Knappe Doeke met S&T

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luckyluke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:50

mooie combi en wat een mooie fries (ben geen fan van friezen maar deze is echt mooi) :D <3

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:31

allereerst wat heb je daar een heerlijke fries onder de kont.
wel valt me op, dat je op de laatste foto eigenlijk veel beter zit dan op het bruine zadel, je neigt naar stoelzit en doordat je achterop de lepel zit werkt dat niet echt mee.
stang en trens gebruik is netjes, persoonlijk zou ik hem wat lager dieper en langer losrijden en daarna pas hoger instellen, zodat ie goed de spieren in zijn rug op kan rekken.
verder vind ik jullie een top combi en met lessen zal het vast goed lkomen
Laatst bijgewerkt door tantethee op 04-11-10 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:34

Jaaa nog iemand met bruintuig op een fries!! :+:
Vind het heel gaaf staan, mooi paard heb je onder je billen!

Vicky_88

Re: Knappe Doeke met S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:41

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!!

Nameless, ik rijd hem doorgaans ook eerst goed los, en tussendoor werk ik ook met uitschuiven en inkorten, ronder maken en hoger instellen. Veel afwisselen dus!
Dat zwarte zadel heb ik weggedaan omdat ik er juist niet meer in kon zitten. Kreeg er nog meer rugpijn van. In deze niet.

Bedankt!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:58

knollentuin schreef:
Ik denk dat je teveel bezig bent met de voorkant als je zo redeneert, je paard hoort ten alle tijde op dit nivo er van achter bij te zijn en dan kun je alles rijden- lengte, rond, en opgericht.het risico is dat hij zich in de rug wegdrukt als je hem hoger insteld -goed te zien op de foto waar je hem wat hoger insteld ,dan loop je vooral bij friezen het risico op de" zwanenhals "het ziet er mooi uit maar er gebeuren dingen die je niet wil. dan liever meer lengte en ernaartoe rijden zoals de laatste foto

Wat bedoel jij met "de zwanenhals"? Ik denk dat je een verkeerde term gebruikt, want een zwanenhals is niet een manier van rijden maar een beschrijving van een bepaalde halsvorm op exterieurkeuringen.

Ik ben een voorstander van het ronder en dieper instellen juist van Friezen, omdat ze vaak hun behoorlijk verticale hals vastzetten in een houding en je daardoor niet goed over de schoft, over de rug, verbinding kan maken. Dat ronder instellen werkt voor mij heel goed, zeker bij Friezen, en ik haal er goede resultaten mee.

Op de foto's staat een netjes gereden paard wat over het algemeen goed nageeflijk lijkt, maar nog meer "rek" in zijn lichaam moet krijgen.
Ik ben het eens met degene die vond dat het vierkant halthouden misschien wel vierkant is, maar nog onvoldoende gesloten is, de achterbenen staan nog te ver achter het lichaam. Echter zou mijn oplossing niet de zweep zijn, want die kan je in de M in de ring ook niet meer meenemen, maar het maken van heel snelle overgangen terug naar draf als je halthoudt, zodat je paard meer voorwaarts blijft denken in je overgang naar het halt en al klaar gaat staan om weer te vertrekken in draf. Hierdoor zal hij zijn achterbenen wel dieper onder gaan zetten, mits je dit regelmatig blijft doen. Dus eerst bijv. zes keer halt en écht gelijk weer wegdraven, voor je een keer "echt halthoudt" en dat een paar seconden langer volhoudt (en alleen als je voelt dat hij echt klaarstaat om weer te vertrekken, je voelt hem dan een beetje duwen tegen je onderrug, zo niet dan rijd je wéér gelijk weg).

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 12:12

Super Horseyfries, bedankt voor je duidelijke uitleg!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:03

met een zwanenehals bedoel ik idd niet de manier van rijden nee, een zwanenhals zie je snel bij friezen die hoog bovenin lopen maar dan met zo een knik in de hals dat je op hoogte van onderkant hals weer een bolling ziet..je kan m er ook in rijden hoor ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:54

Nee,dat kun je dus niet... Een zwanenhals is een vorm die door de halswervels bepaald wordt, niet door de bespiering.
Het is niet mogelijk om dat te veranderen met rijden, je kunt het hooguit voor het zicht veranderen door bepaalde bespiering te ontwikkelen.

Nogmaals, ik denk dat jij de verkeerde term gebruikt voor iets wat je ziet.
Een valse knik bedoel je waarschijnlijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:53

je zegt het dus zelf ook ,door een fries of welk paard ook op een verkeerde manier te trainen die bepaalde bespriering te ontwikkelen wordt die zwanehals zichtbaar... bij een valse knik zit niet automatisch de onderhals erop ;) die zie je bij de zwanehals dus wel en het moeilijke is dat hij bij de fries sneller zichtbaar is vanwege hun bouw\halsaanzet

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:02

Ik krijg steeds meer de indruk dat je een volkomen fout idee hebt wat de term "zwanenhals" wil zeggen ;)
Volgens jou is dit iets negatiefs?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:01

ja ik zie een zwanehals als iets negatiefs,dwz als je m met rijden ziet,als een paard vrij door de wei loopt en hij plaatst de hals zo alla,je ziet ze ook echt wel bij de warmbloeden hoor hoog in de nek kaak tegen de hals en de onderhals erop,kan mij niet bekoren nee...maar als jij denkt dat ik dat fout zie zal het wel,ik denk dat er best een verschil is tussen stamboek qua exterieur en dressuurmatig naar een paard kijken dat zal dan wel het verschil zijn..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:03

Ik heb toch al vele opleidingen gevolgd, niet alleen op stamboekgebied, maar ook op dressuurgebied,en ben de term zwanenhals nog maar op één manier tegengekomen: in de rasomschrijving van het Friese paard.
Maar als jij me literatuur kunt tonen over dressuur waarin de vorm zwanenhals als een negatieve houding beschreven wordt dan hoor ik dat graag!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:40

ok ,in mei heeft de fei hoofd-hals houdingen gepubliceerd die niet gewenst zijn ,daartussen staat er een die ik bedoel als zwanenhals. het is degene die zoals ik al eerder omschreef met de hals zeer hoog in de oprichting kaak tegen de nek en er een onderhals op met rug weggedrukt, ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel enne ik kom ook niet onder een steen vandaan hoor :+

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:46

@ knollentuin, zie jij op deze foto's een zwanenhals dan?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:49

nee ,ik zei let op voor. de ene foto dat je hem wat hoger insteld ga je er dicht naar toe lijkt het'lijkt het omdat je de hals hier niet helemaal goed op ziet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:30

knollentuin schreef:
ok ,in mei heeft de fei hoofd-hals houdingen gepubliceerd die niet gewenst zijn ,daartussen staat er een die ik bedoel als zwanenhals. het is degene die zoals ik al eerder omschreef met de hals zeer hoog in de oprichting kaak tegen de nek en er een onderhals op met rug weggedrukt, ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel enne ik kom ook niet onder een steen vandaan hoor :+

Daar staat echter niet bij dat dit een zwanenhals heet, ik heb net nog het Global Dressage Forum bijgewoond waar over deze niet gewenste houdingen een uur gesproken is en daar is deze term ook niet genoemd. Lijkt me ook stug omdat het niet een term is die daarbij hoort.
Nogmaals, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar je gebruikt de verkeerde term. Een zwanenhals is juist een positieve term voor een prachtige gebogen hals, niet op een onjuiste manier gereden maar op een juiste manier gebouwd.