Slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: Slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:55

je moet doen wat je zelf goed lijkt...
maar jammer is het wel dat alle goedbedoelde adviezen zo de wind in worden geslagen :n

nogmaals, een slof is geen hulpteugel met een remmende werking...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:56

M_D_H schreef:
je moet doen wat je zelf goed lijkt...
maar jammer is het wel dat alle goedbedoelde adviezen zo de wind in worden geslagen :n

nogmaals, een slof is geen hulpteugel met een remmende werking...

Ach denk maar zo, straks meer werk voor ons als paard helemaal de poep in is gereden en wij het kunnen rechtbreien :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:58

daar heb je gelijk in :') _O-
en toch is het jammer als je altjd maar weer de problemen van andere moet oplossen, die zo makkelijk te voorkomen waren geweest :n
maar goed...
we zien wel welke kant dit uit gaat :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 22:09

Nee dat is het niet, ik wil alleen beide kanten gevoeld hebben ;) Was nieuwsgierig naar hoe ze zo zou lopen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:16

waarom rij je haar eigenlijk niet helemaal zonder hulpteugels?

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:30

sorry, ik heb hier niet veel ervaring mee, maar als ik antwoord moet geven zou ik geen slof gebruiken. ik hoor vaak van mensen dat de slof problemen heeft veroorzaakt. dan eerder een bijzetteugel, alleen die zou ik niet gebruiken als je pony makkelijk stijgert..

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:31

M_D_H schreef:
waarom rij je haar eigenlijk niet helemaal zonder hulpteugels?

dat heeft ze uitgelegt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:59

Ik vind een slof ten 1e niet bij voorbaat slecht :n in goede handen kan dit een goede
hulp teugel zijn. Alleen als je zelf nog niet heel ervaren ermee bent, kun je er beter
niet zelf mee beginnen te rommelen vind ik.

Ik heb zelf ook een fjord, en in ons
begin hadden wij ook een probleem vooral met de rem en het sturen. Ik heb een tijd
met thiedeman gereden en elke keer als zij het tempo overnam, een volte 10/15 meter rijden.
Echt elke keer, soms is dat 10x per rondje. Na een tijdje werd ze daar gewoon gek van.
En ging het beter. Hetzelfde in galop, te hard en geen controle meer > volte 10 meter. En
dat vindt ze lastig en remt ze vanzelf af.

Staat ze trouwens op een dag ook los ergens? In de bak of wei of paddock?
Kan ze haar energie wel kwijt, en krijgt ze misschien veel krachtvoer?
(heel voor de hand liggend natuurlijk, maar je zal het maar uitsluiten)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:43

Leer op je zit te rijden zodat je je paard van achter naar voren kunt rijden. De foto's laten zien dat jij je paard onder je uit laat lopen waardoor ze over de voorhand wegrent. De energie loopt er door jouw manier van zitten (de foto's geven de indruk dat je te weinig stabiliteit hebt in je zit) ahw aan de voorkant uit, als een kraan die openstaat. Dat kun je niet oplossen door haar aan de voorkant vast cq. in te houden. Als je een betere zit ontwikkelt (zitlessen; de tip is hierboven al gegeven), zul je merken dat het echt heel veel gemakkelijker wordt je paard onder je te houden en haar te leren zichzelf beter te dragen.
Met een slof hou je jezelf voor de gek, net als overigens het overgrote deel van de ruiterheid dat zijn toevlucht zoekt tot deze hulpteugel. Je moet het probleem namelijk niet aan de voorkant oplossen, maar aan de achterkant, door je paard te leren in balans te lopen vanuit een actief dragende achterhand. Jij moet meer controle krijgen over die achterhand, niet over de voorkant. Begin gewoon bij het simpelste begin: voltes en achtjes stappen waarbij je paard netjes onder je blijft en niet gaat overhaasten. Netjes in balans buigen om je binnenbeen op beide kanten en de buitenteugel aannemen. Elke keer als ze te snel wil tot vervelens toe dmv een korte halve ophouding met je zit en zo min mogelijk met je handen haar terugnemen en ontspannen als zij ontspant. Pas als dat goed gaat, kun je hetzelfde gaan doen in draf. Wil je je paard en jezelf echt verbeteren, dan zou ik betere instructie zoeken, of misschien moet je gewoon beter naar je huidige instructrice luisteren :P
Succes ermee!

Rixt_HVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:54

jou verhaal komt me heel bekend voor. Ik heb een friese merrie van 10 jaar die ook altijd voor de kar heeft gelopen. Ik had precies dezelfde problemen als jij. Ik heb heel veel gelongeerd en in het begin inderdaad met bijzet gereden (thiedeman teugel) en nu na ongeveer een jaar gaat het super goed. Ik rij mijn paard nu 1x in de week met een slof en voor de rest gewoon zonder en het gaat super. Ik zou het gewoon proberen en misschien onder leiding van iemand die er verstand van heeft zodat je minder kans hebt om het verkeerd aan te pakken.

suc6 ermee! ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:42

Als ik het filmpje van het longeren zie dan is ze ook zo snel.
Ze houdt haar rug zo te zien helemaal stil.
Misschien hoort dit bij deze fjord maar ze kan haar rug ook strak houden.
Voor het mennen heeft ze misschien juist wel geleerd om dit tempo te lopen.
Ik ben geen menner maar ik kan me voorstellen dat dit zo kan werken.
Misschien kun je je vraag ook in het mengedeelte stellen?
Het lijkt mij dat er nogal verschil zit in spiergebruik van mennen en rijden.
Dat betekent dat ze onder het zadel (opnieuw) moet leren lopen met bijbehorend ruggebruik.
Je hebt enorm veel bruikbare tips gekregen.
De slof lijkt me geen aanrader.
Zoals al eerder gezegd ben je in jouw geval dan met de voorkant bezig ipv de achterkant.
Ik zou de oplossing echt zoeken in figuren rijden.
Ik ben westernruiter en kan er zo een heleboel voor je bedenken
Laat me het maar weten als je er behoefte aan hebt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:03

Vandaag dus zonder slof gereden, ging eigenlijk net zo goed als maandag, wel beter eigenlijk, maar heb maandag zelf niet heel lang gereden.

Ze ging nog steeds wel op stukjes hard, en het is moeilijk om een rechte lijn te rijden, maar op een gegeven moment in draf en stap ging ze heel mooi nageven! In stap kwam ze dan op een gegeven moment wat te diep, maar ze deed het supergoed!

Ik ben echt heel trots op haar :D

Calisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:20

Een slof gebruikt door de verkeerde ruiter is als een scheermes in de handen van een kind.

Ik ben geen fan van deze hulpteugel.
Gebruik het zelden, alleen wanneer hoognodig, wat écht niet vaak voorkomt.
Vele dingen zijn met iets meer geduld rijtechnisch op te lossen.

Nu in Nederland nog een handvol ruiters vinden die ook het geduld hiervoor daadwerkelijk hebben. ;)

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:16

Een slof is niet schadelijk wanneer je weet hoe je het moet gebruiken. Ik neem aan dat jij dan ook niet weet hoe je met een slof moet werken. Veel mensen gebruiken dit om een paard makkelijker kort te houden, waardoor het paard te verkrampt moet lopen. Hier krijg je later meer last van.

Ik zou eerst andere dingen proberen. Als je paard te hard loopt ga dan vooral veel overgangen rijden en probeer niet te direct je handen te gebruiken. Je hebt ook een zit waarmee je vaak veel kan bepalen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:33

Marjoow schreef:
Maar een slof is makkelijker af te bouwen, want deze laat je los hangen, en op een gegeven moment kun je hem eraf doen. Dat gaat toch in mijn ogen gemakkelijker dan wanneer je onder het rijden de thiedemann een gaatje losser moet doen.

ZusJacobs: Ik trek en pluk niet hoor ;) Ophouding loslaten ophouding loslaten... zo is het mij aangeleerd, en ik rijd veel overgangen onder het zadel.

Over het algemeen stap ik ook heel veel. In stap is ze heel braaf, en blijft ze netjes onder me. De draf is echt het probleem

je moest eens weten hoe makkelijk die slof strakker slipt zonder dat je het zoooo heel snel in de gaten hebt.

Ik zou denken als je hem thuis niet 100% onder controle hebt dan zou ik het proefje afzeggen en nu met slof rijden en dan zo snel al dat proefje willen rijden dat gaat niet lukken. Daarbij moet je iets oplossen en als je niet gewend bent aan slof dan ga je jezelf foppen dan los je het probleem niet op.

Samen met je instructrice hard aan het werk lijkt mij hier de beste manier

succes

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:39

De slofteugel moedigt het paard aan het hoofd naar beneden te brengen, of kan zorgen voor een betere nageeflijkheid. Een slofteugel mag alleen door een ervaren ruiter gebruikt worden en alleen in combinatie met een gewone teugel. Er moet altijd een moment van ontspanning op de slofteugel kunnen komen als het paard het hoofd in de gewenste positie heeft. Een slofteugel is ook goed te gebruiken tijdens het longeren.

bron : imperialriding.nl

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:11

Calisi schreef:
Een slof gebruikt door de verkeerde ruiter is als een scheermes in de handen van een kind.

Ik ben geen fan van deze hulpteugel.
Gebruik het zelden, alleen wanneer hoognodig, wat écht niet vaak voorkomt.
Vele dingen zijn met iets meer geduld rijtechnisch op te lossen.

Nu in Nederland nog een handvol ruiters vinden die ook het geduld hiervoor daadwerkelijk hebben. ;)

Ik heb hem ong. 3 weken gebruikt omdat mijn pony zijn rug vastzetten en drm kreeg ze rugproblemen en moest toen naar beneden, dit weigerde ze.
Ik wou niet in der mond gaan trekken en deze oplossing heeft super geholpen, als ik af en toe met touwtjes longeer hou ik het helemaal bij zeg maar.
Ik vind dat een slof voor zoiets bedoelt is, aan de teugel blijft toch eigelijk natuurlijk voor de paarden !

Ik heb ook is 2 jaar een snelle pony moeten rijden, vreselijk was dat.
Hij kreeg maar 1 handje biks, wat ik deed is gwn laten rennen, hij word vanzelf moe.
Je kan hem wel in gaan houden maar, hij moet toch zijn energie kwijt :n .
Ik ving hem ook regelmatig op en dan moet die ook bij mij blijven, maar der waren ook gwn momenten dat ik hem liet rennen.
Je kan een pony die zo is niet in 1x helemaal omstellen :n .
Die pony loopt nu succesvol met een ander meisje m2 , zolang ze maar 1x in de maand met hem naar strand/bos gaat en hem flink laat rennen :) .

Ik denk dat jij beter eerst andere oplossing kan gaan proberen :) .

pieceofcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:10

Ik ben persoonlijk niet tegen het gebruik van een slof. Mits op de juiste manier gebruikt met voldoende begeleiding. In jou geval vind ik een slof niet het juiste hulpmiddel. Daarnaast vin ik de thiedemann redelijk strak zitten op de rijfotos. Begin eens met rechtrichten. Het paard de kans geven daarin sterker te worden. Ook raad ik aan je paard bezig te houden. Heel veel overgangen voltes wijken stukjes opzij voor druk schouder voorzetyen en zo meer. Dan krijgt ze ook minder de kans om hard te gaan gezien ze moet nadenken. Gaat ze te hard gewoon o een kleine volte zetten en terug zetten daarna weer doorrijden. Het gebruik van stenhulpen vind ik ook niet verkeerd gewoon na een tijdje afbouwen.

Suces!!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:39

Ik denk niet dat de slof je op dit moment kan helpen. Ik denk dat het voor jou heel belangrijk is dat je met deze pony veel voltes gaat rijden, zowel grote voltes als kleinere, ophoudingen maakt als ze renachtig word en op de volte zet. Ze loopt gewoon onder je vandaan, zonder dat jij hier toestemming voor geeft. Als het paard door je heen blijft lopen mag je best een keer een flinke ophouding maken met twee teugels tegelijk en dan even een trek van: hé, nu ben ik het beu!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:45

Rechtrichten, rechtrichten en nog eens rechtrichten. :) Het kan best zijn dat je een tijdje wel een proef hebt kunnen rijden, maar als ze echt recht is zal ze ook sneller haar tempo verlagen. Snelheid is vaak zodat ze niet omvallen. Als je goed met het rechtrichten bezig gaat zal ze dat idee niet zo snel meer hebben en kan ze ook gewoon een normale arbeidsdraf aannemen.

En inderdaad, veel voltes rijden. Veel figuren en vooral ook rustig blijven met je eigen houding. Ik zou echt niet beginnen met hulpteugels.. :n Meteen afbouwen!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:00

Ik denk niet dat een slof gaat helpen voor jou probleem.
Als je hem gebruikt onder begeleiding van iemand die er ervaren mee is, kan je wel niet veel verkeerd doen.

Goed dat het nu al beter gaat!
Veel succes nog!

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:13

volgens mij heb je hier helemaal geen slofteugel voor nodig
mooi laten hangen! Ik rij ook een pony die altijd heel snel ging
nu is ze alleen in galop nog wat haastig verder niet. Stemhulpen
zijn juist goed, en gewoon blijven rijden rijden rijden. En zeker
niet nu al een proef gaan rijden, kun je het alleen maar mee
verpesten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 16:16

Blijkbaar leest iedereen over mijn update heen...

Marjoow schreef:
Vandaag dus zonder slof gereden, ging eigenlijk net zo goed als maandag, wel beter eigenlijk, maar heb maandag zelf niet heel lang gereden.

Ze ging nog steeds wel op stukjes hard, en het is moeilijk om een rechte lijn te rijden, maar op een gegeven moment in draf en stap ging ze heel mooi nageven! In stap kwam ze dan op een gegeven moment wat te diep, maar ze deed het supergoed!

Ik ben echt heel trots op haar :D

Gisteren hebben we er een balkje bijgepakt, hier had ze nog nooit mee gewerkt, en ze stapte er braaf overheen. Haar tempo kon ik goed onder controle houden.

Op een paar sprongen over het balkje na (balkjes bijten...) ging het super. Ze was erg braaf.