Rijden met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:44

sporter schreef:
Vicky_88 schreef:
Voor jou is het onzin. graag onderbouwen :)
als ik een schouderbinnenwaarts rijd en ik wil vanuit daar ene appuyment inzetten vind ik het fijn als ik dat met mijn spoortje duidelijk kan maken ipv dat ik mijn buitenbeen achter in z'n lies moet leggen, of een trap moet uitdelen.

Ik denk dat als je moet kiezen tussen of een spoortje of een trap in zijn lies, je paard zowieso niet genoeg aan de hulpen staat. En dan vraag ik me ook af hoe hard je wel niet in moet komen met je spoor.

daar heb jij mijn bericht al niet goed gelezen ;)

Paard staat wel degelijk aan mijn hulpen, maar wil hem graag wat bijleren. En als hij het fijn vind om in schouderbinnenwaarts over de hoefslag verder te gaan, vind ik het fijn een klein prikje met mn spoor te kunnen geven om hem te begeleiden in de oefening. En ik hem dan liever begeleid met een spoortje als met een voet in zijn lies of met een trap.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:20

Ik gebruik nu zwanenhals sporen, zodat ik mijn kuiten minder hoog hoef op te tillen. Maar inderdaad, heel vaak zie ik mensen onnodig met echt scherpe sporen rijden.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:23

Stompe sporen richten vaak meer schade aan dan scherpere, hoor.

Leonyr

M_erell schreef:
Tigra_ schreef:
Ik krijg altijd het idee dat sporen met "status" te maken heeft.
In preciepe ben ik van mening dat alleen goede ruiter met sporen zouden moeten rijden maar tegenwoordig dragen zelfs de kinders die 10x op een paard gezeten hebben sporen.
Sporen staan stoer en daar verzinnen mensen dan een leuk verhaaltje omheen mijn paard is niet aan het been en dat los ik op met een spoortje. Tja prima hoor ik los het liever anders op en ja ik vind het best raar dat mensen die op B/L dressuur rijden al met sporen rijden. Wat is daar het nut van? Ik zie het niet hoor.
Zie veel te vaak dat mensen maar zitten te prikken en te stampen. Als mensen al schoppen om het vooruit te krijgen wordt dat zeker niet minder met sporen het lijkt alleen wat zachter maarja met elke stap die een paard zet en spoor tussen de ribben tis dus maar net wat je prettig noemt.

Ik ben het helemaal met je eens, en de reden dat mensen hier nou raar op gaan reageren is omdat ze zich aangesproken voelen waarschijnlijk.
Mee eens, compleet. :)

Vicky_88

bijdehandje1 schreef:

kun je dit onderbouwen?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:24

bijdehandje1 schreef:

Als je met een scherpe spoor hard in zijn zij drukt gebeurt er toch echt meer dan wanneer je dat met een stompe doet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:48

casperzot schreef:
bijdehandje1 schreef:

Als je met een scherpe spoor hard in zijn zij drukt gebeurt er toch echt meer dan wanneer je dat met een stompe doet.

Met een scherpe spoor hoef je echt niet hard te drukken hoor :Y)

HRE

Re: Rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:03

Hahaha wt gaat het weer lekker hier! ik meld me aan voor het topic wij houden van sporen .... :+

@ vicky; het zal wel zijn als je een stompe spoor hebt je paard er niet opreageerd dat je dan net zo lang door schopt tot het dier reageerd waardoor je een wondje krijgt. Bij een scherpe spoor hoef je als het goed is niet te schoppen of wat dan ook. (:

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:06

Ooh ik ook HRE! :P

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:09

Ga nu slapen dus als er morgen 1 is gemaakt doe ik mee! :+

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:15

HRE schreef:
Hahaha wt gaat het weer lekker hier! ik meld me aan voor het topic wij houden van sporen .... :+

@ vicky; het zal wel zijn als je een stompe spoor hebt je paard er niet opreageerd dat je dan net zo lang door schopt tot het dier reageerd waardoor je een wondje krijgt. Bij een scherpe spoor hoef je als het goed is niet te schoppen of wat dan ook. (:

daarom heb je ook verschillende soorten ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:33

Ruiters die nog niet aan sporen toe zijn, nemen vaak knopjes en troosten zichzelf met de gedachte, dat dit minder erg is. Maar door er maar in te blijven hameren met deze sporen, zie je vaak dat hele stukken opperhuid los komen te liggen. Geen wonden, maar onderhuids wel wonden, die je aan de buitenkant niet goed ziet, maar op zwellingen lijken.
Een betere ruiter kiest vaak voor een wieltje en dat is veel paardvriendelijker. Het wieltje glijdt meer over de huid, en vernielt veel minder.
Er is niets mis met sporen, maar iemand die de benen niet stil kan houden, moet zich er verre van houden.
Er is een spreekwoord, "de sporen verdienen".

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:36

bijdehandje: ik heb dat zinnetje ooit in een paardenboek gelezen en is nooit meer uit mn bol geweest!
Ik rijd met wieltjes.
Ik vind het ook echt not-done om een manegeruitertje gewoon maar sporen aan te trekken onder het mom van anders gaat ie niet vooruit... :n

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:39

Vicky_88 schreef:
bijdehandje: ik heb dat zinnetje ooit in een paardenboek gelezen en is nooit meer uit mn bol geweest!
Ik rijd met wieltjes.
Ik vind het ook echt not-done om een manegeruitertje gewoon maar sporen aan te trekken onder het mom van anders gaat ie niet vooruit... :n

Manegeruitertjes moeten eerst leren een volwaardige ruiter te worden, voor ze sporen aantrekken. Een spoor is geen gaspedaal.
Zelf rij ik incidenteel met een spoortje, vooral bij jonge paarden die nog niet aan het been zijn, plus, bij paarden die echt een stapje hoger in de opleiding staan. Ik geef ook de voorkeur aan een wieltje.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:40

:j helemaal mee eens. Eerst op kuitdruk, daarna kijken we eens verder :)
heb altijd geleerd dat de zweep de verlenging van je hand is en het spoortje de verlenging van je kuit

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:47

Vicky_88 schreef:
:j helemaal mee eens. Eerst op kuitdruk, daarna kijken we eens verder :)
heb altijd geleerd dat de zweep de verlenging van je hand is en het spoortje de verlenging van je kuit

Ik ben het bijna met je eens, maar een zweep is een ondersteuning van je beenhulpen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:52

Maar omdat je m niet tussen je benen klemt (tenminste, ik niet :') ) zou je het kunnen zien als verlenging van je hand

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:07

'manegeruitertje'?...
Wat versta je daar onder, dus iemand die alleen op manegepaarden rijdt zou niet met sporen kunnen/mogen rijden?
Vind ik toch een beetje onzin. Ik rijd nu 10 jaar paard op een goede manege waar ik zeer degelijk leer paardrijden, sporen zijn bij mij toch echt niet ff een 'gaspedaal'..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:08

Bij jou misschien niet, maar als je in een gemiddelde beginnersles gaat kijken zie je ook al sporen, helaas.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:10

Oh hier gelukkig niet.. Tsja beginners, maar dan moet je je ook afvragen wat voor personeel daar rondloopt die dat verzint/toelaat..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:14

winnietje3 schreef:
Oh hier gelukkig niet.. Tsja beginners, maar dan moet je je ook afvragen wat voor personeel daar rondloopt die dat verzint/toelaat..

dat vraag ik me inderdaad wel eens af ja :j
dus vandaar mijn woordkeuze :)
Niks over 1 kam scheren maar helaas blijkt dit toch wel vaak op te gaan :n

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:16

Vicky_88 schreef:
winnietje3 schreef:

dat vraag ik me inderdaad wel eens af ja :j
dus vandaar mijn woordkeuze :)
Niks over 1 kam scheren maar helaas blijkt dit toch wel vaak op te gaan :n

Ja, dat gebeurt nu eenmaal he.. Bijna iedereen. Ik ook over bepaalde onderwerpen terwijl ik dondersgoed weet achterin mn harsens dat het heus niet voor al die personen geldt waar ik het dan over heb, maarja het is wel zo lekker makkelijk :o

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 06:10

Omdat ik nu eindelijk eens de tijd heb om te typen;

Er zijn verscheidene redenen waarom een spoor wordt aangebracht. Eén van de veel voorkomende is omdat het paard niet doorloopt. Veel ruiters zien dit als excuus en kopen, gebruiken een spoor. Echter is dit ook zonder sporen te verhelpen. Spijtig genoeg hebben veel ruiters geen zin om tijd te besteden aan een nuttige training, die het paard voorwaartser zou maken. Wanneer de ruiter bij dit geval vroegtijdig naar zijn spoor grijpt, zal het paard meer prikkels voelen wanneer de spoor de buik raakt, anders dan bij een normale kuitdruk, waarbij met heel weinig prikkels het paard al in beweging wordt gebracht. In mijn ogen is dat laatste aanzienlijk knapper om te zien, en fijner voor het paard. Wie vind jij beter rijden, een L1 ruiter die de proef perfect zonder sporen, of een L1 ruiter die haar proef doet mét sporen?

Zou je in dat geval denken, het staat mooier, dan kan ik daar geen respect voor op brengen. Sommige paarden hebben nog absoluut geen spoortje nodig. toch trekt men ze dan aan, waarom? 'Mensen, kijk mij nou, ík rij met sporen.' Verhoging van eigendunk. Waarom zou iemand jou hard aantikken als je ook reageert op een zachte aanraking? Precies, daar is geen reden voor.

Ik weet zeker dat ik nu de kippen over me heen krijg die wéér met het argument komen 'Het staat mooi'. Hopelijk hebben jullie nu iets beters.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:05

Citaat:
Wie vind jij beter rijden, een L1 ruiter die de proef perfect zonder sporen, of een L1 ruiter die haar proef doet mét sporen?

L1 stelt nog niet zo heel veel voor, maar je hebt je zin er raar neergezet. Bij de L1 ruiter die mét sporen rijdt, mist het woord perfect om een goede vergelijking te maken. Verder maakt het niet uit of de proef perfect wordt gereden, maar gaat het om het rijden in het algemeen. Dus ook beenligging, enz.
Ik ben het met je eens, dat er genoeg ruiters zijn, die niet met sporen zouden moeten rijden.
Ik geloof verder ook niet, dat er ook maar iemand was in dit topic, die het serieus meende dat sporen alleen maar mooier staan :P

Ik vind het wel onfatsoenlijk, dat je anderen voor kip uitscheldt.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:08

een perfecte proef heb ik nog nooit gezien! niet met en niet zonder sporen ;)
Ik zie liever iemand die een spoor gebruikt op nodige momenten als iemand die zonder sporen continu zit te schoppen en te doen.