Boy en Kylie @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: Boy en Kylie @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:44

Hahaha nee hoor dat valt wel mee hoor

Het is ruim 1 gat verschil of ligt je zadel scheef TS?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:26

ik heb een paar puntjes:

je beweegt je handen en benen teveel, idd gooi die sporen eraf.
lesnemen en acktiever proberen te maken.
succes verder!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:21

Ik leun meer op mijn rechterbeen dan op mijn linkerbeen.
Beugels hangen precies gelijk, beugelriemen zijn net nieuw. Ik voel het zelf ook soms dat het lijkt alsof ik ongelijk zit en dan probeer ik ook wat meer druk te geven op mijn linkerbeen.

Ik heb nu een hoop goede tips gekregen waar ik dus aan ga werken zeker weten! Met een beetje geluk is de schutting geplaatst dus kunnen we hoop ik weer wat rustiger trainen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:23

Kun je je linker beugel niet wat korter maken dan want anders is je paard zowiezo uit balans ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:38

Oei, wat een onplezierig beeld. Al steken de buren nog zoveel vuurwerk af (ik roep maar wat) dan nog hoor je je paard niet in zo'n houding te trekken. Vooral op het laatste filmpje te zien, heen en weer slingeren van zijn hoofd, muurvaste linkerarm, trekkerig op rechts, heeeel veel onnodig spoorgebruik, nee ik vind het heel vervelend. Ik zie namelijk geen spanning bij het paard op de omgeving, hooguit af en toe wat kijkerig maar niet erg, maar vooral een paard wat gespannen reageerd op de ruiter. Dus loslaten. Lekker laag instellen en veren met de ruiterhand.

Zitles is niet gevaarlijker dan gewoon dressuurtrainen, daar zou ik mee beginnen. Probeer nageeflijkheid niet af te dwingen maar eeeerst een actief oplettend paard, dan pas ietwat begrenzen maar niet terugwerken! Spoor af die heb je om je hulpen te verfijnen, maar zover ben je gewoon nog niet.

Ik zou nog geen vliegende wissels gaan rijden als je de basis niet op orde hebt. Dier zit vreselijk vast in zijn lijf (al is het een grand prix paard, al is het het paard van de schillenboer dit is niet goed!), kort in de lendenen en dankzij de ruiter geen buiging of stelling in de wendingen. Heeft leeftijd wel wat mee te maken, maar dan moet je eerlijk zijn en die wissels laten voor at het is en hem helemaal niet in zo'n houding dwingen! Denk je dat hij de wissels nog aankan? prima, maar dan eerst de basis op orde.

Als laatste zag ik het remmende 'bokje' van je paard in het (volgens mij) 2de filmpje waarbij je van volte rechtsom naar volte linksom gaat. Als ik naar de lichaamstaal kijk zegt het paard "AUW" heb je zelf enig idee wat dat zou kunnen zijn?

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:51

als ik mijn linkerbeugel korter doe ga ik zelf nog schever zitten.
dit filmpje is goed om te zien dat ik nog honderd dingen fout doe, naja nu weet ik dat en weet ik waar ik op moet trainen.

@Bonita_Bon : ik heb nooit geleerd om op 2 benen en 2 teugels te rijden hier ben ik dus ook op aan het oefenen. wat betreft de galopwissels daar wordt hij ontspannen van, als het aan hem ligt springt hij ze om de pas een uur lang. dat hij een bokje maakt kan komen doordat hij hem eerderr wou maken als ik, hij moet op mij wachten,. de spanning in de bocht is omdat hij perse niet door de plas wou waar ik hem al een paar keer doorheen wou rijden

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:55

hij neemt ook hele kleine korte pasjes.. eerst voorwaarts dan neerwaarts rijden

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:59

pfff je zit wel vol excuses he. Ik zie een blokkade 'bokje' en dat kan zijn omdat jij je teugels aantrekt. "omdat ie moet wachten"

Ik zie geen spanning in de bocht bij de plas ik zie EEN EN AL spanning. iedere meter van iedere volte zie ik een strakke bovenlijn, geforceerde krul, scheef paard (hoofdzakelijk dankzij de ruiter) Ik dacht dat ik het hierboven al duidelijk had omschreven. Wissels rijden heeft echt compleet geen zin, paard is scheef (getrokken) en maakt korte bewegingen, met wissels maak je het niet beter. Mijn paard vind het leuk om te appuyeren maar dat doe ik ook einig, bovendien begin ik daarmee als zijn spieren arm en los zijn en hij zich aan alle hulpen netjes overgeeft (been is voorwaarts en geen 3 keer spoor bijvoorbeeld) Dus waarom geen oefeningen rijden die hem wel beter maken (en wellicht wat minder stoer staan op een filmpje, want een beetje ruiter met kennis prikt hier zo doorheen)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:00

Bokje? het is duidelijk dat hem iets dwars zit ik zou wel even naar hem laten kijken een sportmasseur of osteopathie kan nooit kwaad
Daar gaan onze paarden minimaal 2 keer in het jaar heen....

Ook al vind hij het leuk doe eerst die basis
Rijd op je zit en niet 2 handen 2 benen probeer hem maar eens eerst op je zit te rijden en niet te plukken aan die voorkant

Je lijkt wel overal een woordje klaar voor te hebben
Het paard is de spiegel van de ruiter!
Jij scheef paard scheef
Jij onrustig paard onrustig
Jij gespannen paard gespannen
Jij hem tegen werken paard jou tegen werken dmv in opstand komen

Ts suc6

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:14

kYliieJ schreef:
als ik mijn linkerbeugel korter doe ga ik zelf nog schever zitten.
dit filmpje is goed om te zien dat ik nog honderd dingen fout doe, naja nu weet ik dat en weet ik waar ik op moet trainen.

@Bonita_Bon : ik heb nooit geleerd om op 2 benen en 2 teugels te rijden hier ben ik dus ook op aan het oefenen. wat betreft de galopwissels daar wordt hij ontspannen van, als het aan hem ligt springt hij ze om de pas een uur lang. dat hij een bokje maakt kan komen doordat hij hem eerderr wou maken als ik, hij moet op mij wachten,. de spanning in de bocht is omdat hij perse niet door de plas wou waar ik hem al een paar keer doorheen wou rijden

als ik eerlijk ben is dit paard gewoon te hoog gegrepen voor jou.
is niet negatief bedoeld. maar als ik hem zie lopen zie ik niet dat het zon niveau gelopen hoofd in tegendeel zelfs.
dus als het aan je paard ligt gaat hij eenuur lang galop wissels doen?
en dat geloof je zelf? en dat hij daar ontspannen vanword?
ik heb het gevoel dat jij op het filmpje het verzamelen wou laten zien?
en de wissels idem. maar dat het helemaal verkeerd uitgepakt is?
dan erbij het heeft totaal geen stelling nog eerder naar buiten dan naar binnen.en de manieren van overgangen rijden van stap naar draf lijkt wel of hij aanwil springen in galop.
en van draf naar stap en van draf naar galop het lijkt gewoon allemaal niet lekker te gaan.

een beetje een effect van een euro in zon c&a paard doen en hij is bijna afgelopen..

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:28

Nee ik zit niet vol excuses, ik weet heel goed wt mijn fouten zijn, daarom plaats ik het ook. maar ik geefl wel uitleg hoe het op mij overkomt. paard heeft ook nog nooit een bok gegeven, deze training was ontzetten slecht dat weet ik ook wel, vandaar dus hard voor mij en dat ik serieuzer moet trainen en nu weet waar ik op moet trainen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:33

Ga dan wel een goede instructeur zoeken
En laat een kraker komen

Een paard kan heel opgelucht zijn en los zijn van een kraker ik weet zeker dat er blokkades zijn hetzij in zijn lijf of jij bent zijn blokkade

Dus ik zeg wacht met rijden tot er een sportmasseur of kraker langs is gekomen en maak dan een nieuwe start met goede begeleiding erbij die eerst aan jou gaat sleutelen (veel sleutelen) en dan aan het paard

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:03

hey zou je misschien eens een filmpje kunnen maken als je hem aan het longeren bent? niet te ingewikkeld gewoon met halster en longeerlijn?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:06

Geen 'kraker' laten komen, maar een goede, kundige en gediplomeerde instructeur die kan in real life vertellen wat er is en wat er beter kan/moet (ook als het tuigage is of lichamelijke problemen)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:13

Ja ook dat maar een kraker kan blockades beter zien/voelen

Misschien ook een tip...?
Ik laat mijn Sportmasseur,Zadelmaker en instructrice altijd samen komen iedereen ziet weer wat anders zo kunnen we elkaar perfect aan vullen!

Misschien de instructeur en kraker samen laten komen?

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 01:41

Ik ben niet het hele topic gaan lezen...

nanette1 schreef:
Maar, als je zulke filmpjes plaatst, krijg je commentaar, en al helemaal op je spoorgebruik....Ik geef je dingen wat niet helemaal goed gaat, en heb niet echt het idee dat je het accepteert. Jammer. Je kan niet altijd ooh geweldig reacties krijgen..

Ik ben het hier helemaal met nanette eens... Wanneer je foto's/filmpjes plaats weet je dat je commentaar krijgt. Ook moet je gewoon weten dat iedereen alles goed bedoelt... Ik ken het weten,, nam zelf ook nooit de tips aan en was eigenwijs alsof er toch niks aan de hand was...

kYliieJ schreef:
@Myukii : hier kan ik tenminste wat mee. ik wil wel even ingaan op wt je zegt over de galopwissels 9 van de 10 keer ontspant hij zich wanneer ik deze wissels ga doen omdat hij die super leuk vind. ik hoef er zelf eigelijk niets voor te doen alleen me benen te verleggen.
We zouden zo graag zo'n zitlessen nemen omdat dat gewoon heel fijn is alleen door het feit van de overlast van de buren is dat gevaarlijk. Eigenaresse heeft ook nog een ander paard en dat rijdt ze vanaf december al niet meer ze heeft er gewoon geen zin meer in om iedere keer dat gedoe te krijgen met de buren, paard wat op hol slaat. Ik wil Boy toch zijn beweging blijven geven maar ik stap ook iedere keer gespannen op, hoezeer ik me ook probeer te ontspannen. Ik zal evengoed filmpjes blijven laten maken want ik heb nu weer genoeg om aan te werken. Als ik erop zit voelt het netjes aan en als ik af en toe in de raampjes van stal kijk lijkt het er ook netjes uit te zien. Behalve vandaag één en al spanning, en dat durf ik ook gwoon te tonen hier,

Iets snap ik hier niet.. Er wordt door iedereen tips gegeven,, maar neemt ze van Myukii wel aan..
Waarom neem je haar tips wel aan en die van de anderen niet... Je vraagt om tips en doet in het begin helemaal niks met de tips.. Iedere keer probeer je er onderuit te komen.. Omdat volgens jou er weinig aan de hand is...

Leg me eens uit... Waarom eronder uitkomen terwijl je er zelf om vraagt.... Waarom de andere niet en Myukii wel :? :?

Verder leuk paard...

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:56

System4life schreef:
Ik ben niet het hele topic gaan lezen...

nanette1 schreef:
Maar, als je zulke filmpjes plaatst, krijg je commentaar, en al helemaal op je spoorgebruik....Ik geef je dingen wat niet helemaal goed gaat, en heb niet echt het idee dat je het accepteert. Jammer. Je kan niet altijd ooh geweldig reacties krijgen..

Ik ben het hier helemaal met nanette eens... Wanneer je foto's/filmpjes plaats weet je dat je commentaar krijgt. Ook moet je gewoon weten dat iedereen alles goed bedoelt... Ik ken het weten,, nam zelf ook nooit de tips aan en was eigenwijs alsof er toch niks aan de hand was...

kYliieJ schreef:
@Myukii : hier kan ik tenminste wat mee. ik wil wel even ingaan op wt je zegt over de galopwissels 9 van de 10 keer ontspant hij zich wanneer ik deze wissels ga doen omdat hij die super leuk vind. ik hoef er zelf eigelijk niets voor te doen alleen me benen te verleggen.
We zouden zo graag zo'n zitlessen nemen omdat dat gewoon heel fijn is alleen door het feit van de overlast van de buren is dat gevaarlijk. Eigenaresse heeft ook nog een ander paard en dat rijdt ze vanaf december al niet meer ze heeft er gewoon geen zin meer in om iedere keer dat gedoe te krijgen met de buren, paard wat op hol slaat. Ik wil Boy toch zijn beweging blijven geven maar ik stap ook iedere keer gespannen op, hoezeer ik me ook probeer te ontspannen. Ik zal evengoed filmpjes blijven laten maken want ik heb nu weer genoeg om aan te werken. Als ik erop zit voelt het netjes aan en als ik af en toe in de raampjes van stal kijk lijkt het er ook netjes uit te zien. Behalve vandaag één en al spanning, en dat durf ik ook gwoon te tonen hier,

Iets snap ik hier niet.. Er wordt door iedereen tips gegeven,, maar neemt ze van Myukii wel aan..
Waarom neem je haar tips wel aan en die van de anderen niet... Je vraagt om tips en doet in het begin helemaal niks met de tips.. Iedere keer probeer je er onderuit te komen.. Omdat volgens jou er weinig aan de hand is...

Leg me eens uit... Waarom eronder uitkomen terwijl je er zelf om vraagt.... Waarom de andere niet en Myukii wel :? :?

Verder leuk paard...

Tja, altijd baas boven baas he.. :P haha, nee, grapje hoor, ik denk dat er heel veel goede tips zijn gegeven en de ts geeft hier op de laatste pagina ook al aan dat ze daar wat mee gaat doen. :)

Ik hoop vooral dat je les gaat nemen met hem, dat is nu zo belangrijk! Alleen kom je hier echt niet uit, dat is niet erg, duizenden mensen die les hebben, omdat ze het alleen niet redden, ik ook. :)
Maar wel zo eerlijk voor het paard om, als je met hem aan de slag wilt, incl het zwaardere werk met wissels, je eerst t het basiswerk van jullie beiden (weer) op niveau moet gebracht worden. Een paard van 25 is lang niet afgeschreven, maar wees er wel zuinig op!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:05

Vind het er helemaal niet zo fijn uitzien... :n

Ik zou gewoon les nemen met dit paard. Het is vast een heel ander paard dan die waarmee je bij de ponyclub les hebt..

Doe iets met de tips van de andere bokkers in dit topic. Stribbel niet zo tegen dat het niet zo is, dit en dat, blabla, doe er gewoon iets mee! En als je dit soort commentaar niet wil, PLAATS DAN GEEN FOTO'S/FILMPJES OP BOKT.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:46

Hi kylie,
Geen idee of je me nog kent, maar ik heb ook n tijdje samen met jou op boy gereden, inmiddeld volgens mij 2 jaar geleden.
Leuk om jou en boy weer eens te zien. Vervelend dat die buren nog steeds zo liggen te etteren, is zo te horen nog n graadje erger geworden allemaal:S
Ik heb niet al het commentaar gelezen, dus het zal best zijn dat je mijn commentaar al vaker voorbij hebt zien komen ;) Maar goed, dat is dat alleen maar een bevestiging voor jou.

Allereerst, ga aan het tempo werken. Als boy niet goed aan het been is kan je ook niet verwachten dat ie lekker ontspannen gaat lopen. Ik zie dat je toch probeert om aan de voorkant te vragen om hem nageeflijk te krijgen, maar hiervoor zal ie eerst goed aan het been moeten zijn. Maakt niet uit dat ie dan ff met zn hoofd in de lucht loopt en het zal best even kunnen duren voordat ie de gewenste reactie meteen geeft zodra je erop stapt. Hierbij ook blijven lichtrijden en gewoon lekker voltes e.d. met m blijven rijden. Zolang je paard de rug niet ontspant, wat samengaat met nageeflijk en ontspannen lopen, kan jij niet fijn op hem doorzitten door die spanning in zijn rug. Doe je zit wel dan word die spanning alleen maar groter en raar je alleen verder van huis. Hij mag dat niet fijn lichtrijden, maar hier raak je vanzelf wel aan gewend, dus ff doorzetten.

Dus eerst tempo, dan nageeflijkheid en dan pas weer doorzitten.

Wat je houding betreft, die vind ik er vrij gespannen uitzien. Ik denk dat je te hard bezig bent om boy maar aan het lopen te krijgen zoals mensen dat graag zien en daardoor zelf gespannen raakt. Zo komt er bij mij in ieder geval spanning in mn houding. Gewoon ff schijt aan andere mensen hebben, lekker gaan rijden en bij het begin beginnen zodat je n fijne basis hebt om mee verder te gaan. Denk dat als je je een maand ofwat concentreerd op het tempo dat het er dan al heel anders uit zien. Zie dan natuurlijk graag foto's/filmpjes terug ;)

Knuffel aan boy. Groetjes!!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:21

Ik ben niet op zoek naar afkrakend commentaar, als iemand gewoon tips en uitleg kan geeven kan ik er ook wat mee.

@Quinette : ben jij neomie? ja klopt mijn houding is ook echt te slecht en te gespannen, ben veel te veel bezig met wat kan er gebeuren waar kan boy van schrikken, het is gewoon niet leuk rijden meer. ik gestresst paard gestresst, gaat niet samen.

Hij is normaal goed aan het been, maar ik kan daar niet gericht mee bezig zijn door alle spanningen. verkeerd ik weet het. dus tijd om aan te werke

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:26

Ben je wel vanplan om een goede instructeur te zoeken?

Ik krijg les van een leerling van edward gal
Alles op de zit ik heb hier zoveel aan en geef zelf ook op die manier les voor mij niets anders meer

Ook mijn paarden zijn heel anders op deze manier ik merk echt verschil met mijn andere instructeur

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:44

Als je zelf aangeeft dat je al zo gespannen bent omdat je bang bent dat er buiten de bak wat gebeurd, ga dan lekker lichtrijden.
Wanneer jij al gespannen bent, kan je nooit van je paard verwachten dat hij ontspannen gaat lopen, zo maak je het probleem (spanning) alleen maar groter.
Ga lekker lichtrijden, rijd hem lekker over de rug naar beneden, rijd tempowisselingen, overgangen etc. Zoek de ontspanning op, en van daaruit kan je wel weer verder werken. Het paard kan het wel, maar jij moet eerst voelen wat ontspanning is voordat je gaat denken aan oefeningen.
Ik zou het basistempo liever ook iets hoger zien, rijd hem lekker van achter naar voren naar je hand toe, zowel in stap,draf als galop. Lekker actief rijden, overgangen ook actief maken, niet wachten tot die in galop valt, nee wanneer jij de hulp geeft galoppeert die actief aan, die eerste sprong of die eerste pas moet gelijk goed zijn.

Werk ondertussen ook aan je houding, of liever eerst.. Zorg dat je je handen stil krijgt en boven de manenkam houdt. Pak thuis een stoel en 2 bekers met water, en ga daar op lichtrijden. Of misschien heeft iemand hier nog wel andere tips.
Benen stil en probeer je paard niet zo naar voren te duwen, dat doe je met je been.

Zorg dat je bij dit paardje ook les krijgt, zodat je continu gecorrigeerd wordt, zo leer je het snelst. Neem goed les, en niet alleen af en toe wat aanwijzingen. Film regelmatig, kijk dan kritisch naar jezelf, schrijf punten op die je moet verbeteren, zoek op hoe je dat verbeterd. Of zet de filmpjes weer op bokt, het is dan misschien wel even slikken, maar de meeste hebben het beste met je voor en willen je graag helpen.

Misschien binnenkort jarig? Vraag eens om een zitles, een erg leuk en nuttig kado.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:33

kYliieJ schreef:
Ik ben niet op zoek naar afkrakend commentaar, als iemand gewoon tips en uitleg kan geeven kan ik er ook wat mee.

De mensen bedoelen het allemaal goed... Alleen denk ik dat jij het op de manier afkrakend ziet...
Terwijl ze je volgens mij helemaal niet willen afkraken... Ze willen je helpen.. En naar mijn idee kraak je hun tips en uitleg af...
Ik kan het ook verkeerd hebbe hoor???

Natas1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 03:19

Mensen kraken je niet af, maar proberen je te helpen omdat je daar om vraagt ;)

Op het derde filmpje is een miscommunicatie te zien, alleen je geeft hem been & een ruk in zijn mond tegelijkertijd?
(kan een moment opname of onbewuste reactie zijn) Mij is altijd geleerd als je paard "gek" doet, je hand ontspannen, en meer druk met de kuit.

Je zegt dat hij van galopwissels ontspant, ik zie niks veranderen als hij de wissels doet, ook daarna veranderd er niet veel.
Volgens mij prik je niet steeds met je sporen, maar de kwaliteit van de filmpjes is niet goed genoeg om dat met 100% zekerheid te kunnen zeggen.

Probeer wat met de tips te doen, staan veel nuttige en bruikbare dingen in!
Veel sucses!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:10

TS waar ik benieuwt naar ben of je al iemand hebt voor lessen?