Ik denk dat als jou dier op correcte wijze vanaf het begin dat hij geboren is was opgevoed het een heel ander paard was.
Dat vind ik er zo zonde aan... Je krijgt dit soort gedrag er makkelijker in als eruit.
En jij zit nu met de gebakken peren, niet omdat jou paard niet luistert, maar omdat het hem in het verleden verkeerd is aangeleerd
Ben het met je eens dat het voor jou nu moeilijker is.
Ik vind het persoonlijk makkelijker om een jong groen paard op te voeden als dat je een wat ouder paard pakt met problemen (door de opvoeder van toen).
Algemeen:
Het heeft ook met voeding en huisvesting te maken.
Er zijn paarden die van natura dan alsnog heet van zichzelf blijven...
Daar moet je mee om kunnen gaan, het is niet eerlijk om van een groen paard dat als een bommetje is te verwachten dat je hem zo uit stal kunt plukken en een stukje buiten het erf kan wandelen of verwachten dat hij kalm blijft staan op de poetsplaats.
Hier gaat nog een hele opvoeding aan vooraf voordat dit punt bereikt kan worden, op ieder paard moet je de manier van iets doen aan kunnen passen.
Ik werk altijd naar een eerste ervaring met iets toe.
Ik besluit pas die ervaring voor een paard aan te gaan wanneer ik weet dat het paard kalm is en hoe ik het paard kalm kan krijgen...

)
Maar dat wil niet zeggen dat hij niet voor je wil werken, in tegendeel! Zelfs al vindt hij iets vreselijk eng(bijv.: rammelende oude tractor in overdekte hal met aan de overkant blaffende waakhonden), dring even aan en hij zal het heus proberen hoor, maar als ik gaandeweg merk dat mijn paard zo bang is dat hij zich bijna op de grond zou laten vallen dan vraag ik me af waarom ik zulke situaties doelbewust zou gaan opzoeken?? (Bijv.: naar een kermis gaan zou wsl hetzelfde effect hebben) Ze zijn niet alleen gevaarlijk, maar ook stresserend.
, misschien helpt dat ook
Ijslanders zijn iha heel meewerkende brave werkwillige paarden, en als je alleen dat gewend bent, is het makkelijk zoiets te beweren.
Ken trouwens zélfs een IJslander die al jaren rijponnie is en waar je niet met een verkeerd regenjasje op moet gaan zitten... Tsja... paps had naar verluidt een 10 voor temperament...