mijn pony; bokken, bokken en bokken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:25

geerke schreef:
je schopt hem met scherpe sporen in zijn buik?
Dat kun je bij mij 1x flikken en dan schop ik je de les uit...

Moeten de paarden zorgen dat dat niet nodig is!
Als het paard gewoon doorloopt zonder eigenwijs te zijn hoef hij ook niet geschopt te worden.
Ik zeg niet dat het goed is een paard hard in zijn buik te schoppen met sporen maar dat zegt de TS ook niet.
Het enige wat helpt bij een eigenwijs paard is consuquent zijn (of hoe je het ook schrijft).
Een keer been, geen reactie? Harder been en nog geen reactie is een tik!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:26

sja het paard voelt het ook wel als je hem/haar als een rotknol behandelt. schoppen en meppen vind ik geen oplossing; tenzij je 1x een tik geeft en de kous daarmee dan ook af is. (de fameuze fase 4 zoals Parelli dat zou omschrijven).
ik zou echt meer met beloning gaan werken; loslaten aan de voorkant bv bij het minste dat het paard doorloopt. wanneer er iets fout gaat, gewoon rustig corrigeren en verder negeren. kan best dat je in het begin echt op zoek moet gaan naar minieme dingen om haar voor te belonen, maar probeer het toch maar. als je gaat wachten en moeilijk gaat doen dat er eerst een hele oefening goed doorlopen moet worden voor je wilt belonen, dan zal je paard het nooit leren omdat de stappen simpelweg te groot zijn.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:27

Annemijnn schreef:
@ franka75
als je de voorgaande berichten heb gelezen heb ik in het begin lang zonder sporen gereden en toen had ik al helemaal niks te vertellen. met sporen ging het daaarna beter en toen ging ik weer zonder en toen hd ik nogsteeds niks te vertellen;)

Mijn pony beschermt zichzelf tegen mij zeg je.
dit komt op mij neer zovan; jij mishandelt je paard zwaar , dat je pony bang voor je is en zich dus beschermt.

ik ben zo echt niet ! ik hou van paarden en doe hun echt geen pijn zonder er een echt rede voor te hebben ! maar ik wil toch echt dat mijn pony voorwaarts loopt en als ze dat doet daarna naar beneden gaat lopen.
en soms is daar een klein tikje voor nodig ja . ben vast niet de enige die dat doet ;)

Precies een paard hoort te gehoorzamen!
Het paard moet niet degene zijn die met jou aan de wandel gaat.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:28

kynshiri schreef:
sja het paard voelt het ook wel als je hem/haar als een rotknol behandelt. schoppen en meppen vind ik geen oplossing; tenzij je 1x een tik geeft en de kous daarmee dan ook af is. (de fameuze fase 4 zoals Parelli dat zou omschrijven).
ik zou echt meer met beloning gaan werken; loslaten aan de voorkant bv bij het minste dat het paard doorloopt. wanneer er iets fout gaat, gewoon rustig corrigeren en verder negeren. kan best dat je in het begin echt op zoek moet gaan naar minieme dingen om haar voor te belonen, maar probeer het toch maar. als je gaat wachten en moeilijk gaat doen dat er eerst een hele oefening goed doorlopen moet worden voor je wilt belonen, dan zal je paard het nooit leren omdat de stappen simpelweg te groot zijn.

Ik denk dat dat allemaal eerst begint met het voorwaarts rijden,
het paard moet eerst voorwaarts lopen dan kun je pas oefeningen gaan rijden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:31

xSOULSISTER schreef:
geerke schreef:
je schopt hem met scherpe sporen in zijn buik?
Dat kun je bij mij 1x flikken en dan schop ik je de les uit...

Moeten de paarden zorgen dat dat niet nodig is!
Als het paard gewoon doorloopt zonder eigenwijs te zijn hoef hij ook niet geschopt te worden.
Ik zeg niet dat het goed is een paard hard in zijn buik te schoppen met sporen maar dat zegt de TS ook niet.
Het enige wat helpt bij een eigenwijs paard is consuquent zijn (of hoe je het ook schrijft).
Een keer been, geen reactie? Harder been en nog geen reactie is een tik!

|(

Anomien

Re: mijn pony; bokken, bokken en bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:41

mmm iedereen heeft commentaar op het rijden.. maar qua gezondheid was het al snel afgekaart dat ze wel in orde is. Maar is ze dat echt wel? en hoe is dat geconstateerd?

wel vervelend dat ze zo bokt, maar paarden hebben eigenlijk altijd wel een goede redenen. Geen enkel paard is echt gemeen geboren. Denk dat er toch ergens iets mis gaat. Misschien kun je iemand anders meevragen naar de les/rijden?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:45

xSOULSISTER schreef:

Ondanks dat ik heb gezegd dat ik niet meer zou reageren, toch even een reactie..

Ik kan écht niet tegen dit soort reacties :oo (ik wilde t eigenlijk anders zeggen, maar denk dat dat niet gewaardeerd word..).
Een paard is geen ding die op t minste of geringste moet doen wat jij van m wilt. Een paard is een levend wezen die, als die met respect behandeld word, alles voor je zal doen wat je m vraagt, maar je moet t m wel VRAGEN, zeker niet DWINGEN!

Tuurlijk, consequent moet je wel zijn, een paard is een enorm dier, waarvan je niet wilt dat ie met je aan de haal gaat, maar consequent zijn betekend niet dat je moet sporen moet schoppen en met n zweep moet slaan. Dit betekend gewoon dat je ten alle tijden dezelfde reactie wilt van je paard als je dat van hem VRAAGT.
Tuurlijk word je dan strenger mocht je paard niet luisteren, want we willen nog steeds niet dat dat enorme dier een loopje met ons gaat nemen. Maar als je EERLIJK en consequent bent, hoef je geen toevlucht te nemen tot sporen en een zweep, die bedoeld zijn als HULPMIDDEL, niet als afstraf- of mishandelmiddel (sorry, ik vind het hard gebruiken van zweep en sporen wel degelijk mishandeling) . Want als je je sporen en zweep hiervoor gebruikt, kun je ze nooit meer gebruiken als verfijning voor je hulpen zodra je verder in de dressuur komt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:44

OPG- RT-P

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:48

ImkeTarek schreef:
xSOULSISTER schreef:

Ondanks dat ik heb gezegd dat ik niet meer zou reageren, toch even een reactie..

Ik kan écht niet tegen dit soort reacties :oo (ik wilde t eigenlijk anders zeggen, maar denk dat dat niet gewaardeerd word..).
Een paard is geen ding die op t minste of geringste moet doen wat jij van m wilt. Een paard is een levend wezen die, als die met respect behandeld word, alles voor je zal doen wat je m vraagt, maar je moet t m wel VRAGEN, zeker niet DWINGEN!

Tuurlijk, consequent moet je wel zijn, een paard is een enorm dier, waarvan je niet wilt dat ie met je aan de haal gaat, maar consequent zijn betekend niet dat je moet sporen moet schoppen en met n zweep moet slaan. Dit betekend gewoon dat je ten alle tijden dezelfde reactie wilt van je paard als je dat van hem VRAAGT.
Tuurlijk word je dan strenger mocht je paard niet luisteren, want we willen nog steeds niet dat dat enorme dier een loopje met ons gaat nemen. Maar als je EERLIJK en consequent bent, hoef je geen toevlucht te nemen tot sporen en een zweep, die bedoeld zijn als HULPMIDDEL, niet als afstraf- of mishandelmiddel (sorry, ik vind het hard gebruiken van zweep en sporen wel degelijk mishandeling) . Want als je je sporen en zweep hiervoor gebruikt, kun je ze nooit meer gebruiken als verfijning voor je hulpen zodra je verder in de dressuur komt.

Klopt! Het was zo ook niet bedoelt.
Maar ik heb een paard wat me soms uit probeert.
Ik moet dan boos worden op haar en haar laten merken dat ze dat niet mag.
Dat doe ik door middel van een tik met mijn zweep.
Niet meer tikken maar 1 duidelijke tik.
Als ze het dan niet meer doet beloon ik haar.

Soms als ze dagen erg sloom is (je kent het wel je blijft hulpen geven maar je paard reageert niet) dan rijd ik met sporen.
Ronde sporen, geen scherpe. Ik schup haar dan niet hard, alleen mijn been aanleggen heeft dan al nut.
Maar als je je paard een paar dagen gewoon goed consucuent aanpakt. Dus geen reactie? Nog een keer been (Dus niet je spoor erin)
Dan denk ik dat je paard vanzelf wel weet dat hij naar jou moet luisteren.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:32

xSOULSISTER schreef:

Klopt! Het was zo ook niet bedoelt.
Maar ik heb een paard wat me soms uit probeert.
Ik moet dan boos worden op haar en haar laten merken dat ze dat niet mag.
Dat doe ik door middel van een tik met mijn zweep.
Niet meer tikken maar 1 duidelijke tik.
Als ze het dan niet meer doet beloon ik haar.

Soms als ze dagen erg sloom is (je kent het wel je blijft hulpen geven maar je paard reageert niet) dan rijd ik met sporen.
Ronde sporen, geen scherpe. Ik schup haar dan niet hard, alleen mijn been aanleggen heeft dan al nut.
Maar als je je paard een paar dagen gewoon goed consucuent aanpakt. Dus geen reactie? Nog een keer been (Dus niet je spoor erin)
Dan denk ik dat je paard vanzelf wel weet dat hij naar jou moet luisteren.[/quote]

xSoulSister Dit klinkt al heel anders dan je eerdere reactie.

Moet zeggen dat ik echt dacht, die hoef ik niet tegen te komen in de bak.

Je moet niet vergeten dat het om een meisje van 14 gaat en blijkbaar op een manege rijdt waar iedereen met sporen rijdt terwijl ze duidelijk niet weet hoe dit te hanteren op een correcte manier.

Hoevaak ik niet meiden van die leeftijd tekeer heb zien gaan tegen hun pony, wil je niet weten.
Heb dan echt de neiging om ze van die pony te trekken en hetzelfde aan te doen als ze die pony aandoen met hun gefrusteerde gedrag. 1x ben ik werkelijk van die van mij gesprongen en een grietje van d'r pony gesleurd. Ware dierenmishandeling was het en volgens dit meisje lag het allemaal aan die pony onder het mom van moet ie maar luisteren. :(

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:46

xSOULSISTER schreef:
Ik denk dat dat allemaal eerst begint met het voorwaarts rijden,
het paard moet eerst voorwaarts lopen dan kun je pas oefeningen gaan rijden.

ja precies, ik zeg toch ook net dat je niet ineens teveel moet willen, maar 'gewoon' start bij piepkleine dingen en heel duidelijk aangeeft dat goed uitvoeren= beloning. dat kan bv zijn telkens de voorkant vrijheid geven als het paard voorwaarts wilt gaan. hetgene dat het dier moet doen mag zeker nooit oncomfortabel zijn of gehinderd worden zodat het voor hem logisch wordt om hetgene te doen dat jij graag wilt dat ie doet(en wat hij niet mag doen, moet niet zo positief worden voor het paard uiteindelijk). je gaat bijvoorbeeld niet preventief je paard goed kort nemen en er blijvend op zitten drijven omdat hij anders wel eens zou kunnen bokken; daar leert hij nx van. elke stap dat hij goed loopt geef je mee; maar als hij nog maar een oor verkeerd draait of aan bokken denkt, dan kun je niet snel genoeg zijn om kort, duidelijk en zonder agressie aan te geven dat je dat niet wilt. vaak geeft een paard ook al duidelijk signalen, maar heeft de ruiter totaal niet door dat het paard eigenlijk al ergens anders zit met zn gedachten (ik zie dat zo vaak in de les...pas als het paard al naast de hoefslag loopt hebben ze door dat hij zn schouder naar binnen aan het duwen is, of pas als hij aan de overkant staat hebben ze door dat hij uit de cirkel wilde breken,...). kan zijn dat je in het begin niet anders doet dan loslaten en weer 'neen' zeggen en even terugnemen of de benen erin omdat hij terugvalt bv; tot het kwartje op een keer valt dat gewoon op tempo blijven eigenlijk toch comfortabeler is.
verder (en neen ik wil niet per se parelli promoten) vind ik het idee van de fases wel goed. zorg dat je een reeks trapsgewijs oplopende hulpen klaar hebt waarbij 1 de gewone hulp is en 4 de ultieme fase (die je echt zelden gebruikt; als je het te pas en te onpas doet, verliest het zn waarde) waarvan het paard ook weet dat het nu klaar moet zijn

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:56

mijn nicht heeft ook zo'n bok pony, zij is naar een speciaale dierenarts gegaan en heeft hem daar aan zijn rug laten maseren, nu doet ze dat zelf een paar keer per week en het helpt haar pony ontspant helemaal en rijd ook veel lekkerder. (is wel vrij duur en kost veel tijd)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:23

zoofje schreef:
mijn nicht heeft ook zo'n bok pony, zij is naar een speciaale dierenarts gegaan en heeft hem daar aan zijn rug laten maseren, nu doet ze dat zelf een paar keer per week en het helpt haar pony ontspant helemaal en rijd ook veel lekkerder. (is wel vrij duur en kost veel tijd)

Ik heb het laten doen door Karin Kromhout en kostte € 50,00 per keer. Dit heeft bij die van mij heel goed geholpen.
http://www.happy-athlete.nl/content.aspx?i=55

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:26

Grappig vinden als ie staakt? Je geeft hem een schop met je best scherpe sporen? Volgens mij ben je best jong en dan vraag ik me af waarom je dit paard dan gekocht hebt, of deed hij het al vanaf het begin?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:49

Je zegt geen scherpe sporen maar in je post zeg je juist duidelijk ± Scherpe sporen
Sorry en dan wel hulp vragen maar zo reageren ?

Ts waar benje echt iin hemelsnaam mee bezig.
Niet gezond zo om zo te denken hoor?
Als iemand anders zijn paard slaat is het normaal ? kun jij het ook doen ?

:n

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:51

ImkeTarek schreef:
Elin_ schreef:
Je moet consuquent zijn , niet agressief.
En scherpe sporen , harde tikken , meisje waar ben je mee bezig :n

Respect , disipline (of hoe je het ook schrijft) en streng zijn.

Niet meppen , prikken en doen!

Zet een stapje terug , ga bijv meer met haar spelen al is het 20 min of korter!
Even longeren , dan losspringen op stem laten reageren , Dan weer rijden

En neem les!!! van een goed en rustig iemand!!!

Hier sluit ik me dan ook helemaal bij aan!!

Ik quote mezelf nog maar even mischien dat je het nog een keer leest en het aanslaat ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:55

doei schreef:
De stukjes van ImkeTarek zijn waar...
Jij wilt dat je pony voorwaarts loopt en naar beneden. Dat is een goed doel en de basis onder het zadel die je paard moet bereiken wil je verder komen.

Ga is even helemaal terug. Voordat je de rijtechnische basis bereikt gaat daar veel aan vooraf.
Wanneer je een paard dingen vraagt onder het zadel moet het paard:
- Vertrouwen in de mens hebben
- Respect van en voor de mens hebben
- Conditie
- Kracht en enige spieropbouw
- Hulp in het rechtrichten van het lijf
- Een duidelijke taal hebben die het paard begrijpt (denk aan commando's, consequent zijn, duidelijkheid in hulpen etc)

Dat het longeren niet gaat is dus niet bepaald leuk!
Onder andere met longeren kan je alle doelen die hierboven staan bereiken en is het een stuk duidelijker voor je paard. Geloof me een paard gaat niet zomaar in verzet!

Deze post is absoluut niet rot bedoeld naar jou!
Ik zeg ga van een gediplomeerd iemand een paar lessen longeren volgen, laat het rijden even zitten, hooguit een kwartiertje erop uitstappen/ alleen de carrousel lessen meepakken of een stapritje buiten en ga terug naar het begin.
Er zijn veel methodes om een paard te longeren: freestyle met een leadrope, met kaptoom en longeerlijn (marijke de jong), met hulpmiddelen (zoals pessoa) etc.
Volg in iedere discipline een les en kijk wat het meeste bij jou en je paard past...

Denk ook eens aan Vrijheidsdressuur of rechtrichten aan de hand. Dit zijn goede manieren om je paard soepel, sterker, enthousiaster en bij de les te houden.

Wanneer je dit hebt bereikt ga dan weer denken aan serieus rijden neem met regelmaat een les en je zal zien dat jullie eruit komen!
Paard zal voorwaartser zijn omdat hij de commando's snapt, conditie heeft, enthousiast is en jou kan dragen op zijn rug.

@Elin_
Ik ben het absoluut met je eens en hoop dat de TS niet alleen leest wat ze niet moet doen, maar juist leest wat ze wel kan doen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:57

Ja idd en mischien er iets aan doet.
Je kan zeggen dat ik overdrijf ,maar denk niet dat ponylief zich erg prettig voelt met zweep , (scherpe) sporen , Springen Carrousel terwijl ze niet eens normaal kan doorlopen :? etc?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:21

Ja dat is echt zo!
TS absoluut geen verwijt naar jou toe, jij hebt kennelijk op deze manier leren rijden, maar kijk eens verder, deze manier werkt dus niet!

Stel je voor:
- Jij bent een paard
- Jij moet heel snel rennen terwijl je geen conditie hebt
- Je weet dat je de volgende dag weer enorme spierpijn gaat krijgen
- Je moet de spagaat doen terwijl je lichaam dit niet aankan
- Je wordt met stalen punten in je ribben getrapt en achterna gezeten door een zweep
- Je begrijpt niet wat er van je gevraagd wordt
- En je vertrouwd er niets van
- Je wordt onrespectvol behandeld, hebt pijn, bent doodmoe, krijgt tikken en pijn. Wat doe je dan? Dan stop je met rennen, draai je je om en zeg je ik ga staken en als je dat niet accepteert ga ik met je vechten.

Heel kort door de bocht dit, maar stel je het eens voor...

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:41

Als het niet medisch is, helpt afwisseling wel. Een keer wandelen, dressuur (veel figuren, echt aan het werk zetten), dan een keer springen,...
En het belangrijkste, iets wat veel ruiters de dag van vandaag vergeten: Belonen als een paard iets goed doet. Heb gemerkt dat vele ruiters hun paard wel kunnen straffen, maar als het paard dan iets doet wat gevraagd wordt, kan een aai over de hals er niet vanaf. Belonen kost trouwens veel minder moeite dan straffen.
Laatst bijgewerkt door jumpiewumpie op 04-11-10 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 17:54

@ jes_sira
ja ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:04

doei schreef:
Ja dat is echt zo!
TS absoluut geen verwijt naar jou toe, jij hebt kennelijk op deze manier leren rijden, maar kijk eens verder, deze manier werkt dus niet!

Stel je voor:
- Jij bent een paard
- Jij moet heel snel rennen terwijl je geen conditie hebt
- Je weet dat je de volgende dag weer enorme spierpijn gaat krijgen
- Je moet de spagaat doen terwijl je lichaam dit niet aankan
- Je wordt met stalen punten in je ribben getrapt en achterna gezeten door een zweep
- Je begrijpt niet wat er van je gevraagd wordt
- En je vertrouwd er niets van
- Je wordt onrespectvol behandeld, hebt pijn, bent doodmoe, krijgt tikken en pijn. Wat doe je dan? Dan stop je met rennen, draai je je om en zeg je ik ga staken en als je dat niet accepteert ga ik met je vechten.

Heel kort door de bocht dit, maar stel je het eens voor...

Idd soms te kort door de bocht van pijn , doodmoe etc.
Het is geen renpaard dat alsdoor tijdens een race geslagen word etc .
maar je hebt wel gelijk!

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:13

oke mensen.
er word nu gezegt dat ik mijn paard als een rotknol behandel. wat denk je wel niet? ik koop toch geen pony om hm vervolgens te meppen! mijn pony is geen rotknol ze wil alleen niet graag voor je werken.

en jullie denken ook dat ik nooit geprobeerd heb zonder sporen te rijden en ook zonder zweep maar dat heb ik wel. maar dan valt het niet eens te proberen als ik dan harder aandrijf als ze niet reageerde ging ze ook bokken DUS AAN ME ZWEEP EN SPOREN LAG HET NIET. ik ben toen sporen gaan gebruiken , toen gingen de eerste paar dagen goed, maar daarna ging ze daar ook niet meer/veelminder op reageren en toen nam ik er een zweepje bij om haar af en toe een tikje te geven als ze niet reageerde.

ik heb vandaag gereden met zweep en met sporen ! ik vroeg alleen in stap an der om naar beneden te lopen, dat deed ze redelijk goed. maar verder heb ik niks van haar gevraagt en dat ging al een stuk beter ze was meer voorwaatser en bokte veel minder ! ik beloon haar dan ook hoor als ze in galop voorwaarter is als ik dat even van der vraag. dus er zit gelukkig al vooruit gang in :)

@ Doei

lees jij is terug over wat je over mij en mijn paard zegt :O
- me pony heeft geen conditie
- ik laat haar zo hard werken dat ze spierpijn krijgt en de spagaat moetdoen ?????
- dat ze niet begrijpt wat er word gevraagt? dus ze snapt niet als ik been geef dat ze iets meer tempo moet hebben?
- ze me niet vertrouwd? ik weet wat ze met mensen doet die ze niet vertrouwd hoor.. dat is veel erger.
- dat ik haar onrespectvol behandel?
- dat ik haar pijn doe.. als ik dat doe wrm reageert ze er van voor geen fluit op ?
- dat ze doodmoe is, ik stap ook regelmatig tussendoor hoor.

oke
echt raar dit
jullie denken dit van me nu:

ik zie me pony als een rotknol en heb geenrespect voor der, ik sla der alleen maar en beloon nooit, ik rij tot ze er bij neervalt en dat ik het leuk vind om me paard een schop te geven en te slaan..
????????????????????????????????????

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:32

Ik denk dat niet van je, maar ik denk dat het niet gaat om dat de pony naar beneden moet lopen en dat koste wat het kost met zweep en sporen moet gebeuren.

Zoals het nu overkomt lijkt het alsof je de pony zodra hij iets niet goed doet een stoot sporen krijgt of een klap met de zweep. Het komt een beetje over alsof je weinig respect hebt voor het feit dat de pony moet leren en dat dat met rust moet gebeuren.

Het ziet eruit als het doel heiligt de middelen.
Hij liep lekker maar na de vakantie niet meer, dus krijgt hij meer op zn duuvel wanneer hij niet doet wat jij wilt. Misschien als je helemaal terug gaat naar de basis en zeker weet dat hij geen pijn heeft, je hem zonder sporen met een lang teugeltje kan leren wat meer door te lopen. Veel voltes rijden en lekker loswerken, daarbij niet concentreren op het aan de teugel lopen maar juist aan ontspannen voorwaarts zonder dat hij en jij je aanspannen. Gewoon de hulpen dus opnieuw bevestigen.

Doe dit alles met geduld en zonder hard te prikken met scherpe sporen. Een tik met de zweep of een schop mag, als het maar rechtvaardig gebeurd en op het goede moment.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:45

@Annemijn
Nee je begrijpt me verkeerd.
Je pony vind ik geen rotknol en ik zeg nergens dat je het leuk vind om je pony te schoppen of te slaan.

Met kort door de bocht bedoel ik: Dat het ik het wat overdrijf maar een punt probeer te maken.

- Sommige paarden klappen dicht van slaan en gaan stilstaan, sommige geven een bokje en andere gaan als een gek aan de haal.
- Met spagaat wil ik zeggen: Stelling op voltes vragen, over de rug kunnen lopen (ontspannen, nageven/ aan de teugel), de achterhand meenemen (achterbenen tenminste in de hoefafdruk van de voorbenen zetten), voorwaarts zijn, verzamelen, schouderbinnenwaarts etc.
- De "spagaat" gaat niet binnen 1 dag lukken, dat moet je trainen je paard daarbij helpen. Bv. wat ik in mijn eerdere post zei met longeren, rechtrichten aan de hand, VD...
- Het paard snapt dus niet dat het bij meer been meer tempo moet maken. Als het paard dit snapte en kon had je geen zweep en sporen nodig.
- Dmv. commando's tijdens het longeren bv. "door" en "rustig" krijg je de tempowisselingen erin en dat kun je weer toepassen onder het zadel. Zo vermijd je een gevecht met een zweep en sporen waarmee je toch niets bereikt. Je hoeft dan alleen maar te belonen onder het zadel omdat je paard op jou stem reageert. Dan wordt het rijden weer positief en leuk en richt je je op belonen en bereik je je doel.