Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

jasmijn78 schreef:verder: het ene paard is nu eenmaal het andere niet. De een is flegmatiek, de ander is heet. Een flegmatieke zul je duidelijker en consequenter aan je hulpen moeten zetten als je hem aan het lopen wilt houden. Bij een flegmatieke is voorwaarts door de bak jagen ook niet de oplossing. Je moet zorgen dat je reactie krijgt op je hulpen.
De enige oplossing is consequent zijn. Als jij been geeft (m.b.v. een lichte kuitdruk) dan moet je onmiddelijk een voorwaartse reactie krijgen. Zo niet dan moet je direct een flinke pik met je spoor en evt. een flinke tik achter je kuit met de zweep laten volgen. In dit geval geld: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zeker bij eenje die zoals dat kennelijk bij TS het geval is, is afgestompt op de hulpen. (op dat moment moet je hem ook wel de ruimte geven naar voren te gaan. Verder is TEMPOCONTROLE heel belangrijk. Jij bepaald het tempo. Jij geeft het tempo aan, en daarna doe je niets. Hij mag niet op eigen initiatief harder of langzamer gaan. Gaat hij langzamer, dan geef je weer een duidelijke voorwaartse hulp. Gaat hij harder, dan een ophouding. het principe is simpel. Consequent zijn is dat in de praktijk niet.
In geen geval moet je elke pas gaan pompen om hem maar aan het lopen te houden. En je moet zorgen dat je been er zo aan ligt dat je spoor het paard niet bij elke pas raakt. Daar stompen ze van af.
midgie schreef:@bumper , dus eerst je paard afmatten door hem alleen maar in hoog tempo te laten lopen is volgens jou een juiste oplossing?
Ik weet niet wat je met voorwaarts bedoelt, maar er is een heel groot verschil tussen voorwaarts en tempo. door je paard in een hoog tempo te laten lopen krijg je hem niet voorwaarts, juist door hem technisch goed voorwaarts te laten lopen kom je uit eindelijk bij een goed tempo uit, maar dat vergt training en geduld en kunde van de ruiter.
@melaniehut op de foto loopt het paard erg achter de lood lijn,dus ook niet ontspannen over de rug en loopt dus ook niet voorwaarts, ik zou je adviseren om eens echt in de theorie te duiken en leren wat voorwaarts is en wat sloom is en waarom een paard sloom kan zijn, het probleem ligt echt bij jou kunde, dus neem eens les van een instructrice die jou ook het theoretische gedeelte kan vertellen, het waarom en het hoe technisch goed op te kunnen lossen, jij bent tenslotte haar leerling, maar het paard is jou leerling en als jij het paard het fout verteld, zal hij nooit in een hoger tempo gaan lopen en dat is juist wat je wil toch?
Ga aan het werk met voorwaarts, maar leer eerst wat tempo en voorwaarts is, wat zijn de verschillen.
Je kan er kilo`s haver in doen, maar dat maakt jou techniek niet beter en denk dat je het daar moet zoeken,
denice schreef:Juist veel ruwvoer is erg belangrijk met slome paarden! En dan niet twee keer per dag een pluk, maar echt bijna de gehele dag kunnen eten. Misschien zit hij in zijn rui periode en vergt dat wat energie, misschien heeft hij een dipje, misschien wil hij vaker naar buiten en wordt hij lusteloos. Jij kent je paard het beste, wanneer is het veranderd en wat voor gevoel heb jij erbij?
melaniehut schreef:midgie schreef:@bumper , dus eerst je paard afmatten door hem alleen maar in hoog tempo te laten lopen is volgens jou een juiste oplossing?
Ik weet niet wat je met voorwaarts bedoelt, maar er is een heel groot verschil tussen voorwaarts en tempo. door je paard in een hoog tempo te laten lopen krijg je hem niet voorwaarts, juist door hem technisch goed voorwaarts te laten lopen kom je uit eindelijk bij een goed tempo uit, maar dat vergt training en geduld en kunde van de ruiter.
@melaniehut op de foto loopt het paard erg achter de lood lijn,dus ook niet ontspannen over de rug en loopt dus ook niet voorwaarts, ik zou je adviseren om eens echt in de theorie te duiken en leren wat voorwaarts is en wat sloom is en waarom een paard sloom kan zijn, het probleem ligt echt bij jou kunde, dus neem eens les van een instructrice die jou ook het theoretische gedeelte kan vertellen, het waarom en het hoe technisch goed op te kunnen lossen, jij bent tenslotte haar leerling, maar het paard is jou leerling en als jij het paard het fout verteld, zal hij nooit in een hoger tempo gaan lopen en dat is juist wat je wil toch?
Ga aan het werk met voorwaarts, maar leer eerst wat tempo en voorwaarts is, wat zijn de verschillen.
Je kan er kilo`s haver in doen, maar dat maakt jou techniek niet beter en denk dat je het daar moet zoeken,
Ik mat mijn paard niet af.hij is meteen al sloom.
Voorwaarts is voor mij dat je paard in een normaal tempo loopt zonder dat hij na twee passen weer terug valt.
MoniqueB schreef:Ik vind het altijd wel leuk om Skala der Ausbilding naast het probleem als dat van TS te leggen en dan krijg ik het volgende plaatje,
het paard is zijn impuls kwijt geraakt (of niet ontwikkeld) door het niet goed reageren op de beenhulpen. Dit leidt tot geen contact met het bit, wat duidelijk te zien is op de de meest recente foto. Geen contact met het bit betekent dat er geen verbinding is tussen achterhand en ruiterhand en dus ook geen losgelatenheid.
Als je dan de trainingspyramide er naast legt, dan zie je dat geen losgelatenheid en geen contact leidt tot geen impuls
Terug naar de bodem dus. En dat is Ritme, wat betekent: gelijke passen in een passend tempo. Niet te langzaam en niet te snel zodat gewerkt kan worden aan het accepteren van de hulpen en werken aan balans.
Voor het accepten van de beenhulpen sluit ik mij bij jasmijn78 aan.jasmijn78 schreef:verder: het ene paard is nu eenmaal het andere niet. De een is flegmatiek, de ander is heet. Een flegmatieke zul je duidelijker en consequenter aan je hulpen moeten zetten als je hem aan het lopen wilt houden. Bij een flegmatieke is voorwaarts door de bak jagen ook niet de oplossing. Je moet zorgen dat je reactie krijgt op je hulpen.
De enige oplossing is consequent zijn. Als jij been geeft (m.b.v. een lichte kuitdruk) dan moet je onmiddelijk een voorwaartse reactie krijgen. Zo niet dan moet je direct een flinke pik met je spoor en evt. een flinke tik achter je kuit met de zweep laten volgen. In dit geval geld: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zeker bij eenje die zoals dat kennelijk bij TS het geval is, is afgestompt op de hulpen. (op dat moment moet je hem ook wel de ruimte geven naar voren te gaan. Verder is TEMPOCONTROLE heel belangrijk. Jij bepaald het tempo. Jij geeft het tempo aan, en daarna doe je niets. Hij mag niet op eigen initiatief harder of langzamer gaan. Gaat hij langzamer, dan geef je weer een duidelijke voorwaartse hulp. Gaat hij harder, dan een ophouding. het principe is simpel. Consequent zijn is dat in de praktijk niet.
In geen geval moet je elke pas gaan pompen om hem maar aan het lopen te houden. En je moet zorgen dat je been er zo aan ligt dat je spoor het paard niet bij elke pas raakt. Daar stompen ze van af.
En daar zou ik dan nog het volgende aan willen toevoegen. Als het paard niet reageert op een lichte kuitdruk en je gebruikt een sterkere hulp, en ook al krijg je een reactie, wacht met een beloning en ga altijd direct terug naar de herhaling op de lichte kuithulp. Als je dat niet doet, dan train je eigenlijk dat het paard alleen reageert op die sterkere hulp.
Alexia1982 schreef:Paar dagen vrij is ook nooit verkeerd. En inderdaad kunnen motiveren met verschillende dingen te doen.
jasmijn78 schreef:Als het medische gedeelte is uitgesloten (en dat lijkt mij het geval als jij je vraag onder Rijtechnisch plaatst, anders zou je dat onder Medisch doen. Daarom snap ik ook niet dat iedereen hier advies geeft op het medische) dan het volgende:
Sporen afdoen is een stom advies. Als je paard sloom is tijdens het rijden, dan heb jij hem niet scherp genoeg aan je hulpen. Sporen zijn een hulpmiddel om je paard scherper aan je hulpen te krijgen, dus jij bent beter af je sporen op de juiste manier te leren gebruiken.
verder: het ene paard is nu eenmaal het andere niet. De een is flegmatiek, de ander is heet. Een flegmatieke zul je duidelijker en consequenter aan je hulpen moeten zetten als je hem aan het lopen wilt houden. Bij een flegmatieke is voorwaarts door de bak jagen ook niet de oplossing. Je moet zorgen dat je reactie krijgt op je hulpen.
melaniehut schreef:Ik hoor ook veel mensen die zeggen sporen af, maar als ik kijk naar ruiters die op hoog niveau rijden rijden ook hun wedstrijden met lange sporen, ook L2 proeven.
Japeloup schreef:Ja dat kan wel zijn maar zij hebben niet een paard dat niet reageerd op kuit.
Japeloup schreef:Waarom een spoor gebruiken als hij er toch niets mee doet!? Je moet er eerst voor zorgen dat hij weer gevoelig wordt, hij heeft waarschijnlijk nu een olifanten-huid. En die moet eerst weer zacht en gevoelig worden.
marleen_usar schreef:Ik zeg altijd, sporen moet je verdienen.
midgie schreef:Maakt verder niet uit, maar denk dat je toch het verschil tussen voorwaarts en tempo moet gaan leren, als je je paard hoger in tempo wil zal hij eerst goed voorwaarts moeten kunnen lopen.
Miss handig om je instructrice ook de theorie van het rijden laat uit leggen wat het verschil is en hoe je het tempo zonder al te veel hulpen voor mekaar kan krijgen.
ivonne85 schreef:maar wanneer is het zadel op maat gemaakt?
een paardkan best veel veranderen in korte tijd,, en waardoor het op maat gemaakte zadel ineens niet meer goedpast.
osteopaat zou in principe goed moeten kunnen voelen en aangeven wat er mis is
mijn paardje had een blokkade op de 1e nekwervel wat is gekomen toen hij als veulen moest leren vaststaan ( hij is gaan hangen aan het halster en toen wss gevallen.) die blokkade zit er ook zeker al 4 jaar. maar de vorige eigenaar heeft daar niks mee gedaan.
het kan inderdaad zijn dat hij pijn heeft en daardoor niet vooruit de branden is.
. Japeloup schreef:Je hoort het zo veel, slome paarden. Maar mensen wat ik niet helemaal snap geen enkel paard wordt sloom geboren, het zijn en blijven vlucht dieren.
Ik ben van mening dat een paard sloom gemaakt wordt. Niet dat je als ruiter dat bewust doet, maar toch is het gebeurt
Als ik de foto bekijk is mijn eerste reactie, ga eens rijden in verlichte zit en doe je sporen af. Je zit achterover en met je spoor er in.
Dat hij ook sloom is aan de longe kan ook zijn door een verkeerde positie van jou in de cirkel, en aangeleerd gedrag van het rijden.
Dat moet je hem dus gaan afleren. Hoe is natuurlijk de vraag, nou zoals ik al schreef, verlichte zit en sporen af en benen stil. Want waarom kuitdruk geven als hij er toch niet op reageert. Ga eens lessen bij een andere instructeur geeft altijd leuke info.
. Leer hem dat hij door moet lopen en geef alleen hulp als het nodig is. Veel succes! melaniehut schreef:mijn paard is erg sloom.
Gr. melanie

svdijk86 schreef:melaniehut schreef:mijn paard is erg sloom.
Gr. melanie
Zadel nog een tikke naar achter voor je aansingelt, je bekken niet teveel naar voren kantelen
want dan ga je "hangen" ofnee.. we noemen het Leunen.. in je teugels, je knieen meer naar
achteren op het zadel zodat je onderbeen meer tegen zijn buik aankomt. Je zit mooi recht
hoor begrijp me niet verkeerd, maar je zadel ligt tever naar voren en je rijd teveel op je knieen.
(daarom komen ze ook boven je kniesteun uit, en omdat je dan teveel met je spoor gaat rijden
gaan veel paarden het tegenovergestelde doen. Heb het idee dat zijn schouder niet helemaal
vrij ligt want zijn achterhand zet hij mooi onder maar van voor maakt hij zijn pas niet af. Hij
hangt ook graag in je hand ofniet? Hij maakt zn nek lang, je teugels staan strak en tis net
of jij daar ook weet wat in hangt voor de "aaleuning"
Knijpen met je kuiten en als hij niet 1, 2 3 reageert dan gebruik je je spoor door mee
te wrijven, dus geen schopje geven, maar je spoor tegen zn buik en dan een stukje
naar achter wrijven. Eerst in stap, galop en daarna in draf. (want paarden maken
zich het meest traag in draf.
En misschien als je correct zit en je benen gebruikt ipv je handen
(zeg niet dat je slecht rijd ik zeg wat ik op de foto zie want ik zie geen
kuitrijden maar spoor-rijden) dat hij dan al makkelijker wat meer voorwaarts
te rijden is
*Ik zeg niet dat TS niet kan rijden, dat ze altijd zo rijd of watdan ook, mijn
mening is enkel gebaseerd op wat mij opvalt aan de foto.... Heb zelf ook
zat verkeerd gezeten waardoor mijn paard niet uit passagestand te krijgen
was. Door anders te zitten in mn zadel was het probleem opgelost*
Het is maar wat je er voor over hebt.Citaat:Ik hoor ook veel mensen die zeggen sporen af, maar als ik kijk naar ruiters die op hoog niveau rijden rijden ook hun wedstrijden met lange sporen, ook L2 proeven.
Dat ik dat trainde is denk ik dik 4 jaar geleden, maar sinds ik hem doorhebsvdijk86 schreef:@melaniehut,
Fijn dat je iig een instructrice hebt die wel veel aan basis doet!! Paardrijden kan ook erg zwaar zijn en iedereen loopt weleens tegen de lamp.
Het komt vast wel goed! Maar goed, betekent dat ook dat je stijgbeugels inmiddels al een gat langer zijn zodat je je knieeen niet meer
aan je zadel klemt en draai je je tenen al naar binnen zodat je met je kuit drijft en niet je hakken optrekt en je sporen er "te"veel inzet?
Ik weet alles van dure lessen. Ik ben al €70,- kwijt en dan moet mn les nog beginnen.Het is maar wat je er voor over hebt.
Citaat:Ik hoor ook veel mensen die zeggen sporen af, maar als ik kijk naar ruiters die op hoog niveau rijden rijden ook hun wedstrijden met lange sporen, ook L2 proeven.
Vanaf M mag je geen zweep meer en vanaf Z moet je met sporen. Volgens mij mag/moet je zelfs
in het ZZ met wielspoortjes rijden.
Mijn paard was erg bot op mn sporen vroeger, heb 1,5 jaar zonder sporen gereden, tenen naar
binnen.. kuiten eraan.. met als gevolg:
Ik deed spoortjes om en had mn tenen naar binnen, als hij niet/slecht op mn kuitdruk reageerde
of ik wou net een tikje meer achterhand zette ik mijn spoortje tegen zijn buik en wreef ik zachtjes
naar achteren.
En verdomd.. hij isDat ik dat trainde is denk ik dik 4 jaar geleden, maar sinds ik hem doorheb
ben ik heel bewust consequent en voorzichtig geworden wat betreft aansporen. Ofnouja.. voorzichtig..
Ik gebruik mijn spoor alleen als het echt nodig is.