Een geschikte hulpteugel voor buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:29

Alles draait om vertrouwen. Jouw paard vertrouwt je dusdanig niet in jouw zit, hulpen of stem
Dat zou ik als ik jou was eerst in de bak goed onder controle zien te krijgen.
Een martingaal zou daarna eventueel een oplossing kunnen zijn - maar het is niet de oplossing.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:21

Hoe vaak worden er uit eerste reactie zulke fouten gemaakt?
Uit schrikreactie ineens de rem er op willen trekken doen veel mensen. met t gevolg dat t paard een ruk in de mond krijgt of schrikt van de reactie dat ie opgesloten is en z'n hoofd niet verder omhoog kan.
En het zou een hulpmiddel moeten zijn, geen noodrem.
Sorry maar ikzelf ben geen voorstander van het gebruik ervan, ook niet om rijtechnisch iets op te lossen.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:24

als het voor jou pretiger is zou ik thiedeman doen.
rijtechnisch enzo is echt dit weer, alles moet rijtechnisch, maar lang niet alles gaat rijtechnisch, en vooral buiten niet.

Zeg dan maar, ga er zelf op zitten!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:26

Vajari schreef:
Alles draait om vertrouwen. Jouw paard vertrouwt je dusdanig niet in jouw zit, hulpen of stem
Dat zou ik als ik jou was eerst in de bak goed onder controle zien te krijgen.
Een martingaal zou daarna eventueel een oplossing kunnen zijn - maar het is niet de oplossing.

Ik heb mega veel vertrouwen in me paard, en hij in mij.
Wij doen alles samen zonder dwang, vrijheidssdressuur, en met rijden halsstrekken tot op de grond, en dat is pas vertrouwens, maar buiten kan ik hem gewoon niethouden.
Ik heb hem altijd super onder controle, zelfs buiten, maar hij wilt te graag.
Nu een dun kneveltrensje met martingaal en het gaat goed.

Niks rijtechnisch, bij een paard kan ook wat veranderen, zoals knoopje om en gaan.
Niks rijtechnisch dus ;)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:00

Als we even verder teruglezen kun je zien dat ik TS een martingaal aanraad op buitenrit en dat ik het verder helemaal niet heb over iets rijtechnisch. Ik voegde er alleen aan toe dat IK er niet voor zou kiezen om rijtechnische dingen met hulpteugel (slof of thiedemann) op te lossen zoals Asyaa bv wel zou doen. Maar dat is ieders eigen keuze lijkt mij. Als een martingaal je alleen al een veiliger gevoel geeft, geef je dat door aan je paard maar zelf raad ik slof of thiedemann af op buitenrit. TS is natuurlijk vrij om te doen wat ze wil.

Marian0557

Re: Een geschikte hulpteugel voor buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:00

O Searcher, mijn reactie was niet op jou gericht hoor ;)

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:25

Ik zou als eerste denke aan een martingaal. en als dat niet helpt zou ik dan voor een slof denken. sus6

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:00

Ik heb er altijd een thiedeman aan hangen buiten.
Als ze braaf is laat ik haar lang/laag lopen en wil ze gaan
crossen dan pak ik haar op. Werkt prima, en heeft niets
met in de krul trekken te maken.

De opmerkingen van: ga les nemen/oefen in de bak enz. daar
ben ik het echt niet mee eens.. :n Mijn paard is gewoon ook
loei sterk buiten en dat los je niet even op met les of
oefenen. & in de bak is ze wel heel erg braaf.
Het is hartstikke gevaarlijk als ze aan de cross gaan buiten!

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:48

Thieddeman?

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:28

Ga werken aan het vertrouwen daar kan geen hulpteugel tegen op. Neem de tijd om je paard te leren kennen en hij jou. Vergeet niet dat een paard niet hard in de mond geboren word en dat dit door mensen handen in gemaakt.
Als je gaat wandelen hoe reageerd het paard dan buiten

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:33

Zeer typisch weer. Een rijtechnisch probleem oplossen door er een extra hulpteugel aan te hangen... Zo verpest je dus een paard. Als je je paard buiten niet kunt houden moet je gewoon oefenen. Oefenen, oefenen, oefenen en ookal duurt het een jaar, dan moet je maar geduld hebben. Natuurlijk is een paard sterk, maar door er een hulpteugel aan te hangen leert het paard helemaal niets. Je wilt toch dat je paard begrijpt dat jij de leider bent en jij dus het tempo bepaalt? In plaats van dat je je paard zijn bewegingsvrijheid in de hals wegneemt?

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:45

je kunt een martingaal gebruiken, mijn paard word heel heet op de terugweg, en het helpt wel veel meer dan ik er geen om heb. je kunt ook een tieddemanteugel gebruiken, dat is voor als je paard z'n hoofd in de lucht gooit. succes!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:21

Marian0557 schreef:
O Searcher, mijn reactie was niet op jou gericht hoor ;)

Oh sorry dat dacht ik.

En het rijtechnische zit wel wat in maar op de weg gaat veiligheid wel voor en de enige manier om het een paard te leren is door de weg op te gaan. Als je met een martingaal meer controle hebt dan zonder dan is de keus niet zo moeilijk. Je bent er namelijk niet alleen en niemand zit op ongelukken te wachten maar zal je paard toch moeten leren rustig te blijven.
De andere hulpteugels lijken mij gewoon niet geschikt in geval van schrikreacties.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:37

ik heb een draver en ook buiten erg fel. Ze heeft op de drafbaan gelopen en dacht in het begin zandpad betekend gas. Ik ben naast het dressuur in de bak buiten dressuur gaan rijden. Hierdoor werd ze een stuk rusiger. Na een tijd had ik haar beter in de hand. En kon ik haar zelfs de momenten geven dat ze even mocht gaan. En daarna kon ik haar netjes weer oppakken.

Ik hou niet van hulp teugels.

mich24gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:56

Ik vind de martingaal fijn om buiten mee te rijden. Zolang je paard z'n hoofd niet omhoog trekt is er niks aan de hand en heeft de hulpteugel geen effect. Maar als hij wat sterker wordt kun je hem hier wat makkelijker naar beneden meerijden en hem rustig houden. Ook een pluspunt van de martingaal is dat je ermee kan springen! Dit vind ik met een slof erg gevaarlijk.... Een thiedemann-teugel zou ook kunnen , maar deze is wat 'krachtiger' dan een martingaal. Persoonlijk vind ik een martingaal fijner.

Arabian1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:01

Ik gebruik een tienderman omdat als mijn pony haar hoofd omhoog doet ze niet meer te houden is. Een slof kan je ook gebruiken alleen is het wel link als je paard erin gaat staan. ik vind de tiendeman iedeaal.
anders als het echt niet gaat misschien een scherper bit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:06

Ik vind een Thiedemann een prima hulpteugel om mee buiten te rijden, mits goed afgesteld natuurlijk. Je paard heeft meer dan voldoende vrijheid van voren om zijn hoofd in een natuurlijk positie te houden en hij werkt pas in op het moment dat hij té ver omhoog komt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:07

Zozo, topic 894.932 over hulpteugels...
Thiedeman en martingaal doen imo niks, plus dat je slecht opzij kunt sturen als je m niet kunt houden.
Slof zorgt vaak ook voor paniek, vind ik ook niet geschikt voor buiten