met springen want hij is al ouder dan drie dus dan moet je dit snel aanleren en goed hoog beginnen!

Succes, misschien kan je een foto plaatsen als het is gelukt {:)

Kijk hier hebben we de proffesional waar ik het over had :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:19

Citaat:

Het is een manier om een paard aan het zadel te laten wennen, maar dan moet je het wel op zijn rug zien te krijgen, zonder grotere brokken.
Steigerend paard die geleerd heeft om er onderuit te komen, een ts die niet weet hoe ze dit moet aanpakken, en dan het paard met een zadel laten staan...mwah, mag ik mijn bedenkingen hebben?

en wat als ie wil rollen?
doe mij maar de softere aanpak.. basis van opbouwend vertrouwen en vooral niet naar de kalender kijken! Dan heb je wat voor de rest van zijn leven!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:22

Cassidy schreef:
Het is vakantietijd....ook iets om in het achterhoofd te houden bij het reageren op berichten :D

:x
zo heb ik ooit ook met de term P*E*N*N*Y gegooid (was overduidelijk), kreeg ik meteen een opdonder via (geloof) een mod.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:24

Knert schreef:
Cassidy schreef:

:x
zo heb ik ooit ook met de term P*E*N*N*Y gegooid (was overduidelijk), kreeg ik meteen een opdonder via (geloof) een mod.

Ik zou het ook niet durven zeggen hoor....typen ook niet.....denken wel!
Van TS gaan we niets meer horen ben ik bang.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:36

hetlevenwint schreef:
sporter schreef:

Bezeren? Daarom moet je hem op het hok laten staan dan is die kans kleiner.

Als hij valt rustig wachten tot hij weer overeind komt. Als er grote plassen bloed op de grond liggen kun je even de DA bellen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:38

Cassidy schreef:

Dat lijkt mij wel verstandig :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:44

Meen je dat nou? :D
Waarom stel je het dan voor :))

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:45

Cassidy schreef:
Meen je dat nou? :D
Waarom stel je het dan voor :))

Omdat ik denk dat het voor de TS DE oplossing is :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:50

Voor de TS misschien idd wel.
Bij het paard (als dat al bestaat) zou ik mijn bedenkingen hebben.
Er is niets mis met het overdonderen van een paard, alleen moet het wel het paard er naar zijn.
Dat moet je kunnen zien en in kunnen schatten en ik denk zomaar dat de ts dat niet kan.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:57

Heb thuis ook een paard dat ik moet overdonderen omdat ze me anders in het ootje neem. De een vind bijv een deken spannend maar vertrouwd erop dat het wel goed is en staat trillend stil als ik een dun dekentje opgevouwen op zijn rug leg. De merrie vliegt bij voorbaat al de hele stal door omdat ze denkt dat er iets spannends aan komt. Dan heb ik dus hulp nodig die haar in de hoek zet en dan leg ik rustig maar wel steeds doorgaand de deken erop. Daarna snel de stal uit en het haar uit laten zoeken.
Het verschilt per paard en daarom is het vanachter de computer altijd lastig om een ander advies te geven. Je kan alleen de eigen ervaring geven en dan moet een TS de passende methode eruit filteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:00

Mag ik dan even de opmerking plaatsen dat je - als je al ziet dat je paard een probleem heeft - daar aan kunt gaan werken? De sacking out is duidelijk niet goed gedaan, en als je iedere keer hulp vraagt om die deken op te doen en vervolgens snel de stal uitrent gaat dit ook niet beter worden. In deze situatie is het beter om je paard niet te overdonderen, maar het probleem constructief aan te pakken.

Ik heb mijn inmiddels negenjarige merrie geleerd dat het niet eng is als er iets over haar hoofd getrokken wordt. Kostte wat wortels en herhaling, maar nu steekt ze zelf haar hoofd in de opening van de deken. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om daar hulp bij te halen of snel een deken erop te kwakken en vervolgens weg te lopen...

Overdonderen bij het beleren kan een goede eerste stap zijn. Als je in dat stadium blijft zitten gaat er iets niet goed....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:19

Ik heb ook niet het idee dat ze het echt eng vind, eerder spannend maar dat is geen reden om dan door de stal te banjeren. Heb haar ooit een peesbeschermer om gedaan die ik dus met geen mogelijkheid meer af kreeg. Ben met een andere beschermer naast haar aan het klitteband lopen trekken, vond ze totaal niet spannend. Maar zodra ik een klitteband aan haar been lostrok, liep ze me omver. Uiteindelijk (na een dag proberen) heeft iemand haar vastgehouden waarna we hem afkregen. Daarna losstaand gedaan en het was geen probleem. Maar ook met zadelen moet ik gewoon resoluut het dek erop leggen. Kom je heel voorzichtig aan, dan gaat ze lopen draaien.
Maar ik heb ook geen klik met haar, ze is totaal anders dan de rest van de familie. Daarom had ik ook nooit verwacht dat de peesbeschermer een probleem zou geven. Haar volle broer heb ik gewoon rondom in allerlei beschermers/bandages gezet. Gaf geen kik, stond gewoon hooi te eten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:30

Ik krijg de indruk dat - op het moment dat je een probleem tegenkomt - je bezig bent met sensibiliseren ipv desensibiliseren.
Dat je met hulp van anderen het probleem dat je hebt (deken op of beenbeschermers af) zo snel mogelijk op wilt lossen, zonder de herhalingen en desendsibilisering aan te pakken.
Als de deken een probleem is, geen hulp erbij halen. Wachten tot je de deken op kunt doen. Ja, je mag paaien met voer. Hou een wortel voor zijn/haar neus tot hij/zij het hoofd door de opening van deken stopt. Tot hij/zij niet meer schrikt van de deken die je over het hoofd gooit.
Op het moment dat de deken er op zit, niet weglopen en denken "poeh, is weer gelukt voor vandaag". Herhalen. Herhalen, herhalen. Deken af, deken op, even wat biks. Deken af, deken op, deken af, deken op. Weer even rust, even wat biks. Deken af, deken op, deken af, deken op....tot ze echt op een gegeven moment geen krimp meer geeft.
DAN pas ben je constructief bezig. Desensibiliseren voor de deken. Als het deken op, deken af verhaal niet lukt, doe een stapje terug. Aanraken, en weer terug. Aanraken, en weer terug. Zoek een startpunt op en werk van daaruit verder. Tot ze geen krimp meer geven.

Je moet weten bij het beleren van een paard wanneer je door moet zetten, en wanneer je moet stoppen. Een deken of een zadel weghalen als het paard begint te flippen, zorgt voor sensibilisering. Het paard leert door bepaald gedrag onder dingen uit te komen. Leert dat, als hij schrikt, de mens de prikkel wegneemt.
Wat je moet doen is de balans vinden tussen sensibiliseren en desensibiliseren. Dat een paard wijkt voor druk als je hem opzij zet en je niet probeert te pletten tussen boxwand en hemzelf. Maar dat hij ook niet schrikt op het moment dat je wel met een zadel, een pad, een paar beenbeschermers aankomt. Dat hij niet schrikt van een wapperend papiertje, van de auto die langsrijdt of de vogel die overvliegt....

Zoek de gulden middenweg tussen desensibiliseren en sensibliseren. En je heb een paard dat zijn gewicht in goud waard is....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:56

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-12-10 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:01

Cassidy schreef:
Ik ben zelf ab-so-luut geen voorstander van Monty Roberts en de Join Up.
Maar kijk evennaar dit filmpje en kijk wat er gebeurt...

http://www.youtube.com/watch?v=dC_15etNe7U

Met name vanaf 3 minuten, 20seconden,
Monty raakt hem aan met het plastic, en als hij niet reageert, of niet schrikt, gaat hij weg,
Hij zorgt voor een prikkel (aanraken van plastic) en als het paard niet schrikt, neemt hij de druk weg.
Zo leert hij het paard dat hij niet bang hoeft te zijn voor de aanraking met dat plaatic.
Zou hij weggaan op het moment dat hij schrikt van dat plastic dat hem aanraakt.
Zorgt hij voor sensibilisering ipv desensibilisering van het paard.
Er snel een deken opkwakken en een zadel opgooien en het het paard zelf laten uitzoeken is een manier, maar niet de manier die ik kiezen zou....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-12-10 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:23

Ze had op dat moment een deken nodig omdat ze stond te rillen op stal (harde wind en hard vriezen). Omdat ze het geritsel waarschijnlijk het spannendst vond, kon ze daar naar mijn idee het beste aan wennen door hem gewoon op te houden. Nu rolt ze er zelfs mee dus ze is er goed aan gewend. Alleen heeft ze hem inderdaad nog niet af gehad.
Probleem met alleen werken is dat ze wegloopt en ik dus niet verder kan gaan. Ze ontloopt het dus waardoor ze het spannend blijft vinden en zelfs opbouwt. Nu mijn vriend haar vasthield, kon ik de deken stil op haar lijf houden terwijl zij in de stal om me heen stapte. Stond ze stil dan kon ik haar belonen en de sluitingen dicht maken.
Desensibiliseren (wist niet dat het een naam had) gebruik ik ook met voor het eerst afspuiten. Iemand houdt vast en ik blijf op de benen (of de grond) spuiten tot ze stil staan (gaan meestal om je heen lopen). Dan straal eraf en daarna weer opnieuw. En natuurlijk belonen.

Maar we gaan wat offtopic

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:31

Ik ben niet van mening dat we offtopic gaan, omdat het een variatie is op een thema.
Het probleem is niet het ophouden, het probleem is het opDOEN. Een paard is bang voor beweging en geluid, in combinatie met druk.
Een horloge voel jij ook niet meer, als je hem al een tijd omhebt.
Een paard zal de druk van het zadel en de singel niet meer voelen, als hij hem al een tijd omheeft
Het zelfde geld voor een zadel, of een halster.
Het probleem is het AANBRENGEN van de druk.
Van dat zadel of dat halster/hoofdstel.
Als ze hem eenmaal omhebben, voelen ze de druk niet meer.
Net zo min als jij na een tijdje niet meer voelt dat je een horloge omhebt.
Dus zorg voor het herhalen van het aanbrengen van de druk.
Van dat halster, dat horloge, dat zadel, die deken.
Pas op het moment dat je paard niet meer schrikt of staat te kijken van het aanbrengen van de druk,
Heb je hem echt gedensensibiliseerd....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:46

Maar de eerste stap is dan toch het geluid, de beensingels, het bewegen van een deken als jezelf beweegt. Daarna inderdaad op en afdoen. Maar omdat er nu niets met de paarden worden gereden wordt dat nu inderdaad niet gedaan. Ze is echt de enige die zo reageert. Bij de 2-jarige heb ik zo een zadel op kunnen leggen. Die vinden alles gezellig.
Als straks de bak weer begaanbaar is dan zal de deken er steeds op en af gaan. Dan komt het wel goed denk ik. En anders moeten we er bewust mee aan de gang, maar dat zie ik dan wel.