bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:52

shiana schreef:
JoviBan schreef:
Als ruiter moet je dus met het lichaam van het paard bezig zijn, het trainen van de spieren en zorgen dat het paard rechtgericht en in balans is. Het hoofd (de mond) laat je zoveel mogelijk met rust, die gewenste houding komt vanzelf. Dat is dan namelijk het resultaat, het gevolg, het cadeautje dat je krijgt omdat je je paard goed aan 't trainen bent.

dit heb ik ook echt zo ervaren met mijn haf.. je weet het goed te verwoorden ..
De eerste keer dat die heel eventjes 'aan de teugel ging " kon ik wel een dansje doen .. :):)
Ik ervaar het een beetje als een compliment voor hoe ik hem rijd , teken dat ik het wel goed doe ..

Ja! Dit herken ik! :D Het is zo'n mooi moment als ze 'zakken' en ontspannen, heerlijk!
Toch onbegrijpelijk dat er zoveel mensen blijven 'zagen' in zo'n paardenmond |(

kynshiri

Re: bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:25

voor de zoveelste keer. ik heb het hier helemaal niet om zagen in de mond of iets dergelijks.
ik ben het er enkel niet meer eens dat alles wat met een bit gedaan wordt automatisch als fout, nep (als in kan nooit echte aanleuning zijn) en pijnlijk wordt beschreven. je gaat me niet wijsmaken dat je als bitloze ruiter nooit een begrenzende teugelhulp geeft (als dat waar zou zijn, dan zou iedereen zijn paard gewoon met neckrope kunnen beleren ook en geloof me. de eerste keer met een neckrope sta je te kijken hoe moeilijk dat kan zijn)
maar laat gewoon zitten, want het is blijkbaar echt onmogelijk om hier over te praten zonder dat er weeral maar eens in die stereotypen van de rukkende en plukkende bitruiter tov de o zo vriendelijke bitloos ruiter hervallen wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:59

kynshiri, niet boos worden nu. ;)

Natuurlijk worden de teugels bij bitloos ook wel als begrenzing gebruikt, bijv. wanneer het paard scheef valt.
Maar jij had het over "fijne hulpen" met een bit. Welke hulpen vallen daar dan onder, behalve het begrenzen?

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:24

kynshiri schreef:
voor de zoveelste keer. ik heb het hier helemaal niet om zagen in de mond of iets dergelijks.
ik ben het er enkel niet meer eens dat alles wat met een bit gedaan wordt automatisch als fout, nep (als in kan nooit echte aanleuning zijn) en pijnlijk wordt beschreven. je gaat me niet wijsmaken dat je als bitloze ruiter nooit een begrenzende teugelhulp geeft (als dat waar zou zijn, dan zou iedereen zijn paard gewoon met neckrope kunnen beleren ook en geloof me. de eerste keer met een neckrope sta je te kijken hoe moeilijk dat kan zijn)
maar laat gewoon zitten, want het is blijkbaar echt onmogelijk om hier over te praten zonder dat er weeral maar eens in die stereotypen van de rukkende en plukkende bitruiter tov de o zo vriendelijke bitloos ruiter hervallen wordt...

Mijn zin over 'zagen' had geen betrekking op jou hoor!
Zo bedoelde ik het helemaal niet.
Het ging meer om de mensen die ik af en toe om me heen zie.
Persoonlijk vind ik bitloos rijden gewoon veel fijner en als anderen
met bit willen rijden, dan is dat hun keuze en deze respecteer ik ook.
Ik heb altijd met bit gereden en ik merk nu gewoon hoe fijn
mijn paardje reageert zonder bit.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:06

fijne hulpgeving is voor mij dat het 'als vanzelf' gaat. geen grote bewegingen; zeker niet trekken. en dat kan ook zonder bit uiteraard, maar wat ik dus wilde zeggen is dat mijn ene pony blijkbaar absoluut geen bezwaar heeft tegen een bitje en daar eigenlijk beter en rustiger mee wegloopt dan met een bitloos hoofdstel. Dat werd dan weer afgedaan als 'jamaar dan doe jij dingen fout met je handen', terwijl ik me dus af vraag of het niet gewoon kan zijn dat een paard ook een bepaalde voorkeur kan hebben? wat als zij een bit nu eenvoudig te verstaan, duidelijk en makkelijk vindt? Ik kies in mijn geval dan voor het communicatiemiddel dat het duidelijkste en makkelijkste blijkt te werken voor dat specifieke dier... overigens wordt ook zij nog vaak bitloos gereden hoor. om buiten te rijden heeft ze echt geen bitje nodig...
ook zit ik niet te 'foefelen' om het paard in de krul te krijgen, dus waarom zou met een bitje in de mond aan de teugel lopen geen cadeau na hard oefenen kunnen zijn?
en dus nog eens: met het andere paard voer ik dezelfde dingen ook gewoon uit met sidepull en bij hem merk ik inderdaad dat ie liever bitloos loopt (eigenlijk nog het liefste met neckrope). daar heb ik dus net de omgekeerde ervaring, namelijk dat hij de sidepul 'als vanzelf' aanneemt en dat hij met bit net iets lastiger loopt.

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:16

Mijn paard reageerd erg slecht op het bit, hij accepteerd het bit gewoon niet.
Toen heb ik besloten om is bitloos te gaan proberen, dat ging SUPER.
Het is denk ik maar net of je paard het fijn vind of niet..

daan00782134

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:42

bitloos rijden, .ik vind het echt onzin'
als je ooit ver wilt komen met je paardje dan zou ik nooit bitloos gaanrijden

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:57

kynshiri:

Denk dat je dat zelf het beste aanvoelt of je paard een voorkeur heeft. En als dat voor jou gevoel het bit is , dan is dat prima toch .
Kreeg alleen de indruk dat je dacht dat een paard die nog nooit met bit in had gelopen niet zou begrijpen dat die aan de "
"teugel" zou "moeten" lopen .
Ik probeer alleen aan te geven dat je paard vanuit het lichaam na gaat geven en niet door het bit.
Dus in principe zou het dan logischerwijs niet uit moeten maken of je dat met of zonder bit doet.
Omdat het niet uit de voorkant komt.
Alleen bij mijn dier was het bit absoluut een storende factor.
En ik moet zeggen dat nu ik bitloos ben gaan rijden ik steeds meer de indruk krijg dat veel mensen helemaal niet begrijpen hoe een paard nagevelijk en dus "aan de teugel"
gaat lopen .
Hoor veel mensen om me heen , en krijg dan toch het idee dat veel mensen denken dat het alleen kan door aan het bit te trekken als het ware.Terwijl dat dus echt niet de bedoeling is .
Zeg niet dat jij dat doet.
Maar mijn paard loopt tien keer beter zonder bit , maar zo heeft ieder zijn eigen denk ik dan maar .
Hoop dat ik me zo goed geformuleerd heb .:):)

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:58

en voor daan , er zijn zeker mensen die op hoog niveau bitloos rijden :)
Misschien moet je eens wat filmpjes opzoeken

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:14

Hmm Daan dat snap ik toch niet goed hoor. wat is ' ooit ver willen komen met je paard'?? en wat zou dan niet gaan zonder bit?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:12

daan00782134 schreef:
bitloos rijden, .ik vind het echt onzin'
als je ooit ver wilt komen met je paardje dan zou ik nooit bitloos gaanrijden

het zal je leeftijd wel zijn; lekker dwars. Als je een grote jongen bent denk je er misschien anders over. Over een paar jaar is bitloos zo doodnormaal dat de grote ruiters allemaal bitloos rijden. Bit is ouderwets!!

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:05

ik rij in de zomer af en toe bitloos...en soms buiten...de mijne reageerd eigenlijk beter zonder bit...met sturen en halt houden en zo...

alleen ze gaat dan niet aan de teugel...

ik doe dat dan alleen als we lekker relax gaan rijden, zonder dat we beide hoeven te werken...en het rijd heerlijk...;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:03

Caithlynn schreef:
ik rij in de zomer af en toe bitloos...en soms buiten...de mijne reageerd eigenlijk beter zonder bit...met sturen en halt houden en zo...

alleen ze gaat dan niet aan de teugel...

ik doe dat dan alleen als we lekker relax gaan rijden, zonder dat we beide hoeven te werken...en het rijd heerlijk...;)

Dat aan de teugel rijden heeft niets te maken met je bit hoor! Dit doet je paard (als hij het goed doet tenminste!) vanuit ontspanning, aan de teugel lopen heeft niet met het hoofd te maken; in de krul trekken wel.
Lucky heeft ook iets mafs; ze loopt in de bak bitloos heel snel aan de teugel, maar bij een buiten nooit! Nou is dat op zich niet heel vreemd, ze vind het zo boeiend buiten, kijkt altijd erg om zich heen (loopt dan gerust in een sloot, want ze kijkt niet!) en vind het veel te leuk. In een bak heeft ze veel meer rust om zich heen en ontspant ze alles beter.

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:19

aah oke, als ik namelijk met hoofdstel rijd dan gaat ze uit der eigen aan de teugel, en zonder bit doet ze het absolut niet...dan kijkt ze heerlijk gewoon omhoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:23

Ik wissel wel af, soms rijd ik met een ongebroken trens en soms met side-pull :j
Ik doe dat omdat ik merk dat bijvoorbeeld de lengtebuiging en overgangen beter kan rijden met bit, maar lengte in de hals moeilijker is, en dat ik bitloos makkelijker lengte in de hals krijg en bijvoorbeeld het wijken makkelijker gaat maar de overgangen juist een stuk minder.
Beiden hebben dus voor en nadelen, dus ik gebruik wat er op dat moment in de training het beste past :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:45

Caithlynn schreef:
aah oke, als ik namelijk met hoofdstel rijd dan gaat ze uit der eigen aan de teugel, en zonder bit doet ze het absolut niet...dan kijkt ze heerlijk gewoon omhoog..

Dat komt dan waarschijnlijk omdat ze in het verleden met relatief harde hand in de krul getrokken is. Ze weet dus niet beter dan dat dat moet... eigenlijk best sneu! Jij kunt haar leren dat het ook ander kan door lekker met losse teugel (overdreven los) te gaan rijden, veel figuren in de bak te maken, en dan komt vanzelf dat moment dat ze zonder enig contact met haar mond, gewoon gaat zakken... en als je dat ervaart, dan wil je niets anders meer, want ze rijdendan zooo onwijs lekker!