V.D. Farilla @ work in roze!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:24

volbloedfan schreef:
Enige tip die ik kan geven, is heel snel les nemen.
Haar hele rug word weg gedrukt, kweekt een valse knik en treed niet onder.
Wat logisch is omdat ze niet in de juiste houding loopt.

Iets minder met de voor kant bezig zijn en meer met de achter kant, kom je al eenheel eind,

Misschien eerst even lezen, dat heb ik ook al 10 x geroepen geloof ik :D

@ nancy: hey meis! ik pb je ff, anders gaan we zo offtopic :P

@ em_papillon: Hihi dankjewel ;)

@ rocksyboy: Dankjewel voor de tip!

@ anneM_Ajax: Dankjewel! Fijn om een tip te krijgen die haar zelf ook gereden heeft ;)

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:05

Vind t echt goed van je dat je de tips zo vriendelijk aanneemt, komt heus wel goed met julie...

Liesje89

Re: V.D. Farilla @ work in roze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:31

Ze ziet er goed uit!! :D
Commentaar is al ruimschoots gegeven, dus daar wil ik niet meer p in gaan :P Maar omdat het moet; Zorg ervoor dat je contact houd. Als je haar goed van achter naar voren rijd, ontspant ze vanzelf in haar hals, zolang je maar contact houd met haar mond en de boel niet losgooit.

Farilla is een ontzettend leuke merrie :)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:45

Wat me al meteen opviel, was dat je iets heel erg raars doet met je handen.
Er zit een rare kin in en het ziet er niet echt vriendelijk uit.
Probeer een wat zachtere hand te hebben. En probeer die knik uit je polsen te houden. Handen ook iets meer bij elkaar en wat hoger.
Het lijkt net alsof je hem/haar aan de teugel trekt.

Succes!

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:21

voor de 4e keer hoeft het zeker niet perfect te gaan.
ik zou proberen haar eerst lager te rijden en dan steeds wat ronder.
hierbij kan je tempo wisselingen gebruiken en varieren met grote volte's enz.
het commentaar hierboven vind ik wel erg 'streng'.
het ziet er nog niet fijn uit nee, maar voor een 4e keer kan dat (denk ik) ook niet.
zoals ik al zei, probeer eerst laag en rond , ook veel beter voor haar rug.
veel succes ermee! +:)+

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:25

lusixarab: Dankjewel! Ja ik heb zoiets van, met opbouwend commentaar kan ik tenminste iets :j Met mensen die alleen gaan zitten zeuren, daar heb ik niet zoveel aan :P

Liesje: Dankjewel!

Kim18a: Is al meerdere keren gezegd, heb ik dus niet veel aan ;)

loismalibu: Dankjewel, tempowisselingen en veel figuren rijden willen we inderdaad gaan doen. Proberen goed laag te rijden, maar ook contact te houden :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:19

Lekker wennen aan deze pittige dame. Probeer vooral lekker te rijden zodat je haar lekker bezig houd. Af en toe flink belonen en dan zal ze vast wel wat ontspannen. Probeer niet teveel bezig te zijn met "die voorkant" maar vooral voorwaarts houden aan je been. Maak daar maar eens een spelletje van om bij zo licht mogelijk contact meteen een reactie te krijgen. Succes!!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:26

leuk arabiertje
ze druk inderdaad heel erg haar rug weg, en verkeerde krul.
Natuurlijk verwachten we niet dat ze perfect loopt bij de 4de keer erop, ik rijd mijn pony nu 1,5 jaar en we hebben nog zo vaak miscommunicaties enzo.
Denk verder aan je binnenhand dat hij niet een vrije val neemt naar beneden ;)

Begin lekker met lang en laag dat ze mooi over haar rug blijft lopen.
succes!

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:19

Mijn ervaring met arabieren is dat je amper aanleuning hebt. Al ziet dat er bij jou beter uit wel zie ik een paard dat zn rug wegdrukt. Komt wel goed! je hebt een knap dier onder je kont!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:46

@ fred_kroket: Dankjewel voor je tip!

@ renssyl: Trekken? Absoluut niet. Ik weet dat er een knik in mn ellebogen hoort, en dat mijn polsen recht moeten blijven. Waarschijnlijk is het daardoor dat ik wat streng met mijn handen ben/lijk. :)

@ baileys: Dankjewel, maar die tips heb ik inderdaad al een paar keer gehad ;)

@ HRE: Dankjewel! We gaan er sowieso aan werken :D

Ik ga het toch nog een keer zeggen, dan maar wat groter, want blijkbaar zitten er genoeg mensen op bokt die niet kunnen/willen lezen. En daar wordt ik HEEL erg moe van :)

Als je de moeite niet neemt om te lezen, neem dan ook de moeite niet om te reageren.
Dingen die al meerdere keren zijn gezegd, hoef je niet te herhalen. Daar heb ik vrij weinig aan! Eigenlijk helemaal niets. :Y)
Ik ben blij met de mensen die wel echt goede tips geven, waar ik echt wat aan heb.
Die mensen, bedankt! +:)+
Laatst bijgewerkt door Leo op 30-08-10 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Grote letters weggehaald / Deel reactie weggehaald

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:55

Ik vind het nogal vreemd hoe je op de reacties reageert die je niet aanstaan. Want ze hebben allemaal gelijk, maar dat wil jij blijkbaar niet horen.
Niémand verwacht dat jet de 4e keer al goed gaat.
Maar ze verwachten wel dat je zelf inziet dat dit niet de juiste manier is. De genoemde adviezen over je houding (armen/elleboog/handen) en de uitleg over de houding van de pony (die wel degelijk de rug wegdrukt en je hand niet volgt, op het moment dat jij niets in je handen hebt is het in jullie geval niet goed) zou ik ter harte nemen en meenemen in de training.
Het is niet de bedoeling mensen af te katten. als je iets niet wilt horen moet je geen topic openen en dingen die je al weet hoef je je toch niet druk om te maken als ze herhaald worden?
Verder denk ik dat het bij deze pony heel goed zou zijn om regelmatig te trainen aan de pessoa, lekker lang en laag met neusje over de grond.
En ook dat is tijdens je rijden weleens goed, even teugels langer en op andere manier proberen te rijden.
Veel succes :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:54

heyhey

Leuk arabje heb je zeg!!!

Probeer je handen ietjes hoger te houden en in 1 rechte lijn, zonder die knik er in.

Probeer daar bij je paard lekker lang en laag te rijden, tussen het hals strekken in, net daar boven, dat is goed voor haar rug, zo wordt de rug sterk!..daar gaan weken trainen over heen, ik heb het ook moeten doen, als je dat 1 maal berijkt hebt dan kan je lekker naar boven gaan werken, zodat ze lekker los is in haar lichaam!.

Je geeft in het topic aan dat je niet aan de voorkant zit, opzich is dat prima, maar ook aan de voorkant zitten hoef niet negatief te zijn.
Als je paard blijf lopen in zijn houding, wil juist zeggen dat het paard niet los laat, en het prima vind daar boven, je paard volgt jou'n teugels niet, en dat moet je gaan proberen, ga eens recht zitten en doe ineens langszaam je hand naar voren, en probeer of je paard mee wilt zakken met jou, zo ja dan is het goed zo nee, moet je goed bij drijven met je binnen been, en ga je zachtjes vragen zo dat je paard wel zakt.

Probeer dat gewoon eens te doen, paarden die vaak onder het werk uit willen komen en niet de moeilijke dingen willen doen, gaan in een "eigen "houding lopen zodat ze geen spieren hoeven aan te spannen, zo als bijv, foto 8. :D

foto van lang en laag
http://i30.tinypic.com/nf2j9.jpg

Succes met je Topper

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 09:13

opisop_shop schreef:
Ik vind het nogal vreemd hoe je op de reacties reageert die je niet aanstaan. Want ze hebben allemaal gelijk, maar dat wil jij blijkbaar niet horen.
Niémand verwacht dat jet de 4e keer al goed gaat.
Maar ze verwachten wel dat je zelf inziet dat dit niet de juiste manier is. De genoemde adviezen over je houding (armen/elleboog/handen) en de uitleg over de houding van de pony (die wel degelijk de rug wegdrukt en je hand niet volgt, op het moment dat jij niets in je handen hebt is het in jullie geval niet goed) zou ik ter harte nemen en meenemen in de training.
Het is niet de bedoeling mensen af te katten. als je iets niet wilt horen moet je geen topic openen en dingen die je al weet hoef je je toch niet druk om te maken als ze herhaald worden?
Verder denk ik dat het bij deze pony heel goed zou zijn om regelmatig te trainen aan de pessoa, lekker lang en laag met neusje over de grond.
En ook dat is tijdens je rijden weleens goed, even teugels langer en op andere manier proberen te rijden.
Veel succes :)

Misschien als je ook de andere reacties in het topic leest, zie je dat het ook normaal kan.
En daar reageer ik heel normaal op hoor, maar misschien lees jij tussen de regels door? :)
Als iemand opbouwend commentaar/kritiek geeft, daar ben ik alleen maar blij mee.
Maar zo'n reactie als van nikita? Wat moet ik daar mee?
Ten eerste gaat ze dingen roepen in haar berichtje, die ze geloof ik uit haar duim zuigt. Aangezien ik dat nergens heb gezegd :)
Ten tweede voegt ze totaal niets toe.. Dus wat heb ik daar dan aan? Dan ga ik daar ook niet vriendelijk op reageren, sorry.
Ook heb ik allang gezegd dat ik zeker wat ga doen met al die tips en adviezen, daar ben ik juist blij mee. Open niet voor niets een HAW topic ;)
Enne, het is niet de bedoeling mensen af te katten? Ik kat niemand af hoor, juist bepaalde mensen die reageren. En daar heb ik nou juist helemaal niets aan, dus zeg ik dat ook gewoon :)

@ Renssyl: Zelfde als wat ik hierboven zeg.. Juist op mensen met opbouwend commentaar/kritiek, reageer ik positief.
Mensen die maar wat roepen, zoals de eerder genoemde, of dingen 50 x herhalen, daar wordt ik moe van ja :) Na 1 keer begrijp ik het ook hardstikke goed.
Want blijkbaar is op een normale manier reageren, voor sommige mensen teveel gevraagd :)

@ winia4ever: Bedankt voor je uitleg! Hier heb ik ook veel aan! :j Daar kan ik mee gaan oefenen. :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:31

ten 1e wat een super leuke pony.. !!
boos kijken doen genoeg paarden met rijden maar hoeft nog niet te betekenen dat ze ook werkelijk het rijden niet leuk vind.. ;)

voor een 4e keer erop vind ik het er al netjes uitzien.. ! niet elk paard stap je op en rij je weg alsof je er altijd al op rijd. en juist degene die dat niet zijn zijn een uitdaging..

maar om eventjes te voldoen aan de regels.
ik ga kwa tips 100% mee met winia4ever. zij legt precies uit wat ik als tip/uitleg wilde geven. en met geduld komen jullie er helemaal.. !! veel laag en rond rijden ze heeft al gave gangen maar als ze haar rug goed gaat gebruiken worden haar gangen nog gaver.. ;)

suc6. echt een leuke combinatie.. :)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:14

@ liesjuh: Dankjewel! Het is inderdaad wel een uitdaging.
Ze heeft hele gave gangen ja, wel erg moeilijk om alles eruit te rijden wat ze in zich heeft! (Met longeren/losgooien kan ze alles laten zien, echt super!)

Ik moet er inderdaad aan gaan werken, zodat ze haar rug goed gaat gebruiken. Trainen trainen trainen dus!
Maar dat is pas weer over een tijdje, voorlopig wordt het even alleen longeren e.d. (Voor het EK)
Na oktober gaan we er weer op!

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:00

Oké, na even bijgelezen te hebben, wil ik als eigenaar toch nog een aantal punten uiteen zetten.

Deze merrie is een 13 jarige show/fokmerrie, en géén dressuurpaard. Ze kan het allemaal best, maar door een compleet andere training is zij gewend anders gereden te worden dan de TS nu doet. Dit moet ze echt leren!

Daarbij heeft ze 3 mnd geleden nog een zware buikoperatie gehad met daarna de nodige complicaties en heeft in korte tijd veel meegemaakt. Dat is haar aan te zien en ze klimt nu overal weer uit, maar de sporen zie je nog ( zoals "boos" en nerveus, pittig oidoverkomen, terwijl ze dat totaal niet is). Voor dat Farilla je vertrouwt, ben je maanden verder, dat ze links en rechtsom gaat voor de TS is al een heel wonder. Nee, niet elk paard gaat gewoon maar door met 1 blind oog!

Deze merrie is een geweldig paard om mee om te gaan, maar ozo moeilijk. Je moet echt willen vechten om haar voor je te winnen.

RensSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:13

Hazzebaz schreef:
Oké, na even bijgelezen te hebben, wil ik als eigenaar toch nog een aantal punten uiteen zetten.

Deze merrie is een 13 jarige show/fokmerrie, en géén dressuurpaard. Ze kan het allemaal best, maar door een compleet andere training is zij gewend anders gereden te worden dan de TS nu doet. Dit moet ze echt leren!

Daarbij heeft ze 3 mnd geleden nog een zware buikoperatie gehad met daarna de nodige complicaties en heeft in korte tijd veel meegemaakt. Dat is haar aan te zien en ze klimt nu overal weer uit, maar de sporen zie je nog ( zoals "boos" en nerveus, pittig oidoverkomen, terwijl ze dat totaal niet is). Voor dat Farilla je vertrouwt, ben je maanden verder, dat ze links en rechtsom gaat voor de TS is al een heel wonder. Nee, niet elk paard gaat gewoon maar door met 1 blind oog!

Deze merrie is een geweldig paard om mee om te gaan, maar ozo moeilijk. Je moet echt willen vechten om haar voor je te winnen.

Oke, nu krijgt het verhaal inderdaad al een hele andere wending.
toch vind ik, dat als ze 3 maanden geleden nog een zware buikoperatie heeft gehad, je vooral rustig moet beginnen..
met lang en laag, niet teveel van voor vragen zegmaar..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:09

Citaat:
@ winia4ever: Bedankt voor je uitleg! Hier heb ik ook veel aan! :j Daar kan ik mee gaan oefenen. :)

Ik hoop het ook ben benieuwd naar je volgende topic, :D

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:51

Lang en laag is iets wat je kunt doen wanneer je paard goed in balans is. Deze merrie is een bewegingsmonster tot en met en heeft ook een balans vanuit de natuur en niet getraind onder het zadel. Zolang deze balans er niet is, zal zij alleen maar gaan duiken wanneer ze lang en laag ingesteld wordt en zal gaan sloffen op de voorhand. Daarnaast is deze merrie zo gruwelijk lenig en soepel, dat je hiermee het probleem niet oplost. De enige manier om met deze merrie om te gaan is puur meters maken, balans zoeken, rechtrichten, goed aan het been houden en dan komt de rest vanzelf. ;)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 21:02

Bedankt voor de duidelijke uitleg Sam! :D

Wordt het allemaal duidelijker van. :j

En een bewegingsmonster is ze inderdaad :P Hahaha.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:39

Wat een reacties zeg >;)

nuja goed, moest wel even lachen met die reacties van 'boos kijken', zoals je op de foto kan zien waar ze gedouched word zie je dat dit paard ofwel een mensen oog heeft ofwel een soort van velletje voor haar oog heeft, dit maakt uiteraard wel dat het paard er boos uitziet, maar is hij daarom dat nog niet.

Even wat kleine tips, zoals al meerdere vermeld hebben vind ik ook dat het paard nogal gespannen is. Nr 11 wat jij vind een fijn beeld geven vind ik 'persoonlijk' niet zo, had haar graag wat meer haar neusje zien uitdrukken en wat minder gespannen in de rug. Ook de nek mag wel iets langer gelaten worden. Voor die ontspanning zou ik even goed instappen met een lange teugel, daarna lichtjes opnemen dat je net genoeg contact hebt om te sturen en overgangen te rijden. Veel figuren rijden en veel overgangen van stap naar halthouden zonder haar aan de teugel te vragen, en dat tot je voelt dat ze ontspant in haar rug. Daarna lichtjes wat meer opnemen, probeer haar met je binnenbeen lichtjes aan te sporen om aan de teugel te komen, niet door te trekken, daardoor geraakt ze haar onspanning kwijt. Dus genoeg contact op je buitenhand zodanig dat zij jou aanvoelt, binnenteugel mag toch zo'n 10 à 20 cm langer, deze dient enkel om de richting aan te duiden en je paard in de bochten niet over de buitenschouder te laten lopen. Steeds veel figuren, met veel bedoel ik dat je nooit de halve piste zou mogen rondkomen zonder een figuur te rijden, een volte van 10 meter kan je overal tussengooien.
En ik weet niet of het zo alleen maar lijkt op de foto's dat je meer rechtsom rijd omdat dat haar slechte kant is, maar als het zo is probeer echt evenveel linksom als rechtsom te rijden, eventueel meer linksom omdat dat net haar moeilijke kant is.
Ik hoop dat je er wat aan hebt ( teminste meer als die onnuttige reacties ;) ) vind het wel een prachtig beesie :)

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:38

Leuk paardje heb je onder je kont!

De meeste verbeterpuntjes heb je zelf al gegeven, als je lessen kunt betalen neem dan les, hier steek je erg veel van op en zal het rijden steeds beter en meer ontspannen worden!

Heb net het berichtje gelezen van de eigenaar.
Probeer rustig aan te doen, weer lekker opbouwen!
Vind het goed van je dat het "werk" voor haar afwisselt, zo gaat ze het steeds leuker vinden!

wens je alvast veel plezier voor de komende maand(en) met rijden e.d!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 10:39

@ Leen: Ja dat boos kijken, achja ze moeten iets te melden hebben toch :P Maar trekken doe ik sowieso niet, heb ik al eerder uitgelegd, maar wat ik dan niet snap, jij zegt dat mijn binnenteugel zo'n 10 a 20 cm langer mag..
Juist dan heb ik aan die kant geen contact meer, en dat is dan juist toch niet goed?
Figuren gaan we inderdaad ook veel meer mee doen :) En heb evenveel links als rechtsom gereden hoor, haha.
We hadden gewoon SUPER veel foto's, en hier mogen er maar 15.. vandaar :P

@ k_vis: Dankjewel! Lessen gaan we zeker doen, maar zoals ik al eerder zei na oktober pas weer! Nu wordt het vooral longeren e.d. :j
Laatst bijgewerkt door Leo op 30-08-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel reactie weggehaald

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:59

de binnenteugel kan in principe losser zijn, daarmee bedoel ik dat je enkel 'contact' hebt op je buitenteugel, maar indien je je binnenteugel nodig hebt voor overgangen, figuren ed. dat je deze dan toch bij je hebt maar geen constante druk.

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:23

Leen_ schreef:
de binnenteugel kan in principe losser zijn, daarmee bedoel ik dat je enkel 'contact' hebt op je buitenteugel, maar indien je je binnenteugel nodig hebt voor overgangen, figuren ed. dat je deze dan toch bij je hebt maar geen constante druk.

Klopt helemaal wat je zegt, Leen. Dit is ook mijn manier van rijden. Echter, bij deze merrie dien je wel constante aanleuning te hebben aan beide kanten aangezien ze praktisch geen zicht meer heeft in haar rechteroog. Ze heeft ohz erg weinig zelfvertrouwen, dus die aanleuning is voor haar een steunpunt. ;)