zonder goede zit, geen goed gereden paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:41

hahahahah
idd je beschrijft ze goed
kletsend met degene op de grond en dan ff over een oxer van 140 knallen

Maar wij dressuurmutsen kunnen daar nog veel van leren wat betreft meegaan enz, misschien is iets voorover zitten nog wel natuurlijker dan het sjieke rechte

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:37

Er is in mijn ogen een heel groot verschil tussen goed en mooi zitten. Sommige ruiters (bv ainsleyzadel ruiters Lips are sealed ) zitten onwijs rechtop, benen mooi lang. Maw prachtig voor het plaatje. Maar daar komt bij dat ze dan best heel strak in de rug zijn en dus nooit ontspannen meedeinen met de beweging van het paard.

Vanaf een plaatje kun je imo wel zien of iemand MOOI zit, maar zit diegene dan ook GOED? Dat is een groot verschil.

Verde ben ik het er heel erg mee eens dat het een wisselwerking tussen paard en ruiter is. Dat kan ik ook heel erg merken aan de merrie die ik rijd, als zij spant, kom ik niet aan goed zitten toe, als ik span, kan zij niet fijn lopen waardoor ik nog beroerder kom te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 08:47

Citaat:
(bv ainsleyzadel ruiters

en dan zit ik nog krom?
hoe kan dat dan Verward
En benen lang, pfff, vind het al zo lang en lijkt het nog springmaat Lachen

Maar ik zit idd al iets netter als in mijn springzadel Lachen

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 13:19

wel ik las hier tips op een ander topic om een zweep achter je armen te steken om je handen niet te ver naar voor te steken,

jij kan mss dat zweepje in je rijbroek steken, tussen je billen??? Haha! zit je gelijk recht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:20

Kan het eens proberen *LOL*

zover ik weet stoor ik weinig, dus blijf maar zitten zoals ik zit Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:12

sonjabelgium schreef:
Met deze dan ook meteen de opmerking dat mensen je hier meteen gaan afzeiken over "hakken" "pianohandjes" en nog heel wat meer .... dan zou dit gewoon geen issue mogen zijn toch?

vraag ik me ook af, ik denk dat dat het rijden eerder universeel maakt, en de zit vooral bepaald is op de details. bv hakken uitdrukken bewerkstelligt een gespannen kuit, die makkleijker aandrijft door aan te drukken (waar een slappe kuit hard zou moeten drukken). met de handen rechtop krijg je een beter gevoel. ik heb ze liever iets schuin, maar als je altijd plat rijdt, en je zet ze eens echt rechtop dan voel je het verschil. hoofd recht: je hoofd weegt vier kilo, dat maakt veel uit op een paard.

ik kreeg ooit wel iets heel vreemds te horen: iemand die mij lesgaf hamerde steeds op mijn kromme rug en houding, dat ik het paard hinderde enzo, blablabla.
maar de dag erna vertelde ze me dat ze zelf enkele malen geopereerd is. en dat ná ze haar wereldkampioenschap reed! wat zeurt zij dan over een scheve zit als ze haar hengst naar de top bracht?
hoewel ik natuurlijk begrijp dat het bij gevoelige paarden als ijslanders (uiterst zuivere takt gewenst, er zijn onnoemelijk veel verkeerde tölten bv.) opvalt.

maar ik denk dat het paard zich ook wel aanpast aan de ruiter die het gewoon is?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 19:19

dat denk ik ook.

zet maar eens een andere totaal vreemde ruiter op je paard.
dat kan héél goed gaan.

maar iedereen rijdt toch wel een beetje anders.
kan best zijn dat je paard nu bvb niet doorheeft dat ie moet wijken onder z'n nieuwe ruiter , terwijl ie dat bij jou alsof het niets is en heel gemakkelijk doet om maar een dom voorbeeldje te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:52

kattebeest schreef:
dat denk ik ook.

zet maar eens een andere totaal vreemde ruiter op je paard.
dat kan héél goed gaan.

.

Vaak gaat dat zelfs beter dan met jezelf erop, komt omdat als je op een vreemd paard gaat zitten, puur alleen op je gevoel rijd. En bij je eigen paard die je kent, denk je te weten wat hij doet en daar speel je op in. Terwijl je dan vaak je gevoel uitsluit.!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 10:11

idd pipo!

maar het kan ook helemaal niet gaan.
en als jij dan derna er terug op gaat op je eigen paard, loopt ie als nooit tevoren!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:40

Dat springruiters er vaak slecht opzitten komt omdat bij de meeste springinstructeurs weinig aandacht wordt besteed aan lichaamshouding.
Dit zou wel mogen veranderen naar mijn mening. Als iedereen nu allebei ging doen, ging het gemiddelde niveau van ruiters en amazones wel omhoog denk ik.

Vidaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:36

Passionato schreef:
Ben het helemaal met Jippie eens!! Ik zie weleens mensen die kaarsrecht op hun paard zitten, maar tegelijkertijd als een plankje.. Volgens mij hinder je je paard dan meer als je zo verschrikkelijk stijf op je paard zit.. Kijk nou eens naar Albert Voorn!! die man heeft zoveel balans enzo op zijn paard!

Jup en ik ben het ook met Jippie en jouw eens...
Maar ik denk dat het ook meestal aan het zadel ligt, en aan de ruiter zelf...
Kijk maar naar mij, op mijn vorige paard had ik een oud dressuurzadel, wat ik er ook aan deed, ik bleef er als een zak aardappels op zitten... Naderhand kocht ik een mooi kieffer zadel, en ik zat echt als een princess, zoals me instructrice het noemde haha...
Maar heel vaak ligt het gewoon aan jezelf dus... En het zadel.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:10

Hmmm, was dat niet omdat je trots was op je nieuwe zadel en aldus ging zitten? Ik denk het wel Lachen