xSOULSISTER schreef:Precies een paard hoort te gehoorzamen!
Het paard moet niet degene zijn die met jou aan de wandel gaat.
Ondanks dat ik heb gezegd dat ik niet meer zou reageren, toch even een reactie..
Ik kan écht niet tegen dit soort reacties

(ik wilde t eigenlijk anders zeggen, maar denk dat dat niet gewaardeerd word..).
Een paard is geen ding die op t minste of geringste moet doen wat jij van m wilt. Een paard is een levend wezen die, als die met respect behandeld word, alles voor je zal doen wat je m vraagt, maar je moet t m wel VRAGEN, zeker niet DWINGEN!
Tuurlijk, consequent moet je wel zijn, een paard is een enorm dier, waarvan je niet wilt dat ie met je aan de haal gaat, maar consequent zijn betekend niet dat je moet sporen moet schoppen en met n zweep moet slaan. Dit betekend gewoon dat je ten alle tijden dezelfde reactie wilt van je paard als je dat van hem VRAAGT.
Tuurlijk word je dan strenger mocht je paard niet luisteren, want we willen nog steeds niet dat dat enorme dier een loopje met ons gaat nemen. Maar als je EERLIJK en consequent bent, hoef je geen toevlucht te nemen tot sporen en een zweep, die bedoeld zijn als HULPMIDDEL, niet als afstraf- of mishandelmiddel
(sorry, ik vind het hard gebruiken van zweep en sporen wel degelijk mishandeling) . Want als je je sporen en zweep hiervoor gebruikt, kun je ze nooit meer gebruiken als verfijning voor je hulpen zodra je verder in de dressuur komt.