Rajaniii schreef:ik ga erg mee met hem commentaar wat er gegeven wordt, de travers moet echt met meer buiging. en je moet proberen je handen stiller te houden( en dat is erg moeilijk!). Verder moet je echt proberen Zander heel te houden, het is leuk dat je in een jaar al M2 rijdt. Maar je moet hem niet vast rijden, hij is pas 6 jaar oud. je hebt nog tijd genoeg om Z te worden, en dat lukt jullie ook wel.
ik vind de middendraf ook niet ruim genoeg, probeer tijdens de training korte stukjes te verruimen en te verzamelen. dit kun je ook doen in de galop (op de volte) zodat hij sterker word in de achterhand. En wat bij onno goed werkt is de stap-galop, galop- stap overgangen een paar achter elkaar. Daar worden ze snel van en moeten ze de achterhand wel gebruiken.
ook moet hij wat beter opgericht lopen, qua hoogte loopt hij goed, maar hij is nogal lang in zijn hals. probeer hem korte stukjes wat hoger en ronder te vragen, zodat het punt achter zijn oren het hoogste punt word en blijft.
voor de eerste keer vind ik het er super netjes uit zien, alleen denk ik dat je beter nog even had kunnen genieten in de M1, ook voor Zander zodat hij het leuk blijft vinden.
Maar jullie komen er zeker wel, want zowel jij als Zander zijn nog lang niet uit geleerd, jullie zijn elke wedstrijd weer beter geworden. Probeer de eerste paar M2 wedstrijden als training te zien, en probeer het commentaar wat je krijgt op je coupon toe te passen in je training. Zodat jullie er beide beter van worden.
Het is niet zo dat ik hem push ofzo om zo snel hoger te komen hoor. Zander is gewoon een goed paard dat snel leert. Ik zie de M2 als een trainingsklasse. Deze klasse gaat ons voorbereiden op het zwaardere werk. Mijn doel ligt veel verder als De Z1 en Z2 
Ik doe het altijd rustig aan. Ik rijd hem soms maar 3-4 keer in de week als ik aan hem merk dat hij dat nodig is. vorig jaar deed ik zelfs 2 keer in
de week longeren en 2-3 keer in de week rijden. Op het moment denk ik niet aan oprichting, en ik ga hem er ook niet in trekken. Hij word vanzelf sterker achter dus die oprichting maak ik me absoluut niet druk. genieten deed ik niet meer in de M1. ik vond de proeven saai worden, en Zander ook. Ik vind de M2 proeven erg uitdagend en ik heb lekker veel commentaar op mijn coupons waar ik lekker mee aan het werk kan. Dit commentaar kreeg ik in de M1 niet meer.
Iedereen bedankt voor de tips en commentaar! heb het filmpje verwijderd want heb zo eerst wel genoeg te doen
en genoeg commentaar gehad