Pony loopt met zijn neusje steeds net achter de loodlijn....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:28

svdijk86 schreef:
Mijn paard liep ook ontzettend "in de krul" bij het lichtste contact met de teugel.

Mijn instructrice heeft me verboden contact te maken, moest hem voorwaarts
rijden met een lange teugel voor een lange periode (een aantal maanden) En met
hem oefenen op het been naar de hand toerijden, zodat hij zelf gaat zoeken naar
de aanleuning en hij op eigen benen kan lopen. Toen meneer er vanzelf "uit" ging
lopen op licht contact zijn we weer met oppakken en vragen begonnen.

Toen ik na (bijna een half jaar) weer ging starten ging ik zo snel dat ik al binnen
een jaar naar het Z mocht.

Ik zeg niet dat het voor jouw pony ook werkt, maar bij mij heeft het goed
geholpen!

Heb ook op deze manier gewerkt met een paard dat verplicht werd door de vorige ruiter om zo te lopen, die heeft dat er met dwang en kracht ingeboetseerd. Vooraan op armkracht de krul er in het extreme intrekken, en gelijkertijd maar keihard been en sporen om vooruit te gaan. Heeft me in het begin bloed, zweet en tranen gekost, maar ben ook met langere teugel gaan rijden en paard op eigen benen leren lopen. Heeft erg veel bijgedragen naar ontspanning toe en vertrouwen in de ruiter ook.
Paard liep aantal maanden later L trainingsniveau (ben geen wedstrijdruiter, dus ook niet specifiek doorgetraind).

Waar ik dan later nog tegenaan liep, was het strekken van de hals. Die was wel gestrekt, maar nooit zoals het hoort. Bleef altijd lekker relax rondkijken ipv vnwn. Instructrice heft dat toen in het werk gezet door met lange, losse teugel in stap veel voltewerk te gaan doen. Ze moeten achteraan dan actiever gaaan onderzetten, de rug gebruiken en dan zakt de hoofdhouding mee. Gaf ook voordelen voor de souplesse en dergelijke. Heeft heel goed resultaat opgeleverd en ga op dezelfde manier weer aan de slag nu ik datzelfde paard terug mag oplappen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:30

Linnietje schreef:
Baal best wel, want in het begin gingen we goed voor uit!
Maar we hebben ook geen rode draad in de les.
Ja veel aan de voorhand werken en niet van achteruit beginnen :n
Veel schakelen zit er ook niet echt in, het is veel terug rijden.

Normaal gesproken oefen ik altijd de dingen die ik in de les heb gedaan, maar elke les is weer anders.
En mijn 'huiswerk''word niet echt nagekeken.

Ik dacht echt een goede instructeur te hebben!!! Betaal ook best veel voor een les (50,-).

Bedragen zeggen niets, ik betaalde 20 euro voor een
Uur bij een grandprix ruiter en die kon me nieteens
uitleggen waarom ze me bepaalde oefeningen liet
doen. En dat met diplomas. Heb er ook zat gehad, en
uiteindelijk maar van 3 heel veel GOED geleerd.

Op een losse rug en halshouding let ik zelf JUIST op
als ik lesgeef..

S_en_Z

Re: Pony loopt met zijn neusje steeds net achter de loodlijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:35

@ Varekaj, heb ik idd ook moeten doen, alleen met de
reden dat mijn paard wel vwnw was maar teveel op de
vh gericht, moest dus in stap halsstrekken om achterbeen
Onder te zetten, rug bol rijden en rechtrichten.

Goede oefening idd

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:40

Linda, ga eens op zoek naar iets anders, denk aan degene die ik je had aangerijkt ;)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:07

Ik moet ook echt een andere instructeur.
Zat zelf al te twijfenel, maar het word me gewoon steeds duidelijker.
Ik heb nu ook een Grand prix ruiter. Beste vent, maar hij krijgt het niet over.

Jammer maar helaas, het begin ging super, heb veel geleerd, maar het werkt toch niet :n

Pauline, kun je mij een telefoon nimmer, site of iets dergelijks geven.
Wil wel eerst weten of het wat is, want wil dit niet nog een keer :n

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:21

Ik ken wel goede, maar dat is omg. Utrecht, daar heb jij niet zoveel aan.

:( Ja Grand Prix of ZZ-Licht, het zegt weinig. Veel zijn al te lang uit het
basiswerk om het goed over te kunnen brengen. Terwijl de basis je fundament
is om goed te kunnen trainen en een correcte proef neer te kunnen zetten.

Truucjes of geen truucjes, je moet altijd terug naar de basistraining om je
paard/pony mooi los, ontspannen en nageeflijk te rijden.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:25

Omgeving Utrecht is helaas niks, maar toch bedankt ;)
Ik heb echt iemand nodig in de buurt van Elburg (tussen Zwolle en Harderwijk).
Daar heb ik namelijk mijn paardjes staan. Wil er best een stukje voor rijden, maar geen wereld afstanden :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:26

Sms marion ff ;)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:29

Oeh... dat kan ik wel even doen ;)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:44

Linnietje schreef:
Freya schreef:
Ik heb niet de gehele topic door gelezen, maar heb je er ook aan gedacht dat je pony het misschien niet kan door de bouw,( hals, rug, achterhand ) dat het hem zeer doet als hij de houding aanneemt zoals die door de KNHS is voorgeschreven.

Mijn eigen paardje loopt voor de loodlijn, als ik haar rij zoals het hoort, heb ik een gevecht, uiteindelijk doet ze het wel voor me, maar dan haalt ze bijna geen adem meer, puur ondat ze dat dan bijna niet mee rkan, laat ik haar lopen zoals zij het kan, waarbij ze wel netjes rug en achterhand gebruikt, loopt ze als een zonnetje.

Ik heb een welsh pony die het wel kan, maar het lukt mij niet ;)
Op mijn profiel zie je dat het ons wel lukt, maar lang niet altijd.
Wil er graag aan werken dat het beter en constanter word.

Ik zie bij veel mensen het zelfde, dat hun paard er net achter kruipt.
Maar hun hebben lengte in de hals en dat mis ik dus ook.
Heeft uiteindelijk allemaal met elkaar te maken natuurlijk... :D

Zover ik op de tweede foto ( wedstrijd foto buiten ) zie, dat je paardje waarschijnlijk te weinig ruimte heeft tussen de kaken om de slokdarm en luchtpijp heeft, waardoor ze/hij moeite er mee heeft.
Ik zie vaak dat er te veel geplukt wordt aan een paardje omdat die na een tijdje niet meer lekker nageefelijk wilt lopen, terwijl ze het gewoon weg niet kunnen zoals het voorgeschreven is bij het "ideaal paard" .
Mijn merrie heeft dat ook en als je je paardje dan anders rijdt, maar wel zo dat ze de rug en achterhand goed gebruiken, rij je paard ontspannen nageefelijk en ziet het totaal plaatje er ook rustig uit, zonder spanning of wat dan ook, ook al loopt je paardje voor of achter de loodlijn.

Maar dat is wat ik zie.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:48

De pony van linda heeft juist een hele mooie vrijliggende kaak :j moeite met aanleuning pakken kan ik inkomen, maar dan niet door erachter te kruipen :n

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:00

wel als alleen de neus achter de loodlijn komt, hierdoor probeert de pony wel te doen wat er gevraagd wordt, maar kantelt alwaren iets het hoofd waardoor het meer ruimte krijgt.

Vrijliggende kaak kan je vanaf een foto niet zien, dan zou je een foto van onder het hoofd moeten maken, maar zie wel dat de spieren teveel naar buiten komen tijdens het in de aanleuning rijden van de pony, wat meestal er op duidt dat er net te weinig ruimte tussen de kaken ligt.
Wat minimaal een vuist breedt moet zijn.

Waarom doet het paard het eerst wel en daarna niet meer, als er geen verandering is in manier van rijden en hoofdstel/zadel ect is geweest. Ga dan eerst na of je pony het wel of niet kan, een werkwillig paard zal ten alle tijden zijn uiterste best doen om de oefeningen uit te voeren zoals die van hem of haar verwacht worden, maar uiteindelijk zal hij of zij het niet meer kunnen omdat het puur gewoon weg niet gaat.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:04

Die verandering is er toch wel ;) Ze is gaan lessen bij een andere instructeur... Niet een verandering in één keer, maar wel langzaam aan steeds dieper, steeds ronder willen... Tevens is het bij deze pony niet alleen de neus, maar soms rolt hij gewoon alles op, terwijl hij ook keurig met het neusje en de hals op de plek kan lopen :j

Ik ken de pony persoonlijk, vandaar dat ik weet dat er ruimte zat is voor de kaak enzo :j

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:11

oke, maar paardje doet het niet voor niets, ik denk toch dat het een kwestie is dat het ergens pijn heeft gedaan of pijn doet en die houding probeert te vermijden.
Waardoor hij of zich er uit drukt of dieper gaat lopen met het gehele hoofd.

Ik wil hiermee aangeven, kijk ook naar het paard, waarom hij het doet en niet alleen naar de manier van rijden, en tuig ect. Paarden kunnen net als wij mensen een beperking hebben die pas later naar boven komt., door bijvoorbeeld verkeerd getrainde spieren, ik zeg niet dat dit het geval is bij dit paardje.

Ik hoop dat jullie verder komen en dat dit probleem voor zowel eigenaar / berijdster als het paardje opgelost kan worden, zodat er weer heerlijk kilometers gemaakt kunnen worden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:28

Freya schreef:
oke, maar paardje doet het niet voor niets, ik denk toch dat het een kwestie is dat het ergens pijn heeft gedaan of pijn doet en die houding probeert te vermijden.
Waardoor hij of zich er uit drukt of dieper gaat lopen met het gehele hoofd.

Ik wil hiermee aangeven, kijk ook naar het paard, waarom hij het doet en niet alleen naar de manier van rijden, en tuig ect. Paarden kunnen net als wij mensen een beperking hebben die pas later naar boven komt., door bijvoorbeeld verkeerd getrainde spieren, ik zeg niet dat dit het geval is bij dit paardje.

Ik hoop dat jullie verder komen en dat dit probleem voor zowel eigenaar / berijdster als het paardje opgelost kan worden, zodat er weer heerlijk kilometers gemaakt kunnen worden.

Als de instructeur geen aandacht besteed aan over de rug rijden en van been naar de hand rijden
en de pony kruipt er vaak achter dan wordt bevestigd dat de pony gewend is zijn rug hol te maken
om zich te onderdrukken aan de gevraagde oefening. Niet zo vreemd als je neit beter weet.

Natuurlijk kan er ergens een pijntje zitten, vooral als dit al een lange tijd zo gaat en de houding
dan niet optimaal is. Dat betekent niet gelijk dat de pony fysiek iets mankeert. Veel van dit
soort problemen zijn rijtechnisch ontzettend goed op te lossen door een goede instructeur.

Er kunnen heel veel oorzaken zijn, maar wat ik aan gaf is toch wel het meest voorkomende
en tevens ook heel logisch vergeleken met het probleem met de kaak die jij beschrijft.

( wat mij overigens doet denken aan juist een probleem om zijn neus op de ll te krijgen
in plaats van er uit rijden. Heb het een keer meegemaakt maar die pony liep juist liever
sterren te kijken :) Maargoed.. dat heeft vaak dezelfde oorzaak als te diep lopen.

Niet over de rug gereden zijn en niet van been naar de hand en van achter naar voren gereden zijn dus)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:48

Klopt ben ik geheel met je eens, maar dan moet je wel eerst naar het paard kijken waarom doet hij het, eer je het rijtechnisch op kan lossen. En niet zomaar luk raak fanatiek aan de slag moet gaan om het paardje beter te laten lopen, als het inderdaad verkeerd gereden is ( wat bij mijn paardje ook het geval was door verkeerde instructie ) heeft het tijd nodig om het te kunnen verbeteren.

Nogmaals succes met het oplossen van het probleem en dat jullie later weer heerlijke kilometers kunnen maken in de toekomst.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:52

Maar jij schetste eerder dat het paard het misschien niet kon door zijn bouw, prima gedachte, echter dit is pas begonnen na het wisselen van instructie, dus dan klopt er toch iets niet als je dan nu uitgaat van bouw? Tuurlijk er is ergens een probleem of een pijntje, dat zal naar boven komen door de nieuwe instructie na verloop van tijd :j

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:32

Mijn eerste gedachte, zoals ik het op de foto zie, is dat het paard moeite heeft, om alles tussen de kaken kwijt te kunnen.

Waarop ik doel, heb ik al meerdere malen hier neer gezet : eerst ( kritisch ) kijken naar je paard "waarom doet hij het ineens niet meer " en ga dan verder kijken naar een passende oplossing.

Ik heb gezegt wat ik wilde zeggen, verder ga ik er niet op in, puur omdat iedereen het anders ziet of ervaart en dat is ieder zijn goed recht en zijn immers meerdere wegen naar Rome.

TS komt met de vraag op bokt, ik geef mijn mening/ervaring hierin aan TS, of er wat mee gedaan wordt is punt 2.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:36

Ik snap jou punt heel goed hoor :) Maar waarom zou je eerst kijken naar het paard? als er een simpel iets is veranderd, de instructie, waar deze verandering ook aan te wijten valt....

Ik heb juist altijd geleerd, eerst naar jezelf kijken en dan pas naar het paard :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:50

__PSM__ schreef:
Ik snap jou punt heel goed hoor :) Maar waarom zou je eerst kijken naar het paard? als er een simpel iets is veranderd, de instructie, waar deze verandering ook aan te wijten valt....

Ik heb juist altijd geleerd, eerst naar jezelf kijken en dan pas naar het paard :)

Meestal houdt een dier je een spiegel voor , waardoor het kijken naar je paard, al snel duidelijk wordt waar het probleem zich voordoet. Waarna je kan evalueren en kan zoeken naar een oplossing.

( Dit is het laatste waarop ik reageer in de topic, aangezien we hier nog tot morgenvroeg over door kunnen gaan )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:06

TS, ik hoop dat je er uit komt met de nieuwe
instructrice!

Ik denk het haast wel ;) je hebt een leuk beestje!

Hou me op de hoogte als je wil, ben toch wel erg
nieuwsgierig of mijn vermoedens idd kloppen en
dat het met werken aan de basis beter gaat :D

Succes iig!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 22:39

@ Freya: Ik ben juist heel zuinig op mijn monster :D
Als ik ook maar het idee heb dat er wat kan zijn, dan ga ik het uitpluizen :o
Heb zelfs een nieuw, kleiner (16.5 inch.) zadel gekocht, omdat het voor HEM beter was.
Als hij wat heeft komt de DA en/of fysio.

@ svdijk68: als ik iemand heb gevonden laat ik het je weten ;).
Jullie hebben mijn ogen verder doen openen en weet nu (na mijn twijfelen) dat ik echt moet overstappen :o
Ik heb nu 2 nieuwe instructises op het oog en ga even uitdokteren wie het beste bij ons zal passen.
Heb nu al zin om er weer lekker tegenaan te gaan :D.

We komen hier echt wel weer overheen, dat weet ik zeker!
Hij kan het en vind alle aandacht die hij krijgt op wedstrijd soms net iets te mooi :D
Ben echt trots op mijn kleine mannetje :o

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:03

@ TS +:)+ Super +:)+ , hoop echt van harte dat alles weer snel achter de rug is en jullie samen weer op 1 lijn zitten.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:18

Dank je Freya!

Gelukkig rij ik voor mijn lol :j
Net als mijn wedstrijden.

Je kan niet altijd goed zijn! Soms gaat het wat minder.
Ik was ook tevreden met mijn 176 punten van afgelopen zaterdag, want hij deed wel goed zijn best.
Dat is het belangrijkste ;)