Met bijzetteugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Re: Met bijzetteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:24

Een meer gevorderde ruiter is er ook opgezet
Geen verandering
Liep eigenlijk slechter
Dus ligt denk ik niet aan mij
En met bontjes rijden doe ik niet

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:12

Ik zou niet gaan rijden met een bijzetteugel. Maar als ze er wel goed op reageert verder, kun je er misschien voor het rijden even mee longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:13

Joycebunny schreef:
als je paard zo loopt omdat hij merkt dat er wat hangt kan je misschien beter los martingaaltje gebruiken.
Ik ben nog steeds van mening dat je je paard zonder enige vorm van hulpteugel netjes ontspannen moet kunnen rijden. Dit vraagt veel oefening (mits tuig, tanden en rug in orde zijn natuurlijk), bij m'n vorige paardje duurde het 1,5 jaar voordat ze helemaal ontspande en ik haar ook maar 5m nageeflijk kon rijden. als je je paard niet ontspannen krijgt moet je de oplossing niet gaan zoeken in hulpteugels vind ik. einde verhaal.

mee eens, kan t nie beter verwoorden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:24

Ik ben geen voorstander van het paard vastzetten, heb iemand meegemaakt die achterover geklapt is en heel bekkengebied verbreiseld heeft. Nou dan bedank ik.

Mocht je echt iets nodig hebben dan thiedeman of slof.

Maar misschien kun je uitzoeken waarom je normaal minder controle hebt over je paard?
Misschien iets in je houding en/of manier van rijden.

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:41

Mijn vorige pony. Was een klassieker soort dus niet heel los in de hals. Ik gebruikte bij het longeren. Heel soms bij het rijden. Een elastiek. Dat is zeer vriendelijk Want ze kunnen alle kanten op omdat het rekt.
Nu ben ik er uitgegroeid uit mijn pony dan :D haha en is de pony naar mijn broertje gegaan en ik heb een andere gekocht. Deze is iets luxer en gebruik ik het niet bij. Ik gebruik het alleen bij pony's die het nodig hebben. En alleen een elastiek. Dat andere vind ik zelf minder prettig voor een pony.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:33

ik ben helemaal niet van de bijzetteugels / hulpteugels
alleen een martingaal vind ik kunnen ,maar de rest vind ik allemaal troep :j

Je moet het zelf kunnen en niet een touwtje dat van hier tot daar zit ;)

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:35

Elin_ schreef:
ik ben helemaal niet van de bijzetteugels / hulpteugels
alleen een martingaal vind ik kunnen ,maar de rest vind ik allemaal troep :j

Je moet het zelf kunnen en niet een touwtje dat van hier tot daar zit ;)

Mee eens :j wbt het rijden, longeren doe ik met pessoa teugel is wel erg fijn

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:40

ik gebruik zelf een martingaal omdat ze soms nogal aan de kletter wil gaan. dan kan ik haar beter houden en verlies ik niet zo snel de macht over de teugels.

ik ben ook geen voorstander van rijden met bijzetteugel. misschien kan je beter een elastiek gebruiken? of een thiedermann?
slofteugel moet je weten hoe je dr mee om moet gaan.

veel succes nog met je paardje! ;)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:54

Zelf rij ik niet met bijzet ( een keer gedaan, geluisterd naar een ander, ik had het gevoel, ondanks dat ze voor het oog goed liep, totaal geen gevoel van controle over me paard, ondat ze er in ging hangen ), gebruik ze wel met longeren, of touwtje met longeren, wat zelfde werking heeft als slof , maar dan niet alles hoef op te knopen.
Soms rij ik met slof, alleen komt die van mij daar onderuit en gaat in de slof hangen, gebruik dan liever een Thiedemannteugel. Maar rij nu zonder en probeer het voorwaarts-neerwaarts zo op te lossen, wat steeds beter gaat.

Wat bij mijn merrie, die vroeger ook erg drammerig was en en snel vandoor schoot, is longeren, met bijzet en over de rug laten lopen, heeft mijn merrie heel veel geholpen, zodat ze het nu beter onder de man doet ( nu even niet, vanwege bijna 2 jaar stil gestaan te hebben, dus beginnen nu opnieuw met trainen )

TS, succes met je paardje, al zou ik wel er voor kiezen om niet meer met bijzet te gaan rijden, maar voor een slof of Thiedermannteugel te kiezen en bijzet alleen met longeren te gebruiken

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:55

als ik ga buitenrijden rijdt ik eigenlijk altijd met martingaal omdat hij heel snel zijn hoofd in de lucht gooit en dan wat sterk kan worden
En in de bak rijdt ik hem meestal met een chambon. Hij wordt dan niet in de krul getrokken want dat helpt toch voor geen meter bij hem. En met die chambon kan hij zijn hoofd niet helemaal omhoog gooien en is het makkelijker om hem nagevelijk te rijden. LEES: ik rijd hiermee omdat mijn paard heel erg stug is en 5 jaar niet nagevelijk is gereden. Hij wordt nu al veel losser en begint ook goed te buigen.
Longeren doe ik meestal met elastiek of soms met slof ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:00

Joycebunny schreef:
Hulpteugels zijn 'uit den boze' op bokt omdat bokt gelooft in nageeflijkheid ten gevolge van ontspanning :)
Als je je paard 'vastzet' aan een bijzet met rijden kan hij onmogelijk ontspannen en 'dwing' je hem dus in de krul ipv hem nageeflijk te rijden ;)

Is dat ook jou mening, of zet je hier alleen de mening van bokt.
Ik geloof namelijk in een bijzet om je paard de hulpen te leren om hem nageeflijk te maken. Met een bijzet zet je hem juist niet vast, maar leer je hem dat er op een zeker moment (telkens hetzelfde moment) zijn hoofd niet verder naar voren kan. Als je hem daarbij dan voorwaarts houdt (aan de longe met zweep oid), dan leert hij precies de hulpen voor nageeflijkheid.
Hoe rij je anders je paard nageeflijk? Het is toch met je been naar de hand toe en dan begrenzen? Dan moet ie wel weten wat begrenzen inhoudt en wat van hem verwacht wordt. ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:35

Ik ben bang dat je, zodra je die hulpteugel eraf haalt, terug bij af bent. Hoe rij je hem verder? En wat voor controle zoek je precies? Tempocontrole of controle over de hoogte van de hals?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:48

met rijden met bijzet maak je volgens mij meer kapot dan dat je goed doet... nageven komt voort uit ontspanning en die krijg je op die manier echt niet voor elkaar...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 09:10

Ik ben nu gestopt met de ribberen hulpteugel.
Ik vind nu opzich ook dat je alleen een martinggaal moet gebruiken.
Maar dan zou ik m nog alleen voor sprinegn gebruiken niet voor dressuur!
En tja dan loopt ie maar niet in een krul ofzo niet zow erg toch?
Ik ben nu gewoon blij als ie zyn hoofd normaal houdt ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 09:13

Maar nu zou ik nooit met thiedeman gaan rijden vroeger wel gedaan nu niet meer.
Naar mijn idee lijkt het meer dat hij in zijn mond getrokken word ( wat niet eens iets hielp) Dan dat ie echt naar beneden loopt ik vind het nu gewoon zielig. Het beest word bij deze thiedemanteugel gewoon getrokken!
Lijkt me nietsfijn, En deze was 40,00 van divoza.
Als je m toch zoekt die van ons is te koop, je mag me pb-en

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:47

corientjuhh schreef:
Een meer gevorderde ruiter is er ook opgezet
Geen verandering
Liep eigenlijk slechter
Dus ligt denk ik niet aan mij
En met bontjes rijden doe ik niet

Dat is nogal een voorbarige conlcusie, persoonlijk weet ik bijna zeker dat de fout bij jou ligt. Kun je met zekerheid zeggen dat er geen enkele ruiter op de wereld is die je paard goed kan rijden? Is hte antwoord nee, dan ligt de fout dus bij jou. En dat is geen belediging, het is alleen wel een aanduiding dat je de oplossing ook bij jezelf moet gaan zoeken.
Dit geldt uiteraard wanneer gezondheidsredenen of slecht harnachement uitgesloten zijn.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:01

vur schreef:
Joycebunny schreef:
Hulpteugels zijn 'uit den boze' op bokt omdat bokt gelooft in nageeflijkheid ten gevolge van ontspanning :)
Als je je paard 'vastzet' aan een bijzet met rijden kan hij onmogelijk ontspannen en 'dwing' je hem dus in de krul ipv hem nageeflijk te rijden ;)

Ik geloof namelijk in een bijzet om je paard de hulpen te leren om hem nageeflijk te maken. Met een bijzet zet je hem juist niet vast, maar leer je hem dat er op een zeker moment (telkens hetzelfde moment) zijn hoofd niet verder naar voren kan. Als je hem daarbij dan voorwaarts houdt (aan de longe met zweep oid), dan leert hij precies de hulpen voor nageeflijkheid.
Hoe rij je anders je paard nageeflijk? Het is toch met je been naar de hand toe en dan begrenzen? Dan moet ie wel weten wat begrenzen inhoudt en wat van hem verwacht wordt. ;)

Ik ben absoluut geen voorstander van bijzet, elastiek en dergelijke. Je blokkeert een paard zeker wel. En traint hierdoor verkeerde spieren onbewust. Dan krijg je vb een onderhals. Een paard leert niets van het moment dat je hem vast zet.

Een paard rij je nageeflijk door te vragen en veel te geven, niet in de krul vast te zetten en dan met je been naar hand toe om te begrenzen. Denk toch echt dat er in de basis iets niet goed is gegaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:05

vur schreef:
Joycebunny schreef:

Enige die moet leren wat nageeflijkheid is en hoe je dat bereikt bij een paard is de ruiter. Een paard hoeft dat niet te leren omdat het een gevolg is. Enige wat je ermee zou kunnen leren is dat wanneer het paard zijn kop in een krul houdt het hem geen pijn doet en anders wel. Maar dat heeft niks met nageelijkheid te maken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:42

Ken je een expert vooor dit soort dingen?
Of zoek een goede natural horsemanship op!
Daarnaast TS wat zeg je zelf ervan?

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:29

Het ligt eraan hoe je hem gebruikt, maar ik vind het toch dat je je paard een beetje dwingt. Maar stel dat je paard de hele tijd met zijn hoofd in de lucht loopt en gaat rennen vind ik het wat anders, maar als het goed is moet je het ook zonder kunnen. Als je een goede band hebt met je paard moet het lukken, anders moet je goed les nemen en beter gaan rijden!! Maar misschien ligt het bij jou anders..

XX

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:05

same here :j

VMwis schreef:
Het ligt eraan hoe je hem gebruikt, maar ik vind het toch dat je je paard een beetje dwingt. Maar stel dat je paard de hele tijd met zijn hoofd in de lucht loopt en gaat rennen vind ik het wat anders, maar als het goed is moet je het ook zonder kunnen. Als je een goede band hebt met je paard moet het lukken, anders moet je goed les nemen en beter gaan rijden!! Maar misschien ligt het bij jou anders..

XX

gegadigde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:06

Hallo

Met bijzetteugel rijden is geen oplossing. Het probleem ligt toch bij de juiste hulpen geven en het paard de kans geven om hierop goed te reageren. Is hij wel goed voor het been, heb je een onafhankelijke zit of zijn de teugels je steunpunt. Als je teveel op de teugels steun hebt dan houd je hem vast.

Dus tip: rijden met een juiste instructrice en niet met hulpteugels.

Bijzetten alleen met longeren want dan moet het paard het toch alleen oplossen, niet te strak en het liefst met een pessoatuig, dat is de beste manier om de spieren goed te trainen en het paard heeft maar 1 keuze, van achter naar voor ontspannen.

succes

gr conny

margriet78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:40

Waarom mag je bij alle sporten hulpmiddelen gebruiken alleen niet bij het paardrijden?
Waarom houden mensen steeds vast aan de klassieke rijkunst?
Men schaats toch ook niet meer op een friese doorloper?
Je moet geen dingen verbieden maar mensen leren hoe het te gebruiken.
Als je met een slofteugel rijdt moet je erop letten dat je gewone teugel altijd de meeste druk van de paardemond krijgt. (Teugel onder je ringvinger)
Als je de slof even nodig hebt heb je dus tijdelijk meer druk op de slofteugel.( teugel onder je pink)
Daarna weer direct druk (aanleuning)op je gewone teugel en niet meer op de slof.
Die moet dus grotendeels los hangen.
Vaak rijden ruiters steeds op de slofteugel. Dat is slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:02

margriet78 schreef:
Waarom mag je bij alle sporten hulpmiddelen gebruiken alleen niet bij het paardrijden?
Als je met een slofteugel rijdt moet je erop letten dat je gewone teugel altijd de meeste druk van de paardemond krijgt. (Teugel onder je ringvinger)
Als je de slof even nodig hebt heb je dus tijdelijk meer druk op de slofteugel.( teugel onder je pink)
Daarna weer direct druk (aanleuning)op je gewone teugel en niet meer op de slof.

Omdat er een heleboel mensen zijn met paarden die niet kunnen paardrijden. In de handen van die mensen zijn hulpteugels martelwerktuigen. Helaas vergeet bokt soms wel eens dat er ook wel mensen zijn die kunnen rijden. Die wel weten waarvoor hulpteugels dienen, en hoe je ze gebruikt. Echter dat krijg je er bij bokt niet in, dat een slof een ontzettend handig hulpmiddel kan zijn. Dat blert maar altijd dat alle hulpteugels uit den boze zijn.

Waarom denk je dat zoveel profruiters thuis met een slof trainen? Die weten hoe handig het is, en weten hoe je er mee om moet gaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:08

Meeeeens! :j

Ik vind dat je moet paardrijden
niet op een paard zitten en het paard laten lijden door een strak hulpmiddel om/op te doen!
Ik vind het gewoon zielig ;(

margriet78 schreef: