ontspannen op paard, Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Re: ontspannen op paard, Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:18

Haha oke xD

Ik zal nog even nadenken of ik nog iets anders voor je weet :)
Wat is eigenlijk de oorzaak van dat je zo bang bent?

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 15:23

Zit tussen mijn oren.

Loop ondertussen bij de fysio(die zelf ook rijdt en daarop aangepast) en half september start ik een andere therapie.

Paard doet niks verkeerd.Merk alleen dat hij op mijn spanning reageert. Hij doet alleen hetgeen ik onbewust aan hem vraag.

Het zit hem ook niet in de angst, weet alleen niet meer hoe te ontspannen. Daardoor wil ik eerst weer kunnen ontspannen voor ik de draad weer opppak. Anders blijft het maar aanmodderen.

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:50

UMayDream schreef:
Suzanne, waar woon je? Ik woon in Friesland, als je daar ook woont, weet ik nog een héle goed instructrice :j Die is echt heel goed, en weet echt alles :D

Nou dat is iets tever weg.
Ik woon ik Ridderkerk vlak bij Rotterdam :D

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:05

Dat is inderdaad te ver weg :P

Misschien is het voor jullie allebei iets om aan de longe te gaan werken, of zonder zadel, of dat iemand ernaast loopt ofzo?

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:53

gewoon denken aan iets leuks en ga zingen ofzo .of neurien

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:19

UMayDream schreef:
Dat is inderdaad te ver weg :P

Misschien is het voor jullie allebei iets om aan de longe te gaan werken, of zonder zadel, of dat iemand ernaast loopt ofzo?

Daar ben ik ook al mee bezig maar het gaat nog niet echt.
Door een blessure aan mijn knie kan ik nog niet zoveel |(

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:15

Aii dat is vervelend :(:) Als je niet zo veel kunt rijden, kun je ook met grondwerk bezig gaan :j Een join-up doen ofzo, met lange lijnen, dubbel longeren, dat soort spul (is wel verstandig om een paar lessen te nemen daarin, anders doe je strax het verkeerde :+ )
Maar je kunt natuurlijk ook lekker een keer een uitgebreide poetssessie houden, lekker knuffelen, spelen, opjagen, foto's maken, invlechten <3

Succes :D !

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:16

er zit een goede instructeur bij je in de buurt Eddy Modde van Parelli in Oostburg: het voornaamste is dat je zodra je angst voelt dit weg te laten lopen alsof je een "ventiel" openzet.
;) een beetje gek misschien maar dit "ventiel zit tussen je billen. deze span je namelijk onbewust aan en dit signaal geef je door aan je paard. door bewust te ontspannen via je "" ventiel" ga je beter (dieper) in het zadel zitten en aard je goed

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 20:51

Zal eens zoeken. Doet die ook niet de adb methode? Of verwar ik nu die 2

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:41

Voor Centered Riding les kun je ook contact met mij opnemen.
binnenkort heb ik een afspraak in België en kan naar je toe komen. Ik werk met Centered Riding en gebruik evt. NLP bij angstige ruiters samen met ademhalingstechnieken. Centered Riding verbetert je balans hetgeen zeker kan helpen bij angst.
lyster

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:17

Je had vroeger geen problemen met zitten, dus ik denk niet dat er fysiek iets aan de hand is. Het zit waarschijnlijk tussen je oren. Ik denk dat je dan beter faalangsttraining kunt doen dan zitles. Voor faalangsttraining hoef je je niet te schamen hoor. ;)

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:39

Ik ben gister voor de 2x naar de fysio geweest. Ondanks dat ik weinig heb kunnen oefenen, ging het al een stuk beter, Heb weer een aantel oefeningen erbij gekregen waar ik mee aan de slag kan. Omdertussen kon ik het niet laten om toch eens te gaan stappen met knollie. Ging redelijk goed en hebben zelfs een stukje gedraafd. Toen ik me weer voelde spannen ben ik gestopt. Kwestie van de spanning niet op te zoeken.

Nogmaals, Ik heb geen angst om te vallen ofzo, ik weet alleen niet meer hoe ik moet ontspannen op mijn paard. Dit is er in de loop van tijd ingeslopen. En aangezien een paard op die spanning reageert kom ik gewoon niet verder. Hij gaat er niet vandoor, hij reageert niet omdat ik onbewust de verkeerde hulp geef(door spanning).

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:43

adb? je ne sais pas? maar de techniek gebruik ik nu ook nu de wegen zo glad zijn en ik gespannen auto rij. ik zit hoger en span m'n hele lichaam aan. oeps denk ik dan, en ga weer ontspannen door mijn kont te ontspannen. hoe merk jij dan dat je gespannen wordt?

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:13

denk eraan hoe leuk je het vind!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:12

probeer diep in je buik te ademen en je kan ook proberen jezelf moet in te spreken

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:11

@gracezarif: ik merk dat ik gespannen ben doordat de hulpen niet meer doorkomen. Dan probeer ik bv binnenbeen te geven maar krijg ik geen reactie idem met gewoon been geven voor de voorwaartse hulp.

Even update: Ben bij de fysio weer een stapje verder. Had afgelopen zondag het lumineuze idee om zonder zadel te gaan stappen omdat je dan beter voelt wanneer je spant. Na een kwartiertje was ik toch zover om alles los te laten, maakt mijn knollie er natuurlijk gelijk gebruik van om haaks om te draaien. En tja, toen ben ik maar onvrijwillig afgestapt. Positief voordeel: knol heeft er weer lol in en wil voorwaarts!
Vandaag maar met zadel aan de slag gegaan. Voelde na 10 min weer spanning opkomen en ben toen heel geconcentreerd de ademhalingsoefeningen van de fysio gaan toepassen. Heb zelfs ontspannen kunnen draven zonder de zweep te moeten gebruiken. Na een goeie 20 min beloond en uitgestapt. Kan van het beestje niet meteen verwachten om 3 kwartier zwaar aan het werk te gaan( staat nu weer al een anderhalve maand op vakantiestand). Hoop dat het morgen weer zo goed gaat.

Houding zal we bagger geweest zijn en rijtechnisch ook niet hoogstaand, maar het gaat nu eerst om de ontspanning.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:48

Wat fijn dat het goed ging! Het komt allemaal weer goed zo te horen :) Fijn ook dat je paardje er weer zin in had :P

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:46

goed idee zonder zadel! en doe je af en toe ook wel een buitenrit (hoewel, met dit weer), dan focus je misschien wat minder op "wanneer je de spanning voelt komen".

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:12

Hee! Er schiet me opeens iets te binnen! Ik lees nu een boek voor school, Mindfulness (voor een gelukkig leven) van Thich Nath Hanh, een Vietnamese boeddhistische leraar, die gaat ook over bewust zijn. Ik zal hier een oefening voor je neerzetten, misschien dat je er wat aan hebt :) Is een idee hoor, misschien vind je het niks, maar ik zoek hem even voor je op, misschien kun jet boek kopen of lenen bij de bieb :)

Gevonden! :

Mindfulness, of ook wel leven in aandacht, is de energie van volle aandacht en aanwezig zijn in het heden. Het is de voortdurende uitdaging om telkens het leven diep te raken. Om Mindfulness te oefenen hoe je nergens anders heen. Je kunt het thuis oefenen, of onderweg. Je kunt alles doen wat je normaal ook doet –lopen, zitten, eten, praten, werken- enkel met het verschil je bewust te zijn van wat je doet.

Bewust ademhalen is de kern van Mindfulness. Volgens de Boeddha is een leven in aandacht een bron van vreugde en geluk. Het zaadje van Mindfulness zit in ons allemaal, alleen vergeten we het soms water te geven. Als we weten hoe we onze bescherming kunnen zoeken in onze ademhaling en voetstappen, kunnen we in aanraking komen met onze zaden van vreugde en geluk. In plaats van dat te doen in begrippen zoals God, Boeddha of Allah, ontdekken we dat God aangeraakt kan worden in onze ademhaling en voetstappen.
Het klinkt eenvoudig, en iedereen heeft het ook in zich, maar het heeft wel wat oefening nodig. Maar wat voor oefening precies? De basisoefening is om bewust adem te halen, en om bewust te lopen. Als dit goed gaat kun je verder gaan door bewust te eten, bewust te drinken, bewust te koken, bewust auto te rijden, enzovoort, en ben je altijd in het hier en nu.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:24

@kalaio; klinkt alsof je al hele stappen hebt gemaakt. Denk overigens niet dat je de enige bent met dit probleem. Ik werk zelf als sportpsycholoog veel met hippische sporters en niet kunnen ontspannen op het paard is in mijn praktijk een bekend fenomeen. Vaak wordt gedacht dat angst een oorzaak hiervan is, maar mijn ervaring is dat perfectionisme vaak de kern van het probleem is. Ik lees dat je al bezig bent met ademhalings- en ontspanningsoefeningen en dat dit een gunstig effect heeft. Je zou hiernaast ook kunnen werken met verbeeldingsoefeningen. Moet je maar eens aan je fysio vragen, die kent deze waarschijnlijk ook. In ieder geval veel succes!!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:26

Als ik gespannen word, ga ik een liedje in mijn hoofd zingen :+
Heb je je gedachten even ergens anders, en daar word ik altijd weer ontspannen van.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:37

Bedankt Umaydream. Het focussen op de ademhaling werkt tot nu toe het beste.

Eddie:Ik denk dat jij erbovenop zit! Het probleem zit hem ook niet in de angst. Mijn fysio doet idd hyppische sportbegeleiding. Ik kom er iig mee vooruit. Ze werkt dan ook niet aan het paard maar aan de ruiter.
Het is ook een kwestie van blijven oefenen. Het duurt tot wel een jaar voordat je alle oefeningen met gemak kunt uitvoeren( zonder er bijna bij na te denken). Ik merk wel dat ik door de oefeningen de rest van mijn omgeving kan uitsluiten, en dat wil ik straks ook meenemen op wedstrijd. Vanmiddag komt ze langs, dus zal proberen vanavond weer een update te geven.
Ik hoop hier ook nog anderen mee te helpen.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 19:35

Het rijden ging wel goed vandaag. Met sommige dingen was ik het niet helemaal eens en moest heel erg wennen aan het gevoel. Mijn paard reageerde ook niet altijd op de juiste manier, maar ook voor hem is dit natuurlijk wennen.

Ik ga zeker verder met de oefeningen. Positief voordeel: paard was vandaag heel happy. Moest in de galop geen been te geven, hij bleef vanzelf doorgallopperen. Hij maakte zelfs even van de situatie gebruik om een tandje harder te gaan. Mocht hem niet laten weglopen en terugnemen, maar op het moment was ik zo blij dat hij vanzelf ging.
Moet wel consequent mezelf in de gaten houden dat ik niet teveel ga doen. Wil te hard werken en dan ga je idd spannen.