daphnijntje schreef:ik ben nu vooral aan het lichtriden , ik doe veel fihuren rijden en stelling vragen (figuren:voltes gebrokenlijnen van handveranderen , volte vergroten , volte verkleine enz...) tempo wisseling ook stukjes middedraf.
me beugels heb ik nu 1 gaatje langer gedaan. en me teugels zijn nu gelijke druk op ( niet te strak)
lichtrijden: goed!
De figuren die je nu zegt te doen zijn ook goede (als je ze tenminste met een duidelijk langere teugel doet, zonder al 'aan de teugel' te vragen).
Middendraf op een ontspannen manier is imo ook een hele goede oefening voor jullie, laat je paardje lekker loskomen, wees zelf ontspannen (beugels mogen volgens mij nog wel een gaatje langer daarvoor).
Best zou zijn dat je de midendraf vraag dmv kuitdruk, dus je hielen laten hoe ze zijn. Dat is duidelijker voor je paard, doet geen pijn, is niet lastig maar VRAAGT echt om actieve draf. Juist daarom zijn sporen niet nodig. (Gebruik je ze nog steeds?)
Hoe vraag je de tempowisselingen? En de middendraf, doe je die dan enkel op de lange zijde/diagonaal?
Ik geloof zeker dat je het beste met je paardje voor hebt! Maar soms moet je wat verder kijken dan wat een instructrice zegt/je paard echt als individu bekijken.
En al mijn commentaar en tips zijn goed bedoelt, om jullie verder te helpen

Oja, wat je instructrice betreft, deze basis kan je (volgens mij) ook zonder. Als dat alles goed gaat (wat iedereen hierboven beschrijft) kan je weer wat verder met een (evt. andere) instructrice.