Wouter 3e keer los in de bak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Re: Wouter 3e keer los in de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:20

Ja zo bedoel je het.
Daar ben ik het helemaal mee eens ja.
Alleen kan ik me wel een beetje voorstellen dat dat met een hengst in de buurt van merries nog best moeilijk is :P
Ik heb ook wel eens op een friese hengst gereden en die kunnen ook nog pittig zijn!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:39

_Grietjee_ schreef:
Ja, daar had ik ook al commentaar op gekregen :P, ik wist het eerst helemaal niet.. Zal ook zo'n ander pad bestellen..:)
En heb ook al met een gewoon zadel geprobeerd, maar betwijfel of die past.. hij werd helemaal gek.. komt binnenkort ook iemand die gaat zien of het zadel dan wel past :)

Oke, mooi, dan wens ik je nog heel erg veel plezier met je hengst, het is echt een pracht paard

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:40

wat een mooi paard

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 17:23

dankjewel! :D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:52

Calimero_ schreef:
Ja zo bedoel je het.
Daar ben ik het helemaal mee eens ja.
Alleen kan ik me wel een beetje voorstellen dat dat met een hengst in de buurt van merries nog best moeilijk is :P
Ik heb ook wel eens op een friese hengst gereden en die kunnen ook nog pittig zijn!

hahah wel respect ja. maar hij heeft dan ook een echte stoere uitstraling!

katoo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:13

mooi paardje! ik hou van friezen maar ik rijd er niet graag mee (foto's kijken):D

pinkpenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:16

stoere fries! <3

ik zou 'm wel iets meer ruimte geven van voren. =)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:46

_Grietjee_ schreef:
Ja, daar had ik ook al commentaar op gekregen :P, ik wist het eerst helemaal niet.. Zal ook zo'n ander pad bestellen..:)
En heb ook al met een gewoon zadel geprobeerd, maar betwijfel of die past.. hij werd helemaal gek.. komt binnenkort ook iemand die gaat zien of het zadel dan wel past :)

Ik heb zelf een Ainsley Vanguard populair op mijn fries liggen (zie profiel),
vind dit echt hele fijne zadels, erg zacht diepe zit en ligt op de meeste friezen erg goed.

Je hebt een erg leuk paard, mooie trotse kop erop :D
Ik heb mijn fries ook als 3,5jarige om de dag gereden, de dag dat ik niet reed, kreeg hij
vrij en mocht dan een paar uur lekker los in een paddock met wat kameraadjes om lekker te spelen.
Ook deed ik wat vrijheidsdressuur of ging wandelen.
Voor het rijden zou ik wat meer lengte in de hals willen zien, hij kropt nu wat op en houdt daarmee spanning in de bovenlijn.
Rijd hem lekker voorwaarts neerwaarts zodat hij kan rekken en ontspannen in de bovenlijn en je meer ruggebruik krijgt.
Vandaaruit ga je hem later beetje bij beetje meer rijden naar een horizontale lijn waarin je de lengte kunt bewaren.
Zo kun je langzaam maar op een goede manier naar de oprichting gaan trainen. Friezen dragen nou eenmaal moelijk, ze stuwen graag en dat is een tijdrovend procesje :D Neem er de tijd voor, de spieren moeten hierin sterk worden, dat doe je niet in een paar weken helaas :D :D

Succes, hij is knap genoeg in elk geval!

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 16:25

Dankjewel! :D

cbreeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:56

Gaaf paard! maar inderdaad wel goed opletten dat hij niet achter de loodlijn gaat krabbelen, maar mooi combi hoor!!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:05

Wat een prachtig dier!

Hij mag wat mij betreft wel iets lager, want hij loopt al best opgekropt..
Verder rijd je 'm netjes! :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:30

Wauw, echt een ontzettend knappe Fries zeg !

Zou het zeker voor een 3 jarige persoonlijk liever houden
bij 4 keer per week rijden hoor. Je hebt nog alle tijd en hij
is nog zo jong..

Ook zou wat meer lengte in de hals iets beter zijn. Maar met een
Fries is dat volgens mij helemaal niet zo makkelijk.
Super mooie combi iig :)

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:49

Dankjewel :D

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:52

zoals bijna iedereen heeft gezegd,
lekker los rijden, en genieten.

voor de rest echt een <3 wauw fries <3
geniet er lekker van en al de rest komt later 100%goed

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 13:04

Dankjewel! :D

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:13

Ik denk dat gros van de bokkers zelf nooit een hengst heeft ingereden, laat staan naast een weide met merrie's.
Dan is vaak heel eventjes erop om hem te desensibiliseren helemaal niet zo'n slecht idee.
Dat hij zich zo opblaast en wat achter de teugel kruipt zo ook goed kunnen komen door die zelfde merrie's. Echte mannen moeten natuurlijk wel een beetje macho gedrag vertonen he.
Maar inderdaad, probeer hem iets meer te gaan laten ontspannen. uiteindelijk moet hij op jou gaan letten ipv op de merrie's.

Succes met deze man hoor!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:59

wauw die laatste foto! prachtig!!

mag ik vragen met wat voor zadel jij rijd ? want mijn vriendin heeft ook zo'n zadel en zegt dat het een boomlooszadel is als die van jou ook zo is mag ik vragen waarom je dan met boomlooszadel rijd ?

xx beetje veel vraagjes! haha

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 21:16

Delidema schreef:
wauw die laatste foto! prachtig!!

mag ik vragen met wat voor zadel jij rijd ? want mijn vriendin heeft ook zo'n zadel en zegt dat het een boomlooszadel is als die van jou ook zo is mag ik vragen waarom je dan met boomlooszadel rijd ?

xx beetje veel vraagjes! haha

Het is een boomlooszadel ja :)
Ik rijd ermee omdat ik het altijd wel makkelijk vind zitten, ik zit hier veel steviger in als een gewoon zadel.. En ook omdat wij meer paarden hebben, en dit zadel past dus op alle paarden, anders moet ik voor elk paard een apart zadel kopen, dat wordt dan ook een dure grap! :P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:31

prachtig paard grietje, echt een geweldig beest :~

5x in de week, mwa als het niet te lang is en niet te zwaar kan het niet zo veel kwaad :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:58

Wauw, wat een knap dier.
ziet er best goed uit hoor en ik ben van mening dat je een paard en zeker een fries, beter 5 keer per week kort kunt rijden, dan 1 of twee keer in de week een half uur tot een uur.
Een fries is laat rijp[met 8 jaar], dus pas op met longeren.
Friezen staan er om bekend om op jonge leeftijd niet zo'n hele sterke knieen te hebben.
Ik reed mijn fries ook 5 keer per week en dan 20 min tot een half uur en galoperen deed ik pas toen ze 4 jaar was en longeren ben ik met de 5 jaar mee begonnen.
Veel plezier met je mooie vent.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:35

uudje, je zegt zelf al dat ze laat rijp zijn en op jonge leeftijd niet zulke sterke knieeën hebben. Waarom er dan wel 5x per week op rijden?? en longeren pas vanaf 5?

Lijkt mij juist tegenstrijdig, dan overbelast je hem weer.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:37

Longeren is meer belastend voor een jong paard dan rijden.
En als je een keer in de week rijd en de rest niks doet lijkt me ook niet goed.
Als je 5 dagen in de week rustig aan begint en de rest rust blijft hij ook in het ritme zeg maar.

Lijkt mij hoor.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:42

Maar om op een paard te gaan zitten moeten zijn rugspieren wel al wat getraind zijn, je kunt niet zomaar op een ontgetraind zwak rugje gaan zitten :n dus zal je toch eerst ook wat moeten longeren lijkt mij. (niet te intensief inderdaad).

5x per week rijden en dan zo'n 20/30 min voor een 3 jarige fries vind ik echt te veel. Het is dan misschien lichamelijk niet veel werk, maar wel geestelijk, en dat vergeet men wel vaker. Een kleuter laat je ook niet 5 dagen achter elkaar hetzelfde doen. Je moet zorgen voor afwisseling, lekker wandelen, longeren, beetje rijden, en ook belangrijk, veel rust. Hij moet ook tijd krijgen om alles in zn koppie te verwerken, want álles wat hij doet, zelfs wandelen is inspannend.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:44

Calanddra schreef:
Maar om op een paard te gaan zitten moeten zijn rugspieren wel al wat getraind zijn, je kunt niet zomaar op een ontgetraind zwak rugje gaan zitten :n dus zal je toch eerst ook wat moeten longeren lijkt mij. (niet te intensief inderdaad).

5x per week rijden en dan zo'n 20/30 min voor een 3 jarige fries vind ik echt te veel. Het is dan misschien lichamelijk niet veel werk, maar wel geestelijk, en dat vergeet men wel vaker. Een kleuter laat je ook niet 5 dagen achter elkaar hetzelfde doen. Je moet zorgen voor afwisseling, lekker wandelen, longeren, beetje rijden, en ook belangrijk, veel rust. Hij moet ook tijd krijgen om alles in zn koppie te verwerken, want álles wat hij doet, zelfs wandelen is inspannend.

Maar er staat nergens dat ze 20 tot 30 minuten rijd. Wat als je elke dag een paar rondjes rijd en dat langzaam aan uit werkt.
Sommige paarden kun je gewoon niet zo weinig rijden omdat ze anders ontploffen onder het zadel.
Een koudbloedje kun je misschien leuk mee rijden en een keer in de week oppakken.
Maar dat kan niet met elk paard. Ik kan me voorstellen dat je niet gaat wandelen met een groene friese hengst..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:47

Calimero, klopt, dat was ook naar degene gericht die zij dat dat prima kon :)

Als je er eentje hebt die ontploft, tja, dan is rijden niet de oplossing. Want zou je dat dan ook doen met eentje van 2 jaar oud als die zo druk is? Dan moet je kijken naar het voer, is die wel juist? En geef je hem wel genoeg afwisseling, komt hij veel buiten met anderen, etc. Rijden is geen oplossing om een actief paard rustig te krijgen.