vanaf wanneer vind je dat je een paard met sporen mag rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:46

aerdenhout1 schreef:
gabjj8 schreef:
gewoon niet met sporen rijden ;)
ook niet om de hulpen te verfijnen...

Laat me raden...NH er???

problemen mee?

aerdenhout1

Re: vanaf wanneer vind je dat je een paard met sporen mag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:47

Nee hoor, zeker geen problemen mee, maar het is wel erg kortzichtig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:15

aerdenhout1 schreef:
Nee hoor, zeker geen problemen mee, maar het is wel erg kortzichtig.

Hier ook een NH-er om het zo maar te noemen. Ik rij nu wel met sporen, en die afweging is gebaseerd op de veiligheid van ons 3en (nl handpaard waardoor ik op rijpony niet opzij gedrukt wil worden in het verkeer). En hoewel ik die in de praktijk amper nodig heb bouw ik liever iets zekerheid in ivm rare acties van overige weggebruikers. Ik ben nl verantwoordelijk voor de veiligheid van ons alle 3 en soms is een hulpmiddel daarbij noodzakelijk. Ervaring opdoen met buitenrijden doe je door buitenrijden, heel veel buitenrijden. Op de grond is alles goed voorelkaar, de rest kost tijd en km's. Daar pas je je uitrusting op aan.
NH betekent voor mij niet hulpmiddelen afwijzen, maar wel goed overwegen welke, waarom en na goede voorbereiding aan de hand. Sneller iets willen kunnen mag geen motivatie zijn om een hulpmiddel te gebruiken.

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:49

alleen wel raar dat het vérplicht is bij de M+... zoiets zou je toch zelf nog mogen bepalen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:09

Yviertje schreef:
Voor al die voorstanders van sporen: Stap eens op mijn paard! Wedden dat ze binnen no time weer af zijn? Die van mij heeft ze gewoon niet nodig, want ze reageert al te heftig op gewone beenhulp.
Ik vind persoonlijk dat er vaak te snel naar een spoortje of zweep wordt gegrepen, al heb je er idd van die luie flikkers bij die anders gewoon niet doen wat je vraagt.

Wedden van niet :D Ik kan op alle paarden mijn sporen gewoon aanhouden. Kwestie van zorgen dat je hem er niet mee raakt.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:35

Anne_GTI schreef:
Yviertje schreef:
Voor al die voorstanders van sporen: Stap eens op mijn paard! Wedden dat ze binnen no time weer af zijn? Die van mij heeft ze gewoon niet nodig, want ze reageert al te heftig op gewone beenhulp.
Ik vind persoonlijk dat er vaak te snel naar een spoortje of zweep wordt gegrepen, al heb je er idd van die luie flikkers bij die anders gewoon niet doen wat je vraagt.

Wedden van niet :D Ik kan op alle paarden mijn sporen gewoon aanhouden. Kwestie van zorgen dat je hem er niet mee raakt.

Ik durf ook wel te wedden dat ik dat paard prima met een spoor kan rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:48

HIHI...hier nog een hoor, en van mijn lessers nog een hele boel meer!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:53

ik vind het pas tijd wanneer je zelf ook door hebt dat je op het paard zit.
dus wanneer je een stille beenligging hebt etc.

haha, heb nu wel even tijd...
zorg jij ervoor dat je paard hier over 5 minuten staat? dan sta ik in mijn rij kleding met spoortjes op straat!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:54

Gewoon niet of je moet op zo'n goede manier rijden dat je precies weet hoe je ze moet gebruiken ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:10

Anne_GTI schreef:
Yviertje schreef:

Ik durf ook wel te wedden dat ik dat paard prima met een spoor kan rijden.[/quote]

Ik weet ook best dat er WEL mensen zijn die wel met spoor op mijn paard kunnen rijden, maar ik denk dat meer dan 50% dit niet kan. Ze is zo gevoelig op je been, zit enz.
Veel mensen denken dit te kunnen, maar eenmaal op een paard zoals die van mij vinden ze het raar dat ze zo loperig worden en 'heftig' reageren op het been. Het is niet voor niks dat ik haar ook op m'n stem rij. Als ze een bepaalde bui heeft, reageert ze nog gevoeliger. En met m'n stem is ze dan gewoon kalmer.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 09:58

er was een pony op mijn manege en die reageerde toen ze net nieuw was echt heel goed op je been , ik hoefde alleen maar me benen te bewegen en ze nam al een spurt naar voren !
nu is ze wat langzamer geworden maar daar op moest je ook je benen echt stil houden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:22

Ik denk dat je met die 50% een heleboel mensen een onverdiende veer in hun **** steekt ;)
Maar inderdaad, ik verwacht dat een goede ruiter best met spoortjes op jouw paard kan rijden, maar het gros dat met sporen rijdt waarschijnlijk niet. Mijn schatting zit (zonder je paard verder te kennen) meer in de richting van 90% }>

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:13

Dat dacht ik zelf ook, maar wou niet direct mensen tegen me in het harnas jagen. Ik lees vaak zat dat er mensen zijn met een kort lontje/lage kast.

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:29

als je er klaar voor bent.
als je je benen stil kunt houden en je pony/paard niet lek prikt met die sporen.
ik ben er zelf geen voorstander van en gebruik ze ook niet.
maar als het echt nodig is dan is het echt nodig.
op stal hebben wij iemand die in de M zit en nog niet met sporen rijd.
en die pony is gewoon goed aan het been!
dusjaa, het is niet altijd nodig.
daarom gebruik ik ze ook niet.
ik weet niet waarom jij ze nodig hebt?
of heb je ze niet nodig?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:03

Waratje schreef:
Ik denk dat je met die 50% een heleboel mensen een onverdiende veer in hun **** steekt ;)
Maar inderdaad, ik verwacht dat een goede ruiter best met spoortjes op jouw paard kan rijden, maar het gros dat met sporen rijdt waarschijnlijk niet. Mijn schatting zit (zonder je paard verder te kennen) meer in de richting van 90% }>

Dan onderschat je wel heel erg de kunde van paard rijdend Nederland!
Het niveau zit vele malen hoger dan dat jij nu in schat met je 90%.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:27

aerdenhout1 schreef:
Waratje schreef:

Dan onderschat je wel heel erg de kunde van paard rijdend Nederland!
Het niveau zit vele malen hoger dan dat jij nu in schat met je 90%.

Van heel paardrijdend Nederland?? Echt niet hoor. Misschien dat je gelijk hebt met degenen die Z en hoger rijden (daar zie ik er te weinig van), maar vrijwel alles wat ik met sporen zie rijden wil ik niet (met spoor) op mijn paard hebben (de meesten ook niet zonder spoor, trouwens). ;(

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:32

Ach kom nu toch, dan zou dus 10 % van mensen die met sporen rijden ze op de juiste manier gebruiken?
Echt niet!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:43

aerdenhout1 schreef:
Ach kom nu toch, dan zou dus 10 % van mensen die met sporen rijden ze op de juiste manier gebruiken?
Echt niet!!

Ik bewonder je vertrouwen in de ruiters in NL, maar mijn schatting is gebaseerd op mijn eigen waarnemingen en daar wordt ikzelf ook niet vrolijk van.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:47

Mijn ervaring met sporen hier op stal en op wedstrijden bij andere ruiters is dan veel beter als die van jou.

xRaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:05

aerdenhout1 schreef:
Mijn ervaring met sporen hier op stal en op wedstrijden bij andere ruiters is dan veel beter als die van jou.

Dat er bij jou in de buurt meer goede paardrijders zitten dan ergens anders, wil niet zeggen dat de mensen in nederland over het algemeen al op het niveau zit om normaal met sporen te kunnen rijden. En met normaal bedoel ik dus net als wat iedereen al noemt, onafhankelijke zit, stille benen ed. Hier in de buurt heb ik ook nog maar weinig mensen gezien waarvan je denkt; "Wauw! Die kan rijden!"
Persoonlijk vind ik sporen helemaal nergens over gaan. Het verfijnen van de hulpen is ook gewoon nergens voor nodig. Als een paard een vliegje al voelt op zn buik, waarom zou hij je kuiten neit voelen dan? Dan is het gewoon een kwestie van schijt hebben, en dat is gewoon een kwestie van trainen.
Maar dat vind ik.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:15

...' Want enkel diegenen die uiterst nauwkeurig met hun benen kunnen werken en hun benen muisstil kunnen houden kunnen met sporen rijden zonder schade toe te brengen aan hun paard. En het grappige is, zo gauw U dat kan, heeft U ze niet meer nodig! Conclusie... gooi ze weg!'

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... oesnt-work

Dus zonder sporen, die heb je helemaal niet nodig!

Marieke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:58

Mijn lespaard reageerd zo gevoelig op been dat ik voorlopig niet eens over sporen na hoef te denken. Ik denk dat je als ruiter pas met sporen mag beginnen op het moment dat je een rustige zit hebt (goed recht, paard niet hinderen en voeten stil (natuurlijk)).

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:17

Als het nodig is. als jij vindt dat je paard niet genoeg voorwaarts is of als je paard niet naar de gewone hulpen van je been luistert.