Zander in de M2! Tips gevraagd (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:18

Om wat dingetjes te noemen. (Heb 't overige commentaar niet gelezen, dus misschien val ik in herhaling).

Ten eerste moet je paard meer in horizontaal evenwicht komen. Meer drang naar voren en meer activiteit. Maaarrr, ik weet als geen ander hoe ontzetten k u t die M2 is, dus je moet daarin niet teveel druk opbouwen.

Daarnaast moet je heel hard gaan werken aan je verruimingen. Hij versneld ipv dat hij verruimt en je krijgt doordat hij op de voorhand valt ook taktfouten. Zonde. Werk daar dus aan in je training. Kleine stukjes wegrijden en dan weer terug en weer weg, etc. Controle hebben en hem aan elkaar blijven rijden, laat 'm niet uit elkaar vallen.
In je travers heb je veel te weinig lengtebuiging en mis ik sowieso in je hele proef lengtebuiging. Je achterwaarts ging niet over de diagonaal, waar je dan ook weer een onvoldoende voor krijgt. In de uitgestrekte stap mag hij nog wat meer halsdaling hebben. In de keertwendingen zie je denk ik zelf wel wat er fout ging. :)

Dus over het algemeen moet hij actiever, meer op 't achterbeen, meer oprichting (plus stiller in aanleuning) en moet je je overgangen duidelijker markeren. Het is allemaal net wat te flauw, mag met wat meer lef.

En om dat allemaal goed voor elkaar te krijgen moet je vooral zorgen dat je goed les neemt. Dan komt het helemaal goed!

Mellanie_

Re: Zander in de M2! Tips gevraagd (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:45

Ik denk ook dat ik voor een verruiming voor het verschil beter iets kan terugrijden zodat het effect van het wegrijden meer word. dit vergeet ik in de proef altijd..

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:21

Heey mooi paardje en hij kan duidelijk mooi bewegen.
Maar ik zou probere voor jou handen iets stiller te houden zodat je paard ni constant beweegt met zijn hoofd..
ook zie ik bij de veruimingen niet echt een constant tempo probeer hierin je tempo constant te houden ;)
Verder ziet het er toch mooi uit ;)

neurrrrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:34

Wat me opvalt, is dat hij best uitelkaar gevallen loopt en daardoor ook erg lang lijkt. Zeker in het M2 moet dat veel beter. Dan worden de verrruimingen ook beter! En wat je inderdaad zelf al zegt dat de achterhand er veeeel meer onder moet. De oefeningen zijn verder wel netjes, maar probeer in de training veel halve overgangen te rijden en actief weer weg.
Veel succes!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:46

Erg leuk paard. Ik ga je hieronder wat tips geven die je niet als kritiek moet beschouwen, wil je alleen maar helpen ;)

Je rijd je paard leuk, echter is nog niet alles van jou, qua beweging, oefeningen, tempo controle, hoofdhouding etc.
Ten eerste vind ik zijn achterhand nog erg zwak voor de M2. Dit kan je verbeteren door lekker naar buiten te gaan met je paard en wat heuvels (of duinen?) te rijden en kort maar heel krachtig te galloperen. Er wordt gezegd dat je meer in de oprichting moet. Dat kan je proberen maar dan gaat hij met zijn achterhand, zeg maar, slepen want hij kan gewoon nog niet zitten. Je ziet dit goed in je contra gallop in de gebroken lijn, hij heeft moeite met buiging en eronder kom.

In de M2 moet alles echt van jou worden en moet je echt gaan rijden, niet alles half half wat het nog een beetje is. Wanneer het lichaam klaar is zal je dan eerst moeten leren alles bij je te houden terwijl je loslaat (klinkt raar maar is wel waar). Je moet alles met je benen en zit kunnen en je teugels alleen gebruiken voor het sturen. Dat maakt het dat het er zo 'makkelijk' uitziet. Ik zou eerst hierop focussen voordat je weer aan de rest van je oefeningen gaat werken, want geloof mij, die gaan dan opeens een stuk makkelijker aangezien je paard dan lichamelijk klaar ervoor is. Helaas is het wel erg terug naar de basis, oftewel: been = gassen, handen voor het sturen, goed zitten, wees bewuster van wat je doet in je lichaam als je een bepaalde lijn rijdt. Oftewel, je zit je benen, je handen, waar je draait in je lichaam of je wel of niet je zit verdeeld of juist naar 1 kant doet etc etc. Ga dan weer starten en ik denk dat je dan een stuk hogere punten rijd.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:56

Anne_GTI schreef:
:D Oefeningen die veel impulsverlies geven in het aanleren pak ik bewust richting uitgang. Da's geen ongehoorzaamheid maar handigheid. Heb ik niet zelf verzonnen hoor, een keertje opgepikt in een clinic van Reinier Klimke. Je moet het jezelf niet moeilijker maken

|Ooooooooh. Ik snap t :+ . Had het niet helemaal goed begrepen, dacht dat je gewoon wilde dat het paard meer naar de uitgang harder ging lopen dat vond ik beetje gek, haha. Dan is het idd wel slim *D. En ik geloof best dat jij ook wel iets goeds kan verzinnen hoor! Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:06

Er zijn natuurlijk al heel veel dingen gezegt.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je 2x 171 punten gekregen hebt, ik denk niet dat ik je
hoger gejureerd had.

Hoofd-hals houding, vind ik voor de m2 langer na niet voldoende,
Sporen en been gebruik erg slecht.
Aanleuning is er niet voldoende.
Paard is slap achter.
En dan nog niet gesproken over de travers, ik zou wel eens willen weten wat voor cijver je had, van mijn kreeg je een 4. Sorry
Loopt veel op de voorhand, nou ja er zijn nog wel meer punten, maar dat is ook al gezegt.

Kortom ik vind het nog langer niet M waardig, ik heb meer het idee, dat je nu vast loopt.
omdat de oefeningen er nog lang niet op de correcte manier in zitten.

Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dit B/L waardig.

Heel veel succes

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:03

volbloedfan schreef:
Maar ik kan me goed voorstellen dat je 2x 171 punten gekregen hebt, ik denk niet dat ik je
hoger gejureerd had.

Paard is slap achter.
En dan nog niet gesproken over de travers, ik zou wel eens willen weten wat voor cijver je had, van mijn kreeg je een 4. Sorry
Loopt veel op de voorhand, nou ja er zijn nog wel meer punten, maar dat is ook al gezegt.

Kortom ik vind het nog langer niet M waardig, ik heb meer het idee, dat je nu vast loopt.

Heel veel succes

Sorry maar hier heb ik niks aan. Ik plaats dit niet om afgekraakt te worden.
Graag naast commentaar ook tips zodat ik er mee aan de gang kan.
je geen tips? hou het commentaar dan ook maar voor je ;)
dit is namelijk niet echt motiverend voor een beginnend wedstrijd ruiter.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:07

Ik heb het commentaar verder niet gelezen, dus misschien zijn deze dingen al een keer genoemd.

Als je thuis met zweep traint zou ik daar mee stoppen en die er alleen bij pakken als je echt even ergens op door wil oefenen. Dus als hij in de travers tegen je been hangt even een zweepje erbij en daarna weer weg leggen. Als je thuis altijd met zweep rijdt en in de proef ineens niet, missen jij en je paard een hulp die je nu ineens weer op moet vangen.

Daarbij mag hij van mij een stuk meer souplesse krijgen, dit zal je ook helpen in je zijgangen en voor de overgang naar het Z. Wat ik een fijne oefening vind is in de linkergalop rechts goed doorbuigen en dan tempowisselingen rijden, zo ook op de rechterhand met linker inbuiging.

Als je thuis de verruimingen oefent, doe je dit dan een hele diagonaal? Ik zou kleine stukjes nemen en dat steeds reactie vragen op je been. Als je steeds een hele diagonaal mee neemt krijg je al snel dat je paard op de automatische piloot de hele diagonaal afrent en dan aan het eind weer eens stopt. Met als gevolg dat het niet meer gecontroleerd is en je paard uit elkaar valt. Eerst kleine stukjes weg en terug en dat uitbouwen naar een diagonaal.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Gr Cleo

P.S. Jouw proef doet me erg denken aan mijn eigen M2 proeven des tijds, vooral goed kijken naar wat er fout gaat en echt iets doen met het commentaar dat je krijgt! Bij mij heeft dat veel geholpen ;)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:57

_Esther_87_ schreef:
melissaxx94 schreef:
Voor de 1e keer ziet het er redelijk goed uit!

Je paard moet meer dalen hij loopt nog te veel met z'n neusje eruit..
En je aanleuning moet ook stiller! :).

Dit zijn questisch van oefenen en het komt heus wel goed!

Succes.

Ehm, meer dalen doe maar liever niet, je moet juist naar oprichting toewerken langzaamaan...nageven moet hij daarentegen wel, dus de kaak ontspannen! Maar lager zeker niet.

En het zijn kwesties ;)

Ja dat bedoel ik ja maar ik wist even niet echt hoe ik het moest zeggen dus dan maar op die andere manier haha! :P

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:08

Je hebt een leuk paard, maar hij is nog lang niet sterk genoeg voor dit werk en dat is je opgebroken in de proeven.
Zijn achterhand is nog te slap en de aanleuning daardoor niet fijn genoeg en niet bovenin genoeg op een ontspannen manier voor de M2. In de verruimingen versnelt hij meer en wordt hij te lang.
Volbloedfan zegt het misschien erg cru maar heeft wel een punt gezien het beeld in deze proef.

Wat ik je kan aanraden is veel galopwerk gaan doen, buiten, of in een grote dressuurbaan, en veel schakelen zowel in draf als in galop. Maak je paard sterker op het achterbeen door schouderbinnenwaarts in de training mee te nemen en ook daarin te schakelen, zowel naar voren als terug. Bespreek je filmpje ook met je trainer dan kan je thuis de mindere punten in de les meenemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:29

Mellanie_ schreef:
volbloedfan schreef:
hoger gejureerd had.

Paard is slap achter.

Heel veel succes

Sorry maar hier heb ik niks aan. Ik plaats dit niet om afgekraakt te worden.
Graag naast commentaar ook tips zodat ik er mee aan de gang kan.
je geen tips? hou het commentaar dan ook maar voor je ;)
dit is namelijk niet echt motiverend voor een beginnend wedstrijd ruiter.

M2 en beginnend?

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:32

@Volbloedfan,
misschien even de eerdere berichtjes lezen? :o
mellanie_
hoe bedoel je dat ? :P
ben heus wel door de B en de L gereden hoor :)
ik bedoel ermee dat dit het eerste paard is waar ik mee start.

ik ga erg mee met hem commentaar wat er gegeven wordt, de travers moet echt met meer buiging. en je moet proberen je handen stiller te houden( en dat is erg moeilijk!). Verder moet je echt proberen Zander heel te houden, het is leuk dat je in een jaar al M2 rijdt. Maar je moet hem niet vast rijden, hij is pas 6 jaar oud. je hebt nog tijd genoeg om Z te worden, en dat lukt jullie ook wel.
ik vind de middendraf ook niet ruim genoeg, probeer tijdens de training korte stukjes te verruimen en te verzamelen. dit kun je ook doen in de galop (op de volte) zodat hij sterker word in de achterhand. En wat bij onno goed werkt is de stap-galop, galop- stap overgangen een paar achter elkaar. Daar worden ze snel van en moeten ze de achterhand wel gebruiken.
ook moet hij wat beter opgericht lopen, qua hoogte loopt hij goed, maar hij is nogal lang in zijn hals. probeer hem korte stukjes wat hoger en ronder te vragen, zodat het punt achter zijn oren het hoogste punt word en blijft.

voor de eerste keer vind ik het er super netjes uit zien, alleen denk ik dat je beter nog even had kunnen genieten in de M1, ook voor Zander zodat hij het leuk blijft vinden.
Maar jullie komen er zeker wel, want zowel jij als Zander zijn nog lang niet uit geleerd, jullie zijn elke wedstrijd weer beter geworden. Probeer de eerste paar M2 wedstrijden als training te zien, en probeer het commentaar wat je krijgt op je coupon toe te passen in je training. Zodat jullie er beide beter van worden.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:25

Het is vooral niet bedoeling dat het handmatig meer oprichting gaat vragen. Het moet echt vanuit het lijf komen, van achter naar voren rijden en dan komt voorkant omhoog.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:30

misschien moet je hem even een maandje op rust zetten. dus alleen longeren en licht aan het werk onder het zadel.
zodat je hem de kans geeft alles even te verwerken en hij zo meteen weer lekker fris en fruitig is.
ben het met @Shalalie eens, maar soms kan het helpen het paard iets hoger in de aanleuning te vragen, zodat het kwartje bij het paard ook valt.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:53

Rajaniii schreef:
ik ga erg mee met hem commentaar wat er gegeven wordt, de travers moet echt met meer buiging. en je moet proberen je handen stiller te houden( en dat is erg moeilijk!). Verder moet je echt proberen Zander heel te houden, het is leuk dat je in een jaar al M2 rijdt. Maar je moet hem niet vast rijden, hij is pas 6 jaar oud. je hebt nog tijd genoeg om Z te worden, en dat lukt jullie ook wel.
ik vind de middendraf ook niet ruim genoeg, probeer tijdens de training korte stukjes te verruimen en te verzamelen. dit kun je ook doen in de galop (op de volte) zodat hij sterker word in de achterhand. En wat bij onno goed werkt is de stap-galop, galop- stap overgangen een paar achter elkaar. Daar worden ze snel van en moeten ze de achterhand wel gebruiken.
ook moet hij wat beter opgericht lopen, qua hoogte loopt hij goed, maar hij is nogal lang in zijn hals. probeer hem korte stukjes wat hoger en ronder te vragen, zodat het punt achter zijn oren het hoogste punt word en blijft.

voor de eerste keer vind ik het er super netjes uit zien, alleen denk ik dat je beter nog even had kunnen genieten in de M1, ook voor Zander zodat hij het leuk blijft vinden.
Maar jullie komen er zeker wel, want zowel jij als Zander zijn nog lang niet uit geleerd, jullie zijn elke wedstrijd weer beter geworden. Probeer de eerste paar M2 wedstrijden als training te zien, en probeer het commentaar wat je krijgt op je coupon toe te passen in je training. Zodat jullie er beide beter van worden.

Het is niet zo dat ik hem push ofzo om zo snel hoger te komen hoor. Zander is gewoon een goed paard dat snel leert. Ik zie de M2 als een trainingsklasse. Deze klasse gaat ons voorbereiden op het zwaardere werk. Mijn doel ligt veel verder als De Z1 en Z2 :)
Ik doe het altijd rustig aan. Ik rijd hem soms maar 3-4 keer in de week als ik aan hem merk dat hij dat nodig is. vorig jaar deed ik zelfs 2 keer in
de week longeren en 2-3 keer in de week rijden. Op het moment denk ik niet aan oprichting, en ik ga hem er ook niet in trekken. Hij word vanzelf sterker achter dus die oprichting maak ik me absoluut niet druk. genieten deed ik niet meer in de M1. ik vond de proeven saai worden, en Zander ook. Ik vind de M2 proeven erg uitdagend en ik heb lekker veel commentaar op mijn coupons waar ik lekker mee aan het werk kan. Dit commentaar kreeg ik in de M1 niet meer.

Iedereen bedankt voor de tips en commentaar! heb het filmpje verwijderd want heb zo eerst wel genoeg te doen :D en genoeg commentaar gehad :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:05

Toch denk ik dat je beter nog even had kunnen wachten om over te gaan naar de M2.
Zeker als je zegt dat je niet aan oprichten denkt.. dit is in de M1 al redelijk van toepassing en in de M2 helemaal anders kan je je oefeningen niet netjes rijden..

Je punten zijn echt niet verkeerd voor de eerst keer hoor ;) begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet afkraken alleen maar advies geven.

Ik denk dat je juist nu moet gaan trainen op je rechtrichten,oprichten en souplesse.. doe je dat namelijk niet dan kom je de M2 niet makkelijk door..
de oefening die in deze klasse gevraagd worden vereisen wel het compact rijden van het paard anders lukt het niet..

ga trainen op de reactie van je benen, oprichten rechtrichten en souplesse en dan komt het helemaal goed..
vergeet niet dat je hierna naar het Z moet he :D als je deze punten dan niet onder controle heb, kan je het vergeten in het Z1 ;) (niet banketstaaf bedoelt, maar het is wel zo)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:38

Ik kan de video niet beijken omdat het een privevideo is? ;(

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:48

MiniMouse schreef:
Ik kan de video niet beijken omdat het een privevideo is? ;(

even terug lezen :)

Mellanie_ schreef:
Iedereen bedankt voor de tips en commentaar! heb het filmpje verwijderd want heb zo eerst wel genoeg te doen :D en genoeg commentaar gehad :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:38

Jammer dat ik je filmpje niet meer kan zien. Dus blijf je helaas verstoken van mijn tips. Gezien de reacties denk ik dat een algemene tip nog wel kan. Als mensen negatieve kritiek geven, ga dan niet in de aanval, maar doe er iets mee. Zeker als je hogerop wil, moet je kritiek kunnen slikken als je daadwerkelijk beter wilt worden als ruiter / africhter. Probeer er iets positiefs mee te doen en werk ook aan die punten waar anderen zich kennelijk storen. Maar ja, nogmaals erg jammer dat het filmpje weg is.
Succes verder met het rijden en laat de M2 voor jou geen eindstation worden.
;)

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:38

vur schreef:
Succes verder met het rijden en laat de M2 voor jou geen eindstation worden.
;)

dankjewel :D M2 is nog lang niet ons eindstation ;) gaat helemaal goed kome :)
ben met alle tips wat bezig, ben lekker veel aan het lessen, in januari weer naar Adelinde dus het
komt wel goed :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:31

Ziet er als interessante topic uit. Maar kan het filmpje niet zien omdat het privé is... :o

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 16:50

ik open binnen kort wel weer een topic :D

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 16:19

VANDAAG HAD IK MIJN 3e M2 WEDSTRIJD EN IK HAD 181 punten! :D :D :D
helemaal blijj!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:06

Gefeliciteerd +:)+