Tips paard inrijden, lichtrijden of doorzitten in draf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:54

In de tijd dat de discussie hier gevoerd is had TS al 5 paarden kunnen inrijden. Om eerlijk te zijn denk ik dat je paard het een worst zal wezen. Je kan beter zorgen dat je niet te zwaar bent, bv, of dat je goed kan rijden, daar heeft je paard meer aan. Als ik ooit nog eens een paard in ga rijden, ga ik lichtrijden. Voor mijzelf zit het fijner, en ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat bij het stazitten omviel vanwege het zogeheten ' asymmetrische lichtrijden' (en ik weet nog steeds niet wat dat is!)
Succes pompidou!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 12-08-10 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:00

Ik probeer dat stukje van paardnatuurlijk te lezen, maar er is werkelijk geen touw aan vast te knopen! Omdat je in de lucht blijft zweven, kom je 2 keer zo hard neer? Sinds wanneer laat je je direct neerploffen in het zadel? Zal voor je eigen achterste ook geen fijn gevoel zijn :+
En daarna beginnen ze een vaag verhaal over gelpads en boomloze zadels, waarvan ik het verband met het eerste stuk tekst niet zie, maar dat zal wel aan mij liggen.
Toch fijn dat die pn mensen zoveel vrije tijd hebben.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 01:07

Om op je hoofdvraag te antwoorden:
- in stap in de beugels staan (verlichte zit: niet teveel uit het zadel komen en niet teveel naar voren)
- in stap als het ware lichtrijden
- eerste draf in de verlichte zit (niet teveel naar voren)
- daarna lichtrijden (de eerste paar rondjes kan je beter wat naar voren als naar achter zitten)
- Wanneer het lichtrijden eenmaal prima gaat kan je ook een paar keer van been verwisselen...

Het is ook puur afhankelijk van het paard en de ruiter...
Ben je een onzekere ruiter of heb je een rillerig paard kan je ervoor kiezen:
# om vanuit stilstand in de beugels te staan en "licht te rijden", daarna het in stap doen en dit alles terwijl er iemand naastloopt en het paard vasthoudt en vertrouwen geeft...
# dit uitbreiden naar aan de longe
# Zijn ruiter en paard ontspannen en vertrouwd dan kan je de draf gaan meepakken (niet eerder)...

Dan nog een paar tips:
- Doe een halstertouw om het paard zijn hals.
1. Hiermee heb jij als ruiter meer balans op je paard (want je houdt eerst de teugels niet vast) 2. In een latere fase kan het paard schrikken of wegschieten pak niet de teugels vast (hiervan schrikken ze nog erger! klap in de mond) maar blijf kalm en houd het halstertouw/ neckrope vast...
- Draag een bodyprotector, cap en veilige kleren/ laarzen...
- Zorg dat de longeur een ervaren iemand is die het paard kent aan de longe, oa zodat het paard de longeur niet gaat uitproberen wanneer de ruiter erop zit :+
- Ga eens hangen op het zadel...
Ga eens stappend hangen...
Ga eens zitten...
Ga eens zittend stappen...
Gaat dit goed?
Ga dan eens aan de longe...
etc...

Als je later vragen of dingen hebt mag je me altijd pb-en!
Er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden, maar ik en mijn paard hebben het op deze manier als fijn ervaren...

edit: Ik lees nu wat van de "balans" discussie die hier is ontstaan.
En wil nog wat aanvullen uit eigen ervaring:
* Iemand gaf hier al aan om op het verkeerde been te gaan lichtrijden... Dit is dus ook wat ik bedoel met "een paar keer van been verwisselen" op dezelfde hand. Stel je voor je bent aan het lichtrijden staan-zit-staan-zit-staan-zit, dan maak je zit-zit (van been verwisseld), staan-zit-staan-zit-zit (weer wisselen) etc. Dit werkte bij mijn paard als goede balansoefening...
* En iets wat ik in dit topic mis:
Afgezien hoe de ruiter beweegt: lichtrijden, doorzitten of in verlichte zit rijden...
Afgezien daarvan...
Hoe houdt het paard makkelijker zijn balans?

Amable

Re: Tips paard inrijden, lichtrijden of doorzitten in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:07

Dan nog lijkt het me niet nodig om op zo'n manier op iemand te reageren, je kan anderen ook in hun waarde laten. Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wil worden.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 14:25

Had niet verwacht zoveel los te maken hier op bokt met zo'n vraag.

Maargoed,

@Door: Dankje voor je reactie. Mijn ervaringen zijn tot nu toe erg positief en ben steeds weer erg trots op het paard dat ze alles zo braaf en rustig oppakt.
Wat betreft het lichtrijden of doorzitten ben ik zeker aan het denken gezet! haha. Ik denk dat mijn voorkeur toch uiteindelijk naar het lichtrijden zal gaan en dan zoals hier verder ook word omschreven wat meer neigend naar verlichte zit. Mocht het paard daarentegen wegspringen of versnellen, zou ik voor mijn gevoel liever doorzitten om bewegingen beter te volgen en de rust in te brengen.
Echter verwacht ik niet dat dit gaat gebeuren. Je weet het natuurlijk nooit en er zullen hier vast mensen zijn die mij naïef vinden, maar ik denk gewoon dat het puur erop zitten voor dit paard gewoon bijzaak is en het em niet veel gaat doen, ook niet in draf.. Tuurlijk zal het wennen zijn en zal het oefenen worden om balans te vinden, maar dit vind ik niet meer dan logisch. Ze zal toch moeten wennen aan het lichtrijden en wanneer ze dit goed oppakt denk ik dat het niet verkeerd zal zijn daar maar gewoon mee te beginnen.

@Palatin; dankje

@Hinke; dankje voor reactie

@Doei; bedankt voor je uitgebreide reactie en het overzichtelijk beantwoorden van mijn vraag! De dingen die je omschrijft gaan bij mij ook zeker vooraf aan het eropzitten en draven. Ik zal ook allereerst gewoon beginnen met een keer hangen, opstappen, weer afstappen klaar belonen. De keer erop zelfde, beetje bewegen, wiebelen in het zadel, belonen, klaar eraf. Pas daarna een stukje stappen, enz.. Inprincipe heeft ze dit natuurlijk al gedaan aan de hand met een ruiter op de rug, maar ook aan de longe in de wei wil ik gewoon deze stappen ook doornemen.
Halstertouw om de hals is inderdaad ook iets waar ik al aan gedacht had. Juist inderdaad omdat ik het paard zo rustig mogelijk wil laten wennen aan een bit in de mond alvorens ze hier druk of beweging op gaat voelen.

Slim om het wisselen van been als balansoefening te gebruiken, die ga ik zeker onthouden!

Ehm bodyprotector.. weet niet of ik er eentje aanschaf hiervoor :o cap gaat sowieso op. :D
Bedankt voor je tips.

Wat ik me verder afvraag, puur uit interesse, is of de mensen die hier verwijzen naar een prof, zelf ervaring hebben met een paard inrijden? En of uit die ervaring (misschien verkeerde ervaringen) het advies voort komt dat ik haar beter naar een prof kan sturen..
In dat geval zal ik graag willen horen wat jullie valkuilen of fouten geweest zijn.

Verder over zitten, tja ik ben nou eenmaal niet het type dat van zichzelf zegt dat ze iets gewoon heel goed kan. Maar ik weet wel dat ik geen bange of onzekere ruiter ben. Een paar bokkensprongen of een keer wegschieten kijk ik niet zo van op, mits ik het paard een beetje ken en vertrouw. Verder heb ik vroeger op mijn pony's altijd zonder zadel gereden, ook buiten, wat regelmatig met vreugdebokjes gepaard ging en het springen over dingen die op het pad lagen zoals 'enge takjes'. Ik heb hier altijd veel lol in gehad en voelde me niet minder zeker zonder zadel, al ben ik er heus weleens van af gegleden.

Ja, wanneer zeg je van jezelf dat je een goede zit hebt? Ik laat het liever een ander zeggen, dus wie weet neem ik binnenkort eerst eens een keer een lesje gericht op mijn zit, om me daar in iedere geval niet druk om te hoeven maken of ik wel realistisch kijk naar mijn eigen zit en houding, want het voelt wel goed.
Maar daar geef ik jullie zeker geen ongelijk in, dat je bij jezelf goed te raden moet gaan of je goed zit. Ik denk het wel, maar sta altijd open voor kritiek of verbeterpunten.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:32

pompidou2 schreef:
Wat ik me verder afvraag, puur uit interesse, is of de mensen die hier verwijzen naar een prof, zelf ervaring hebben met een paard inrijden? En of uit die ervaring (misschien verkeerde ervaringen) het advies voort komt dat ik haar beter naar een prof kan sturen..
In dat geval zal ik graag willen horen wat jullie valkuilen of fouten geweest zijn.

.

Ik heb heel veel paarden zadelmak gemaakt. Vanaf groen ( niet aan een touw kunnen lopen) tot oudere merries die alleen veulens hadden gekregen. Dit heb ik ook gedaan toen ik in dienst was van een handelstal. Op die manier heb ik veel manieren gezien en gedaan. Overal zitten prettige dingen aan.

Alleen het grondwerk, natural horsemanship en al die andere zweverige bende, daar ben ik absoluut niet voor. Helderheid, duidelijkheid en transparantie naar een paard toe vind ik heel belangrijk.

Paarden die vanaf veulen stelselmatig in de hand zijn geweest, daar begin ik liever niet aan. 9 van de 10 mensen kunnen geen paard opvoeden, dus ik heb liever dat ze door hun soortgenoten worden opgevoed in de kudde.

Maar ik doe het niet meer, want ik ben te oud :D En laat het nu lekker aan de jonge garde over.

Ik stapte destijds op iedere gek! Ook paarden die al waren geprobeerd en niet zadelmak te krijgen waren.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:56

Citaat:
Met lichtrijden maak je jezelf niet lichter. De ene pas weeg je weinig, de andere pas bijna het dubbele. Het hoeft niet verkeerd te zijn, als je maar beseft wat je aan het doen bent.
Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: één minuut op het ene been, één minuut op het andere been.
Lichtrijden is een scheve belasting en daarom eigenlijk niet zo goed voor jonge paarden. In plaats van steeds één been met het dubbele gewicht te belasten kun je beter alle benen evenredig belasten. Een goede rijtechniek blijft hoe dan ook onontbeerlijk.

hele stomme opmerking misschien maar....

je wisseld toch regelmatig van hand (dus ook van been)
dan is de belasting toch verdeeld of ben ik nou gek :+

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:02

LICHTRIJDEN!!! dat is veel minder belastend voor de rug van het paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:48

Don_Zhivago schreef:
Citaat:
Met lichtrijden maak je jezelf niet lichter. De ene pas weeg je weinig, de andere pas bijna het dubbele. Het hoeft niet verkeerd te zijn, als je maar beseft wat je aan het doen bent.
Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: één minuut op het ene been, één minuut op het andere been.
Lichtrijden is een scheve belasting en daarom eigenlijk niet zo goed voor jonge paarden. In plaats van steeds één been met het dubbele gewicht te belasten kun je beter alle benen evenredig belasten. Een goede rijtechniek blijft hoe dan ook onontbeerlijk.

hele stomme opmerking misschien maar....

je wisseld toch regelmatig van hand (dus ook van been)
dan is de belasting toch verdeeld of ben ik nou gek :+

Totale belasting ja, maar belasting per moment niet. Ik kan me voorstellen dat paarden zich veel makkelijker aanpassen aan een vrijwel gelijk blijvende belasting zoals doorzitten, omdat dat voorspelbaarder is dan de wisselende belasting die lichtrijden geeft.

Don_Zhivago

Re: Tips paard inrijden, lichtrijden of doorzitten in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:52

ja maar aande andere kant hebben ze dan ook meer gewicht/druk op hun nog niet ontwikkelde rug..
(mits de ruiter normaal kan lichtrijden en niet ploft)