Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_melissaa

Re: Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:48

Dankjullie :)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:23

Celine, ik heb al heel veel paarden op verschillende leeftijden ingereden. En nog steeds.

Het belangrijkste is dat je de tijd neemt en niets overhaast. Zorg dat je je paardje niet overvraagt. Hou het leuk. 1 dag rijden volgende dag rust, beetje poetsen, voetjes geven, aan het halster mee laten lopen, dus aan de band en basisopvoeding met je paardje werken. 1 dag rijden volgende dag een beetje grondwerk, dag daarna weer rust. In principe is 3 a 4 keer in de week zat voor zo'n jonkie.

Probeer als je rijdt, zo stil mogelijk te zitten om je paard zijn balans zo min mogelijk te verstoren.

Veel succes en vooral geniet ervan.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:50

'Wat een gezeur zeg!! TS is gewoon trots op haar pony en wilde deze graag op bokt laten zien!! De hele discussie is overbodig want paardje wordt al bereden, dus jullie kunnen beter tips geven, hoe ze eea het beste aan kan pakken!!

Toevallig Celine zitten wij in exact dezelfde situatie; onze pony is in mei 3 geworden en mijn dochter is net 2 weken 13. Wij hebben de pony in april/mei zadelmak gemaakt en een beetje doorgereden in 2 weken tijd, daarna heeft hij weer 4 maanden in de wei gestaan, goed 2 weken geleden heben we hem een make-over gegeven en weer opgepakt hij mag nu 3/4 keer per week aan de slag!!

Hoe doen we dat? ALTIJD onder begeleiding van een instructeur of van mij, ik wil absoluut niet dat de pony verkeerde dingen aanleert, nu scheelt het dat dochter 3 jaar geleden ook al een 3 jarige heeft gehad en nog twee pony's in het Z1 uitbrengt, en dus al een heel klein beetje ervaring heeft.

Jij bent echt wel op de goede weg, maar probeer vanaf het begin alles goed te doen, let op je eigen houding en balans, probeer 'mee' te zitten, geen contrastelling ed maar probeer meteen je benen goed te gebruiken om hem naar buiten te sturen, veel rechte lijnen rijden, neem de binnen hoefslag, maak je pony 'recht', rij iedere les/keer een paar keer recht over de middenlijn hiervan leert hij op zijn eigen benen te lopen, later kun je tempowisselingetjes gaan oefenen, van draf naar stap en andersom, stap en halthouden. Overvraag hem niet, een half uurtje per keer is echt voldoende voorlopig.

En over het opstapje; zolang het paard nog niet keurig stil kan staan, vind ik het ondingen en gevaarlijk bovendien, jou gewicht is echt niet dusdanig dat je je paardje een blessure bezorgd van het p[stappen 3/4 x per week.

Succes en vooral geniet ervan want het is boven alles heel erg leuk!!!!!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:16

Fidele schreef:
'Wat een gezeur zeg!! TS is gewoon trots op haar pony en wilde deze graag op bokt laten zien!! De hele discussie is overbodig want paardje wordt al bereden, dus jullie kunnen beter tips geven, hoe ze eea het beste aan kan pakken!!

Toevallig Celine zitten wij in exact dezelfde situatie; onze pony is in mei 3 geworden en mijn dochter is net 2 weken 13. Wij hebben de pony in april/mei zadelmak gemaakt en een beetje doorgereden in 2 weken tijd, daarna heeft hij weer 4 maanden in de wei gestaan, goed 2 weken geleden heben we hem een make-over gegeven en weer opgepakt hij mag nu 3/4 keer per week aan de slag!!

Hoe doen we dat? ALTIJD onder begeleiding van een instructeur of van mij, ik wil absoluut niet dat de pony verkeerde dingen aanleert, nu scheelt het dat dochter 3 jaar geleden ook al een 3 jarige heeft gehad en nog twee pony's in het Z1 uitbrengt, en dus al een heel klein beetje ervaring heeft.

Jij bent echt wel op de goede weg, maar probeer vanaf het begin alles goed te doen, let op je eigen houding en balans, probeer 'mee' te zitten, geen contrastelling ed maar probeer meteen je benen goed te gebruiken om hem naar buiten te sturen, veel rechte lijnen rijden, neem de binnen hoefslag, maak je pony 'recht', rij iedere les/keer een paar keer recht over de middenlijn hiervan leert hij op zijn eigen benen te lopen, later kun je tempowisselingetjes gaan oefenen, van draf naar stap en andersom, stap en halthouden. Overvraag hem niet, een half uurtje per keer is echt voldoende voorlopig.

En over het opstapje; zolang het paard nog niet keurig stil kan staan, vind ik het ondingen en gevaarlijk bovendien, jou gewicht is echt niet dusdanig dat je je paardje een blessure bezorgd van het p[stappen 3/4 x per week.

hier ga ik helemaal in mee.

Wij rijden regelmatig een jonge pony aan.
Vorig jaar aug begonnen, 2 of 3 keer 20 min rijden in de week.
Dit jaar (hij is nu 4 jaar)in april begonnen met wedstrijd rijden.
Onze dochter is Kampioen outdoor B dressuur geworden.Op dit moment L2 startgerechtigd.
Vaak krijgt ze complimenten van de jury dat ze zo vriendelijk rijd.

Mooi zo doorgaan TS ,pony de tijd geven en goed naar hem luisteren,zit de pony lichamelijk even niet zo lekker doe je even rustig aan.

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 18:26

Bedankt allemaal! :D

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 18:27

Fidele schreef:

Toevallig mijn pony ook in mei, haha! :j

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:09

Fidele schreef:

Hier ben ik het ook helemaal mee eens, en dan vooral het vetgedrukte gedeelte. Stel je voor dat de pony een stap opzij doet en op het krukje gaat staan. God mag weten waar je dan eindigt.

Ik vind jullie een leuke combinatie, en ik weet zeker dat het goed komt.

Oh en nog iets.... Hoe je het ook doet, je doet het nooit goed op bokt.. Rij je met 3 jaar in ben je te vroeg, met 7 jaar te laat, je houding is niet goed, je begeleider is niet goed, je bak is niet goed. Met een beetje pech is zelfs de kleur van je rijbroek niet goed.

Doe het gewoon zoals het jullie het beste lijkt, en twijfel je, benader iemand die in jouw ogen kan helpen. En trek je niks aan van alle commentaar van de anky's, edwards, monty's en antoine's hier op bokt.

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 17:20

Dankjullie :)

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:55

Toevallig ken ik deze combinatie vrij goed en weet ik dat de opzet is om de pony nu goed te beleren zodat ie alles wat snapt en dan een pasje terug tedoen. Van het winter kan er toch waarschijnlijk niet zo veel met het weer en geen binnenbak, en dan van het voorjaar 'echt' gaan rijden.

De pony wordt heel vriendelijk gereden en hoeft behalve gas, rem en stuur nog niks te doen. Prima voor zo'n jonge pony.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:50

Sannum schreef:
Oh en nog iets.... Hoe je het ook doet, je doet het nooit goed op bokt.. Rij je met 3 jaar in ben je te vroeg, met 7 jaar te laat, je houding is niet goed, je begeleider is niet goed, je bak is niet goed. Met een beetje pech is zelfs de kleur van je rijbroek niet goed.

Haha, mooi! :D
Ik vind ook dat TS het allemaal goed aanpakt. De discussie over wanneer je een paard het best kan inrijden, kan in een ander (discussie-)topic gevoerd worden. In dit topic lijkt deze discussie mij overbodig.
Succes verder met je leuke paardje :)

JustPaddOow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:00

Gooya schreef:
kamsel schreef:
Allicht stuurt ze hem naar buiten, is zo knullig als ie over de longeerlijn struikelt niet?

Degene die op het paard zit kan het paard even rechtdoor laten lopen, dit voorkomt dat je het jonge paard helemaal naar rechts moet trekken wat hier gebeurt. Degene die de longeerlijn vast heeft is verantwoordelijk voor het korter/langer maken van de lijn, zodat het paard niet struikelt. Níet de ruiter die te paard zit.
Als de ruiter het paard even rechtdoor laat lopen, en de longeerlijn even korter gehouden wordt wordt het m.i. fijner opgelost voor het paard.

Door het paard rechtdoor te sturen, kan je al goed ingaan werken met gewichts/been hulp. Dit kan het paard op deze manier gaan leren. Door een paard naar rechts te trekken gaat dit niet lukken.

Ben het met de onderste reactie eens!
Tuurlijk hoeft een paard dat net onder het zadel is niet perfect een stelling en een buiging te lopen, maar zo omtrekken is ook niet nodig!
Degene die de longeerlijn in de hand heeft is inderdaad verantwoordelijk voor het langer en korter maken van de lijn.

Probeer in elk geval je stelling en buiging vanaf het begin te rijden.
Beter voor je paard, en zo komt de basis er goed in!

Succes ermee!

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 21:33

Stelling en buiging is nog lang niet nodig bij zo'n jong paardje.
Eerst maar eens het begrijpen van het sturen, sneller en langzamer.

Tja, mn vader had de longeerlijn beet, en hij is niet bepaald een paarden-expert, dus hij snapt het ook niet echt. :')
Hij weet niet zo goed hoe dat paarden-gedoe werkt.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:59

Lekker doorgaan meid!! +:)+
Mooi rustig aan en dan komen jullie er wel. :j

biancaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:11

sorry hoor... maar jullie zeuren over waarom ze zo vroeg er mee beginne als 3jarige...
kijk is even verder .. 6jarige loopt al Z2.. daar is dan niet rustig aan gedaan,die moet op zn jonger leeftijd al keerweninge maken en wissels kunnen springen en vol aan de teugel lopen enzo.. ze doet niks verkeerds lekker losse teugel enzo.. ze al dan ook niet elker dag een vol uur of langer rijden ...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:19

CelinexM schreef:
Stelling en buiging is nog lang niet nodig bij zo'n jong paardje.
Eerst maar eens het begrijpen van het sturen, sneller en langzamer.

Tja, mn vader had de longeerlijn beet, en hij is niet bepaald een paarden-expert, dus hij snapt het ook niet echt. :')
Hij weet niet zo goed hoe dat paarden-gedoe werkt.

ziet er goed uit hoor.
denk erom oefen vooral goed van stap naar stilstand, en stil blijven staan. is wel erg makelijk.
verder vind ik sommige reacties in dit topic echt heel erg overdreven.
je kan niet eens meer een topic neerzetten of je word overspoelt met negatieve reacties.

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 23:26

Dankjullie! :)

@ gipsyboy
Ja ik oefen er al veel mee, gaat steeds beter :D

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:32

ziet er al goed uit hoor :) hij pakt het snel op
wel zou ik nog even naar het zadel kijken want deze ligt niet helemaal zoals het hoort, o.a. te ver naar voren :)

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:40

Ik vind het er echt super goed uitzien :)
't zadel vind ik persoonlijk als je een paard in aan het rijden bent niet heel belangrijk. tuurlijk moet hij wel redelijk op je paard zitten maar ik zou hem nou nog niet helemaal aanpassen op je paard. want als je langer aan het rijden bent krijgt je pony ook steeds meer bespiering en binnen een paar weken moet je het zadel weer aanpassen. ik zou dat pas doen als je pony meer spieren heeft gekregen.
ik zou zeggen ga zo lekker door en dan komt het helemaal goed! :D

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:18

miekske schreef:
Ik vind het er echt super goed uitzien :)
't zadel vind ik persoonlijk als je een paard in aan het rijden bent niet heel belangrijk. tuurlijk moet hij wel redelijk op je paard zitten maar ik zou hem nou nog niet helemaal aanpassen op je paard. want als je langer aan het rijden bent krijgt je pony ook steeds meer bespiering en binnen een paar weken moet je het zadel weer aanpassen. ik zou dat pas doen als je pony meer spieren heeft gekregen.
ik zou zeggen ga zo lekker door en dan komt het helemaal goed! :D

dat advies heb ik ook van mijn instructrice gekregen, klopt helemaal! :D

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:35

Het ziet er heeel vriendelijk uit!! Ga zo door! Ik heb ook een nuttige tip, probeer zoveel mogelijk op de binnenhoefslag te rijden, dan leert ie sneller op zijn eigen benen te lopen! en ook die tip van een voetje of met een kruk is erg slimivm balans van e paardje!!

zet m op!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:37

Ziet er heel erg vriendelijk uit hoor TS ! Ga zo door..

Leeftijd zegt niet zo veel, je moet ook kijken hoe het paard/pony qua bouw is en indd wel altijd voorbereiden..

Mijn paard was 2,5 toen ik al lekker begon te longeren.. hij was nog net geen 3 en ik zat er op..
Daar is ook alles mee gezegd, we hebben het HEEl rustig aangedaan..

Mijn paard is nu 6 en L2 klaar..
paarden die 5 zijn en in het Z2 lopen, daar hou ik niet van!!!

Rustig en gedoseerd aan het werk gaan.. en goed aanvoelen en kijken wat je pony aan kan ;)
geniet er van :D

Ow en over het krukje..
Tuurlijk, is altijd beter.. maar dan moet je pony wel eerst braaf stil kunnen staan

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 01:49

Je kunt ook gewoon lekker het bos in gaan met een pony/ paard voor je wat het allemaal al kent.
Veel beter voor de paardenbenen als longeren of in de bak werken en ze leren er van op te letten en evenwicht te krijgen.
Echt een aanrader werkt hier bij alle paarden die ik ingereden heb en dat zijn er ondertussen toch wel een aantal.
Ok geen honderderen.