Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kadankovitch schreef:Mijns inziens is dat laatste wat kort door de bocht. Er is door de topicstarter duidelijk beschreven hoe er lesgegeven werd, maar niet wat de rijkunstige problemen zijn/waren van het 'slachtoffer'. Daar blijft het raden naar. En of dan tempocontrole de oplossing is (en dan ook nog zonder naar het totaal te kijken [immers: "Pas als dat voor elkaar is kan je naar dat hoofd gaan kijken."]) is twijfelachtig, want op niets gebaseerd. Zo'n raad doet meer kwaad dan goed. Het lijkt meer een standaard-opmerking dat van toepassing zou moeten zijn op elk paard. En dat kan niet waar zijn, omdat elk paard anders is en dus een 'standaard-opmerking' niet van toepassing kan zijn op elk willekeurig paard.
Daarbij komt nog dat "overgangen", juist vanwege die 'wisselingen in tempo' niet zoveel bijdragen aan de 'controle' van het 'tempo'. Tempowisselingen hebben een ander nut, eerder gymnastiserend en het maakt het paard attent op de drijvende inwerking van de ruiter. Door dat laatste wordt een paard eerder onstabiel m.b.t. een gelijkmatig basistempo en dit is dan de kern van tempocontrole. Anders gezegd: Zonder gelijkmatig basistempo is geen te tempocontrole mogelijk. Daarom ben ik het geheel oneens met de uitspraak van Bailey_4ever.
En in het bericht spreekt zij zichzelf ook nog tegen: Enerzijds raadt zij aan: "Gewoon lekker veel overgangen rijden" zonder: "naar dat hoofd te kijken". Terwijl ze later schrijft "maar compleet zinloos als je geen stuur of rem hebt." Hoe wil ik een stuur of rem krijgen als ik de positie van het hoofd buiten beschouwing moet laten.
niks om ons druk over te maken toch ? 

Anne_GTI schreef:Volgens het boekje, ook zo'n vaag begrip... Er zijn zoveel boekjes maar het gemiddelde paard heeft een gebruiksaanwijzing in het chinees.
Moll schreef:volgnes welk boekje? en luisteren naar je paard is niet moeilijk en zeker geen chinees

Bailey_4ever schreef:Moll schreef:volgnes welk boekje? en luisteren naar je paard is niet moeilijk en zeker geen chinees
luisteren naar je paard is zeker wel moeilijk . lastiger dan menig persoon denkt. Je wil niet weten hoeveel ruiters waaronder ik sommige signalen verkeerd begrijpen.
niet bewust en ik doe echt mijn best maar geloof me,voor veel ruiters is het wel chinees
en daarmee sluit ik af .Moll schreef:echter is hoofd/hals houding wel bepalend voor een goede balans de poll, moet op jiuste wijze gemanipuleerd worden en in balans gebracht wroden wil het dier zijn horizontale en vertikale balans verkrijgen, als het balans goed is kan het tempo bepaalt worden zonder dat het dier op de voorhand komt en loperig word, of over de binnen schouder of buitenschouder valt en daar op ook loperig word.