Rustpauze voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:28

Ik geef mijn paard eigenlijk alleen de eerste 2 weken van het weideseizoen vrij. Omdat meneer dan namelijk niet meer te genieten is en ook niet vooruit te branden is..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:32

Mijn paarden hebben sowieso 1 a 2 dagen een rustdag in de week.
Afhankelijk van of ik concours heb of niet.

Ook geven wij onze paarden zo aventoe vakantie, dan mogen ze lekker een aantal weken het land op.
Dan kan je zelf ook weer bijkomen vindt ik.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:13

Ceriadwen schreef:
Ik geef mijn paard eigenlijk alleen de eerste 2 weken van het weideseizoen vrij. Omdat meneer dan namelijk niet meer te genieten is en ook niet vooruit te branden is..

Nee vind je het gek! Die geniet lekker van het verse gras natuurlijk, en baalt ervan als je hem komt storen in zijn vreetfestijn hahaha:-)

Chezshir77

Re: Rustpauze voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:14

Wat ik me afvraag nav dit topic; gaan jullie zelf dan niet op vakantie? En als je gaat, laat je je paarden dan door iemand rijden of zo? Want voor mij is dat het uitgelezen moment om paardjelief ook vakantie te laten vieren. Zou ik met een eigen paard ook zo doen denk ik, en met Lucky gaat dat ook prima.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:21

Mijn paard heeft vorig jaar een rustpauze gehad van een jaar door blessure. Verder geef ik hem alleen dagen rust, omdat hij anders in de stress schiet van 1e keer zadel weer op.

Af en toe wel weekje rustig aan en alleen longeren omdat hij behandeld is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:21

Sommige paarden kunnen echt opknappen van een paar weekjes rust, maar dan echt helemaal niks doen, andere werken liever elke dag hard.. Verschilt per paard..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:25

een (mini)vakantie is wel degelijk fijn voor je paard.
Die van mij is nu een jaar onder het zadel en hij heeft regelmatig 1 a 2 weken vrij gekregen.
Ze worden er niet minder van en kunnen even lekker het hoofd leegmaken, dat is erg goed voor ze!
Zelf vind je vakantie ook wel fijn, al zou je maar 2 dagen in de week werken; even lekker niks hoeven is gewoon fijn, punt ;)

Ik zou een paard 2x per jaar vakantie geven. En dat hoeft niet lang te zijn, je kunt ook 4 dagen even laten niksen.
Maar; een paard vakantie willen geven als ze 24/7 op stal staan is natuurlijk geen vakantie, dat is gewoon straf ;)

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:34

Ligt erg aan het paard zelf. Sommige paarden moet je even de tijd gunnen om het een en ander tot ze door te laten dringen (oke toen deed zij dat, en toen moest ik dat doen, of andersom). Maar je hebt ook paarden die echt aan het werk wíllen, en je niet zomaar vrij kan geven.
Ik merk met het rijden van mijn eigen paard wellis dat ik hem even rust moet gunnen. Dan krijgt ie een paar dagen vrij, en bouw ik daarna weer op. En hij heeft sowieso 1 dag in de week vrij.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:02

@ Brendaaaa: Ik liet mijn paard bijrijden als ik op vakantie was, omdat de zomervakantie midden in het wedstrijd seizoen valt.
Ik vind dat er als wedstrijdruiter betere periodes zijn om je paard vakantie te geven.

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:39

rus is belangrijk voor je paard! maar twee weken hoeft echt niet ! :)
je geeft al aan dat je niet elke dag rijd dat is het belangrijkste
een paar dagen rust heeft die uiteraaard wel nodig ! twee weken is
best veel hoor het gaat erom dat die wel gewoon rust krijgt
en dat krijgt die al als je hem bijvoorbeeld
2 dagen in de week gewoon lekker ze gang laat gaan !
misschien lekker in de wei zetten ofzo ! iig niet hard aan het
werk gaan ! :)

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:26

Ik heb van andere mensen gehoord dat als je hem byv 2maandjes stil zit, dat er soms verbetering in zit.
Ik vind niet dat je elke dag moet gaan rijden, dan om de dag ofzo, anders word het te zwaar, is mijn mening :).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:41

zelf wil je ook wel eens vakantie, ookal werk/ school je niet iedere dag van de week. Mijn paardje heeft sowieso veel afwisseling qua trainen: dressuur, springen, rustig buitenritje, lange zware buitenrit, vrijheidsdressuur, longeren. En hij heeft iedere week een dagje helemaal vrij, dan gaat hij alleen de wei op.
door het jaar heen krijgt hij af en toe een week vrij, en gaat hij gewoon van 's ochtends vroeg tot 's avonds de wei op met z'n vriendjes, en dan poets/kroel/knuffel ik wat met hem, maar iets trainen doen we niet.
Ik heb het idee dat het hem wel goed doet.

korien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:07

Afwisseling is belangrijk. Ik zou niet zo snel een paard uit training halen die het prettig vind om zijn werk te doen alleen maar omdat je hem zo graag een paar weken vrij wilt geven.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:13

Die van mij werken zo'n 3-4 dagen per week. recreatief dressuur ;) En als ze af en toe een vakantie hebben (als ik er bijvoorbeeld niet ben) merk ik dat ze daarna echt weer fris en fruitig aan t werk gaan. Ze zijn niet vervelend voor hun vakantie, maar juist weer extra gemotiveerd erna. Tuurlijk moeten ze daarna weer even bij elkaar geraapt worden, maar over het algemeen worden ze er echt niet slechter van.

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:06

als je hem al af en toe een rustdag geeft is dat niet echt nodig.. maar het zou misschien wel lekker voor 'm zijn om 1 of twee weekjes rust te hebben :P

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:08

Ligt aan de conditie van je paard, ikzelf doe het niet maar ik geef mijn pony doordeweeks wel genoeg rust. Ik rijd dus niet 7 dagen in de week.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:14

Verschilt per paard.Voor jonge paarden kan een vakantie wel goed zijn.Kunnen ze nadenken over wat ze geleed hebben.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:16

Bij mij krijgen ze weleens een week rust. De jonge beesten wat vaker dan de oudere..

Je merkt wel dat ze dat toch wel fijn vinden ondanks dat ze minimaal 1 dag rust in de week hebben..

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:19

Ik denk zeker dat een paard dat ook nodig heeft! Alleen als bijvoorbeeld je paard hele dagen binnen staat doe je daar dus een paard geen plezier mee! Ik zou hem dan vakantie geven in de zomer en lekker op het land! En ik weet zeker dat elk paard daarvan op zou knappen!

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:05

dat je hem niet even pauze geeft met een bakje koffie erbij :+

nee , ik geef mijn paard 1 keer in de week een dagje rust alleen als het dan bijvorbeeld hel koud ofzo is dan doe ik hem even in de bak omzijn beentjes te strekken als ik aan het uitmesten ben.
daarna gaat hij weer naar binnen ... 8-)
hopelijk ehb je hier wat aan

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:41

ik zou niet weten waarom je hem een paar weken een rustpauze zou moeten geven tenzij hij ziek is of last heeft van een opspelende besuure ofzo ik zou hem gewoon af en toen een dag vrij geven maar 2 weken ofzo is niet nodig denk ik !

Dap_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:37

In het weide seizoen is die van ons vaak 1/2 weken vrij. Meestal als we zelf ook op vakantie zijn. Even niks aan zijn koppie

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:47

Die van mij hebben sowieso vakantie als ik op vakantie ben (of ze moeten mee gaan :-P) en tijdens de strenge vorst, als je door gladheid tijdelijk 't erf niet af kan. Ze staan wel gewoon buiten hoor. Dus in ieder geval 2x per jaar. En voor de rest hebben ze tussendoor ook weleens wat daagjes vrij of een klein weekje; meer door omstandigheden. Momenteel train ik toch nog niet intensief (ga ik begin volgend jaar oppakken) en rijden we 1 á 2x per week in de bak dressuurmatig en voor de rest nog rustige buitenritjes. En de shet af en toe voor de kar. Dus die hoeft in principe geen vakantie ;-)
Maar ik vind het wel goed om ze idd af en toe vakantie te geven/daagjes vrij; dan kan alles eventueel weer herstellen, bijkomen en de koppies idd weer leeg.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:51

die van mij krijg elke week 1 dagje vrij,
vaak omdat ik dan moet werken, als ik op vakantie ga,krijgt hij ook rust, hou er niet zo van als andere mensen op hem rijden

ik rij ongeveer 5 dagen in de week dressuur, als het kan xtje longeren(Als de longeerbak niet helemaal doorweekt is)

ik ben best vaak op wedstrijd, dus dan geef ik niet zomaar 3 dagen rust enzo.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:40

Brendaaaa schreef:
Wat ik me afvraag nav dit topic; gaan jullie zelf dan niet op vakantie? En als je gaat, laat je je paarden dan door iemand rijden of zo? Want voor mij is dat het uitgelezen moment om paardjelief ook vakantie te laten vieren. Zou ik met een eigen paard ook zo doen denk ik, en met Lucky gaat dat ook prima.

Bij ons ligt dat er aan!
Tot aan afgelopen zomer hebben onze paarden altijd vakantie gehad als wij weg waren, maar afgelopen zomer moest mijn vader een week nadat we terugkwamen van vakantie starten op de Brabantse Kampioenschappen, dus dan een week stilzetten is niet slim! Onze trainster heeft hem toen gereden en natuurlijk is dat niet zo fijn als wanneer je hem zelf kunt rijden, maar het heeft haar wel inzicht in het paard gegeven en hoe hij aanvoelt, dus dat heeft weer positief uitgewerkt in de trainingen.
Maar normaal hebben ze lekker even rust! Ondanks dat mijn paard iedere dag buiten komt in de bak (wij hebben helaas geen wei), knapt hij gigantisch op van 2/3 weekjes rust. Meer moet je hem ook niet geven, want dan wordt ie alleen maar lastig.