Inrijden jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:36

hihi, dat klinkt inderdaad iets beter....ik had het maar even simpel opgeschreven, maar dit was wat ik bedoelde ja. maar zolang het paard nog groeit, zit er nog wel een epifyse, en zit er dus nog kraakbeen. Nou zal dit niet zoveel uitmaken bij gewone belasting, maar zodra je ontzettend veel/zwaar gaat rijden of springen, misschien wel.
maar dat doen de meesten denk ik wel, van drie tot vijf inrijden en daarna overgaan tot het zwaardere werk.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:01

die epifyse blíjft ook wel hoor.....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:01

huh?? de epifyse blijft wel, wanneer??

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:22

hopelijk tot het paard zijn hoofd neerlegt...! de epifyse is het einddeel van een pijpbeen, daarin speelt zich dat hele groeiproces in de groeischijf af, maar als de groeischijf sluit blijft, als het goed is, het bot zèlf wel zitten hoor! Haha!

maar goed, daar gaat het hier nu niet echt om... Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:27

sorry, bedoelde epifysiale plaat (groeischijf)

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:33

ha, juist OK dan! ! want voor je het weet heb je anders een paard met halve botten, hahaha *LOL* !

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:05

ik ben met mijn paard begonnen toen hij 3 was eerst rustig zadel erop, hij is wel 2 keer los (bokkend) over het erf gegaan omdat ie schrok van het zadel, maarja laat maar gaan moet hij eerst ook aan wennen, wel ff slikken natuurlijk dat hij niet uitglijd, maar later kan ik er wel om lachen.. die reactie Haha!
toen aan de longe met zadel, en dan hangen en dan voorzichtig erop, ik zat binnen 8 keer aan de longe al los stappen in de bak ( losgooibak bij ons ) maar dat ligt natuurlijk voor elk paard anders hoe snel ze het oppakken , die van mij heel snel want wij dachten dat we er veel langer over zouden doen

pieank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:31

ik begin met al mijn paarden als ze 4 jaar oud zijn! eerst een paar keer aan de longe en dan erop. ik doe ze het eerste jaar ongeveer 3x in de week 20a 30 min. en zogauw ze goed mak zijn ga ik de weg op,veel buitenrijden. ik ben er van overtuigd dat dit goed is. veel mensen hoor ik hier ook zeggen dat hun paard eraantoe is of vervelend gaat doen,het lijkt mij als dit zo is je paard aangeeft dat hij zich giga verveeld!!!! niet erop zit te wachten dat je gaat rijden/longeren!! nee hij wil naar buiten rennen,spelen de vrijheid in! probeer een paard gewoon tot zijn 4de jaar in een of ander natuurgebied te zetten. dat doet ze goed!!! en geloof me als ze in een kudde staan,staan ze echt niet op je te wachten voor het hek.ze zien je geeneens! zo denk ik erover

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:48

ja tuurlijk... 4 jaar is ook goed, maar 3 is volgens mij ook een goede leeftijd hoor, er zijn bij ons ook mense op stal die er met 2.5 op gaan zitten, dan denk ik waar ben jij mee bezig... maarja je doet er niks tegen, en wat je zegt pieank... ik ga ook zoveel mogelijk lekker het twiske in bij ons met annemieke( AnneOmie hier).
Ik vind het heerlijk omn in het twiske te rijden...ben een week naar drente geweest, zou mijn paard meenemen, maar die kreeg plots een blessure aan zijn schouder waar hij nu nog mee loopt, dus toen had ik het aard van mijn moeder mee genomen, we hebben daar elke dag in het bos gereden en het was heerlijk, hij vond het ook heel leuk...
ik vind dat je bij een jong paard zeker rustig aan moet doen en niet zijn plezier wegnemen, hij moet het rijden wel leuk blijven vinden

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:45

Citaat:
ik begin met al mijn paarden als ze 4 jaar oud zijn! eerst een paar keer aan de longe en dan erop. ik doe ze het eerste jaar ongeveer 3x in de week 20a 30 min. en zogauw ze goed mak zijn ga ik de weg op,veel buitenrijden. ik ben er van overtuigd dat dit goed is.

Eindelijk iemand die het een beetje met me eens is! Pieank, zijn we samen gek, maar wel met een sterk en gezond paard! Knipoog

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:59

mandymonica schreef:
Citaat:
ik begin met al mijn paarden als ze 4 jaar oud zijn! eerst een paar keer aan de longe en dan erop. ik doe ze het eerste jaar ongeveer 3x in de week 20a 30 min. en zogauw ze goed mak zijn ga ik de weg op,veel buitenrijden. ik ben er van overtuigd dat dit goed is.

Eindelijk iemand die het een beetje met me eens is! Pieank, zijn we samen gek, maar wel met een sterk en gezond paard! Knipoog

Sorry hoor, maar ik vind dit echt een bijzondere debiele opmerking.
Alsof iedereen die het niet op jullie manier doet een zwak en ongezond paard krijgt!

Niet iedereen doet alles op dezelfde manier. Er is geen standaard manier. Zoveel mensen, zoveel paarden, zoveel verschillende karakters, zoveel vaardigheden...
Er zijn gewoon meer wegen die naar Rome leiden!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:17

Er zijn idd veel wegen die naar Rome leiden en de combinatie bepaalt de route.
Een handige ruiter met veel paardengevoel zal waarschijnlijk in 3 maand komen waar ik er 6 over doe - maar ik kom er ook wel, 't duurt alleen wat langer. Je moet doen wat bij je past en wat je aankunt.
Een brave driejarige van 1.60 die niet meer zal groeien moet je anders behandelen dan een nerveuze slungel van 1.75.
Met andere woorden: ken je zelf, ken je paard.

Flus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:13

ik heb mijn ex-verzorghaf ingereden, ze was toen vijf. op haar vierde is ze zadelmakgemaakt door haar toenmalige eigenaars maar verder niets.
ik ben begonnen met longeren ook al had ze geen problemen met een ruiter op haar rug, omdat ze nogal wiebelig was en nauwelijks spieren had. (natuurlijk verwacht ik van een paard wat nooit loopt niet dat het prachtig gespierd is! maar ook in de wei deed ze niet meer dan van de ene grasspriet naar de andere lopen dus t was wel heel weinig....) dat ging eigenlijk vrij snel beter en toen ze alle stemcommando's kende en wat zekerder liep ben ik er rustig op gaan zitten. ging verder prima! beetje opgebouwd. reed al snel 6/7 keer in de week, maar dan vaak 10 minuutjes kwartiertje ofzo, omdat carmen nogal wat regelmaat nodig had.
ging verder prima. ze heeft voor zover ik weet nooit ergens last van gehad!

maar met een haffie als carmen pak je dingen natuurlijk heel anders aan dan met een arabiertje of een tinker ofzo... het verschilt per paard! zij was al 5 en had behoefte aan regelmaat, terwijl veel andere paarden heel prima lopen op 3/4 x per week 20 min. is altijd een beetje zoeken!

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:15

Ik ben vorige week voor het eerst met mijn paardje begonnen, ze is nu ruim 4 jaar
Hoewel het eigenlijk beter is om iets eerder te beginnen omdat ze anders te sterk worden en alleen maar moeilijker is
Gelukkig is zij heel braaf had Haha! eigenlijk niet anders verwacht
Heb haar al van veulen af aan en het is een braaf paard met een goed karakter (goed opgevoed Haha! )

Maar ik vind iedereen moet het zelf weten wanneer ze het doen en hoe ze het doen
En elk paard is veschillend, ik heb gekozen voor 4 jaar maar dat is mijn keuze