3 jarige merrie moeilijk voorwaarts te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:25

Een behandelnig van een Osteopaat is idd ook een goed begin, zodat je er (meer) zeker van kan zijn dat je paard geen blokkades in zijn lijf heeft. Een sportmassage om de spieren soepel te maken is een tweede optie...

En zoals hier boven gezegd: lekker lange stukken lopen kan ook helpen. Een bak is dan maar klein in vergelijking met een bos met lekker lange paden.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:12

doei schreef:
Johanna59, kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

Sorry. Maar dat is een website waar ik een uitgesproken mening over heb, en die is niet positief.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:20

Moll schreef:
Johanna59 schreef:
Marieke 1983: Volgens mij heb ik het over raken????
En niet over meppen???
En rechtrichten vanaf de rond, met alle oefeningen die je er bij beschrijft?
Ik kan het niet helemaal volgen.

Rechtrichten doe je als je er op zit. En daar blijf je altijd, zo lang je met je paard rijdt, mee bezig. Jaar in, jaar uit.
Er zijn hele goede boeken over longeren. Misschien een tip? Voordat je al te fel reageert, ik bedoel dit informatief opbouwend, niet degenererend.

sorry maar recht richten doet men op beide manieren zowel er op als aan de hand, dit kan met lange teugel zijn dubbelelonge of gewoon puur hand werk.
Als u dit niet herkent is dit niet een gebrek of onwetenheid van een ander, recht richten begint van af het moment dat we het dier zadelmak gaan maken tot het moment dat we hem op de eeuwige velden brengen

Dat het ook tussen de lijnen kan en recht erachter met een dubbele longe is correct. Maar het moet te begrenzen zijn. Gewoon op de volte aan een longeerlijn is echt niet mogelijk. De dubbele lijnen zijn te vergelijken met de teugels en je kunt hier ook de achterhand met corrigeren. Tevens heb je een zweep nodig. Dit komt dus sterk overeen met een ruiter die er op zit. Rechtrichten gebeurt rechtuit. Er zijn natuurlijk oefeningen om het rechtrichten te bevorderen. Maar recht is helaas gewoon recht.
Fijn dat je het ook herkende, dat het vanaf het begin van de training tot de laatste trainingsdag doorgaat. Rechtrichten. En never ending story.
Dan ben je minder onwetend dan de meesten. Klasse :D

Moll

Re: 3 jarige merrie moeilijk voorwaarts te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:59

recht richten gebeurt ook op de folte en niet alleen recht uit het in balans rijden en onder de massa houden en op eigen benen lopen en recht gericht worden op de folte is ook recht richten

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:40

op al deze reactie's na kan je ook misschien meer voer geven?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:30

Johanna59 schreef:
doei schreef:
Johanna59, kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

Sorry. Maar dat is een website waar ik een uitgesproken mening over heb, en die is niet positief.

Vertel? Ik sta open en ben benieuwd...

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:51

Voor zover ik gelezen heb is mijn mening nog niet langs gekomen. ;)

Naar mijn mening heeft een paard na een flinke periode inrijden een maand of één á twee rust nodig. Rust om het geestelijke proces ook te kunnen verwerken. Even lekker het land op en daarna weer oppakken. Als een soort schoolvakantie. Inrijden is nog al wat voor zo'n paard. Het wordt vaak onderschat.

Ik vind drie jaar persoonlijk ook heel jong, maar dat is nu niet aan de orde.
Als een paard niet op een aanwijzing van een zweep reageert, al op drie jarige leeftijd niet meer, heb ik het idee dat zij zich er voor afsluit. Want als een paard in het land staat en er komt een vliegje haar irriteren dan reageert ze er toch ook op? Zegt genoeg, neem ik aan. ;)
Zoals alle bovenstaande meningen over grondwerk en rechtrichten vanaf de grond en voorwaarts krijgen met houding, maar ook motiveren en uitbundig belonen bij één goede stap die ze zet, zou ik op deze manier doorgaan. Zonder zweep, sporen, stroomapparaten en dergelijke. :P (Je snapt wat ik bedoel. ;))

Succes!:)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:34

Even weer reageren op een aantal reacties, voer heb ik niet veel over te vertellen. Het is niet mijn eigen paard en ze staat met een kudde van 10 paarden op de wei. Ze krijgen gezamelijk voer.

Ik ga volgende week op vakantie dus dan staat ze sowieso 3 weken stil.
En Nienke wat jij zegt over dat ze nu al niet meer op de zweep reageerd, vind ik niet terrecht. het komt een beetje over alsof ik haar afgeslagen heb tijdens de inrij periode. Dat is juist helemaal niet omdat ze gewoon nooit echt een reactie gegeven heeft op een zweep maar ook bijvoorbeeld op een tik op de neus. Die reactie heb ik er echt niet uitgeslagen.
Inderdaad veel belonen dat doe ik sowieso al, ook bij mijn andere paardje.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:24

Dat geloof ik ook niet nee, dat je haar geslagen hebt ;) Denk ook niet dat Nienke dat zo bedoelde. Maar wat ze zegt kan wel, dat ze zich ervoor afsluit. Alsof ze zich niet wil laten vertellen wat ze moet doen. Zo heb ik met mijn paardje een keer confilct gehad, ze wilde alleen nog maar achteruit lopen. Ik ben gestopt en heb een maand lang niets met haar gedaan, behalve dan lekker wandelen en werken aan onze band. Hierna deed ze weer alles voor me wat ik haar vroeg. Maar dit zal geen oplossing voor je zijn. Hoewel het best zo kan zijn wat Nienke zegt, even rust om alles te laten bezinken.

Ik kan je even niet meer advies geven dan vanaf de grond met je paardje (opnieuw) beginnen, haar stimuleren goed onder te treden om haar vanaf achter actiever te maken. Als ze dit snapt erop gaan zitten en vooral haar binnenachterbeen naar voren halen met je zit!!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:56

Even een update over mijn paardje.
Gisteren heb ik eindelijk les gehad. Na een heel gedoe om een instructrice te vinden en een dag dat iedereen op stal ook tijd had voor les is het dus gelukt.
Het probleem lag dus niet zozeer bij luiheid. Maar dat ze gewoon te weinig balans heeft. Daardoor maakt ze achter veel te grote passen. Ze stapt dus onwijs over. Door haar door te laten lopen jaag ik haar dus eigen over haar eigen tempo heen waardoor ze uit balans komt.

Ik heb dus oefeningen gekregen om haar juist terug te rijden en kleiner te laten lopen. En dit werkt dus echt. Dus elke keer stukken langzamer laten stappen en draven en dan weer een stukje vooruit. Echt dat was een wereld van verschil. Ze wil dus wel degelijk werken en lopen alleen heeft ze dus eerst elke keer over haar tempo gelopen. Het lijkt traag maar dat valt dus erg mee.
Door haar kleiner te leren lopen gaat ze haar achter benen beter gebruiken. Daar lag dus de fout.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:58

Ook moet ik dus kleinere hulpen gaan geven. Want ze wil wel heel graag voor me werken, alleen begrijpen we elkaar dus nog niet helemaal. Doordat ik geen reactie krijg ben ik steeds grotere hulpen gaan geven terwijl als ik haar even terug rij, en dan weer een beetje meer snelheid vraag dan reageerd ze juist heel goed op mijn beenhulpen.