Paard actief maken dmv sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:54

Ik vind het ook onzin dat je niet met sporen mag rijden, een paar jaar geleden was het nog verplicht vanaf de M ofzo toch?
En ik vind dat je je paard moet kunnen rijden met je benen, niet met een zweep.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:35

Ik vind sporen een hulpverfijner, dus niet een middel om je paard mee op te porren om hem actiever te laten lopen.
Een zweepje zou inderdaad beter op zijn plaats zijn, geen reactie op kuit? Tikje met de zweep achter je kuit.

Als je continu loopt op te porren met sporen, krijg je hem alleen maar verder van je been af ipv aan je been ;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:58

Undefined schreef:
Ten eerste, ik weet dat er al veel topics over sporen zijn maar vind dit toch een ander punt dan de normale discussie over 'verfijning van de hulpen'.
Snap het wel als het topic gesloten wordt, gezien de vele topic over sporen maar naar mijn mening is hier geen topic over geweest.

Ik zat net eens even op HAW rond te neuzen, en zie veel ruiters met sporen rijden. Daarna vaak reacties met: je moet niet met sporen rijden om je paard actiever te rijden, maar een zweepje gebruiken.
Nu ben ik het er mee eens dat mensen die niet met sporen kunnen rijden (dus alleen maar zitten te prikken met kapstokvoeten) ze ook niet moeten gebruiken.
Ik gebruik echter wel mijn sporen om mijn paard actiever aan het been te krijgen. Dit op aanraden van mijn instructrice en ik vond het velen malen fijner dan met de zweep! Ten eerste werd mijn pony nogal opgefokt van de zweep, ze werd erg opvliegerig wanneer ik er mee reed. Ten tweede was het effect ook gelijk weer weg als de zweep weg was, en had ik dus nog geen actief paard. Dit kan natuurlijk aan mijn manier van rijden hebben gelegen.

Toen heb ik het eens met sporen geprobeert. Eerst gewoon normaal aansporen -> geen reactie, spoortje gebruiken -> nog geen reactie spoortje wat feller gebruiken. Na een weekje had ze dit door en nu kan ik zonder spoortjes gewoon normaal rijden, met een pony die actief is aan het been.

Nu zullen er vast wel veel mensen zijn die hier op tegen zijn (gezien de reacties op HAW), maar ik ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die het wel met me eens zijn?

Wat jij doet doe ik ook, maar dan met de zweep: Drijven, wat harder been geven, tik met de zweep. Helpt ook goed genoeg om hem actief te maken hoor. Ik zou zelf niet met sporen gaan rijden daarvoor, maar als jouw paard inderdaad opvliegerig word van een zweep kan ik wel begrijpen dat je met sporen bent gaan rijden. Zolang je ze goed gebruikt is er niks mee toch?

Boender123

Re: Paard actief maken dmv sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:55

mag ik vragen wat kapstokvoeten zijn :o ?!

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:24

Dat zijn voeten die naar buiten gedraaid staan in de beugels, dus de tenen naar buiten. Ze worden ook wel eens donald duck voeten genoemd :)

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:30

dankje ;)

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:15

Maar je kunt toch je paard sensibiliseren voor je been zodat het daar steeds beter op reageert? Dát is toch verfijning van de hulpen, in plaats van dat je met je sporen gewoon een scherpere hulp geeft? Wat is daar nou 'verfijnd' aan?