Paard springt TE hoog over hindernissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Re: Paard springt TE hoog over hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:30

Schot in de zaak! Ik heb foto's, en nu eentje van haar achterhand. Ik plaats ze dadelijk!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:33

Ik ben heel benieuwd... :D

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:38

Voorhand omhoog :
1. Afbeelding
En dan de landing :
2. Afbeelding

En dan nog enkele foto's waar je ook al ziet dat ze vooraan te hoog springt :
3. Afbeelding
4. Afbeelding
5. Afbeelding

Is er nu wel enig ruggebruik? Of springt ze enkel zo hoog omdat ze weet dat wanneer ze niet zo hoog springt, ze gewoon de balken zal raken (en zich daarbij zal bezeren)?

Edit : ze landt ook vaak heel ver na een sprong. Bij de dubbelsprong landde ze zo ver na de sprong dat ze onmiddellijk terug omhoog moest (wat ze dus ook gewoon deed).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:06

Als ik eerlijk moet zijn zie ik hier ook een paard wat met zeer weinig ruggebruik springt, maar puur op vermogen..
Paard heeft vermogen en is voorzichtig (waardoor ze waarschijnlijk overspringt), maar weet nog geen raad met zichzelf.
Foto 3 geeft nog het mooiste beeld.
Ik vind dat de amazone te weinig mee geeft op de sprong, en het paard te ongecontroleerd springt.

Ik denk dat het gewoon ontbreekt aan ervaring en dat paard zo 'onbehouwen' springt omdat het een stukje techniek in de training mist. Denk dat in-uitjes bv héél goed voor haar zouden zijn, dan moet ze nl terug gaan springen ipv vlak en groot.
Je paard zal een heel stuk gecontroleerder en beter gaan springen als er dressuurmatig meer aan gesleuteld gaat worden.
Niet alleen met rijden, maar ook tussen de hindernissen door..

Zelf ben ik een grote fan van dressuurmatig rijden, en tussendoor wat hindernisjes/lijntjes mee pakken.. ;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 22:12

We hadden deze week in en uitjes getraind, en daar doet ze het uiteraard niet en die springt ze ook goed. We hebben ook balkjes gedraafd. Vergeet ook niet dat ze dagelijks dressuurmatig gereden wordt, en dat ze echt wel nageeflijk loopt. Alleen is ze wat moeilijker in galop.
De amazone trekt echt niet in haar mond, wanneer je meegeeft dan laat ze haar hoofd nog dieper vallen waarbij ze werkelijk bijna omver tuimelt naar voor. En ook is het zo dat ze nog onzeker is met afzetten, dat ze daardoor ook te vaak te diep kruipt voor de hindernis waardoor de amazone ook moeilijker kan inschatten wanneer ze precies gaat afzetten, mede met het feit dat ze zo ongecontroleerd springt. De ene sprong springt ze "normaal", de andere dan weer zo'n duik.
En dat ruggebruik, dan moet ik werkelijk zeggen dat er op wedstrijd wel héél weinig paarden zonder rug springen als ik het zo bekijk ;-)

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:15

Mij viel het ook op dat er nog vrij veel druk op de teugels lijkt te staan op de sprong. (zeker met een bit met hefboomwerking)!
denk idd thuis trainen met in-uitjes voor je dr in de staak hebt

edit: ik denk dat je voor een paard dat te diep gaat een pessoabit niet het meest geschikt is

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 22:17

Beli schreef:
Mij viel het ook op dat er nog vrij veel druk op de teugels lijkt te staan op de sprong. (zeker met een bit met hefboomwerking)!

Er wordt enkel contact gehouden, ik denk niet dat jij graag voorover kantelt met zo'n paard die zich over de sprong naarvoor laat vallen? Dan ga je ook wel contact houden... Want hoe meer teugel ze heeft hoe dieper ze gaat en hoe verder ze overkanteld.
En weinig ruggebruik valt mij bij heel wat paarden op in deze reeksen (80-90cm), volgens mij dan omdat dit veel te laag is. Wanneer de meeste paarden hoger springen (zelfde voor dit paard), dan zet ze haar neus veel meer naar voor tussen de voorbenen en dan laat ze haar ruggebruik wel zien. Maar blijkbaar vind ze dit niet nodig over zo'n sprongen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 22:18

Beli schreef:

edit: ik denk dat je voor een paard dat te diep gaat een pessoabit niet het meest geschikt is

Eerder werd gezegd dat dit pessoabit dringend vervangen wordt :-), in de week wordt dressuur gereden met een gewoon bit. En het pessoabit is door de eigenaar erin gestoken, daar hebben wij weinig over te zeggen. Dit weekend gaat ze op wedstrijd zonder. Dus gelieve daar geen commentaar op te geven

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:24

Misschien zou je je pard eens een paar keer door een zeer geroutineerd iemand kunnen laten (parcours) springen? Wellicht voelt je paard zich zekerder met iemand die haar steeds vanuit een goed grondtempo juist voor de hindernis kan plaatsen. Ik lees uit jouw posts een beetje dat dat nu (nog) niet het geval is? Voorzichtige paarden gaan daar vaak extreem van springen, wie weet kan ze zo ervaren dat het ook normaler kan met een zeer ervaren iemand die haar beter begeleid?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 22:31

Oreo schreef:
Misschien zou je je pard eens een paar keer door een zeer geroutineerd iemand kunnen laten (parcours) springen? Wellicht voelt je paard zich zekerder met iemand die haar steeds vanuit een goed grondtempo juist voor de hindernis kan plaatsen. Ik lees uit jouw posts een beetje dat dat nu (nog) niet het geval is? Voorzichtige paarden gaan daar vaak extreem van springen, wie weet kan ze zo ervaren dat het ook normaler kan met een zeer ervaren iemand die haar beter begeleid?

Het feit is dat deze amazone al jaren parcours rijdt, en dus werkelijk ook weet wat het is. Dit dan ook met veel verschillende paarden, maar ze heeft (net zoals onze andere ruiters) nog nooit eerder zo'n paard gehad. Diegene die haar verkocht is ook een professioneel ruiter, en ze sprong op net dezelfde manier bij hem. We weten niet of het onzekerheid is van het paard, of waarom ze dit doet. Daarom open ik ook dit topic om mensen met zo'n paard te vinden. Het is ook niet zo dat ze niet zo hoog springt wanneer je de teugels helemaal los laat, want het meisje voor deze amazone liet vaak haar teugels wat losser (en gaf dus teugel boven de sprong), waarbij dit tot meermaals toe fout afliep door het hoog opduiken van het paard. Dus die optie van het teugel geven is niet de beste tip die je kan geven, in en uitjes vind ik tot nu toe wel de beste commentaar mede met het dressuurmatig rijden. Daar werken we aan, dagelijks zelfs. Maar nog steeds is er geen verandering te zien. Ik vond ze dit weekend zelf weer hoger springen, nadat we vrijdag pas hele tijd balkjes gedraafd hadden en in-uitjes gesprongen hadden. Thuis doet ze dit hoog springen namelijk niet.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:36

Als ze het vooral in het parcours doet en thuis veel minder of eigenlijk niet dan zou ik haar heel veel meenemen naar oefenparcoursjes en haar daar veel rare maar vooral ook lage sprongetjes laten maken. Misschien is ze een beetje "spooky" en springt ze zo uit spanning op die kleuren/hekjes?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 22:38

Oreo schreef:
Als ze het vooral in het parcours doet en thuis veel minder of eigenlijk niet dan zou ik haar heel veel meenemen naar oefenparcoursjes en haar daar veel rare maar vooral ook lage sprongetjes laten maken. Misschien is ze een beetje "spooky" en springt ze zo uit spanning op die kleuren/hekjes?

Denken wij ook, ze is eerder ook wat nonchalant. Ze oogt alsof ze zich nergens iets van aantrekt, maar volgens mij is ze binnenin één en al stress. Thuis durft ze wel eens een hogere sprong nemen, maar dan nooit zoals op parcours. Ze heeft ook niet zoveel parcourservaring, dus ze gaat ook wekelijks op parcours nu. Oefenen gaan we inderdaad snel nog eens doen, lijkt een goeie training voor haar.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:42

Ja, dat zou best kunnen. Je hebt er meer hoor die onverstoorbaar en koel lijken en binnenin toch een boel stress hebben. Misschien kun je ook vragen of je bij wat ruiters in de buurt mag trainen op hun hindernissen? Dat is hier heel gebruikelijk en daar leren ze echt een hoop van. Op echt oefenparcours heb je gelijk weer meer spanning........ Succes, en geniet vooral van je paard. Ik begrijp dat het lastig is maar het is ook een beetje een luxe probleem natuurlijk ;) (niet verkeerd bedoeld hoor...)
Laatst bijgewerkt door Oreo op 22-09-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 22:45

Is inderdaad een luxe probleem, maar anderen zeggen dan weer dat ze totaal zonder ruggebruik springt dus dat is dan ook weer niet goed. Maar dit doen volgens mij heel wat paarden op die hoogte, dat valt mij dan toch wel op.
Bedankt je voor je tip Oreo, we proberen zoveel mogelijk ervaring op te doen!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:47

De opmerkingen over ruggebruik kloppen ook wel, alleen als ze meer gaat ontspannen zal ook het ruggebruik veel kunnen verbeteren. Ik denk dat heel veel routine op doen hier zeker aan kan bijdragen.
Je ziet inderdaad veel paarden in de lagere klassen wat zonder rug springen, 90% doet dat toch uit spanning/kijkerigheid. Als ze eenmaal meer gezien hebben en doorstromen naar de zwaardere klassen verbetert dat vaak nog veel hoor. Daarom zou ik ook bewust veel laag springen en niet te snel doorstromen naar hogere parcoursen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:51

ik kan niet zeggen dat ik hem op de foto extreem van achter zie springen. Wel dat ie te ver land.
Ik zie ook een ruiter die niet voldoende mee gaat. Dat ze dat doet omdat ie er anders in duikt vind ik een raar excuus. Een paard duikt pas als ie voor de sprong te veel in de hand hangt, maar dat is dressuurmatig dus op te lossen.

Verder moet je met dit paard laag blijven springen, hij moet leren dichter bij de sprong te blijven en kort te landen. Laat dit paard veel lage hindernisjes vanuit draf springen met een balk of cavaletti er achter. De 1e keer leg je hem op ruim 3m erachter, dan leg je hem steeds iets dichter erbij. Voor de sprong mag ie niet in de hand hangen en op de sprong moet de ruiter meegeven.
Als dat goed gaat kun je in-uitjes gaan springen.

Probee het rijden iig simpeler te houden, de ruiter moet het paard niet te veel hoeven helpen op de sprong, het paard moet zelf springen, dat kan ie los ook.
Enneh, doe die strijklappen nou eens af, dat zal echt wat schelen.

Succes!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:50

Ik zie een paard met veel vermogen dat niet zo goed raad weet met zijn lichaam. En daarbij niet geholpen word door zijn amazone. Meen je nu echt dat als je hem meer teugel geeft op de sprong dat hij als het ware door slaat als bij een handstand?
Verder ben ik het met schoentje eens haal die kapjes achter eraf en doe er normale strijklappen om. En begin maar met eindeloos lage hindernissen springen. Balk ervoor balk erachter en gaan met die banaan :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:02

Ik kan niet zeggen dat ik de foto's schokkend vind qua overspringen hoor. Paard mag meer bukken op de sprong en meer vanuit de schoft omhoog springen.

Mijn 5 jarige:

Afbeelding
Onervaren op de sprong

Afbeelding
Zijn 2e B parcour

Verder ga ik met schoentje mee

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:01

PercyLeen, het gaat dan ook vooral om de achterhand. Die zie je echt wel hoog uitzwaaien, vooraan lijkt het inderdaad niet zo extreem.

Schoentje, ja het feit is dat de amazone en ook ik niet de eigenaars zijn, dus die achterkapjes kunnen wij er niet zomaar afhalen helaas. En ja de manier waarop zij over de hindernis springt, daar vlieg je wel compleet mee mee. Ook mede door het feit dat deze amazone dit paard nog meer moet leren kennen, dit was haar 4 of 5de parcour met haar. En voor de sprong hangt ze helemaal niet, want ze is net zoals onze andere Clinton merrie voor de sprong met haar hoofd "in de lucht", niet compleet naar de sterren aan het kijken, maar gewoon omhoog en oplettend dus over hangen zou ik niet gaan spreken :-). Als je ze losser laat, dan springt ze nog minder zonder rug en schiet ze eerder gewoon vooruit over de sprong dan opwaarts, dat is nog een erger zicht. Door contact te houden voor de sprong proberen wij haar ook gewoon wat meer haar rug te doen gebruiken, mij maak je wel niet wijs dat je een paard voor de sprong moet lossen om ze zelf hun rug te laten gebruiken...
Thuis springen we ook zo laag mogelijk, maar daar hebben we dan het feit dat ze het niet doet... Dus "afleren" zeg maar, is dan ook niet echt mogelijk, tenzij we oefenparcours rijden maar dat is ook niet zomaar in 1 2 3 geregeld uiteraard.
En landen na de sprong doet ze inderdaad altijd zo ver, dat los je dan op met die in en uitjes en het andere wat jij zei, Schoentje?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:25

Balk achter de hindernis op ruim 3 meter, en steeds iets dichterbij leggen tot ze land waar ze moet landen.. ;) :o

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:46

femmefatale1 schreef:
Balk achter de hindernis op ruim 3 meter, en steeds iets dichterbij leggen tot ze land waar ze moet landen.. ;) :o

Wat gebeurd er als ze er gewoon op springt?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:15

Celia schreef:
Wat gebeurd er als ze er gewoon op springt?

daarom moet je de balk ook eerst vrij ver leggen en daarna steeds dichter bij, zodat hij dus kan wennen aan het korter landen.
Springt hij dan toch te dicht bij of op het balkje, leg dan een cavaletti neer, daar hebben ze vaak wat meer respect voor.

Celia schreef:
Schoentje, ja het feit is dat de amazone en ook ik niet de eigenaars zijn, dus die achterkapjes kunnen wij er niet zomaar afhalen helaas.

Toch even over hebben, of gewone strijklappen aan doen. Strijkt ie heel erg? heeft ie ze echt nodig?

Citaat:
En ja de manier waarop zij over de hindernis springt, daar vlieg je wel compleet mee mee. Ook mede door het feit dat deze amazone dit paard nog meer moet leren kennen, dit was haar 4 of 5de parcour met haar. En voor de sprong hangt ze helemaal niet, want ze is net zoals onze andere Clinton merrie voor de sprong met haar hoofd "in de lucht", niet compleet naar de sterren aan het kijken, maar gewoon omhoog en oplettend dus over hangen zou ik niet gaan spreken :-). Als je ze losser laat, dan springt ze nog minder zonder rug en schiet ze eerder gewoon vooruit over de sprong dan opwaarts, dat is nog een erger zicht. Door contact te houden voor de sprong proberen wij haar ook gewoon wat meer haar rug te doen gebruiken, mij maak je wel niet wijs dat je een paard voor de sprong moet lossen om ze zelf hun rug te laten gebruiken...

niet voor de sprong, maar wel op de sprong.
Ze loopt dus te enthousiast naar de sprong. Veel uit draf springen is dan echt belangrijk, ze moet leren de tijd te nemen om te springen. Oefen dus een tijdje laag uit draf met een balk of cavaletti erachter, gaat dat goed probeer dan traag naar de sprong te galoperen. Gaat ze dan weer schieten op de sprong dan ga je weer draven.
Dit paard moet leren om weer goed in een parabool te springen, het hoogtepunt van de sprong moet midden boven de hindernis zijn.
Kom je uit draf, dan kan je paard de tijd nemen de sprong te maken zonder dat de ruiter hem tegen hoeft te houden.
Er is nog nooit een paard beter gaan springen door hem vast te houden op de sprong!

Citaat:
Thuis springen we ook zo laag mogelijk, maar daar hebben we dan het feit dat ze het niet doet... Dus "afleren" zeg maar, is dan ook niet echt mogelijk, tenzij we oefenparcours rijden maar dat is ook niet zomaar in 1 2 3 geregeld uiteraard.
En landen na de sprong doet ze inderdaad altijd zo ver, dat los je dan op met die in en uitjes en het andere wat jij zei, Schoentje?

Ook als je naar een oefenparcours gaat begin je laag en traag. Dit is niet in een week op te lossen, het paard moet gewoon op een andere manier leren springen.

succes!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 20:45

Dankje Schoentje, aan die tips heb ik wel heel wat.
Uit draf springen kan ze althans super, dan durft ze wel weer zo hoog springen (ook thuis). We hebben geoefend uit draf, maar blijkbaar moeten we dat nog meer doen. Dat met die balk lijkt me idd een goed idee om haar niet zo ver te laten landen.
Eerlijk gezegd, écht schieten doet niet, niet qua tempo. Ze lijkt steeds zo "chill", maar toch zie je daar dat ze haar hoofd in de lucht gooit en gespannen naar een hindernis gaat. Dit doet ze eigenlijk altijd, behalve als we thuis een tijdje bezig zijn kalmeert ze uiteindelijk wel. Balkjes draven was in het begin ook een ramp, ze was van plan alle 5 balken in één keer te springen, maar na enkele keren ging ze er dan toch wel heel respectvol over draven.
Die strijklappen heeft ze achteraan in mijn ogen niet echt nodig, maar vooraan loopt ze nogal nauw, ze loopt te schuren met haar voorbenen als ze getten en hoefschoenen aanheeft hoor je dat heel goed.
En ik begrijp ook heel goed dat iedereen zegt dat hier zogezegd in haar mond getrokken wordt boven de sprong, maar er wordt echt enkel contact gehouden. Dit weekend helaas geen foto's, persoon die ze neemt zal niet aanwezig zijn. Dit weekend gaan we met het gewone dubbelgebroken bitje in, en letten op het meegeven boven de sprong. Eens zien hoe ze het dan doet!
Althans, bedankt voor de tips!

Edit : hebben toch wel wat schrik om die balk daar te leggen. Ik ken al twee mensen die hun paard hebben moeten af laten maken door een gebroken been, en dit door op een balk te trappen bij het springen... Zou een héél laag kruisje ook effect hebben? Of aanschouwt ze die dan als een dubbelsprong?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 21:37

PercyLeen, jij geeft trouwens ook geen teugel boven de sprong ;-) dus volledig met Schoentje meegaan zal helaas niet gaan, anders moet er ook iets gebeuren aan jou handen (of de amazone die jou paard berijdt).

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:39

Mijn paard heeft genoeg vrijheid op de sprong hoor, je hoeft je paard ook niet helemaal los te gooien van voor op de sprong. Jij trekt op sommige foto's je hand terug ipv naar voren. Ik heb verder ook niet het hele topic gelezen en reageerde alleen op het 'te hoog' springen