met of zonder spoortjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 07:40

Ik rijd zonder sporen. Ik heb ze nog nooit omgehad en toch wel veel verschillende paarden gereden.

Op zich heb ik er niets op tegen, mits ze correct worden gebruikt. Op concoursen vind ik 80% van de benen niet spoorwaardig. Constant spoor in de buik of klapperen met de benen.

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:42

Heb wel met spoortjes gereden, maar eigenlijk vind ik het niet nodig.
Als je op een goede manier er mee omgaat is het niet zielig.

onnodig prikken. :n

1topper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:25

Ik vind dat je alleen met sporen mag rijden als je echt hebt geleerd je benen gecontroleerd te kunnen laten bewegen. Dus niet in draf dat je kuiten nog tegen zijn buik aan komen. Als je sporen om zou hebben zou hij dus de hele tijd geprikt worden. Ik heb het helemaal niet op sporen.. Vaak zie je dat mensen sporen gebruiken als het paard niet luistert naar de beenhulpen. Dit kan je heel anders oplossen door namelijk of een tik te geven of gewoon steeds iets beter aan te drijven.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:31

Zonder, en alleen mét als je het zónder ook kan ;)

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:44

als je je benen op de goede manier gebruikt,
langer dan 3 jaar rijd,
en als je goed stil zit en meebeweegt,
vind ik wel dat spoortjes mogen.
maar zodra je te hard gaat prikken ben ik er absoluut tegen.

Nies_

Re: met of zonder spoortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:47

'langer dan 3 jaar rijd'
Dat snap ik niet zo, leg uit?

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:43

als ze goed gebruikt worden is er niets zieligs aan! maar dan wil ik wel benadrukken dat je een paard er niet constant mee in zijn buik moet lopen schoppen

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:33

Ik was altijd van mening dat het zielig was om met sporen te rijden. Totdat mij werd aangeraden om met sporen te rijden. Ik vind het superdingen. Ik gebruik ze niet om te schoppen en drijf ook niet constant aan, maar ik kan zo meer verfijnde hulpen geven aan mijn paard.

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:38

tsja ik gebruik mijn sporen omdat mijn pony vrij sloom is maar met kun je ook veel fijnere hulpen geven, en zolang je ze goed gebruikt en alleen gebruikt als het nodig is dan is er niks mis mee vind ik

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:24

Mijn moeder (wordt aankomend jaar 60), heeft vroeger op de manege haar sporen moeten verdienen.
Daar komt volgens mij het spreekwoord ook vandaan.
Je mocht pas met sporen rijden als je de basis voldoende beheersde op ieder (manege)paard, en er was een heel ritueel als je je 'sporen verdiend' had, in mijn ogen zouden ze dat weer mogen invoeren :P

marloesvg94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:43

ik gebruik het liever niet, maar ik vind dat je ze in sommige gevallen (als je de sporen maar goed gebruikt!) mag gebruiken

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:13

Ik vind sporen echt voor het verfijnen van de hulpen en niet om je paard naar voor te schoppen. Als je er niet mee om kunt gaan, moet je er niet meer rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:25

Ik rijd altijd met spoortje en heb het zelden of nooit nodig. Onlangs door de kou vergeten mijn rijlaarzen met spoortjes te wisselen dus in de les met sneeuwboots zonder spoortje. Niets aan de hand en paardje reed super en ik zoals altijd. Opeens viel ze een keer uit de galop en opeens nog een keer. Vervolgens sprong ze niet gelijk aan. Mijn instructrice zei: "Stinkerd van een paardje, ze heeft geen prikje gehad de eerste keer dus komt nu de herhaling". Doe ze de volgende keer maar weer aan want dan is het hele beeld rustiger en veel vriendelijker want de correctie is veel zachter". Dus sporen zielig? Nee, niet echt hoor als je ze goed gebruikt. Koudbloedjes zijn slimmerikjes en een kort lijntje werkt fijn bij ze.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:41

Mijn eigen paard rij ik altijd met sporen.

De meeste paarden die ik rij of gereden heb, reed ik bijna allemaal met sporen op een paar enkelingen na (de baby's)
Vind dat je jonkies eerst op het been voorwaarts moet rijden. Als het werk wat moeilijker wordt kan een spoortje geen kwaad.
Ik ben sporen zo gewend dat ik me kaal voel zonder :p (ohh wat zegt ze nou ;) Hihi)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:18

Delaja schreef:
Sporen zijn bedoeld voor het verfijnen van de hulpen, als je sporen wilt gebruiken om je paard voorwaarts te 'schoppen' moet je het dus zeker niet doen.
Er is niks zieligs aan mits ze goed gebruikt worden.

Helemaal hier mee eens..
Het ligt er ook aan hoe je rijdt. kan je je benen stil houden enz...

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:44

dintje schreef:
als je je benen op de goede manier gebruikt,
langer dan 3 jaar rijd,
en als je goed stil zit en meebeweegt,
vind ik wel dat spoortjes mogen.
maar zodra je te hard gaat prikken ben ik er absoluut tegen.

volgens mij heeft die 3 jaar ervaring er niets mee te maken.
het gaat meer om hoe je sporen gebruikt.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:59

ik vind dat een spoortje best kan, maar alleen als je ze correct gebruikt.
ik rij 1 paard op de manege met sporen, injoy. dat vind ik fijner, en ik gebruik het om mijn hulpen te verfijnen.
de rest kan wel zonder. :Y)

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:01

Er is helemaal niets zielig aan spoortjes! Je moet het niet gebruiken om je paard mee te schoppen, je moet het gebruiken om veel fijner te kunnen rijden..
X

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:07

ik rijd western , en eigenlijk moet je dan met sporen rijden,
eigenlijk vind ik het wel een beetje onnodig,
ik kan ook zonder rijden dus waarom met ? O:)
maar wester sporen hebben zo'n wieltje die zijn veel dierviendelijker die rollen die prikken niet. :o

Sophie154

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:15

Ik rijd ook western, en ik heb gisteren voor het eerst met spoor gereden, tijdens mijn les. Ik zou nooit zomaar zelf er mee gaan klooien zonder professionele begeleiding. Mits sporen goed en eerlijk tegenover het paard gebruikt worden moet het kunnen vind ik, maar ik ben het er wel mee eens dat je sporen moet verdienen, en niet zomaar zelf wat aan rommelen.

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:53

ZONDER! met je balans en je kuiten kan je genoeg!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:01

het ligt eraan hoe hoog je rijdt.
kijk, jij je B niveau. dan vind ik sporen onnodig, er zitten nog geen zijwaartse oefeningen in de proef.
al rij je L vind ik het wat anders, daar zit wijken in en dat kun je met je spoor eventueel verfijnen.
al rijdt je M vind ik het nodig dat je met sporen rijdt want daar zit schoudenbinnenwaarts enz. in. en met je spoor kan je nét dat extra hulp geven.
Maar het ligt er ook aan hoe de ruiter er mee om gaat, kijk al zit jij in de L1 en je zit bij iedere pas je spoor te gebruiken vind ik het raar dat je sporen gebruikt want daar zijn ze niet voor bedoelt.
al zit je in de B en je tikt je paard alleen aan met je spoor als hij of zij onvoldoende reageert vind ik het goed.

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:27

Als je op de goede manier omgaat met sporen is het geen probleem. Om je hulp te verfijnen. Ik rij zelf bij een aantal paarden ook met kleine knopspoortjes

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:31

hier is volgens mij al een topic van :o

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:37

Mijn paard haat de zweep. Ik heb om die reden spoortjes. En niet om hem de hele tijd te treiteren, maar idd, puur voor de verfijning van de hulpen. Eén keer was het een gelukje, dankzij de sporen kon ik blijven hangen, tot ik op de juiste plek kon vallen. :+ Maar dat is al even geleden en niet met mijn huidige paard.