Wie weet leuke/goede oefeningen voor dit paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ORYX

Re: Wie weet leuke/goede oefeningen voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:14

Ik zie hier een aantal mensen over voltes beginnen. Mag ik vragen waarom?

Biomechanisch is een paard op de volte al uit onbalans, daarbij maakt hij grote en snelle stappen is er dan geen extra gevaar met volte sluiten dat hij onderuitglijd? of juist angstig wordt omdat hij voelt dat hij minder grip heeft op zijn benen?

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:30

Op de volte kan je hem wel het beste van binnenbeen naar buitenhand rijden vind ik persoonlijk. Zo bewaart hij wel zijn evenwicht. Ik zou geen minivoltes gaan rijden, maar 10 m zou toch moeten lukken..
Dit zou ik eerder doen dan binnenhand omhoog want dan blijf je minder gefocust op hem zelf. Dat zijn wel trucjes maar met dat alleen kan je het niet verwezelijken denk ik. Die kan je bijkomend gebruiken maar het is vooral van binnen naar buiten rijden en dat gaat volgens mij het beste op de volte. :)

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:33

Erg stoerr paardje:d

euhm.. nou druk op de teugels en als ie erop reageert druk weg als beloning.

jij druk erop iemand ervoor zodat ie niet verder loopt en dan belonen en zo uitbouwen?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 21:43

CarmenD schreef:
rijd je een stukje rechtuit en weer een grote volte, dit hoeft natuurlijk niet precies bij de letters..

Hihi, we hebben geen letters.. :o Er hing nog wel een "H", maar die is nu ook weg.
Op wedstijd gaan we altijd 1 or 2 dagen eerder zodat we kunnen oefenen in een 20x60 bak... met letters.
Maar heb ze niet echt nodig want de proef moeten we uit het hoofd leren (geen voorlezer) en we onthouden het ook zonder letters. ("halverwege korte zijde halthouden dan in stap, eerstvolgende lange zijde uitgestrekte stap, halverwege korte zijde bij de letter aandraven, etc.) Maar iedereen heeft vast zo zijn eigen truukjes.

CarmenD schreef:
erg veel schakelen in het rijden zodat jij hem aan je zit leert rijden

Het schakelen is juíst het probleem. Kon ik maar veel met hem schakelen en zo ook de achterhand erbij betrekken. Heb je een tip of oefening waarmee ik hem kan leren te schakelen? Heb nu om naar stap te gaan minimaal een heel bak rondje nodig. Netjes naar stap dan, met een noodrem + stemhulp gaat hij wel naar stap maar dat is niet zo rijtechnisch verantwoord voor paard, ruiter en toeschouwer...

CarmenD schreef:
Je kan namelijk ook in de draf hem bijna tegen stap aan proberen te rijden en dan weer ietsje naar voren of vol naar voren

Voor later gaan we dat zeker doen. Hij geeft echt nul reactie op welke afrem hulp dan ook. Het enige waarom we uiteindelijk ook wel eens in stap kunnen geraken is omdat hij wel reageert op langdurig streng "teugel hangen/touwtrekken". Maar dat wil ik dus niet en moet hem aanleren wat een lichte afrem-hulp inhoud. Daarom was ook dit topic, hoe leer ik hem dat? Nu kent hij alleen: SpeedDraf-Stap-SpeedDraf. De variaties in de snelheid van de draf moet hij leren. Het zal zeker geen onwil zijn denk echt dat hij geen idee heeft wat ik nu wil. Hij maakt een zeer werkwillige indruk en loopt met de oortjes naar voren. Als ik dan in stap ben blijft hij ook in stap en doet geen poging om aan te draven dus is ook niet omdat hij te fris is, te heet is of soortgelijke redenen.

CarmenD schreef:
Bij mij werken dit soort trucjes altijd erg goed en hopelijk heb jij er ook wat aan, vind jullie wel een leuke combinatie!

Dank je wel!
Heb je een advies hoe ik het 'ietsje naar voren en weer ietsje terug' aan hem kan leren? Als ik die nuance met hem bereik dan zijn we er eigenlijk al! Dat is hetgene wat ik met hem wil bereiken. Nu de weg ernaartoe nog.

Het gaat momenteel zeker beter dan in het begin, door de bochten in alle gangen en in alle oefeningen in stap gaan we absoluut gecontroleerder wat dat betreft vind ik hem de dingen al super oppakken. Galop doen we nu ook, en maak dan zelfgedachte figuren afhankelijk hoe hij aanvoelt. Maar die nuances in draf kent hij echt nog niet...

nacho_lein schreef:
Ik zie hier een aantal mensen over voltes beginnen. Mag ik vragen waarom?
Biomechanisch is een paard op de volte al uit onbalans, daarbij maakt hij grote en snelle stappen is er dan geen extra gevaar met volte sluiten dat hij onderuitglijd? of juist angstig wordt omdat hij voelt dat hij minder grip heeft op zijn benen?

Ben ik ook benieuwd naar.
Schreef in mijn vorige bericht (maar ik schrijf ook een beetje veel, hihi):

Rivano schreef:
Heb ooit ergens gelezen dat om te voorkomen dat wanneer je op de kleine volte gaat met teveel snelheid je je binnenhand omhoog moet doen, om te voorkomen dat ze teveel naar binnen gaan hangen. (zoals motorrijders in de bocht) Iedereen eens? Of andere suggesties?

In een grotere bak zou het misschien makkelijker zijn, dit is een kleintje. (Slangevolte met 2 bogen redden we wel... hihi) Het omstellen in de slangevolte wordt erg slordig en uit balans. Daardoor remt hij inderdaad wel iets af, maar dan moet het hoofd weer omhoog voor de balans. Een kleinere volte dan een ruime 15 meter heb ik nog niet gemaakt. Sommige paarden gaan alleen maar sneller als ze uit onbalans zijn, dus dan zou het op een nog kleinere volte nog sneller gaan. Heb niet kleiner dan 15 meter geprobeert om die reden.
Hij treed achter ook diep onder (beetje rare zin) wat vast een invloed heeft. Weet alleen nog niet precies wat. Beetje zelfde misschien als je op de fiets zit en met heel veel kracht zo hard mogelijk probeert te trappen terwijl de versnelling op berg-af staat en dan tegelijk met het stuur een kleine cirkel probeert te rijden.
(bovenstaande ter aanvulling van Nacho_lein over het rijden van voltes met Alamo)

Qleke schreef:
Op de volte kan je hem wel het beste van binnenbeen naar buitenhand rijden vind ik persoonlijk. Zo bewaart hij wel zijn evenwicht. Ik zou geen minivoltes gaan rijden, maar 10 m zou toch moeten lukken..
Dit zou ik eerder doen dan binnenhand omhoog want dan blijf je minder gefocust op hem zelf. Dat zijn wel trucjes maar met dat alleen kan je het niet verwezelijken denk ik. Die kan je bijkomend gebruiken maar het is vooral van binnen naar buiten rijden en dat gaat volgens mij het beste op de volte

Raadt je aan om steeds meteen de volte in te zetten en dan na 1 rondje weer rechtuit? Zodat hij kans heeft te herstellen?
Of op de volte gaan en blijven, met de kleine kans dat we steeds schuiner gaan en we beide duizelig worden, of dat hij in zal zien dat hij beter langzamer kan gaan.
Of op de volte gaan en dan langzaam sluiten tot hij onstabiel aan begint te voelen en dan direct weer openen of direct rechtuit?

Ik maak nu vaak een halve-grote volte op de lange zijde en dan rechtuit. Dan houdt hij zijn hoofd ook naar beneden en lijkt dat dit -nu- het maximale is wat hij aan kan zonder te slingeren of vaart te maken of met zijn hoofd omhoog te gaan en gewoon gedurende de halve volte nagevelijk blijft. Dit moeten we dus uit zien te breiden naar een hele volte.

jessetjuhhh schreef:
euhm.. nou druk op de teugels en als ie erop reageert druk weg als beloning.

jij druk erop iemand ervoor zodat ie niet verder loopt en dan belonen en zo uitbouwen?

Dat laatste doen we aan de hand, moet even nadenken hoe ik dat in de praktijk zou kunnen brengen als ik erop zit.
Die eerste tip is nog lastig. Àls hij reageert dan gaat hij direct naar stap, niet langzamer. Dan geef ik inderdaad geen druk want we zijn in stap. Heb verschillende gradaties van druk geprobeerd, bij allemaal blijft hij op hetzelfde tempo, en bij pietsje meer gaat hij stappen. ("valt hij in stap".) De keren dat hij wel rustigere gaat draven (zijn er steeds meer gelukkig) dan is dat 10 passen en dan versnelt hij weer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:58

Ik lees nog steeds mee.

Raar idee, misschien, maar zou je het kunnen proberen met een kaptoom erbij, zodat je teugels aan bit en kaptoom hebt.
Kijken of hij dan de hulpen wel snapt??

Mal idee, weet het, maar allicht het proberen waard?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:11

Ik lees dit topic vanaf het begin al stiekem mee. Want wat een paard.

Mare iets nuttigs toevoegen maar even. De eerste is wat zweverig:
Heb je wel eens geprobeerd te spelen met je ademhaling? Heel veel paarden gaan langzamer lopen wanneer jij rustiger en dieper gaat ademhalen. Soort van internet verschuiving. Paarden vinden dat op de 1 of andere manier wel fijn. Later in galop is het ook nog is zo dat z'n ademhaling gelijk gaat met de gang.

Verder rij ik altijd liever vierkanten dan voltes. Het idee van een hoek is voor een paard in gedachte ook al remmend. Op een volte gaan ze vaak hangen en nog zo scheef rennen. Rechte lijnen zijn lekkerder voor de spieren.

Verder kan je ook nog in de hoeken de achterhand er onder drijven. Dus binnen been iets achter de singel en daar drijven. Met je buitenhand begrenzen. Vaak geeft dat net dat extra stukje inpuls in de achterhand.

Verder ben ik echt dol op keertwendingen op de achterhand. Je hoeft geen hele te doen... Je kan gewoon 2 passen doen en dan wegstappen. Gewoon zo'n lekkere aandachtstrekker.

ORYX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:13

Qleke schreef:
Dit zou ik eerder doen dan binnenhand omhoog want dan blijf je minder gefocust op hem zelf. Dat zijn wel trucjes maar met dat alleen kan je het niet verwezelijken denk ik. Die kan je bijkomend gebruiken maar het is vooral van binnen naar buiten rijden en dat gaat volgens mij het beste op de volte. :)

Maar moet je er dan al niet aan kunnen komen met je binnenbeen?
Mijn ervaring is dat als je op de kleine volte met binnenbeen inkomt lijkt mij dat als hij je binnenbeen nog niet accepteerd dat het paard toch alleen maar harder gaat en het helemaal niet snapt, of zie jij dat anders?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:34

Rivano schreef:
justkid schreef:
Leg twee balkjes naast elkaar waar je hem dan precies tussendoor stuurt (dus niet eroverheen)
als dit goed gaat leg je er twee balken tegenaan in een L vorm stuur daar maar eens precies tussen door.
Dit kan ook achteruit
Dat spreekt me meer aan dan eroverheen, wat ik later wel met hem wil doen. Volgens mij vind hij dat wel leuk. Schrik en obstakel training heeft volgens mij geen zin, hihi, dat vindt hij vast saai.
maar het maakt wel dat hij onder het zadel op iets anders focust dan hard gaan ;)
tussen 2 balkjes, de L, uitbreiden naar labyrinth, langs kegels slalommen, tussen staanders door rijden, over plastic, over een matras, over een tapijtje ...
rijden zonder dat het 'dressuur' wordt.
en heel veel overgangen, wat ook in combinatie met die obstakels kan.
een paar rustige drafpassen van het ene obstakel naar het andere, van de ene kegel naar de andere, ...
heel veel tempowisselingen, en van het moment dat hij nog maar denkt aan harder gaan neem je hem terug.

verder aan de longe of los in de bak verder werken aan de stemcommando's.
als hij die op de grond goed beheerst, neem je dat mee onder het zadel, en voeg je daar de gewichts- en zithulpen aan toe.

ik wens je heel veel geduld toe :D

edit: het is echt een prachtig paard <3
doe er 20 cm af en je mag hem bij mij komen afleveren O:)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:18

Sjolvir schreef:
Raar idee, misschien, maar zou je het kunnen proberen met een kaptoom erbij, zodat je teugels aan bit en kaptoom hebt. Kijken of hij dan de hulpen wel snapt??

We hebben wel een kaptoom op stal, had hem eerst gebruikt voor aan de hand werken met Alamo maar dat ging minder goed dan met hoofdstel. Met hoofdstel heeft hij zijn 'werkhoofd' erop, en met de kaptoom was het meer 'Ik heb halster om, dus waar is het gras?'
Met rijden heb ik er niet over nagedacht. (Hoofdstel + Kaptoom) Ben eigenlijk wel benieuwd of hij verschillend gaat reageren. Ik hou liever stevig in met kaptoom dan met bit, dus als het niet voor hem werkt, dan werkt het misschien wel psychologisch op mij. :D

Veulen84 schreef:
Heb je wel eens geprobeerd te spelen met je ademhaling? Heel veel paarden gaan langzamer lopen wanneer jij rustiger en dieper gaat ademhalen. Soort van internet verschuiving. Paarden vinden dat op de 1 of andere manier wel fijn. Later in galop is het ook nog is zo dat z'n ademhaling gelijk gaat met de gang.

Ademhaling is inderdaad niet mijn sterkste punt zo in de bush bush met 35 graden. (droge lucht)
Tijdens het rijden zou ik daar inderdaad beter op kunnen letten. Met inhouden probeer ik wel dieper in te ademen, maar wat ik er dan mee doe moet ik toch volgende keer beter op letten. Vind het niet zweverig hoor, is juist belangrijk.

Veulen84 schreef:
Verder ben ik echt dol op keertwendingen op de achterhand. Je hoeft geen hele te doen... Je kan gewoon 2 passen doen en dan wegstappen. Gewoon zo'n lekkere aandachtstrekker.

Eens kijken hoe slungelbeen hierop gaat reageren. Het wijken begint er nu in te zitten, dus keertwending van 2 of 3 stappen moet er ook wel uit te halen zijn. Misschien dan aandraven? Dan zit hij nog in gedachte in een terughoudende wending.

fojoe schreef:
maar het maakt wel dat hij onder het zadel op iets anders focust dan hard gaan ;)

Klopt.
Over een matras had ik nog niet aan gedacht.
Heb wel een een parcourtje uitgelegd met alle 'enge' dingen die ik kon vinden. We hebben 2 staanders en gebruikten voor slalom van die brede regentonnen.

fojoe schreef:
verder aan de longe of los in de bak verder werken aan de stemcommando's.
als hij die op de grond goed beheerst, neem je dat mee onder het zadel, en voeg je daar de gewichts- en zithulpen aan toe.

Dit zijn we nu aan de hand aan het oefenen. Dan snapt hij het hopelijk ook straks los in de bak.

fojoe schreef:

Thanks!
Had op de dag van de fotos mijn beugels 1 gaatje korter, volgens mij als ik ze langer doe dan kom ik er onder uit met mijn voeten. Dus 20cm erbij mag ook. Hihi. Maar omdat de schoft afzagen toch iets makkelijker is dan erbij plakken doe ik hem morgen voor je op de post. :P

Heb besloten om met Kees naar de clinic te gaan. Met Alamo is het nog te fragiel zeg maar. Daar wil ik die mevrouw niet mee lastig vallen om zo ontzettend 'basic' bezig te zijn. En denk dat in 2x een uur ook geen grote veranderingen te verwachten zijn, en met Kees misschien wel want die is nu na zijn operatie weer een beetje de oude.
Ben zowel met Alamo als met Kees de hooooooooo stemhulp aan het oefenen, loopt erg parallel. :D
Dat kan ik wel gebruiken straks want als hij een tijdje niet meer van huis geweest is dan moet hij op een nieuwe stal altijd weer even laten zien wie hier de enige echte stoere macho is. Dan blijft van de coole betrouwbare Lusitano rastypische omschrijving niets meer over.... Krijg na de hand altijd wel veel complimentjes van de toeschouwers, dat ze erg genoten hebben van de rodeo show. :o
Hierbij wil ik dus een klacht indienen tegen het "rechtricht principe", want dan krijg je een paard wat NOG hoger en soepeler kan bokken en nu met 100km p/u rechtgericht door de bocht durft te vliegen. Toen Kees nog een stijve Kees was was het allemaal veel makkelijker... :+

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:36

Rivano schreef:
fojoe schreef:
Thanks!
Had op de dag van de fotos mijn beugels 1 gaatje korter, volgens mij als ik ze langer doe dan kom ik er onder uit met mijn voeten. Dus 20cm erbij mag ook. Hihi. Maar omdat de schoft afzagen toch iets makkelijker is dan erbij plakken doe ik hem morgen voor je op de post. :P

ik stuur vlug mijn adres door via pb, vóór je je bedenkt :P

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:29

Citaat:
Raadt je aan om steeds meteen de volte in te zetten en dan na 1 rondje weer rechtuit? Zodat hij kans heeft te herstellen?
Of op de volte gaan en blijven, met de kleine kans dat we steeds schuiner gaan en we beide duizelig worden, of dat hij in zal zien dat hij beter langzamer kan gaan.
Of op de volte gaan en dan langzaam sluiten tot hij onstabiel aan begint te voelen en dan direct weer openen of direct rechtuit?

Ik maak nu vaak een halve-grote volte op de lange zijde en dan rechtuit. Dan houdt hij zijn hoofd ook naar beneden en lijkt dat dit -nu- het maximale is wat hij aan kan zonder te slingeren of vaart te maken of met zijn hoofd omhoog te gaan en gewoon gedurende de halve volte nagevelijk blijft. Dit moeten we dus uit zien te breiden naar een hele volte.

Dan zou ik grote achtjes gaan rijden, in hoeverre dat gaat natuurlijk. En daarbij dan heel de piste gebruiken, zoals je al doet maar blijf die achten dan ook vragen. Hij moet op een bepaald punt ook zijn evenwicht vinden, ook in de achtjes dan. En nageefelijkheid zou ik mij niet te druk om maken eigenlijk.. Als mijn paardje wat te snel is in begin (jou paard is wel extremer) dan mag ik ze niet rond rijden tot ze zodanig bijgereden is met mn zit dat ze vertraagd. Weet je wat ook es helpt bij de mijne, eens goed laten gaan aan de longe voor ik opstap :) Is ze ook een stuk makkelijker. Maar nog steeds te snel hoor. Maar toch al beter aan te rijden naar die nageeflijkheid en rust toe.

nacho_lein schreef:
Maar moet je er dan al niet aan kunnen komen met je binnenbeen?
Mijn ervaring is dat als je op de kleine volte met binnenbeen inkomt lijkt mij dat als hij je binnenbeen nog niet accepteerd dat het paard toch alleen maar harder gaat en het helemaal niet snapt, of zie jij dat anders?

Druk van het been kon mijn paardje eerst ook niet verdragen, nu wel. Doorzetten en het hem laten gewoon worden, bij mij zat er niets anders op. Het is niet omdat hij het niet kan verdragen dat je het niet mag doen. Zeker wel dan, niet om hem te pesten maar om hem beter te maken. Ik zou toch rustig aan wat been gebruiken, niet overdreven maar bouw het zachtjes op :j Als hij wegrent is dat nog geen probleem, dan hou je hem gewoon weer tegen vooraan. En dit blijven herhalen. Het is mss niet de beste manier die er bestaat. Maar bij mij heeft het gewerkt.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:58

Cirkels rijden zou ik zeggen. Elke kaar als hij wil aanzetten een volte 10m. Zo kan je er wel 5 op een lange zijde maken. ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:52

Citaat:
Ademhaling is inderdaad niet mijn sterkste punt zo in de bush bush met 35 graden. (droge lucht)
Tijdens het rijden zou ik daar inderdaad beter op kunnen letten. Met inhouden probeer ik wel dieper in te ademen, maar wat ik er dan mee doe moet ik toch volgende keer beter op letten. Vind het niet zweverig hoor, is juist belangrijk.

Respect hoor rijden met zulke temperaturen. Het was hier van de week 16 graden en ik kwam al in de knoop.

Citaat:
Eens kijken hoe slungelbeen hierop gaat reageren. Het wijken begint er nu in te zitten, dus keertwending van 2 of 3 stappen moet er ook wel uit te halen zijn. Misschien dan aandraven? Dan zit hij nog in gedachte in een terughoudende wending.

Absoluut. Maar dan zou ik wel goed opletten dat hij niet gaat doooordraven. Na een paar passen gewoon meteen weer een actieve overgang naar de stap rijden. Het juiste moment vinden ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:06

wat worden er in dit topic veel goede tips gegeven zeg! en wat een lekker paard en plekje...ik ga met veulen mee wbt de ademhaling,en verder wat ik hier doe met de loperds die niet reageren op terug is recht op de muur\hek af...tijdens het naar de muur rijden echt en compleet die ene halve,gevolgd door hele ophouding en op je zit jezelf lang maken en ontspannen,zo gauw het paard terug [op die naderende muur] komt belonen. hier werkt t goed en herkennen ze het al snel wat nu eigenlijk de bedoeling is

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 00:44

fojoe schreef:
ik stuur vlug mijn adres door via pb, vóór je je bedenkt :P

De deadline voor je PB was 00h00 maar helaas niets ontvangen, dus tja dan moet ik hem maar hier houden.... :D

Qleke schreef:
Dan zou ik grote achtjes gaan rijden, in hoeverre dat gaat natuurlijk. En daarbij dan heel de piste gebruiken, zoals je al doet maar blijf die achten dan ook vragen. Hij moet op een bepaald punt ook zijn evenwicht vinden, ook in de achtjes dan. En nageefelijkheid zou ik mij niet te druk om maken eigenlijk..

Heb vandaag de grote 8tjes gedaan, en ben begonnen met iets wat meer op het "&" teken leek. Beginnen met een grotere dan grote volte dan daarna een kleinere gevolgd door van hand veranderen. Dan had ik de grotere grote volte om hem bij elkaar te krijgen, zodat ik daarna een kleinere kon draaien en door de verdeling had hij ook door dat er weinig ruimte was om echt te versnellen. Omdat het kleinere deel hem een beetje uit evenwicht bracht (maar niet veel!! *D ) hadden we de diagonaal om hem weer recht te trekken. Op deze manier had ik ook een soort van variatie in tempo doordat de kleinere halve volte iets langzamer moest en hij vanzelf op de diagonaal sneller gaat.

X__Trees schreef:
Elke kaar als hij wil aanzetten een volte 10m. Zo kan je er wel 5 op een lange zijde maken. ;)

Volte 10 meter is nog te klein voor hem. Hij is ook zo lang en groot en onstabiel. Bij 15m had ik al een gevoel van, hummm... ik maar er een rechtsomkeerd van want anders gaan we over de bakrand.
Dat is misschien ook wel even het vermelden waard, onze bakrand van de buitenbak is vrij laag, en aan beide lange zijdes is het dieper dan de opstaande rand want de bak is -op- de grond gebouwd, niet erin. Persoonlijk zou ik daar niet voor gekozen hebben want ik vind het struikelhoogte. Met een dichte bak of hogere rand zou ik misschien meer risico durven nemen om niet goed uit te komen en de muur als stopper te hebben.

Veulen84 schreef:
Respect hoor rijden met zulke temperaturen. Het was hier van de week 16 graden en ik kwam al in de knoop.

In Nederland mag je bij een bepaalde temperatuur je jasje uitdoen bij wedstrijden. Bij ons mag dat nooit anders zouden we ook nooit met jasje hoeven rijden, haha. Dus in vergelijking met de wedstrijddagen, is rijden in die hitte tijdens een gewone les heerlijk "koud".

knollentuin schreef:
wat worden er in dit topic veel goede tips gegeven zeg!

Ben er ook erg blij mee, werkt heel inspirerend. Een *\o/* voor iedereen!

knollentuin schreef:
verder wat ik hier doe met de loperds die niet reageren op terug is recht op de muur\hek af...tijdens het naar de muur rijden echt en compleet die ene halve,gevolgd door hele ophouding en op je zit jezelf lang maken en ontspannen,zo gauw het paard terug [op die naderende muur] komt belonen. hier werkt t goed en herkennen ze het al snel wat nu eigenlijk de bedoeling is

Zal morgen eens kijken wat hij doet met een muur voor zich.

In stap lukt bijna alles al zeer aardig. In draf gaan we nu in ieder geval gecontroleerder de bochten door en zijn we ook sneller terug in stap, en in galop zijn we al blij als hij op de hoefslag blijft. }> In de bak is hij ook makkelijker dan buiten te besturen/controleren. Buiten zijn er zoveel leuke dingen om naar te kijken dan heeft hij geen tijd om zich bezig te houden wat die truus op zijn rug nou weer moet. Hij is zo´n blij paard, moet er altijd zo om lachen.

Hoop morgen iemand te hebben die fotos kan maken.
Ook van Kees want die gaat nu super.
De clinic is aanstaande dinsdag al!

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:23

Als je zo doorgaat, zal het vast wel lukken :)

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:39

Aardig herkenbaar.
Ik heb nu mijn 2e pony,
en jawel de remmen zijn moeilijk te vinden,
Ik weet het probleem er wel van
Maar eruit krijgen is ook niet zo makkelijk

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:19

Rem:
Staartbeen (stuitje) laten zakken alsof je er 100 kilo aan hangt (zwaar zitten), uitademen en 100 kilo aan je ellebogen zodat je armen zwaarder worden en minder beweeglijk maar je niet gaat trekken om te stoppen. Belonen bij elke gedachten om langzamer te gaan.

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:08

Mijn paard is een verschrikkelijk heethoofd, en dus ook redelijk voorwaarts.
Ik heb geleerd hoe heter of voorwaartser een paard is hoe méér been je erbij moet houden.

Een voorwaarts paard komt uit eindelijk uit zichzelf weer terug :)

Dit is mijn huiswerk, toch af en toe wat druk achter m zetten om m aan zn werk te houden (gauw gespannen en afgeleid)
Werkt super!!!

Succes tis een pracht van een dier!
xx

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:13

Veel plezier morgen op de clinic met Kees.

Lees wel verder mee.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:29

Qleke schreef:
Als je zo doorgaat, zal het vast wel lukken :)

Qleke, bedankt en ook gefeliciteerd met je verjaardag!

lailapri schreef:
Rem:
Staartbeen (stuitje) laten zakken alsof je er 100 kilo aan hangt (zwaar zitten), uitademen en 100 kilo aan je ellebogen zodat je armen zwaarder worden en minder beweeglijk maar je niet gaat trekken om te stoppen. Belonen bij elke gedachten om langzamer te gaan.

Dat is inderdaad hetgene waar we naartoe moeten. Maar hij begrijpt die hulp nog niet, dus kom ik ook niet tot het punt waarbij ik hem kan belonen.

Chaddie93 schreef:
Dit is mijn huiswerk, toch af en toe wat druk achter m zetten om m aan zn werk te houden (gauw gespannen en afgeleid)
Werkt super!!!
Succes tis een pracht van een dier!

Hij is een lekker ding en ook zo lekker makkelijk in de omgang.
Met de stap kan ik nu de benen eraan houden zonder dat hij meteen gaat draven, dat is al flinke vooruitgang. Met draf zal ik proberen ook meer been erbij. Met Kees doe ik het weer wel. Als die gaat rennen, maar dan om een meer stoute reden, dan spoor ik hem aan en doe net of het mijn idee is, dan wordt hij boos en komt terug op tempo. }> Als hij terugkomt hou ik hem meteen in, zodat het ook weer net mijn idee is. Dan geeft hij het (meestal) op en doet wat hem gevraagd wordt.

Sjolvir schreef:
Veel plezier morgen op de clinic met Kees.

Thanks! Het was echt super.
Heb de fotos en de DVD nog niet gezien maar hoop op topic materiaal. Ze vond Kees ook geweldig en een knappe slimme vent. Ze zei dat hij in alle staponderdelen tijdens de proeven zeker 8-ten en zelfs 9´s kan scoren ook op hoger niveau. Ik was helemaal trots op hem. Alle andere deelnemers reden op langgebeende grote warmbloeds, ik was de enige met een kleine uit de kluiten gewassen E-pony Lusitano ertussen, en o.a. zijn stap steelde helemaal de show. Morgen weer! *\o/*
Daarna ga ik naar stal om Alamo te rijden. Maar dit keer alleen stapwerk en weer allemaal tips uitproberen om te zien wat het best voor hem werkt. Dan is er ook weer iemand om fotos te maken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:31

er is altijd wel iets goed aan een oefening, het is alleen aan de ruiter of juist dat moment eruit te pikken en niet teveel te verwachten. het kan bijvoorbeeld al goed zijn als hij een seconde lichter wordt op de hand of als hij een keer briest.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 23:11

lailapri schreef:
er is altijd wel iets goed aan een oefening, het is alleen aan de ruiter of juist dat moment eruit te pikken en niet teveel te verwachten. het kan bijvoorbeeld al goed zijn als hij een seconde lichter wordt op de hand of als hij een keer briest.

Je hebt gelijk. Ik schreef het ook wel heel zwart wit door te stellen dat ik niet tot het punt kom om te belonen. Voor belonen als hij een seconde lichter op de hand wordt of netjes de hoek door gaat dan zeker! Omdat je schreef bij gedachte om langzamer te gaan, die gedachte heeft hij nog niet altijd. Dan gaat hij meteen stilstaan. Zelfde vanuit draf, dan doe ik steeds ietsje meer, ietsje meer, nog ietsje pietsje meer, en dan gaat hij stappen. Het kwartje van -langzamer kan ook ipv overgang maken- moet nog komen. Zeker geen onwil van hem. Hij heeft altijd even nodig het weer te begrijpen wat we willen.

Zondag werkte ik aan de hand met hem. De eerste keer dat ik van stap naar stilstaan wilde ging hij gewoon heel verbaasd over me heen en konden de staljongens me zowat met een hoevenkrabber tussen zijn ijzers vandaan halen. De tweede keer was het geen probleem meer en wist hij dat er opgelet moest worden en stond hij wel braaf stil op stemcommando. Alsof hij soms een beetje in zijn eigen wereldje zit en niet doorheeft dat er iemand op zijn rug zit/naast hem loopt en ook iets wil. Zo is hij met buitenrit ook. Zo gezellig allemaal dingen bekijken. Dan komt er bijna geen hulp meer door. Zodra hij door heeft van HEEEE!! Ik ben niet alleen, dan komen alle hulpen wel door, behalve de afrem in draf en galop. In stap heeft hij hem nu wel!!! +:)+

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:26

fijn om te lezen dat het de goede richting uitgaat +:)+
ik wil natuurlijk wel dat hij fijn aan de hulpen is als je hem bij mij komt afleveren O:)
* negeert de overschreden deadline *

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:43

Wat een mooi paard zeg <3
Ik zou na de overgang naar draf hem gelijk weer terug nemen naar stap, ook al duurt het een heel rondje.
Heb je hem weer in stap, dan weer aandraven en gelijk weer terug proberen te nemen.
Probeer in ieder geval niet je benen af te steken, want die accepteert hij nu eigenlijk gewoon niet.
Mijn pony was als 4-5 jarige heeel druk en moest ook echt leren wachten.
Na 20x zo'n overgang wist ze dat ze na die overgang stap-draf gelijk weer naar stap moest en op dat moment kon ik mn been er eindelijk iets meer aanhouden...

Verder heb ik niet het hele topic doorgelezen dus als ik niet de eerste met zoiets ben, sorry :+