Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fidele schreef:'Wat een gezeur zeg!! TS is gewoon trots op haar pony en wilde deze graag op bokt laten zien!! De hele discussie is overbodig want paardje wordt al bereden, dus jullie kunnen beter tips geven, hoe ze eea het beste aan kan pakken!!
Toevallig Celine zitten wij in exact dezelfde situatie; onze pony is in mei 3 geworden en mijn dochter is net 2 weken 13. Wij hebben de pony in april/mei zadelmak gemaakt en een beetje doorgereden in 2 weken tijd, daarna heeft hij weer 4 maanden in de wei gestaan, goed 2 weken geleden heben we hem een make-over gegeven en weer opgepakt hij mag nu 3/4 keer per week aan de slag!!
Hoe doen we dat? ALTIJD onder begeleiding van een instructeur of van mij, ik wil absoluut niet dat de pony verkeerde dingen aanleert, nu scheelt het dat dochter 3 jaar geleden ook al een 3 jarige heeft gehad en nog twee pony's in het Z1 uitbrengt, en dus al een heel klein beetje ervaring heeft.
Jij bent echt wel op de goede weg, maar probeer vanaf het begin alles goed te doen, let op je eigen houding en balans, probeer 'mee' te zitten, geen contrastelling ed maar probeer meteen je benen goed te gebruiken om hem naar buiten te sturen, veel rechte lijnen rijden, neem de binnen hoefslag, maak je pony 'recht', rij iedere les/keer een paar keer recht over de middenlijn hiervan leert hij op zijn eigen benen te lopen, later kun je tempowisselingetjes gaan oefenen, van draf naar stap en andersom, stap en halthouden. Overvraag hem niet, een half uurtje per keer is echt voldoende voorlopig.
En over het opstapje; zolang het paard nog niet keurig stil kan staan, vind ik het ondingen en gevaarlijk bovendien, jou gewicht is echt niet dusdanig dat je je paardje een blessure bezorgd van het p[stappen 3/4 x per week.
Succes en vooral geniet ervan want het is boven alles heel erg leuk!!!!!
Fidele schreef:Toevallig Celine zitten wij in exact dezelfde situatie; onze pony is in mei 3 geworden en mijn dochter is net 2 weken 13. Wij hebben de pony in april/mei zadelmak gemaakt en een beetje doorgereden in 2 weken tijd, daarna heeft hij weer 4 maanden in de wei gestaan, goed 2 weken geleden heben we hem een make-over gegeven en weer opgepakt hij mag nu 3/4 keer per week aan de slag!!
Fidele schreef:'Wat een gezeur zeg!! TS is gewoon trots op haar pony en wilde deze graag op bokt laten zien!! De hele discussie is overbodig want paardje wordt al bereden, dus jullie kunnen beter tips geven, hoe ze eea het beste aan kan pakken!!
Toevallig Celine zitten wij in exact dezelfde situatie; onze pony is in mei 3 geworden en mijn dochter is net 2 weken 13. Wij hebben de pony in april/mei zadelmak gemaakt en een beetje doorgereden in 2 weken tijd, daarna heeft hij weer 4 maanden in de wei gestaan, goed 2 weken geleden heben we hem een make-over gegeven en weer opgepakt hij mag nu 3/4 keer per week aan de slag!!
Hoe doen we dat? ALTIJD onder begeleiding van een instructeur of van mij, ik wil absoluut niet dat de pony verkeerde dingen aanleert, nu scheelt het dat dochter 3 jaar geleden ook al een 3 jarige heeft gehad en nog twee pony's in het Z1 uitbrengt, en dus al een heel klein beetje ervaring heeft.
Jij bent echt wel op de goede weg, maar probeer vanaf het begin alles goed te doen, let op je eigen houding en balans, probeer 'mee' te zitten, geen contrastelling ed maar probeer meteen je benen goed te gebruiken om hem naar buiten te sturen, veel rechte lijnen rijden, neem de binnen hoefslag, maak je pony 'recht', rij iedere les/keer een paar keer recht over de middenlijn hiervan leert hij op zijn eigen benen te lopen, later kun je tempowisselingetjes gaan oefenen, van draf naar stap en andersom, stap en halthouden. Overvraag hem niet, een half uurtje per keer is echt voldoende voorlopig.
En over het opstapje; zolang het paard nog niet keurig stil kan staan, vind ik het ondingen en gevaarlijk bovendien, jou gewicht is echt niet dusdanig dat je je paardje een blessure bezorgd van het p[stappen 3/4 x per week.
Succes en vooral geniet ervan want het is boven alles heel erg leuk!!!!!
Sannum schreef:Oh en nog iets.... Hoe je het ook doet, je doet het nooit goed op bokt.. Rij je met 3 jaar in ben je te vroeg, met 7 jaar te laat, je houding is niet goed, je begeleider is niet goed, je bak is niet goed. Met een beetje pech is zelfs de kleur van je rijbroek niet goed.
Gooya schreef:kamsel schreef:Allicht stuurt ze hem naar buiten, is zo knullig als ie over de longeerlijn struikelt niet?
Degene die op het paard zit kan het paard even rechtdoor laten lopen, dit voorkomt dat je het jonge paard helemaal naar rechts moet trekken wat hier gebeurt. Degene die de longeerlijn vast heeft is verantwoordelijk voor het korter/langer maken van de lijn, zodat het paard niet struikelt. Níet de ruiter die te paard zit.
Als de ruiter het paard even rechtdoor laat lopen, en de longeerlijn even korter gehouden wordt wordt het m.i. fijner opgelost voor het paard.
Door het paard rechtdoor te sturen, kan je al goed ingaan werken met gewichts/been hulp. Dit kan het paard op deze manier gaan leren. Door een paard naar rechts te trekken gaat dit niet lukken.
CelinexM schreef:Stelling en buiging is nog lang niet nodig bij zo'n jong paardje.
Eerst maar eens het begrijpen van het sturen, sneller en langzamer.
Tja, mn vader had de longeerlijn beet, en hij is niet bepaald een paarden-expert, dus hij snapt het ook niet echt.
Hij weet niet zo goed hoe dat paarden-gedoe werkt.
miekske schreef:Ik vind het er echt super goed uitzien
't zadel vind ik persoonlijk als je een paard in aan het rijden bent niet heel belangrijk. tuurlijk moet hij wel redelijk op je paard zitten maar ik zou hem nou nog niet helemaal aanpassen op je paard. want als je langer aan het rijden bent krijgt je pony ook steeds meer bespiering en binnen een paar weken moet je het zadel weer aanpassen. ik zou dat pas doen als je pony meer spieren heeft gekregen.
ik zou zeggen ga zo lekker door en dan komt het helemaal goed!