toch maar over op hulpteugel tijdens buitenrit!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: toch maar over op hulpteugel tijdens buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:02

Heathfield, als je slechts 1 keer per maand naar buiten gaat dan is het wellicht een idee om dat op te schroeven naar minstens 1 keer per week. Het liefste nog vaker. Ze worden vaak vanzelf ook braver als je vaker naar buiten gaat.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:12

wat is nou het verschil van werking tussen een thiedeman en een slofteugel opzij langs vastmaken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:36

Een thiedemann heb je zelf als ruiter geen invloed op, met een slofteugel wel. Met een slofteugel kun je dus inwerken als je dat eigenlijk niet van plan was, of misschien heviger als dat nodig was.
Daarnaast zit je met een thiedeman niet met een extra set teugels in je handen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:42

@Apple bedankt voor je reactie

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:45

Dat inwerken werkt trouwens ook de andere kant op. Als het paard bijvoorbeeld lekker ontspannen stapt aan lang teugeltje dan kan een thiedemann juist beperkend werken doordat het paard niet echt lekker zn hals meer kan strekken. Met een slofteugel kun je wel zelf voldoende ruimte geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:17

pelhambitje erin hangen op twee teugels
gewoon op de bovenste teugel rijden, zet ze weer aan gewoon in een keer de rem toegooien, wie niet luisteren moet in dit geval maar voelen.
na een keer of 2 zal ze het wel doorhebben, en zal ze wel stoppen op de trensteugel...
edit: slofteugel zou ik niet durven gebruiken, ze trekken gewoon hun neus tegen de borst maar kunnen nog altijd gaan, enkel met het risico dat ze niet meer kijken waar hun voeten neerkomen en ze makkelijk over kop kunnen slaan...

slang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:33

Al die hulp middelen helpen niet.
Als het paard er vandoor gaat in galop wat de ruiter niet wil, door blijven galoperen en als het paard er mee wil stopen het paard goed de benen geven en het paard door laten galoperen tot dat de ruiter aan geeft nu stopen we.

Het paard zal het misschien nog een keer proberen maar dan doen je het zelfde weer.
Maak het paard maar moe en dan niet een klein stukje maar een heel stuk, een paard wil niet moe worden en zal dan de volgende keer het minder snel doen.

En kijk eerst naar een reden waarom doet hij dat.
Ga je elke keer naar het zelfde, bijvoorbeeld het zelfde rondje.
Een paard denkt mee en als je elke keer het zelfde doet, gaat een paard steeds eerder reageren.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:45

Je hebt buiten niet altijd de mogelijkheid om een paard veilig door te laten rennen tot ze moe zijn. Mijn bijrijpaard heeft buiten één keer de benen genomen. Ze sprong vanuit een rustig drafje vanzelf aan in een vrolijke galop. Het was gewoon een tamelijk rustig galopje maar mevrouw was met geen mogelijkheid terug te rijden. Doorgalopperen was geen optie want we reden op de stoplichten af! Gelukkig kon ik haar voor de stoplichten naar rechts af laten wenden en daar was een grasveldje waar ik ruimte genoeg had om haar op de volte te zetten.
Soms is het gewoon handiger en veiliger als je dit soort situaties voor kan zijn met bijvoorbeeld een hulpteugel of een ander bitje.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:11

Apple schreef:
Dat inwerken werkt trouwens ook de andere kant op. Als het paard bijvoorbeeld lekker ontspannen stapt aan lang teugeltje dan kan een thiedemann juist beperkend werken doordat het paard niet echt lekker zn hals meer kan strekken. Met een slofteugel kun je wel zelf voldoende ruimte geven.

klopt ook ja ;) heb vanmiddag met slof gereden aan de zijkant en vind het beter werken als de thiedeman trouwens had hem nauwelijks nodig en kon mooi de hals strekken wat hij bij de thiedeman nauwelijks kon,het enige is dat je de slof moeilijk kunt vasthouden als je aan de zijkant vastmaakt lijkt net of de slof dan tekort is....

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:12

Duhelo schreef:
gewoon op de bovenste teugel rijden, zet ze weer aan gewoon in een keer de rem toegooien, wie niet luisteren moet in dit geval maar voelen.
na een keer of 2 zal ze het wel doorhebben, en zal ze wel stoppen op de trensteugel...
edit: slofteugel zou ik niet durven gebruiken, ze trekken gewoon hun neus tegen de borst maar kunnen nog altijd gaan, enkel met het risico dat ze niet meer kijken waar hun voeten neerkomen en ze makkelijk over kop kunnen slaan...

dat is als je de slof onderlangs vastmaakt dan heb je dat risico met aan de zijkant niet hoor...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:35

Emaartje schreef:
Duhelo schreef:

dat is als je de slof onderlangs vastmaakt dan heb je dat risico met aan de zijkant niet hoor...

maar stoppen kun je ze ermee ook niet ...
paard dat ik ooit eens reed zette dan gewoon haar neus op haar borst, en ging even hard door...

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:13

mijne deed dat eerst ook, ik heb haar de eerste tijd met een wat sterker bit gereden, tussendoor gewoon ontspannen maar als ze er vandoor wou had ik haar zo weer in de hand... na die maand weer gewone bit erin en nu rijd ik dr ook op touwhalster zonder problemen het bos in...

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:20

ik heb precies het zelfde met die van mij.. echt super irritant!!
ik heb er een slof aan gehad en een thiedeman, niks helpt!
ik stap buiten alleen maar en dan probeer ik er met losse teugeels maar te laten dribbelen, als je je teugels op maat pakt wordt het alleen maar erger..
ik stap nu alleen maar buiten want anders hou ik er echt niet emer, ik doe dat met losse teugels en als ze dan te druk wordt, en geef een flinke druk op me teugels wachten ze meestal wel even.. dan weer hetzelfde en hopen dat het steeds beter gaat..

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 20:10

Apple : ik heb niet de mogelijkheid vaker buiten te rijden... in m`n eentje vind ik er zelf niets aan. als er iemand mee gaat, moeten we allebei kunnen.

Duhelo :
klinkt wel als een goede oplossing, omdat al die andere hulpteugels m`n pony altijd richting nagevelijkheid vragen... wat van mij niet perse hoeft... is het gevaarlijk om het te grbuiken als je geen ervaring hebt met een pelham!? en werkt een pesoa bitje hetzelfde!?

Jizzie : welk bitje gebruikte je :) !?

m_Beau : een flinke ruk werk bij mijn pony niet... je hooit haar hoofd verder de lucht in en loopt gwn weer verder :')

bedankt voor jullie tips!!

ik heb alleen nog de vraag als een pesoa bitje een idee is... een pelham heeft langere scharen toch?!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:47

De mijne deed dit ook, en kan t soms nog doen. Ik heb ook een hele tijd alleen maar met thiedeman gereden tot ik er zelf zat van was en dacht dat t zonder ook moet kunnen. Ik maak nu telkens halve ophoudingen en zeg tegelijker tijd hohoho( ben net de kerstman in t bos). Ze leert dan dus dat hohoho betekend langzamer en je hoeft er ook niet meer aan te hangen. Hangen werkt overigens echt niet, gaan ze harder van is mijn ervaring. Bij mij werkt t, ik rij nu al een half jaar niet meer met de thiedeman. Ik gebruik t nog steeds, de combinatie van ophouding en hohoho, als ze t weer te leuk vind. Er helemaal uit krijg je t toch niet. Alleen als ik naar t strand ga doe ik m om, heb ik net ff een handje extra omdat ze dan echt te enhousiast is. Er door heen jagen werkt bij de mijne echt niet, is ook echt een doodloper. Heb t wel geprobeerd op t strand, maar ze gaat echt alleen maar harder. En blijf afwisselen in routes en in waar je wat doet. Het moet niet voorspelbaar worden. Ik hoop dat je er wat aan hebt, mij heeft t echt geholpen om zelf ook relaxter te kunnen rijden. En soms laten gaan kan echt wel, maar echt alleen als je er zeker van bent dat je haar terug kunt nemen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:50

Niet alles doorgelezen, maar ik zou hulp vragen van een instructrice. Tot die tijd zou ik gaan v een thiedeman (of als je er mee kunt rijden een slof en die als noodrem gebruiken alleen en verder los laten hangen zo ver mogelijk), ook al ben ik absolute tegenstander van zoiets. Je eigen veiligheid (en die van anderen en je paardje) gaat toch voor..
Succes!

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:25

Ik heb dit probleem ook gehad, alleen mijn paard ging uit angst voor groot verkeer aan de kletter.
Thiedeman, martingaal, stang geprobeerd maar als ze ging dan ging ze.
Nou alles leuk en aardig maar ik ben een aantal keren als een kamikaze door het verkeer gevlogen en dan kies ik toch voor mijn eigen veiligheid en natuurlijk voor die van anderen!
Dan maar op de minder vriendelijke manier maar ik heb er een Spaans bit ingehangen, daar hou je nog een olifant mee.
Ik laat de teugels gewoon loshangen, sturen kan ik zonder, maar als er iets gebeurd pak ik de teugels op en dan staat ze ook wel te springen maar op de plaats dus dat boeit me niet maar de tijd dat ze aan de kletter ging is over!
Nu doe ik alles met haar zonder dat ik me ergens zorgen over hoef te maken en ik kan je zeggen, bevalt me uitstekend!

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:58

ik denk dat er een groot verschil is tussen aan de kletter gaan uit angst voor wat dan ook of een paard wat gewoon te enthousiast (en dus heet) wordt tijdens het rijden. Als ze echt bang zijn, is je paard gewoon nog niet verkeersmak en dat kan je niet oplossen met een zwaarder bit, een slof of wat dan ook. Dan zal je gewoon moeten gaan oefenen met één of liefst meerdere paarden die wel verkeersmak zijn. Mijn bijrijpaard kan een schijterd zijn voor de meest rare dingen (plassen op de weg, wegmarkering) maar groot verkeer, bussen, trams, daar kijkt ze echt niet van op. Wat dat betreft is ze redelijk bomproof. Als ik alleen naar buiten ga is ze bijna altijd gewoon goed braaf en netjes terug te rijden maar vandaag bijvoorbeeld, dan ga ik met een ander paardje naar buiten wat ook best een stuiterballetje is en dan heeft Missy ook zoiets van "wooooooo, ik wil alleen maar hard!!!!", en dan ben ik blij dat ik voor onze veiligheid (en die van mijn medeweggebruikers) toch een soort van noodrem in de vorm van de pelhalm heb. Dan is het maken van kleine ophoudingen vaak genoeg om haar weer terug te rijden naar een normale stap.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:56

mijn paard is wel bang voor groot verkeer! meestal is ze wel makkelijk te houden dan! ze is eigenlijks super braaf dan, ik praat gwn tegen haar en kriebel haar wat! word ze al heel gauw rustig van!

laats heb ik weer een poging gedaan tot buitenrit :P
m`n vader liep mee! toen we ons erf af reden ging ze meteen al draven / dribbelen. toen kwam er een trekker aan met een behoorlijke kar (vind ze super eng!!!) ze werd helemaal gek en ze sprong bijna in het prikkeldraad waar we naast stonden.... meestal vind ze het altijd wel heel spannend. maar zo fel reageert ze daar normaal niet op. de rest van de rit ging eigenlijks prima. ze liep braaf over het bruggetje, draafde netjes aan zonder racen... maar tot er een ander paard aan kwam (in een wei waar we lang reden) ze werd helemaal weet anthousiast en draafde kei hard met dat paard mee dat bokkend weg spring.... heathfield werd weer helemaal gek door te blijven rennen enzo.... toen het paard uit zicht was werd ze weer helemaal rustig.... dit keer hard het racen wel een raden maar normaal niet. maar dit bedoel ik dus wel; meestal loopt ze heel lief, en dan op eens word ze super wild!!! en dat blijf dat dan de rest van de rit zo!!! dus daarom heb ik iets nodig dat niet de heletijd in werkt, dat als ze op de rustige momenten gwn rustig sterretjes mag kijken :') (zo hoeft van mij op buitenrit niet naar beneden )

ik ga sowieso mijn instructrische nog vragen ;)
ik ben gwn benieuwd hoe jullie zoiets opgelost hebben!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:49

een pessoabitje ben ik niet zo favoriet van, ten eerste is dat gebroken met stangen, werkt dus erg scherp in op het verhemelte, en er is geen kinketting waardoor hij kan doorslaan en je erg inwerkt op de mond
een stangbit heeft hefbomen en een kinketting, waardoor hij ook inwerkt onder de kin en achter de oren
dus als je gaat voor een bit met hefboom, altijd een kiezen met kinketting, en die ook netjes aansluitend vastmaken.
best een ongebroken mondstuk, ofwel een dubbelgebroken
zoals deze:
http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... x=70&ty=70
aan de bovenste ringetjes komen de bakstukken, aan de grote ringen je trensteugel, en aan de onderste ringen je stangteugel.

dit zijn minder goede bitten daar ze enkelgebroken zijn
http://www.limebrook.com/jointed%20pelham.jpg

hoe langer de scharen, hoe scherper het bit, maar dat maakt niet zoveel uit daar je de stangteugel enkel gebruikt in nood ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:43

Heet er iemand tips voor mij? Mijn pony is echt bang van groot verkeer.. Ook in de bak als ik erop zit en er komt een trekker het erf op dat rent hij het liefst naar de andere kant van de bak.
Echter als ik ernaast sta is er niets aan de hand. Hij is wat nerveus meer niet. Als we samen langs een stilstaande trekken / vrachtwagen wat dan ook lopen (aan de hand dus) Vind hij het interessant of het voertuig gestart is of niet maakt niet uit. Hij gaat snuffelen en kijkt er al gauw niet meer naar om.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik erop zit er ook niets gebeurd?

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:04

Misschien dat jij zelf, al dan niet bewust, ook nerveus wordt als je op je pony zit er er komt een tractor of iets voorbij. Misschien dat je de teugels wat strakker aanneemt, je benen spant en zo de spanning op je pony overbrengt. Je geeft zo signalen door dat er iets engs staat te gebeuren en jouw pony reageert hier op, omdat het een vluchtdier is.
Ook hier is het een kwestie van blijven oefenen en zelf rustig proberen te blijven. Een hulpteugel of iets gaat je sowieso niet helpen tegen "enge dingen".
Wat ik zelf in zo'n geval doe is met een los teugeltje langs het enge object (natuurlijk niet zo los dat, mocht paard ineens wegschieten, ik mijn teugels kwijt ben), klopjes op de hals, "braaf paard" zeggen en belonen als ze rustig voorbij het enge ding is gelopen. Door dat losse teugeltje heeft paard toch het idee dat ze kán vluchten, mocht het nodig zijn maar die losse teugel geeft eigenlijk ook aan dat er helemaal niks engs is. Werkt bij mij eigenlijk prima. Paard vindt zichzelf altijd heel stoer als ze voorbij iets engs is gelopen zonder er van te schrikken :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:11

Wilde ook geen hulpteugel nemen hoor hihi. :P
Kan ik weleens proberen met een losser teugeltje. :)

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:11

ik denk idd dat er een groot verschil is tussen bang en blij :P

Duhelo : bedankt voor je uitleg!!!
maar mijn poownie heeft een hekel aan allemaal dingentjes aan haar hoofd enz.
dus daarom bedacht ik juist geen ketting ;) maar mischien heeft het dat idd te snel
een scherpe inwerking

ik weet niet zo goed wat ik nu ga doen. meteen een duur bit / hulpteugel kopen
is messchien niet zo`n goed idee. ik heb verder helaas niemand van wie ik
iets zou kunnen lenen...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:00

Misschien kan je een goedkopere hulpteugel op bokt vinden?
Ik heb nog wel een thiedeman en martingaal maat cob