Dressuurpaint City voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:52

Yanouuu schreef:
fannetje schreef:
Ik les ook bij een leerlinge van AdB en herken de momenten van de foto's.
Het is dan ook jammer dat het foto's zijn en geen filmpjes, want dan kun je zien dat nadat je aanspant, zodra het paard nageeft je dan ontspant en je hand meegeeft.
Ik moet ook soms op 1 hand vragen, het idee is dat het paard dan niet kan vastpakken (of dat je zelf dus niet kan vastpakken, tis maar hoe je het bekijkt), want een paard kan alleen vastpakken als hij druk van 2 teugels krijgt.

Ik zou zeggen ga lekker door en volgende keer filpjes of betere fotomomenten kiezen ;)

Moet inderdaad zeggen dat de foto's waarschijnlijk heel vaak op het verkeerde moment zijn genomen. Mijn vader was mee en hij heeft er niet echt 'verstand' van, dus de volgende keer vraag ik mijn moeder :+
En inderdaad, als zij ontspant onstpan ik ook en laat ik zelf los. Dit zie je misschien niet op de foto's, maar dat doe ik wel. :)

Hmm ik heb altijd anders geleerd. Eerst zelf ontspannen voor dat je paard kan ontspannen. En dat is ook wat je over moet brengen op je paard. Ontspanning. En dat kan niet als jij dat zelf niet bent. Als ik vast houd blijft mijn paard ook vast houden. Laat ik los, Laat hij ook los. En dat is imo ook logisch.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:53

Aria_zz schreef:
Weet je, als je dan over een paar maand een nieuw topic opend, zien we allemaal het verschil. Dan ken jij de methode beter, is er hopelijk een filmpje en is je paard ook een stuk meer gegroeid (figuurlijk dan).
En dan zullen de reacties wel heel anders zijn. Als het tot nu betert, zal het nog wel blijven vooruit gaan ;)

denk het ook..
alleen heb mensen nog nooit zo zien reageren op iemand die net begonnen is met paardrijden.
dingen zoals 'je rijdt niet zoals het hoort' en 'je doet dit verkeerd en je doet dat verkeerd' heb ik nog nooit gelezen in bijvoorbeeld een topic van een meisje van 13/14 die net is begonnen!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:54

Aria_zz schreef:
Weet je, als je dan over een paar maand een nieuw topic opend, zien we allemaal het verschil. Dan ken jij de methode beter, is er hopelijk een filmpje en is je paard ook een stuk meer gegroeid (figuurlijk dan).
En dan zullen de reacties wel heel anders zijn. Als het tot nu betert, zal het nog wel blijven vooruit gaan ;)

Ik zal inderdaad de volgende keer vragen of er iemand een filmpje wil maken, dan kan ik laten zien dat ik mijn hand ook ontspan als zij dat doet. :)
Al is dat wel een verbeterpuntje, dat hoor ik ook van mijn instructrice: als ze ontspant kan ik heel vaak nog net wat meer toestaan.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:56

Anoniem schreef:
Hmm ik heb altijd anders geleerd. Eerst zelf ontspannen voor dat je paard kan ontspannen. En dat is ook wat je over moet brengen op je paard. Ontspanning. En dat kan niet als jij dat zelf niet bent. Als ik vast houd blijft mijn paard ook vast houden. Laat ik los, Laat hij ook los. En dat is imo ook logisch.

Dat kan, maar zo leer ik het niet. Ik moet bijvoorbeeld de zachte teugel vragen, totdat ze hem pakt, en als ze hem pakt moet ik loslaten. :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:56

Dat is jammer idd, maar in wezen proberen ze ook alleen maar te helpen.
Het is alleen een beetje minder constructief dan het zou kunnen, nu gaat TS natuurlijk ook in tegenreactie, dat werkt ook avrechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:56

_xmichelle schreef:
Aria_zz schreef:

denk het ook..
alleen heb mensen nog nooit zo zien reageren op iemand die net begonnen is met paardrijden.
dingen zoals 'je rijdt niet zoals het hoort' en 'je doet dit verkeerd en je doet dat verkeerd' heb ik nog nooit gelezen in bijvoorbeeld een topic van een meisje van 13/14 die net is begonnen!

Dat komt, omdat de TS overtuigt is van haar gelijk. En iemand die net begonnen is, vaak wel dingen wil aan nemen van andere mensen.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:58

Aria_zz schreef:
Dat komt, omdat de TS overtuigt is van haar gelijk. En iemand die net begonnen is, vaak wel dingen wil aan nemen van andere mensen.

Ja dat klopt, maar heb nou niet echt veel tips voorbij zien vliegen.
meer commentaar! :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:58

Ik wil best luisteren naar kritiek, maar als er alleen maar wordt gezegd dat wat ik nu doe ''zonde van zo'n leuk dier'' is, dan ga ik inderdaad in de tegenreactie. :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:00

Met zo'n ongelukkige foto's zul je dat idd wel hebben. Maar als je het bruikbare filtert van het niet bruikbare staan hier idd goede reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:01

Ik vind zelf de AdB methode erg fijn, maar let er wel echt op dat je hem niet in de weg zit. Het is juist de bedoeling dat je met zo min mogelijk druk op je teugels rijdt en zo stil mogelijk zit,
en hem dan voorzichtig gaat uitnodigen te zakken. Ga echt aan je houding werken. Niet vanuit je polsen maar vanuit je hele arm/elleboog rijden. Dus je vingers ontspannen, dan kun je
ook geen extra druk op de mond zetten. Als je dan stelling wil vragen zet je gewoon je arm wat opzij. En dat ondersteunen met je benen. Verder denk ik dat je beugels een gaatje korter erg
kan helpen, bij een VZH zadel heb je vaak meer steun als je wat korter zit.

Veel succes met je paardje en deze methode, het werkt niet voor iedereen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt zie je vaak verbetering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:01

Yanouuu schreef:
Anoniem schreef:

Dat kan, maar zo leer ik het niet. Ik moet bijvoorbeeld de zachte teugel vragen, totdat ze hem pakt, en als ze hem pakt moet ik loslaten. :)

Ofterwijl je rijd van voor naar achter? En komt het dus niet vanuit het achterbeen?

Bij mijn weten rijd je namelijk actief van achter. En rijd je voor op twee teugels(jij rijd op 1 namelijk je binnenhand) en dan zoekt je paard vanzelf je hand op en loopt hij "aan de teugel". Van achter naar voren. En vanuit daar kun je opbouwen naar verzameling(piaffe enz).

Met je hand doe je niets anders dan toestaan. Mee gaan in de beweging. Wil je paard zakken in zijn hoofd houding? dan sta je hem toe.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:03

@ aria_zz dan kunnen mensen ook na gaan denken van;
goh hee, misschien zijn dit wel verkeerde fotomomenten en zeggen we het niet zoals;
je doet het helemaal verkeerd, zonde van je paard, zo zou ik me paard nooit willen rijden dit en dat
ze kunnen ook zeggen:
volgens mij zijn de foto's op een verkeerd moment genomen en hierdoor word de kritiek wat heftig, maar ik heb wel een aantal tips die ik kan afleiden van de foto's namenlijk ...

klinkt toch heel anders. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:05

Yanouuu schreef:

Dat is naar mijn weten trouwens juist niet de bedoeling van de AdB methode. Je moet juist níet op het hoofd concentreren, maar gewoon lichte verbinding houden en proberen hem correct te gaan laten buigen, en recht te gaan richten. En af en toe wat in je hand toestaan om hem te vragen te zakken en je hand te volgen, maar niet juist extra gaan vragen. Dan komt de nageeflijkheid vanzelf.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:05

Yanouuu schreef:
Ik wil best luisteren naar kritiek, maar als er alleen maar wordt gezegd dat wat ik nu doe ''zonde van zo'n leuk dier'' is, dan ga ik inderdaad in de tegenreactie. :P

Zo'n reactie kreeg je op jouw tegenreactie. Dus niet omdraaien het verhaal!
Als je gelijk in de begin post anders dingen had geformuleerd, dus niet zeggen: "Mijn handen houd ik heel hoog, dat weet ik, maar dat hoort bij de methode waarmee ik rij. :)"
Dan weet je dus in princiepe dat het fout is, aar zoek je gelijk een argument om het tegen te werken. Als men dan zegt dat het niet zo hoort, kan je aannemen en er van leren. Vragen waarom en dan zijn er genoeg (ik in ieder geval wel) bereid om je te helpen en tips te geven. Als er dan een reactie komt van : "Ik heb les. En ik heb net besloten dat ik verder geen commentaar meer hoef. Ik hou het wel bij mijn instructrice. Bedankt, anyway. :)"

Dan is het jammer maar helaas. Dan weet je bij voorbaat al dat wat je ook zegt er toch geen zinnig antwoord op terug komt of er iets zinnigs mee gedaan wordt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:06

Ja dat zou idd een stuk makkelijker geweest zijn maar ik denk dat de meesten het gewoon door elkaar doen: de gevoelens van 'dit is niet juist' en de tips van 'dit zou zo beter kunnen gaan'.
Het is gewoon vaak zo op bokt vrees is, mensen met de vingers op de toetsen(wat soms ook heel behulpzaam kan zijn) en mensen die redenen achter dingen gaan zoeken.
Als TS is het een beetje de taak daar mee om te kunnen denk ik.
Maar dat doet ze wel als ik me niet vergis.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:10

Anoniem schreef:
Yanouuu schreef:

Ofterwijl je rijd van voor naar achter? En komt het dus niet vanuit het achterbeen?

Bij mijn weten rijd je namelijk actief van achter. En rijd je voor op twee teugels(jij rijd op 1 namelijk je binnenhand) en dan zoekt je paard vanzelf je hand op en loopt hij "aan de teugel". Van achter naar voren. En vanuit daar kun je opbouwen naar verzameling(piaffe enz).

Met je hand doe je niets anders dan toestaan. Mee gaan in de beweging. Wil je paard zakken in zijn hoofd houding? dan sta je hem toe.

Ik had het over de wendingen.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:10

Bij de klassieke rijkunst wordt de binnenteugel gebruikt om de binnenschouder hol te maken. Dit is de basis voor een rechtgericht paard, juist wat deze pony waarschijnlijk erg moeilijk vindt. De druk moet dan van de buitenteugel om je paard wel de ruimte te geven, uiteraard met behoud van contact. Soms is in het begin wat meer druk op de binnenteugel nodig, later zal je merken dat je pony bij de lichtste druk zijn schouder al hol maakt. Het nageven komt pas als je pony rechtgericht is en zichzelf kan dragen.
Als je instructrice weet waar ze mee bezig is, kan dit juist wel de basis zijn waar ze mee bezig is.
Veel succes!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:12

Waar komt deze methode eigenlijk vandaan?
En hoe is jouw instructrice op deze methode gekomen? :o
Laatst bijgewerkt door AllstarLove op 02-11-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:12

Het klopt wel wat je ziet, als je zoiets ziet is het eerste wat je denkt ;
'omygod! wat is dit nou weer..'
en dan ga je typen..
en dat is net zoals iemand die nooit iets van paardrijden heeft gelezen, hooguit een paar keer heeft gereden iemand met sporen ziet rijden in een ITP
'huh waar slaat dit op? hoezo die ijzeren dingen? wat een dierenmishandeling'
en hup, typen..

maar als je je erin verdiept ga je toch wel een beetje snappen dat het tijd nodig heeft en dat zoiets niet in een keer perfect gaat..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:14

_xmichelle schreef:
en dan ga je typen..
en dat is net zoals iemand die nooit iets van paardrijden heeft gelezen, hooguit een paar keer heeft gereden iemand met sporen ziet rijden in een ITP
en hup, typen..

maar als je je erin verdiept ga je toch wel een beetje snappen dat het tijd nodig heeft en dat zoiets niet in een keer perfect gaat..

Helemaal mee eens, zeker dat laatste stuk.
Maar dan ga je je ook niet bij voorbaat al verdedigen in je OP.

Edit: Als je nog dingen wilt leren en weet dat het nog niet helemaal gaat zoals het moet gaan en dat je er net aan begonnen bent.
Dat vermeld je eerder dan je fouten gaan verdedigen.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:19

Quir schreef:
_xmichelle schreef:
en dan ga je typen..
en hup, typen..

Edit: Als je nog dingen wilt leren en weet dat het nog niet helemaal gaat zoals het moet gaan en dat je er net aan begonnen bent.

mee eens. :)
maar je schiet bij zoiets denk ik automatisch wel een beetje in zelfverdediging..

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:19

Quir schreef:
_xmichelle schreef:
en dan ga je typen..
en hup, typen..

Tuurlijk. :)
Sorry, mijn fout dan. Maar het klopt inderdaad wat Michelle zegt, hiervoor had ik niet eens van de methode gehoord. Het is ineens heel anders, want hiervoor had ik 8 jaar 'gewoon' gereden. Mijn instructrice zelf heeft ook haar opleiding gewoon met 'moderne' dressuur gehad en zegt dat het inderdaad heel lastig is om het te voelen en om 'om te schakelen' in het begin. En dat vind ik ook, het is toch heel anders, daarom tilde ik (vooral in het begin, maar nu inderdaad ook nog wel) mijn handen eigenlijk weer te overdreven op. :)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:22

Yanouuu schreef:
Anoniem schreef:

Maar jou handen gaan alle kanten op? Ik heb geleerd dat een paard moeilijker ontspant als jijzelf steeds verandert van houding (en je handen). Het bit gaat zo alle kanten op. En dan heb je een jong paard die alles nog moet leren, daar moet je vooral het voordeel dan van nemen. Je hebt de mogelijkheid om haar heel zacht te rijden. Maar als je handen alle kanten opgaan gaat dat niet.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:24

lovehannah schreef:
Maar jou handen gaan alle kanten op? Ik heb geleerd dat een paard moeilijker ontspant als jijzelf steeds verandert van houding (en je handen). Het bit gaat zo alle kanten op. En dan heb je een jong paard die alles nog moet leren, daar moet je vooral het voordeel dan van nemen. Je hebt de mogelijkheid om haar heel zacht te rijden. Maar als je handen alle kanten opgaan gaat dat niet.
Wie zegt dat mijn handen alle kanten op gaan? Ze staan hoog ja, en ja, op de meeste foto's ook te wijd, maar ik hou mijn handen gewoon stil hoor. :)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:27

Yanouuu schreef:
lovehannah schreef:
Wie zegt dat mijn handen alle kanten op gaan? Ze staan hoog ja, en ja, op de meeste foto's ook te wijd, maar ik hou mijn handen gewoon stil hoor. :)

Ik zie op verschillende foto's verschillende standen van je hand.