Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik doe het beide; als oefening en als 'beloning/cooling down'. Ik merk heel goed bij mijn paard of ze lekker los is door te gaan galopperen, als ze alleen maar hard kan, dan is ze nog wat stijf en dan gebruik ik het halsstrekken om haar soepeler te maken.
Maar ook aan het einde van een training, soms lekker halsstrekken in draf, soms lekker in galop, en ze gaat dan echt bijna met haar neus over de grond hoor! In galop gaat het eigenlijk nog fijner dan in draf!
roxxxiejjj schreef:Ik heb nog nooit les gehad aan de longeerlijn, rijdt wel veel zonder zadel (en dan ook springen, buitenrijden, strandritten en dergelijke). Zolang ik op de blote rug van mijn paard zit, zit ik heerlijk comfortabel, en totaal niet in de weg. Met zadel ga ik anders zitten omdat ik door de wrong geduwd wordt, en dit is zoo slecht voor mijn houding! Vandaar dat ik vaak ook nog zonder zadel rijdt.
schoentje schreef:roxxxiejjj schreef:Ik heb nog nooit les gehad aan de longeerlijn, rijdt wel veel zonder zadel (en dan ook springen, buitenrijden, strandritten en dergelijke). Zolang ik op de blote rug van mijn paard zit, zit ik heerlijk comfortabel, en totaal niet in de weg. Met zadel ga ik anders zitten omdat ik door de wrong geduwd wordt, en dit is zoo slecht voor mijn houding! Vandaar dat ik vaak ook nog zonder zadel rijdt.
zonder zadel is idd niet het zelfde als zonder beugels. Maar als de wrongen jou in een slechte houding duwen, waarom pak je dan geen zadel met minder wrong?
Van rijden zonder zadel krijg je uiteraard een betere balans, maar als je je teugels vast hebt kun je daar weer (onbewust) evenwicht aan houden. Daarom vind ik rijden met zadel en beugels, maar zonder teugels nuttiger.
) Zonder zadel rijdt ik 9 van de 10x met een losse teugel. Heb een keertje mijn paard geprobeerd terug te rijden met ophouding zonder zadel(in galop) en ik werd naar voren geslingert, dus dan is de enige oplossing teugels los en HOOOO.
Ook kan ik zonder zadel beter rechtop blijven zitten. En hangen daardoor mijn benen op de goede plek. Ik ga binnekort over op een pad/boomloos, omdat het bij deze zadels veel minder is.
En nu is het dus tijd voor het halsstrekken in galop! In stap en draf lukte al een tijdje, in balans dus he, en in galop doet hij het ook heel goed. Hij wordt er heerlijk ontspannen van en briest er lekker bij. Ik houd iets contact (maar contact met dit paard is wel iets waar je nog heel zorgvuldig mee moet zijn. In het begin gind hij standaard in de teugels hangen, in elke gang, en hij heeft nog een hele tijd bij het aangalopperen een flinke ruk met z'n hals gegeven. Om te merken dat er niks te hangen viel, waarna je het contact kon herstellen. En nu kan hij met licht contact aangalopperen) Af en toe gooi ik ook de teugels los, om te checken dat ik me daar niet aan vasthoud. Ik rijd eigenlijk altijd zonder beugels en meestal ook zonder zadel namelijk.
senna21 schreef:Dan krijg ik nogal eens op m'n kop van de instructeur (vooral in het begin)... 'zo hoort dat niet'
Lijkt me best een goede zaak om dit dus te 'introduceren' in de proeven. Zullen veel ruiters door de mand vallen die hun paard stiekem niet goed aan de hulpen hebben staan.
Urielle schreef:Ik doe het ook regelmatig, maar ik doe het aan het eind van de training ter ontspanning. Bij mij donderen ze er nl. wel van op de voorhand en uit elkaar (worden niet lang en gaan niet versnellen maar ik kan ze niet op het achterbeen houden)
De paarden doen het wel heel erg graag.

Bizzybijtje schreef:Ik gebruik het áltijd bij het losrijden. Paard is namelijk nogal moeilijk in de aanleuning in draf, maar erg goed in stap en galop. Daarom begin ik met een beetje stappen en draven, hierbij al wat ronder proberen... Daarna galopeer ik aan op een volte, eerst de volte wat kleiner, groter, kleiner, groter en dan halsstrekken. Nou, zo wordt hij echt veel makkelijker los dan door allerlei oefeningen te gaan doen. Als je die gaat doen als het paard nog niet echt los is dan rijdt je hem alleen maar vaster...Lijkt me best een goede zaak om dit dus te 'introduceren' in de proeven. Zullen veel ruiters door de mand vallen die hun paard stiekem niet goed aan de hulpen hebben staan.
Maar zo ontspant hij ook wel sneller.
Erg fijne oefening voor hem.