Actief voorwaarts, toch blijven drijven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Actief voorwaarts, toch blijven drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:40

echter is hoofd/hals houding wel bepalend voor een goede balans de poll, moet op jiuste wijze gemanipuleerd worden en in balans gebracht wroden wil het dier zijn horizontale en vertikale balans verkrijgen, als het balans goed is kan het tempo bepaalt worden zonder dat het dier op de voorhand komt en loperig word, of over de binnen schouder of buitenschouder valt en daar op ook loperig word.

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:20

volgens mij is het zo dat als je maar blijft drijven, het paard uiteindelijk niet goed meer op je hulpen gaat reageren..
wat ook wel logisch is, misschien kan ze beter een andere instructrice zoeken.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:25

Kadankovitch schreef:
Mijns inziens is dat laatste wat kort door de bocht. Er is door de topicstarter duidelijk beschreven hoe er lesgegeven werd, maar niet wat de rijkunstige problemen zijn/waren van het 'slachtoffer'. Daar blijft het raden naar. En of dan tempocontrole de oplossing is (en dan ook nog zonder naar het totaal te kijken [immers: "Pas als dat voor elkaar is kan je naar dat hoofd gaan kijken."]) is twijfelachtig, want op niets gebaseerd. Zo'n raad doet meer kwaad dan goed. Het lijkt meer een standaard-opmerking dat van toepassing zou moeten zijn op elk paard. En dat kan niet waar zijn, omdat elk paard anders is en dus een 'standaard-opmerking' niet van toepassing kan zijn op elk willekeurig paard.
Daarbij komt nog dat "overgangen", juist vanwege die 'wisselingen in tempo' niet zoveel bijdragen aan de 'controle' van het 'tempo'. Tempowisselingen hebben een ander nut, eerder gymnastiserend en het maakt het paard attent op de drijvende inwerking van de ruiter. Door dat laatste wordt een paard eerder onstabiel m.b.t. een gelijkmatig basistempo en dit is dan de kern van tempocontrole. Anders gezegd: Zonder gelijkmatig basistempo is geen te tempocontrole mogelijk. Daarom ben ik het geheel oneens met de uitspraak van Bailey_4ever.
En in het bericht spreekt zij zichzelf ook nog tegen: Enerzijds raadt zij aan: "Gewoon lekker veel overgangen rijden" zonder: "naar dat hoofd te kijken". Terwijl ze later schrijft "maar compleet zinloos als je geen stuur of rem hebt." Hoe wil ik een stuur of rem krijgen als ik de positie van het hoofd buiten beschouwing moet laten.

volgens mij begrijp jij mij verkeerd. Misschien is het inderdaad wat kort door de bocht maar ik gaf de tip overgangen alleen vanuit eigen ervaring. Ik heb een erg loperig paardje en dit heeft mij gewoon erg goed geholpen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij ieder paard even goed werkt.

en dan dat laatste : met het hoofd 'buiten beschouwing laten' bedoelde ik dat controle over je paard belangrijker is dan in de krul. niets meer, niets minder. Ik zeg nu ook niet dat anderen dat hebben geopperd maar het was iets waar ik van overtuigd was. Natuurlijk kan je niks als het paard sterren kijkt of vreselijk hangt op de hand maar ik bedoelde het iets anders.

Het was slechts mijn mening :+ niks om ons druk over te maken toch ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:33

Drijven of het been af laten hangen langs het paard zit bij mij een boel verschil in. Als het paard als door een wesp gestoken reageerd op een afhangend been zal ik het been gewoon op de plek laten en paard op de volte zetten. Een paard waar je met je been niet aan kan komen kan ook nooit aan het been zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:02

Een paard waar ik op rij loopt in het begin van de les vaak harder omdat hij dan op de voorhand valt en dus weinig balans heeft, als je dan op het juiste moment aanspoort om zijn achterbenen te activeren gaat hij uiteindelijk juist rustiger lopen omdat hij dan ondertreed en meer in balans komt. Dus ik snap het drijven bij een snel paard wel maar daar blijf je natuurlijk niet mee door gaan als het paard het niet begrijpt (of de ruiter het nog niet kan), op het moment dat zo'n paard dan rennerig word moet je toch eerst een stapje terug dus zodat er weer wat rust is en het dan opnieuw proberen. Ik vind het nogal bizar dat de andere mensen op deze stal zeggen dat het volgens het boekje gaat en dus goed is, tuurlijk probeer je dingen eerst zoals het hoor/normaal gaat maar als dat niet werkt ga je daar toch niet mee door?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:04

Volgens het boekje, ook zo'n vaag begrip... Er zijn zoveel boekjes maar het gemiddelde paard heeft een gebruiksaanwijzing in het chinees.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:08

Anne_GTI schreef:
Volgens het boekje, ook zo'n vaag begrip... Er zijn zoveel boekjes maar het gemiddelde paard heeft een gebruiksaanwijzing in het chinees.

ja precies :') heb de mijne al 3 jaar maar ben nog niet veel verder als hoofdstuk 1

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:14

Anne_GTI schreef:

Ik denk dat het wel mee valt hoor met die chineese gebruiksaanwijzingen. Het is meestal de mens die een chineese aanwijzing naar het paard stuur ipv andersom. (Muv van paarden die echt bijzonder slecht zijn opgevoed natuurlijk)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:16

volgnes welk boekje? en luisteren naar je paard is niet moeilijk en zeker geen chinees

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:19

Moll schreef:
volgnes welk boekje? en luisteren naar je paard is niet moeilijk en zeker geen chinees

luisteren naar je paard is zeker wel moeilijk . lastiger dan menig persoon denkt. Je wil niet weten hoeveel ruiters waaronder ik sommige signalen verkeerd begrijpen.

niet bewust en ik doe echt mijn best maar geloof me,voor veel ruiters is het wel chinees ;)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:20

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat boekenwijsheid leuk is ter ondersteuning. Luisteren naar je paard als ie tegen je fluisterd geeft veel meer informatie. Dan hoef je ook niet terug te schreeuwen. Vaak is alleen rustig luisteren al genoeg. Als een paard de gelegenheid krijgt om zich te uiten en het idee dat er naar hem geluisterd wordt zal ie ook veel meer voor je doen. Soms zijn paarden net mensen. :+
Alleen het idee dat je gehoord wordt lost de meeste problemen al op. :Y)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:24

Bailey_4ever schreef:
Moll schreef:

luisteren naar je paard is zeker wel moeilijk . lastiger dan menig persoon denkt. Je wil niet weten hoeveel ruiters waaronder ik sommige signalen verkeerd begrijpen.

niet bewust en ik doe echt mijn best maar geloof me,voor veel ruiters is het wel chinees ;)

snap wel wat je`bedoel hoor, als ik sta les te geven doe ik niks anders dan vertalen wat het paard zegt en aangeeft, maar is het feitelijk moeilijk? nee, maar de ruiter moet naar het paard luisteren en niet anders om, daar zit het hekelpunt, en als je dat durft snap je de literatuur geschreven door de oude meesters ook veel beter, en als je de anatomie van het paard kent gaat het bijna vanzelf, dan weet je ook waarom je iets wel of niet kunt vragen aan je paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:26

paard rijden is als muziek maken, het is puur en zuiver en vol passie, het verschil is echter dat iedereen kan horen wanneer er een valse noot gespeelt word en door wie, echter niet iedereen kan voelen wanneer er een valse noot gereden word en de ruiter doof is voor zijn eigen fouten

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:42

mooi omschreven :) en daarmee sluit ik af .

fijne nacht allemaal !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:19

Moll schreef:
echter is hoofd/hals houding wel bepalend voor een goede balans de poll, moet op jiuste wijze gemanipuleerd worden en in balans gebracht wroden wil het dier zijn horizontale en vertikale balans verkrijgen, als het balans goed is kan het tempo bepaalt worden zonder dat het dier op de voorhand komt en loperig word, of over de binnen schouder of buitenschouder valt en daar op ook loperig word.

Maar het hangt ook van het tempo af of een paard loperig wordt ;)

In de OP wordt de pony over zijn tempo gejaagd, waardoor het dier alle balans kwijt is, op de voorhand komt en gaat sterrenkijken.

Ik zou dus zeggen dat je eerst een fijn en goed tempo moet hebben, en daar vanuit het paard in balans rijdt. Al is het omgekeerde ook waar: een draf wordt gemakkelijk wat stekerig, als het paard niet eerst goed in balans is.

Wat betreft te jong om te leren: ik geloof dat ik het daar wel mee eens kan zijn. Een kind mist het subtiele gevoel, maar ook de coördinatie en beheersing van het lichaam om te kunnen leren rijden. Als een kind te jong is om de nuanceverschillen te leren tussen een wakend been en continu aandrijven, is het nog niet wijs te leren rijden. Ik ben ervor om een kind vanaf een jaar of 10, 12 (niet eerder) eerst eens goed te leren zitten, alleen maar zitten. Hoe kun je namelijk goed rijden als je in de eerste plaats niet kunt zitten?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:49

als reactie op de OP, ik rij zelf ook engels, maar ik blijf echt niet drijven hoor. Als mijn paard stilstaat, en het moet in stap, klik ik eerst. Meestal krijg ik dan meteen al de gewenste reactie. Mocht dit niet het geval zijn, duw ik m'n benen heel even aan. Dan reageert m'n paard zeker wel. Zolang het paard gewoon doorstapt, zie ik geen reden om 'm meer been te geven. Als ie in draf moet, klik ik weer, en als dat niet genoeg is, duw ik weer even met m'n been.

Steeds maar been blijven geven als je paard toch al keihard gaat is volgens mij idd vragen om ongelukken, maargoed.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:59

Nou als je teveel blijft drijven, luistert je pony/paard op een begeven moment niet meer, omdat je het commando de hele tijd herhaald ;) Dat is wat ik ervan denk :o

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:42

Ik denk dat dat dan toch aan de instructeur ligt. Ik ben nooit aangetimmerd met been geven. Bij mij was het al vanaf begin af aan (en ik heb best een aantal instructeurs versleten) gewoon been geven wanneer dat nodig was. Dus als je paard weg viel, niet actief was in zijn achterhand etc. Dat die pony zo heet werd kan ik wel begrijpen ja, als iemand je de hele tijd aandrijft. Maar dit heb ik zelf echt nog nóóit geleerd.

Bij sommige sterrenkijkers werkt het wel als je af en toe wat meer druk op de kuit geeft, maar dat heeft dus totaal geen zin bij deze Welsh, lijkt het.. Waarom ze dan nog zo moet aandrijven, dat weet ik ook niet, maar dat is mij en anderen die ik ken met paarden echt nog nooit geleerd, hoewel we het toch allemaal anders hebben geleerd. Maar ze heeft trouwens ook het risico dat de pony dus nu gewoon dood in het commando been geven wordt. Dat is net zoals met de zweep slaan. Als jij een pony vaak een tik geeft met de zweep op zijn kont, omdat hij niet doorloopt, zal hij na een tijdje gewoon lak aan de zweep hebben.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:22

als hij gewoon netjes voorwaarts loopt, is het denk ik niet nodig. Ik vind
het altijd zo zielig als mensen dat doen, dat geeft voor zo'n paard toch ook een gevoel
van: 'ik doe het niet goed'.
of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:37

Als je constant blijft drijven als je paard al op tempo loopt, luisterd je paard op een gegeven moment niet meer. En dan nog; als je paard voorwaarts loopt hoef je hem toch niet constant been te geven?

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:59

Wat een geweldig topic!
Ik heb zelf jaren lang dressuur gereden en gesprongen en ben overgestapt op westernrijden ;0)
Uit ervaring kan ik vertellen dat de BASIS tussen dressuur en western niet veel verschilt.
Een paard moet voorwaarts neerwaarts gereden worden, in balans lopen en op eigen benen.
De impuls moet vanuit de achterhand komen, het is volstrekt niet noodzakelijk als een paard de nodige impuls heeft vanuit de achterhand door te blijven drijven, je drijft het paard wel naar het bit (en dus de hand) toe maar gaat niet blijven schoppen of trekken dit lijd tot onbalans.

zoals ik het eerste stuk lees van de TS raakt de pony steeds meer opgefokt wellicht is het van belang om eerst een stukje ontspanning erin te rijden ;0).

Het enige verschil tussen westernrijden en dressuur is dat je , naar mate je verder komt, er verschil zit in de oprichting!
bij western rijden willen we de gangen vlak hebben en niet berg opwaarts dit geldt ook voor de verzameling.
een dressuur paard loopt meer berg opwaarts met knieactie, bij western wil je dat een paard vlak loopt en zijn hals horizontaal draagt.

De hulpen horen het zelfde te zijn als de gewone dressuur, ik geef mijn paard aan dat zij moet draven en geef pas been als ik dit moet corrigeren of als ik naar een andere gang wil bv galop.
daarnaast gebruik ik ook dressuur oefeningen om mijn paard soepel te houden zoals traver, renver, appyeren enz.!

brenda0509

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:16

Zoals ik dit hoor is het de bedoeling geweest het ponytje alleen actief te houden en meer niet
het is voornamelijk belangrijk dat je ook stelling kan vragen en dat die dat ook doet.
maar zo te horen gebeurd dat dus niet

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:47

Je hebt helemaal gelijk!!

Lotteenzoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:32

groot gelijk

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:12

ja groot gelijk :?