Zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:49

Ik heb gelukkig wel een heel gevoelig paard (jazz afstammeling). Ik heb ook wel een heel goed gevoel bij deze manueel therapeut. Ik kan het niet geloven maar ik kon nooit rechtop zitten met mijn benen recht vooruit. Nu nog steeds niet maar ik kom al zo veel verder dan voorheen. Mijn si zat nogsteeds recht en hij heeft nu de rest van mijn wervelkolom gedaan. Echt gaaf ik sta nu al meer in balans. Hij denkt echt mee en we gaan volgende week oefeningen op een bal doen omdat ik geen balans heb in beweging.
Super Askja dat je harde werken zoveel resultaat geeft. Daar hoop ik ook op ;) ik pak het ook lichamelijk aan omdat ik echt beperkt ben/was. Ik kan niet wachten tot over een paar maanden :D
Ik zal ook contact opnemen met de instructrice van HappyH maar waarschijnlijk pas in het nieuwe jaar, want ik ga volgende maand naar Nieuw Zeeland

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:47

Super interessant topic!

Zelf heb ik ook een zit probleem. Achteraf gezien heb ik denk ik al 12 jaar geleden ontwikkeld.
Mensen zeiden altijd al "ga eens recht zitten"! maar zo simpel is het niet. Sorry alvast voor het lange verhaal, hoop dat iemand er iets uit kan halen!

Ik heb altijd paardgereden, maar 2 jaar geleden ben ik 1 jaar gestopt wegens een jaar studie in Engeland.
daarna begon ik met het inrijden van mijn paard, een heel gevoelig ding die alle scheefheid verklapt!
toen merkte ik pas goed het probleem, dacht echt dat ik niet meer kon rijden!

( Nu was ik niet de enige met een probleem, ook mijn paard had last van zijn rug. dit had hij al voor dat we begonnen waren met inrijden.
en daar word hij nu nog steeds iedere 3 maanden voor behandeld. Dat gaat gelukkig al stukken beter! )

toen ben ik ( +-1 jaar geleden) naar de chropractor te gaan. Deze heeft mij toen behandelt
en wat bleek dat mijn rechter heup hoger zat als mijn linker. Hierdoor had ik ook last van mijn rechter knie, moeite met lopen en rug klachten.
Dit kwam door een verkorting van een spier, waarschijnlijk ontstaan door het vele zitten op school. hier een link met meer info daar over. http://www.spiergewrichtologie.nl/images/folder_iliopsoas.pdf

Toen was de oorzaak opgelost, maar terug op het paard val ik nog steeds in mijn oude houding.
Ik doe het volgende:
Zit met mijn gewicht op rechts, waardoor mijn rechter been altijd aangelegd is en links niet.
knik links in en daar gaat mijn schouder dus naar beneden waardoor mijn linkse hand terug komt van de rechtse.

Als ik dan echt RECHT ga zitten heb ik het gevoel dat ik er aan de andere kant afval,
Mijn hele idee van wat is recht is dus scheef.

Om meer in balans te komen heb ik een grote gymbal gekocht op aanraden van Akasha Rijkunst.
En heb ik gezocht naar oefeningen voor meer balans, toen vond ik deze pdf op internet.
http://www.hantieltjes.nl/mediapool/70/702768/data/Boek_rompstabiliteittraining.pdf
Ik voelde wel verbetering door dat je meer bewust word van je lijf en er actief mee bezig bent.

Ben nu al een heel eind dat ik echt al ontspannen kan zitten, en ook al veel rechter.
(was namelijk ook nog door mijn vorige paard heel bang geworden, en ging dus veel verkrampter en te ver naar voren zitten)

Vandaag was Frank Dirkx bij ons en werd ik weer even met de neus op de feiten gedrukt.
De rug problemen die hij al langer had zijn gelukkig opgelost maar door mijn scheefheid zat hij nu rechts behoorlijk vast.

Ik wil er nu eindelijk wel eens vanaf zijn! dus volgende week word ik zelf ook behandeld.
Nu ben ik dus opzoek naar advies voor de volgende stap. want volgende week zijn mijn paard en ik dus beide helemaal recht!
en wil ik het meteen goed doorpakken.

Heb alweer goede ideeën opgedaan hier in het topic.
dus ik blijf dit volgen! :D

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:00

pasdedeux Ik ben wel benieuwd wat je therapeut heeft gedaan dat je zoveel verschil merkt. Dat je verder komt maar niet zover als je zou willen komt waarschijnlijk daardoor dat je spieren eerst moeten "oprekken", dus gewoon geduld. Maar leuk dat je therapeut met je meedenkt hij kan je misschien ook nog wel tips geven buiten het rijden om.

Veel plezier in Nieuw Zeeland.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:33

Kaaaren Ik kan de gewichtsverdeling van je op het paard niet helemaal plaatsen. Zoals ik het begrijp is je linkerzitbeenknobbel wel lager dan het rechter, wat normaal zou betekenen dat je meer gewicht op links hebt, maar omdat het "zwaartepunt" in je bovenlichaam teveel naar rechts is geplaatst (en je linkerschouder lager is) heb je dus meer gewicht op je rechterzitbeenknobbel klopt dat? Je linkerkant is vergeleken met de rechterkant slap? Maar dan zou je nog lang niet recht zitten als je van achteren je rug zou bekijken.

Wat heeft men met je heup gedaan om het hoogteverschil te minimaliseren?

Ik vind het onderwerp erg interessant. Kaaaren wil je een foto plaatsen van jezelf op het paard, dat mag ook via pb het is voor mijn leermoment dus zie maar of je dat wilt doen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:14

De manueel therapeut heeft voor me gevoel alleen mijn heup heen en weer gewiegd en me op mijn zij heen en weer gerold. Het doet absoluut geen zeer en lijkt niet op kraken. Maar echt ik ben in de wolken!!
Net op mijn paard gereden en voor het eerst in mijn paardrijcarriere voel ik duidelijk mijn zitbeenknobbels. Ik voel ze.... voorheen dacht ik altijd dat ik ze voelde blijkt nu dus. Doorzitten zonder beugels had ik een veel beter balans...echt geweldig! Natuurlijk wapperen mijn benen nog en heb ik echt genoeg werk te verrichten maar dat dit zo'n verschil kon maken had ik alleen durven dromen. Ik ben echt al jaren bezig met mijn zit en heb nu het idee dat ik ergens kom.
Ik ga ook zeker de oefeningen doen uit het boek hierboven. (goede tip) :D

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:20

HappyH schreef:
Kaaaren Ik kan de gewichtsverdeling van je op het paard niet helemaal plaatsen. Zoals ik het begrijp is je linkerzitbeenknobbel wel lager dan het rechter, wat normaal zou betekenen dat je meer gewicht op links hebt, maar omdat het "zwaartepunt" in je bovenlichaam teveel naar rechts is geplaatst (en je linkerschouder lager is) heb je dus meer gewicht op je rechterzitbeenknobbel klopt dat? Je linkerkant is vergeleken met de rechterkant slap? Maar dan zou je nog lang niet recht zitten als je van achteren je rug zou bekijken.

Klopt :+

Het is opgelost door de spier langer de maken waar de heup aan opgetrokken werd. Hier door zijn ze nu weer opgelijken hoogte.
Alleen heb ik nog steeds mijn oude gevoel, wat is nog steeds niet helemaal kan loslaten.

Maar miss is er nog wel meer aan de hand, volgende week donderdag weet ik meer :)

ik ga even zoeken naar een foto!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:22

Pasdedeux Hartstikke leuk! Succes verder.

Kaaaren in principe zou je nu lichamelijk gezien recht op je paard moeten kunnen zitten?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:56

Het was moeilijk foto's te vinden waarop het goed te zien is.
maar hier heb ik wat, bij de tweede foto heb ik aangegeven wat scheef is voor mijn gevoel.
Galop foto er bij gedaan, ze is nog jong en onhandig in de galop maar vind ik niet gek als je een ruiter hebt die er zo langs hangt :Y)
Het is een 4 jarige merrie die ik nu ongeveer een 8 maanden onder het zadel heb.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:58

HappyH schreef:
Pasdedeux Hartstikke leuk! Succes verder.

Kaaaren in principe zou je nu lichamelijk gezien recht op je paard moeten kunnen zitten?

Ja lichamelijk gezien moet het kunnen.
Maar omdat ik hier nu niet helemaal zeker van ben wordt ik volgende week donderdag nog een keer nagekeken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:47

Kaaaren

Re: Zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:37

bedankt Schangah!
Daar heb ik al meer over gehoord, kon alleen nog geen praktijk vinden die echt gericht waren op paardrijden, en dat is deze wel!
ik ga de site is doorlezen :)

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:46

Intressant topic dit wil ik ook graag doen, weet iemand of het ook in zuid limburg is te volgen ?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:08

wiske23 schreef:
Intressant topic dit wil ik ook graag doen, weet iemand of het ook in zuid limburg is te volgen ?

http://www.flexchairmovement.nl/
op deze site vind je plaatsen waar ze hem hebben.
er staat alleen niet bij of ze specifiek voor ruiters zijn.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:12

Kaaaren Bedankt voor het plaatsen van de foto's. Ik denk dat je ook wat scheef bent( compenseert) bij je schouders, de ene schouder wat verder naar voren ten opzichte van de andere.

Ik denk dat je vooral een verschil in kracht en souplesse hebt als je links en rechts met elkaar vergelijkt. Ik denk dat vooral je rechter lichaamshelft meer spierkracht gebruikt das nodig is. Die zou wat in aanspanning moeten ontspannen terwijl links wat actiever zou moeten aanspannen. Maar ik weet niet in hoeverre jij daartoe in staat bent.
Je rechterzitbeenknobbel zou lager moeten , maar het gewicht/ kracht zou meer naar links verplaatst moeten worden (je onderrug recht maken ). Ben je in staat om je rechterbovenbeen te ontspannen want dan zou je rechterschouder ook moeten kunnen ontspannen? Je verplaatst het gewicht dan in de bovenkant van je heup/ onderrug naar links, waardoor het gewicht gelijk verdeelt zou moeten zijn op de zitbeenknobbels. Heb je wel eens geprobeerd tijdens het rijden je rechterbeugel uit te doen en je linkerbeen wel in de beugel?

Je hebt wel een braaf paard, leuk dier :j

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:57

Bedankt HappyH voor je reactie! Je hebt er goed zicht op!

Dat van die beugel ga ik eens proberen!

Ik ben nu ook al heel erg bezig met ontspannen van mijn kont spieren.
Het zijn inderdaad echt mijn spieren die ik veel te hard aanspan rechts, als ik die ontspan dan voel ik gelijk die zitknobbels weer ;)

Wat nu ook al goed voor mij helpt is continu tegen me zelf zeggen 'denk links', tussen de oren blijven kijken, ontspan kont en schouderbladen naar achter.

Ik kan het niet oplossen met inspanningen. alleen met ontspanning. zodra ik iets inspan zet ik het vast... maar gelukkig ben ik al van een hoop bewust, nu nog goede dingen uitvinden hoe ik er aan kan werken!

Paardje is idd heel braaf! Het is echt een geweldig dier, leert heel snel en denkt constant mee dat zie je wel aan de oortjes :P en ik weet gewoon als ik recht ga zitten dan loopt ze als een zonnetje! Soms vind ik me eigen lijf zo frustrerend dan denk ik echt ik stop er mee!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:44

Super handig topic! :) Ik kwam er een tijdje geleden, toen ik cesartherapie volgde, achter dat mijn onderrug een klein beetje scheef staat. Ik wil natuurlijk recht op een paard zitten dus ik ga eens kijken wat ik met de tips van dit topic kan doen. En m'n vader is fysio- en manueeltherapeut dus die ga ik ook maar eens vragen wat ik eraan kan doen :P Als ik een goede tip vind, zet ik die zeker hier neer ;)

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:23

Kaaaren Met je voet in de beugel kun je je makkelijker "vast" zetten, dus ik ben zelf ook wel benieuwd of het je helpt. Het kan ook zijn dat je jezelf dan juist op andere plaatsen vast gaat zetten, omdat je zelf al aangaf dat je het gevoel hebt eraf te vallen als je recht zit.

Jij hebt ook zo'n zadel dat je niet helpt onafhankelijk te zitten.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:38

pasdedeux schreef:
Er zijn verschillende 'deskundigen' die zitlessen geven. Volgens de centered riding methode, een soort wipstoel, aan de longe zonder beugels, dmv een ceasartherapeut die je eerst oefeningen laat doen, op een neppaard met een veer erin.

da's de Equisimulator zoals ie bij het Balingehof staat, erg interessante lessen over Houding en Zit kun je daar volgen ;)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:59

Alleen is friesland niet echt dichtbij voor een brabander :P
Heb de website beken op zich lijkt me ook wel interessant.

Overweeg nu een keertje naar een fysio met flexchair te gaan hier in de buurt.
Heb ook al veel oefeningen gevonden op het web. Merk ook dat ademhaling een heel belangrijk punt is. denk dat het me kan helpen beter te ontspannen. heb er al 2 Yoga lessen opzitten, heb er nog 4 te gaan en dan is de pilot afgelopen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:02

HappyH schreef:
Jij hebt ook zo'n zadel dat je niet helpt onafhankelijk te zitten.

hoe zie jij dat? :Y) maar klopt hoor, heeft hele diepe zit en wrong.
Moet het ook nog laten opvullen, gaat van de week gebeuren.
rij nu tijdelijk met een spiesje er tussen. Denk dat dat ook weer gaat schelen!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:09

Het zadel geeft te veel "steun", zonder die steun ben je veel meer op je eigen balans aangewezen en kun je niet zoveel verkeerd aanspannen anders ga je schuiven. :D
Die steun verhinderd ook het soepel af laten vloeien van de beweging, omdat veel ruiters zich dan in bovenbeen en knie vast zetten.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 14:22

De equisimulator heb ik hier in omgeving den Haag een keer gevolgd. Zeker leuk maar toch heel anders dan een bewegend paard en het corrigeert je meer in de beweging op en neer maar veranderd niks aan het zijwaarts hangen op je paard.

Gisteren heb ik les gehad en heeft mijn vader gefilmd. Nu heb ik nog nooit een filmpje op youtube gezet maar zal van de week eens een poging doen en hier een stukje plaatsen. Dit keer zat ik op een zadel zonder veel wrong. Was zelf wel meer tevreden over het doorzitten dan normaal. Het is sinds de behandelingen al een verschil met voorheen. Mijn instructeur zag het meteen en ook kan ik mijn handen al veel lager houden.
Maar het scheve dat wordt nog wel een heel proces. Je kan op het filmpje heel mooi zien dat ik linksom met mijn bovenlichaam naar links hang. Rechtsom lijk ik wel recht(er) te zitten.

Nu net zijn ze langs geweest met mijn balans kruk de hipsimo to go. Helaas was ik niet thuis en moet ik tot maandag wachten tot ze hem weer opnieuw langskomen brengen :\

Ik heb straks weer les alleen dit keer gaat het zadel met de wrongen en diepe zit er weer op, want die ligt beter op mijn paard. Ik ben benieuwd of ik daarin mezelf weer meer vastzet in bovenbeen en knie. Zo ja gaat ook dat zadel er weer uit.
Dan heb ik ondertussen 3 zadels te koop :(

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:32

ik denk dat de perfecte zit op een paard nogal verschilt per ruiter en paard.
de een neigt naar het bolle zitten en de andere gauwer naar het holle.
ook verschilt het per paard waarop je rijdt. ik rij op de een een stuk boller dan op de andere.
vooral jonge paarden met spanning probeer ik rust te geven door mijn zit. niet dat dit er altijd perfect uitziet maar meer omdat
ze moeten voelen terug te gaan op mijn zit.
ik neig bij spanning naar een holle zit dus probeer hier ook op te letten.
er zijn natuurljik vaste puntjes zoals je hakken laag, handen rechtop en omhoog, schouders naar achteren enz.
maar ik moet zeggen dat het hierbij ook nog wel eens erbij in schiet.
de perfecte houding is hoe jij het fijnst op je paard zit en het ook voor het paard nog prettig voelt denk ik.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:40

Een perfecte houding bestaat niet omdat perfectie niet bestaat. Je bent niet alleen afhankelijk van de houding van jezelf en het paard maar ook bijvoorbeeld de ondergrond kan zijn uitwerking hebben op de beweging. Perfecte omstandigheden, perfecte houding en perfecte timing gaan niet altijd samen.

Het meest functioneel is een houding waarbij de ruiter het paard niet stoort, waarbij de beweging en spier aan- en ontspanning soepel door de lichamen afvloeien, het paard en de ruiter in balans zijn/ niet compenseren in het lichaam of in de beweging. Waarbij de ruiter in staat is de hulpen onafhankelijk te geven en onafhankelijk te zitten.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:36

Ik merk inderdaad dat ik slechter zit op mijn zadel met diepe zit en veel wrong. Gelukkig kan ik de wrongen eraf halen (zit met klitterband vast) maar ik baal wel. Gezien mijn lengte is het zo wie zo moeilijk een goed zadel te vinden.