Halsstrekken in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Re: Halsstrekken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:09

ja kaatje, dan is het erg confronterend, maar wel erg nuttig geweest.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:13

Jazeker, dat was het dus echt wel.
Heb daar zoveel geleerd, de zitlessen hebben bij mij iig een basis gelegd waar ik nu ben, alhoewel ik toch soms denk dat ik wel weer aan de longeerlijn mag................zal vriendlief eens lief aankijken :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:49

Rij al 25 jaar paard, heb nog nooit aan een longeerlijn gezeten :o Moet het misschien eens doen. Hoewel ik wel een instructrice heb die heel erg op m'n houding en zit let.
Ik zou ook nog wel eens op zo'n zit-simulator willen zitten. Schijnt dat dat ook heel goed is voor je houding.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:54

Ik heb nog nooit les gehad aan de longeerlijn, rijdt wel veel zonder zadel (en dan ook springen, buitenrijden, strandritten en dergelijke). Zolang ik op de blote rug van mijn paard zit, zit ik heerlijk comfortabel, en totaal niet in de weg. Met zadel ga ik anders zitten omdat ik door de wrong geduwd wordt, en dit is zoo slecht voor mijn houding! Vandaar dat ik vaak ook nog zonder zadel rijdt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:58

Gebruik het ook als beloning, tussendoor of na hard werken. Even lekker de rug strekken. Dat hij hierbij iets meer op de voorhand komt vind ik dan minder belangrijk. Daarna kan ik hem dan weer oppakken en weer meer op het achterbeen vragen. Maar in de les werd er inderdaad bewonderend gekeken dat mijn paard dit kon. Niet weglopen, los over de rug en met mijn handen naar voor (kan teugels gewoon loslaten) en toch bij me blijven. Nu vind mijn paard het laag en rond lopen ook makkelijker dan bergop blijven. Daar zijn we nu ook hard mee aan het werk. Maar juist dan is even je lijf stretchen wel fijn.
Tempo blijft trouwens gelijk en op mijn zit kan ik hem ook weer meer bij elkaar rijden. Voor mij dus ook een goede oefening om daar het gevoel in te krijgen.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:06

Helemaal met deze reacties eens! :D Ik doe het beide; als oefening en als 'beloning/cooling down'. Ik merk heel goed bij mijn paard of ze lekker los is door te gaan galopperen, als ze alleen maar hard kan, dan is ze nog wat stijf en dan gebruik ik het halsstrekken om haar soepeler te maken. ;) Maar ook aan het einde van een training, soms lekker halsstrekken in draf, soms lekker in galop, en ze gaat dan echt bijna met haar neus over de grond hoor! In galop gaat het eigenlijk nog fijner dan in draf! :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:19

roxxxiejjj schreef:
Ik heb nog nooit les gehad aan de longeerlijn, rijdt wel veel zonder zadel (en dan ook springen, buitenrijden, strandritten en dergelijke). Zolang ik op de blote rug van mijn paard zit, zit ik heerlijk comfortabel, en totaal niet in de weg. Met zadel ga ik anders zitten omdat ik door de wrong geduwd wordt, en dit is zoo slecht voor mijn houding! Vandaar dat ik vaak ook nog zonder zadel rijdt.

zonder zadel is idd niet het zelfde als zonder beugels. Maar als de wrongen jou in een slechte houding duwen, waarom pak je dan geen zadel met minder wrong?
Van rijden zonder zadel krijg je uiteraard een betere balans, maar als je je teugels vast hebt kun je daar weer (onbewust) evenwicht aan houden. Daarom vind ik rijden met zadel en beugels, maar zonder teugels nuttiger.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:53

schoentje schreef:
roxxxiejjj schreef:

zonder zadel is idd niet het zelfde als zonder beugels. Maar als de wrongen jou in een slechte houding duwen, waarom pak je dan geen zadel met minder wrong?
Van rijden zonder zadel krijg je uiteraard een betere balans, maar als je je teugels vast hebt kun je daar weer (onbewust) evenwicht aan houden. Daarom vind ik rijden met zadel en beugels, maar zonder teugels nuttiger.

Het is bij alle zadels, spring, dressuur en vzh. Ik krijg er pijn in mijn rug van doordat ik op de een of andere manier in een bepaalde houding gedwongen wordt. (heb al niet een al te beste rug ;) ) Zonder zadel rijdt ik 9 van de 10x met een losse teugel. Heb een keertje mijn paard geprobeerd terug te rijden met ophouding zonder zadel(in galop) en ik werd naar voren geslingert, dus dan is de enige oplossing teugels los en HOOOO. ;) Ook kan ik zonder zadel beter rechtop blijven zitten. En hangen daardoor mijn benen op de goede plek. Ik ga binnekort over op een pad/boomloos, omdat het bij deze zadels veel minder is.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:04

ik doe het zelf ook graag.
het werkt heel goed bij de volgende dingen:
- een ruiter die gestressed is.
- een ruiter zonder vertrouwen.
- een paard wat meer op eigen benen moet gaan lopen.
- een paard wat gaat hangen.
- balans van paard en ruiter.
ik vind niet dat het een verplichte oefening moet worden maar inderdaad meer instructeurs mogen er aandacht aan
gaan besteden. dat is namelijk alleen maar goed.
mijn instructrice doet het volgens mij wel als het nodig is en als het er beter van kan worden.
en zelf gebruik ik het ook graag.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:26

heb het laatst ook geprobeerd, en de pony waar ik op zat reageerde er heel goed op. zeker een aanrader! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:20

Mijn paard (brede, korte, totaal niet atletisch gebouwde IJslander) vindt het een heerlijke oefening. Ik kocht een krom, balansloos paard met een onderhals en nu... kan hij dan galopperen zonder te rennen, struikelen of om te kiepen, zelfs haakse bochten gaan prima merkte ik laatst :+ En nu is het dus tijd voor het halsstrekken in galop! In stap en draf lukte al een tijdje, in balans dus he, en in galop doet hij het ook heel goed. Hij wordt er heerlijk ontspannen van en briest er lekker bij. Ik houd iets contact (maar contact met dit paard is wel iets waar je nog heel zorgvuldig mee moet zijn. In het begin gind hij standaard in de teugels hangen, in elke gang, en hij heeft nog een hele tijd bij het aangalopperen een flinke ruk met z'n hals gegeven. Om te merken dat er niks te hangen viel, waarna je het contact kon herstellen. En nu kan hij met licht contact aangalopperen) Af en toe gooi ik ook de teugels los, om te checken dat ik me daar niet aan vasthoud. Ik rijd eigenlijk altijd zonder beugels en meestal ook zonder zadel namelijk.

J_Weya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:04

Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar iedereen hier is zo enthousiast dat ik er aan zit te denken om het toch maar eens te proberen. Mijn instructices heb ik er echt nog nooit over horen praten/zien doen..

Ik lees hier dat het goed kan helpen als je paard wat meer op eigen benen moet lopen e.d. dus.... Ben benieuwd! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:55

Ik ben het eigenlijk gaan doen omdat het in stap en draf goed werkte. Paard kieperde echt bijna om, ook gewoon bij rechtuit stappen, dus de eerste twee weken dat ik hem had ben ik bezig geweest met... stappen op vier pootjes ipv 2 pootjes en z'n mond. Toen dat lukte ook in draf gaan doen, daarna een hele tijd alleen gestapt, gedraafd en wat aan het laterale geprutst en eigenlijk de laatste maanden pas ben ik de galop wat gaan controleren. Eerder was hij er nog niet aan toe, met dat kromme, zere lichaam van 'm. Het geeft erg veel voldoening dat hij het nu wel kan, en het ook echt leuk vindt :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:15

Hestejente: ik het het ook zelf 'ontdekt' als oefening.

In de lessen (van verschillende instructeurs) kom je meestal standaardoefeningen en standaard volgorde van oefeningen tegen.
Bijv.: Ik rijd nu regelmatig een paard wat enorm veel baat heeft bij halsstrekken en verruimen tijdens het losrijden.
Dan krijg ik nogal eens op m'n kop van de instructeur (vooral in het begin)... 'zo hoort dat niet'

Affijn.... nu ziet de instructeur wel dat het paard hier lossig van wordt. Daarna kan ik het paard heel eenvoudig en fijn aan het werk zetten.
Maar als iemand anders een keer op dit paard rijdt, gaat het toch weer op de 'standaard-manier'.
Dan denk ik jammer....
Is men in de paardenwereld toch vooral van de 'regeltjes' en vaste patronen?
Het lijkt er wel eens op.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:43

Ja, dat is zo. Mijn paard vind het lastig om de achterhand erbij te houden. Toch begin ik lang laag en inbuigen naar links en rechts. Instructie vind dan dat ik hem hoger moet houden en recht. Maar dat doe ik pas als ik hem gecontateerd dat mijn paard los en soepel genoeg is om aan het werk te kunnen.
Verlichte zit levert trouwens ook wel reactie op.

merrreeelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:47

ik heb eigenlijk nog nooit halsstrekken in galop gedaan.
ik zal het eens een keer proberen.
maar het klinkt in iedergeval wel goed ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:50

senna21 schreef:
Dan krijg ik nogal eens op m'n kop van de instructeur (vooral in het begin)... 'zo hoort dat niet'

Off topic, maar wat een foute instructeur om het woord "horen" te gebruiken in dit verband. Paardrijden met name is altijd het aanpassen aan het mogelijke van het paard én de ruiter én het geheel als combinatie en dan moet je dus soms regelmatig "buiten het boekje" werken om tot de beste resultaten te komen. Als een instructeur zich vast houdt aan wat "hoort", werkt hij dus blijkbaar met een bepaald stramien waar alle paarden en ruiters maar in moeten passen, ook als combinatie.
Daarbij is er niet eens zo'n vaste regel van wat "hoort'". Zo ken ik mensen die in galop losrijden, en dat gaat prima en andere zweren bij stappen. Ik doe het per paard en soms per keer verschillend, ik kijk naar wat er nodig is. Een paard is geen standaard ding. Maar, als je afwijkt van een leidraad is het wel nodig dat je begrijpt wat je doet, hoe je het moet doen en waarom je het doet, uiteraard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:58

Ik gebruik het áltijd bij het losrijden. Paard is namelijk nogal moeilijk in de aanleuning in draf, maar erg goed in stap en galop. Daarom begin ik met een beetje stappen en draven, hierbij al wat ronder proberen... Daarna galopeer ik aan op een volte, eerst de volte wat kleiner, groter, kleiner, groter en dan halsstrekken. Nou, zo wordt hij echt veel makkelijker los dan door allerlei oefeningen te gaan doen. Als je die gaat doen als het paard nog niet echt los is dan rijdt je hem alleen maar vaster... :) Lijkt me best een goede zaak om dit dus te 'introduceren' in de proeven. Zullen veel ruiters door de mand vallen die hun paard stiekem niet goed aan de hulpen hebben staan. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:12

Ik doe het ook regelmatig, maar ik doe het aan het eind van de training ter ontspanning. Bij mij donderen ze er nl. wel van op de voorhand en uit elkaar (worden niet lang en gaan niet versnellen maar ik kan ze niet op het achterbeen houden) :o
De paarden doen het wel heel erg graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:20

Urielle schreef:
Ik doe het ook regelmatig, maar ik doe het aan het eind van de training ter ontspanning. Bij mij donderen ze er nl. wel van op de voorhand en uit elkaar (worden niet lang en gaan niet versnellen maar ik kan ze niet op het achterbeen houden) :o
De paarden doen het wel heel erg graag.

En als je eerst op een kleine volte begint, zodat ze echt moeten ondertreden, en dan daarop blijven en rustig aan halsstrekken? vallen ze dan ook uit elkaar?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:24

ik moest het ook altijd doen in de les omdat mijn paardje eerst nog niet in balans was en dan uit galop viel maar dat werd steeds beter en op het eind kon ze lekker met der neusje naar de grond en heel ontspannen galoperen is voor jezelf ook een fijn gevoel dan weetje dat je je paardje kan vertrouwen vind ik!
ik zal het zelf niet zo snel doen met een jong paard maar na wat ervaring kan dat wel ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:35

Bizzybijtje schreef:
Ik gebruik het áltijd bij het losrijden. Paard is namelijk nogal moeilijk in de aanleuning in draf, maar erg goed in stap en galop. Daarom begin ik met een beetje stappen en draven, hierbij al wat ronder proberen... Daarna galopeer ik aan op een volte, eerst de volte wat kleiner, groter, kleiner, groter en dan halsstrekken. Nou, zo wordt hij echt veel makkelijker los dan door allerlei oefeningen te gaan doen. Als je die gaat doen als het paard nog niet echt los is dan rijdt je hem alleen maar vaster... :) Lijkt me best een goede zaak om dit dus te 'introduceren' in de proeven. Zullen veel ruiters door de mand vallen die hun paard stiekem niet goed aan de hulpen hebben staan. :D

Best logisch, draf is veel statischer dan galop en in galop spreek je meer spiergroepen op een andere manier aan. Kan bij sommige paarden heel goed werken. Ik ben er ook wel een voorstander van om al vroeg in het losrijden een paar rondjes galop mee te pakken.

Maar aanvoelen wat het paard nodig heeft en daarop inspelen lijkt me toch sowieso de juiste aanpak.

Hete paarden zal ik anders rijden dan flegmatieke. Daar zit een wereld van verschil in.

Een hete stap ik veel langer en rijd ik meer in 1 tempo en juist veel wendingen. Een flegmatieke draaf ik eerder mee aan en ga juist tempowisselingen mee rijden om ze wakker te schudden en aan mijn been te krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:45

Bizzybijtje schreef:
En als je eerst op een kleine volte begint, zodat ze echt moeten ondertreden, en dan daarop blijven en rustig aan halsstrekken? vallen ze dan ook uit elkaar?

Nog niet geprobeerd, zal ik eens doen, thnx!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:41

Ik had vroeger een pony waarbij ik dit vaak deed. Bij hem was het dé manier om lekker los te laten worden. Als hij eens zijn dag niet had en we in het begin al zaten te prutsen raadde mijn instructrice vaak aan om alvast wat te galopperen (en dus ook even lekker laten strekken), omdat hij dan meteen een heel stuk losser was. Met hem pakte ik ook heel veel galop mee, dat ging zo lekker en in de helft van de tijd was hij dan al gelijk veel losser dan in stap of draf. :D

Doe het bij mijn paard ook wel. Ik vind persoonlijk dat je dan veel meer voelt waar de 'knelpunten' zitten en ook vooral heel duidelijk hoe goed je paard de achterhand erbij houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:32

Graag gedaan!

@Anne_GTI: Klopt helemaal. Het is inderdaad altijd een kwestie van kijken wat er bij je paard past. Bij het paard wat ik nu rijd werkt dit dus heel erg goed, en laten we zeggen dat die niet echt flegmatiek is _O- Maar zo ontspant hij ook wel sneller. :j Erg fijne oefening voor hem.