Kale Vriska weer eens op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:17

Dat harde gaan ga je omzetten naar rustiger via oefeningen als voltes en figuren en overgangen. Het is juist fijn als er al voorwaarts in zit, moet je gewoon denken.
Ga bv 6 passen in draf en dan weer in stap. Dan 4 passen in draf en weer in stap. Dan 2 passen in draf en weer in stap. dan weer 6 of 8 wat je wilt, beetje varieren, verras haar! Als ze fel wordt, langer stappen tot ze weer rustig is en dan opnieuw beginnen. Dan wordt niet meteen de sokken erin gezet, maar gaat de pony afwachten wat je nu eigenlijk wilt en dat moet je bereiken. Dat ze op jouw hulpen draaft en verkort en verlengt en niet uit eigen initiatief.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:18

Ze moet eerst leren dat ze normaal door blijft lopen zonder dat jij haar constant in moet houden. Dus laat haar aan een lange(re) teugel ronddraven, en zet haar desnoods op een volte. Als ze te hard gaat sluit je de volte, neemt ze een tempo aan wat jij fijn vind vergroot je de volte weer. Dit kan echt een uur duren voordat ze het door heeft (Ik spreek uit ervaring :') ) maar als ze het dan eenmaal doorhebben heb jij je teugels niet meer nodig om haar constant in te houden, deze kan je later dan weer gebruiken om de verbinding te houden, stelling/buiging te vragen. Je moet je teugel vrij hebben voor andere dingen, en niet om constant haar in te houden.
Net als het voorwaarts gaan, ze moet gewoon in hetzelfde tempo blijven lopen als je haar eenmaal in draf heb gezet bijvoorbeeld. Je moet niet steeds blijven drijven voordat ze doorloopt, maar ze moet gewoon op hetzelfde tempo door blijven lopen totddat jij wat anders zegt.
Op het moment dat zij terugkomt in tempo drijf je bij, reactie=loslaten geen reactie=iets strengere hulp.
Op een gegeven moment zal ze door blijven lopen, en kan je de beenhulpen ook weer voor andere dingen gebruiken :)

Lusitana

Re: Kale Vriska weer eens op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:20

Marjoow schreef:
Hmm niet echt eigenlijk, want ik heb wel controle.

Als ik haar met een losse teugel gaat, gaat ze alleen maar heel hard, en dat moet toch juist niet?

Dan heb je dus geen échte controle, want dan kun je ook aan een lange teugel het tempo regelen.
Ik hoop dat je wat dingen gaat proberen die we hier angeven, we zitten hier om te helpen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:22

Marjoow schreef:
Hmm niet echt eigenlijk, want ik heb wel controle.

Als ik haar met een losse teugel gaat, gaat ze alleen maar heel hard, en dat moet toch juist niet?

Ik had ook altijd controle, hoor! Niet dat ze door de bak scheurde, maar er was geen tussenweg bij ons. Of we gingen keihard in draf, of heel zeldzaam extreem rustig (en daarna natuurlijk weer keihard). Stap/draf overgangen deed ze ook keurig, maar zonder middenweg. Was altijd gespannen.

Losse teugel was hier ook alleen maar harder, dit is een betekenis dat de aanleuning niet goed is. Waar jij voor moet zorgen is je handen op 1 plaats houden (desnoods even op de hals van het paard, aan een halsring of aan het zadel) en je teugels vast. Niet te kort, niet te lang. Er moet altijd verbinding zijn. Ga je wapperen (wel verbinding/geen verbinding) dan stoor je het paard in je mond met als gevolg nog meer spanning=nog harder.

Jouw benen moet je stil houden, alleen gebruiken wanneer nodig en niet tegen het paard aan. Als jouw houding niet goed is, zit je ook niet stabiel in het zadel (ook al voel jij het anders). Zit je niet stabiel in het zadel, dan klapperen jouw benen (ook al merk je het niet) tegen je paard met als gevolg nog meer spanning.

Klopt het dat jouw pony ook gevoelig op de hulpen en buitenwereld (hard waaien, regen)is?

Waar in de buurt woon je? Mag ook via PB.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:28

Sorry meid, maar vind het er ook echt niet ontspannen uitzien..
Je rijd geen niveau, en het is duidelijk dat er eerst nog veeeeeel meer te werken valt aan jouw eigen houding, halshouding van het paard, rugwerking van het paard, en het van achter naar voren rijden.
Als ik jou zo hoor over de instructrice kan ik alleen denken. Daar waar de kennis eindigt, beginnen de hulpmiddelen. En nee ik ben niet tegen hulpmiddelen, maar mi is dat in deze combinatie nog volkomen overbodig!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:34

Ik vind het trouwens wel fijn dat jullie het echt goed en duidelijk uitleggen, en niet het typische "boktgezeik over hulpteugels" op me af sturen :o

Ik ga er even goed over nadenken. Aan de ene kant, ben ik blij met mijn instructrice (mede omdat ik haar ook op de manege heb) maar aan de andere kant hebben jullie wel echt gelijk.
Nou is mijn instructrice niet echt gesteld op bokt :+ maar ik ga even op zoek naar een proeflesje van iemand anders :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:37

Asjeblieft! Je hebt natuurlijk veel meer aan advies dan aan gezeik, 1x gezeik okee, maar 20 x is wel onzinnig...

Hoop dat het proeflesje bevalt, en je kan altijd 1x in de 2 weken les hebben. Daar ga jij en je paard ook absoluut niet dood aan. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:38

Nee, maar mijn portomonnee helaas wel :+

Ik heb niet veel te besteden hoor ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:39

Wauw! Geschoren staat mooi zeg :D
Mischien wat minder op de nagefelijkheid richten
Paard loopt (eerder gezegt zeker?) erg tegen je hand in en lijkt haar rug weg te drukken.
Mischien een keer zonder elastiek? Want het lijkt (ik zeg expres het lijkt ,fotos vertekenen welleens) alsof ze hierdoor nog meer in de krul loopt + jou handen = rug wegdrukken

Met jou handen bedoel ik zeker niet dat je trekt of wat dan ook ,maar jij probeert haar ook rond te zetten zegmaar (Volgens mij , nogmaals fotos vertekenen weleens!).

Super hoe je met de tips omgaat!
Kale fjord :') cute hoor!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:42

Weet je wat het lastige is, ik snap jou ook wel.
Je wilt netjes luisteren naar iemand die het weet, je instr.
Maar hoe weet je als relatief beginnend ruiter wat een goede instr. is?

Ik rij ondertussen al heel wat jaartjes, maar zie ook soms door de bomen het bos niet meer.
Maar heb wel mijn eigen ideeen over hoe ik zou willen rijden.
En zoek daar instr. bij.
Beken meteen dat toen ik begon met rijden ik ook geen idee had.
Dat is het lastige.

Ga eens rondkijken en bedenk wat wijsheid is.
Hoe zou je willen rijden?
Ik krijg namelijk uit je topics echt het idee wel dat je wel wilt,
maar eerlijk geen idee hebt hoe je het zou moeten aanpakken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:44

Marjoow schreef:
Nee, maar mijn portomonnee helaas wel :+

Ik heb niet veel te besteden hoor ;)

Ik heb ook lange tijd op een goede manege gereden, maar 1x in de 2 weken ipv elke week. Jammer, maar rijd liever een week niet op een goede manege dan een week extra op slechte manege. Misschien kan je iets regelen kwa minder rijden, of korting bij bepaalde lange tijd rijden of bespreken met eigenaar van pony, of met je ouders?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:47

Niet echt een optie, mijn enige optie is stoppen met lessen op de manege, dan kan ik 2x per maand lessen.

Maar. Mocht Vriska dan toch binnenkort afgelopen zijn, heb ik niets meer om te rijden. Plus, dat de manege voor mij ontzettend makkelijk is om wedstrijdjes te rijden met Vriska, beginnen met FNRS wedstrijden. Springwedstrijden e.d. Dus doe dat gewoon liever niet.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:52

als eerste leuke pony!
als tweede als ze zo hard gaat kan je haar dan niet opvangen met je buiten teugel? mijn eigen paard wou ook altijd wat te hard ik had heel erg problemen om mijn buiten teugel er bij te houden en me heel erg aan mijn binnenteugel vast te houden nu moet ik op mijn buitenteugel gaan rijden en mijn binnen teugel gewoon stelling vragen enzo op voltes maar ik kan hem nu met mijn buitenteugel heel erg goed op vangen als hij te hard gaat.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:54

Misschien kan je een minimale rijdperiode met eigenaren afspreken? En KNHS is, mijn ervaring, veel leuker om te starten dan FNRS, maar goed, er komen wel meer kosten bijkomen...

Kan je niet aan ouders vragen of ze 1x per maand desnoods 1 lesje bij ander instructeur willen betalen?

Jeetje, ik klink nu wel als doordrammer, hé? Maar help je om opzoek te gaan naar oplossingen, doe waar jij je fijn bij voelt. (En wat het beste voor je paard is)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:55

Ik snap het, maar als dat zou kunnen, zouden we dat echt doen. Maar we redden dat gewoon niet met geld e.d. ;)

Buiten dat, is het niet te doen om 2x les te hebben van verschillende instructrices ;)

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:57

Hee Marjolein!
Veel (waar) commentaar gegeven maar allereerst, leuke fjord rij je en mooi zo geschoren!
Ik ga mee in het commentaar vooral Juangi en Marloes want het ziet er inderdaadd gespannen uit, tips heb je al genoeg gehad dus hopelijk kan je daar wat mee.

Ik woon ook in Leusden en heb echt een hele fijne instructrice, en ik wil je echt niet aan een andere instructrice aanpraten maar zij is echt heel erg fijn en misschien kan je is een keer een proeflesje doen. Ze is 'maar' 15 euro voor half uur tot uitloop van driekwartier en dan komt ze bij jou op stal. Als je wat meer informatie/haar telefoon zou willen kan ik je wel een pb sturen!

Succes

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:55

Sjolvir schreef:
Aria_zz schreef:
ik heb niet alles doorgelezen, maar wil toch eff iets zeggen;
voor mij lijkt het dat je hier zo'n lekke koppig beestje hebt dat het niet gewent is naar beneden te lopen en dus maar gaat vechten. En dat lijkt dan in het begin idd erg strak alles, maar uit ervaring weet ik dat fjordjes zichzelf zo'n dingen aan kunnen doen. Ze zal normaal na een tijdje leren dat ontspannen lopen beter gaat. Ik hoop dat de stiek er zo vlug als kan af is, dat blijft toch fijner voor alle twee lijkt me. Maar voor nu lijkt het me toch te helpen. Maar het kan zijn dat het anders ook opgelost kan worden, maar dat laat ik aan ervaren mensen over.

en een mooi kleurtje idd!

|( |( |( |(

Had hele mooie post geschreven... crasht computer..
Strekking...
Respect voor het wezen paard, ook in beige pak met streep zit een uiterst gevoelig wezen.
Het is niet de aard van zo'n paard...
En koppig? Kan het niet zo zijn, dat het gevraagde gewoon nog te veel is?

Als ik jou nu vraag om ongetraind een spagaat te doen, wordt je daar vrolijk van of koppig?
En als ik je dan doordruk naar de grond? Omdat ik vind dat je moet?
Het is niet onredelijk om een spagaat te vragen, echter moet er wel voor getraind kunnen worden.
En soms is de een leniger dan de ander en al het beter en sneller kunnen, weer anderen,
halen die spagaat nooit helemaal.....
Met al die dingen moet je rekening houden.

[quote]

Dit is niet wat ik bedoelde, ik heb niet de kennis om dieper op het onderwerp van rekkers en het gebruik in te gaan, ik gebruik ze dan ook niet. Ik wilde alleen maar zeggen dat soms foto's wat vervormd kunnen zijn omdat fjorden (en ook andere paarden) erg in protest gaan, en dan moet er gezocht worden naar een goede manier. Soms kan dat even voor meer problemen zorgen, maar lossen die dan toch op. Denk maar aan de AdB methode, heb ik ook even gedaan, ging in het begin slecht, meer druk en problemen maar het beterde erna wel door. Ik heb geen mening of TS het nu goed of slecht doet, ik hoop alleen dat ze de goede beslissing neemt, ik denk dat hier genoeg mensen zijn met kennis van zaken.
Ben het zeker met je eens hoor, helemaal, maar ik heb mezelf misschien gewoon verkeerd uitgedrukt. Dat fjordjes gevoelig zijn weet ik, dat is de mijne ook.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:02

Snap je, net niet handige woordkeuze.
Overigens is het normaal dat als je iets vraagt van je paard wat hij nog niet kent, dat hij dat moeilijk vind.
Maar dan kan je de intensiteit van het gevraagde en de duur aanpassen.
Totdat paad het wel aan kan om iets langer of iets intensiever op die manier te bewegen.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:21

handen wat hoger houden (bij sommige lijkt het of ze op de manekam rusten)
onderbenen terug!
niet voor overvallen in de galop.
je paard loopt op meeste foto's heerlijk op de lootlijn! super!

prachtig paardje & zeker mooi kleurtje! <3

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:25

Wanneer je paard te hard gaat wil heeel langzaam lichtrijden nog wel eens helpen.
En je paard is sterk geef je aan, geloof mij dat wordt door een stiek alleen nog maar erger!
Daar kunnen ze lekker op gaan hangen en aan gaan trekken, met als resultaat dat ze straks
helemaal een tank is en waarschijnlijk met haar hoofd in de wolken loopt wanneer je hem eraf
haalt. Als je lesgeefster dit aanraad zou ik toch eens gaan informeren naar een andere!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:30

Marjoow schreef:
Ik snap het, maar als dat zou kunnen, zouden we dat echt doen. Maar we redden dat gewoon niet met geld e.d. ;)

Buiten dat, is het niet te doen om 2x les te hebben van verschillende instructrices ;)

Ik ga volkomen mee met de, super netjes verwoorde, tips. Maar ik rijd ook bij 2 verschillende instructies. Daar is niks moeilijks aan hoor ;) Je pikt van allebei de dingen bij die bij jullie passen. Het is bij mij een tijdje zelfs zo geweest dat ik bij 3 verschillende mensen leste.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:41

Aan de "typische boktreacties" heb je natuurlijk niks.
Maar ik les ook bij 2 verschillende instructrices omdat een van de twee nog maar een keer per maand hier in de buurt is. En het gaat echt super :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:35

Zie ontzettend wijze woorden voorbij komen! Leuk weer eens een topic waar zo behulpzaam gereageerd wordt :D
Lusitana schreef:
Dat harde gaan ga je omzetten naar rustiger via oefeningen als voltes en figuren en overgangen. Het is juist fijn als er al voorwaarts in zit, moet je gewoon denken.
Ga bv 6 passen in draf en dan weer in stap. Dan 4 passen in draf en weer in stap. Dan 2 passen in draf en weer in stap. dan weer 6 of 8 wat je wilt, beetje varieren, verras haar! Als ze fel wordt, langer stappen tot ze weer rustig is en dan opnieuw beginnen. Dan wordt niet meteen de sokken erin gezet, maar gaat de pony afwachten wat je nu eigenlijk wilt en dat moet je bereiken. Dat ze op jouw hulpen draaft en verkort en verlengt en niet uit eigen initiatief.

Ik vind dit een hele goede, dat aan de hulpen krijgen, met tempowisselingen, figuren, overgangen etc, is iets waar ik persoonlijkvoorlopig mee zou beginnen! Misschien icm een zitlesje?

Ik neem aan dat je met je paard nog niet 10 figuurlijke sprongen vooruit wilt met je paard. Ik denk dat jullie daar voorlopig niet aan toe zijn.
Wat ik wel zou doen, is echt een nieuwe instructrice zoeken. Al is het voor 1x per 3á4 weken.
Zeker in het begin zou ze je goed 'huiswerk' mee kunnen geven, waar je voorlopig zoet mee bent. Is een bepaald iets enorm vooruit gegaan begin je weer met iets nieuws wat jullie moeilijk vinden. Het gaat dan misschien wel wat langzamer, maar als je ergens de tijd voor neemt forceer je iig niets <:)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:14

Mwaaaahhh, mensen die "roepen" dat ze een hekel hebben aan bokt, zijn vaak de meest "trouwe lezers" van bokt.
Hoogstwaarschijnlijk leest ze dit dus ook, misschien zegt ze van niet.... ;)

Het is leuk om te lezen dat je wel de intentie toont om het te begrijpen. +:)+

Dat een paard "briest" is niet altijd het teken dat het zich dan prettig voelt. Mijn laatste hengst heb ik laten castreren en toen ie terug kwam van de castratie (half onder verdoving) heeft ie nonstop staan briezen.
Een kudde paarden die ik van 17 meter afstand vanuit mijn woonkamer kon observeren is geweldig om vaak naar te kijken. Weet je wat een paard doet als het een enorme klap krijgt van een ander paard? Schudden met het hoofd en briezen.
Een vijf-jarige ruin is tijdens het werk met veel regelmaat aan het briezen - zodra zijn neus begint te lopen en hij dit vocht eruit wil briezen.
Mijn huidige merrie heeft een maand geleden haar hoofd gestoten met een snee tussen haar oren als gevolg en waarbij je haar schedel kon zien in die snee. Haar directe reactie toen ze haar hoofd enorm stootte? Briezen....

Ik probeer hiermee aan te geven dat het niet altijd opgaat dat als een paard briest, dat het dan ontspannen is of loopt.

Probeer te genieten van je fjord. Rijd de fjord flink voorwaarts en laat het goed en directt reageren op je been. Been geven is direct reactie verwachten. Als je daarmee door gaat borduren, is er ook meer "kans" dat ie nageeflijk gaat lopen.

Mocht je gefocussed zijn op die mooie ronding in de hals: het voordeel van een fjord is dat je dat zelf in de manen kan "knippen" ;)

Marjoow schreef:
Ik vind het trouwens wel fijn dat jullie het echt goed en duidelijk uitleggen, en niet het typische "boktgezeik over hulpteugels" op me af sturen :o

Ik ga er even goed over nadenken. Aan de ene kant, ben ik blij met mijn instructrice (mede omdat ik haar ook op de manege heb) maar aan de andere kant hebben jullie wel echt gelijk.
Nou is mijn instructrice niet echt gesteld op bokt :+ maar ik ga even op zoek naar een proeflesje van iemand anders :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:17

Tja als ik eerlijk mag zijn vind ik dat ze in je eerste topic nog beter liep.. Daar had ze wat meer lengte in haar hals en dit is inderdaad proberen haar in een houding te dwingen. Elastiek af en ga eens klassiek rijden :)