Ik word er zo moe van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:06

Klopt dat dit veel gebeurd, maar daarbij moet je er ook aan denken dat de meeste het leuker vinden om foto's te plaatsen van hoger springen.

Bijvoorbeeld mijn profiel, staan ook alleen foto's in van hoge sprongen.
Maar daarbij kan ik vertellen, dat ik slechts 1 of 2 keer in de week spring. Waarvan zeker 1 keer niet hoger dan 60 cm.
In/uit-jes, drafbalken ervoor, hindernis op 30 cm en vanuit de volte springen en in de andere galop landen, simpele lijntjes...Ga zo maar door.
Dat je het niet veel ziet wil niet zeggen dat het niet gedaan wordt.

De ' hobby' springers zullen eerder alleen maar denken aan hoogte, de mensen met wedstrijd ambities gaan ook werken aan het technische deel.
En dan nog iets: Iedereen traint op zijn minpunten, of juist om de hoogtepunten nog beter te maken.
Voor de 1 is dit simpel parcoursen hoog springen, en voor de ander weer compleet wat anders.

Ohja, en ik heb ' vroegah' ook de Z bereikt zonder dat ik enig idee had wat technisch rijden was. ;)
Zolang je dan maar een hele goede pony hebt, of zoals ik had 1 die springen helemaal geweldig vind, dan komt dat ook wel goed hoor.

Ik maak me meer zorgen om de mensen die van elk mogelijk bedenkbaar voorwerp een hindernis maken.
Of mensen die 100 keer over 1 steiltje springen, net zolang totdat het niet hoger kan.
Dan pas ben je helemaal verkeerd bezig in mijn ogen.

Over die drafbalk: Mijn paard wordt ook getraind op de 1.20 zonder drafbalk, maakt geen verschil zolang je er goed genoeg op getraind hebt en controle over je paard hebt.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:09

Ach, ze zijn dan gewoon trots :)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:17

Irriteer ik me eraan?
Nee, absoluut niet. Dat zou zonde van mijn tijd en humeur zijn want zo zijn er meerdere topics hier op Bokt waar ik dat dan bij zou hebben.
Bij zulke titels klik ik het topic meestal niet aan, en mocht de titel anders klinken en ik uiteindelijk alsnog ergens terecht komen zoals beschreven in jouw openingspost, tja.
Zelf zou ik meer onder de indruk zijn van een een combinatie die een perfect lijntje van 4 tot 6 in uitjes op een hoogte van 40 cm springt en dit laat zien maar volgens mij worden deze topics niet of nauwelijks geopend omdat men het gevoel heeft "hoe hoger hoe beter".
En dat is niet eens een gevoel maar waarheid helaas, want 9 van de tien topics die over hoogte gaan zullen meer en lovendere (?) reacties ontvangen dan een topic van zo'n in-uitje, iemand die netjes een laag parcoursje springt of iemand die met de basis van het springen en controle bezig is..
Jammer is het wel.

Schoentje

Re: Ik word er zo moe van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:23

Brendaaaa schreef:
Eerlijk gezegd erger ik me er meer aan dat je zo naast je schoenen loopt,ik heb eens even je profiel gelezen en je schuift jezelf nogal graag naar voren........Getver zeg....

wat? Dat ze fan van sven is enzo?
Volgens mij is het de bedoeling van een profiel om jezelf te laten zien, maar goed.
(in mijn profiel staan ook alleen foto's van mij, oei)

Ik kan me eerder ergeren aan de gemene reacties van andere in zulke topics. Over het algemeen zijn het kinderen, die mogen nog fouten maken. En dan is bokt er voor om ze daar op een aardige manier op te wijzen.

Dat hoog springen is toch ook leuk! En dat is net het gene dat je op foto/film laat zetten en dat wil je dan natuurlijk aan iedereen laten zien, heel begrijpelijk vind ik.

Die paar die echt verkeerd bezig zijn komen zichzelf toch wel een keer tegen en dat is dan onderdeel van het leerproces.

Ik heb vroeger ook gekke dingen gedaan zoals, acterstevoren erop zitten zonder zadel en hoofdstel en dan springen. Als we toen digitale camera's en bokt hadden, had dat er ook op gestaan :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:31

schoentje schreef:
Brendaaaa schreef:
Eerlijk gezegd erger ik me er meer aan dat je zo naast je schoenen loopt,ik heb eens even je profiel gelezen en je schuift jezelf nogal graag naar voren........Getver zeg....

Volgens mij is het de bedoeling van een profiel om jezelf te laten zien, maar goed.

Nee helemala niet, iedereen hier maakt een profiel aan, maar je kunt jezelf presenteren en je kunt jezelf naar voren schuiven als de meest fantastische persoon op deze aardkloot. Ik hou niet zo van mensen die naast hun schoenen lopen en zichzelf duidelijk fantastisch vinden en dan vervolgens lopen te zeuren over meisjes die het gewoon op zn boerenhollands doen. Bleh!

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:55

Om goed te leren springen is het o zo belangrijk dat je vanaf het begin goed les hebt. Als je het begin goed onder de knie hebt dan komt dat later veel makkelijker goed. En goed les zorgt er wel voor dat je niet te hoog gaat springen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 03:13

Brendaaaa schreef:
schoentje schreef:

Nee helemala niet, iedereen hier maakt een profiel aan, maar je kunt jezelf presenteren en je kunt jezelf naar voren schuiven als de meest fantastische persoon op deze aardkloot. Ik hou niet zo van mensen die naast hun schoenen lopen en zichzelf duidelijk fantastisch vinden en dan vervolgens lopen te zeuren over meisjes die het gewoon op zn boerenhollands doen. Bleh!

Pardon? Waarom deze reactie's eigenlijk?
Ik zie in het profiel niet eens dat ze zichzelf zo naar voren schuift? Zie er niks verkeerds aan overigens... in tegenstelling een leuk, gevuld en uitgebreid profiel! :)

En nu to the point ( :D ), ben het eens met TS heb zelf die begeleiding nooit zo uitgebreid gehad, oké er werd wel aandacht aan besteed en haalde het niet in m'n hoofd om over harken met stoelen als staanders te springen. Wel (afgezaagde) heidepalen en die zwarte kuipen als staanders, of bakstenen o.i.d. En hoe hoger je kon hoe mooier het was, op de manege in de lessen werd er meer aandacht aan het springen besteed, o.a. dus ook de techniek. Pas echt goed springles kreeg ik toen ik naar de club ging, en wedstrijden ging rijden. :)

Maar we probeerde ook van alles uit, zonder zadel / hoofdstel bv. Dat was pas stoer (en vooral erg leuk!). En gek genoeg, op jonge leeftijd krijg je de minste ongelukken, je leert van vallen en opstaan en zolang het maar veilig blijft zie ik er geen problemen van in. Wel vind ik het belangrijk dat ze er wel ech top gewezen worden als het echt verkeerd dreigt te gaan, of als het echt ver onverantwoord is. En ook een kind moet de techniek leren beheersen, maar die kan je ook weer op een leuke manier aan ze leren.

"Hé wat goed dat je over die 1m bent gekomen!! Nu nog dat hele parcourtje op die hoogte!"
Nou wedden dat ze dat wel graag willen, en dan maar dolgraag van jou hulp gebruik gaan maken ook.. ;)

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:36

ik let er nooit zo op hoe hoog ik ga.
voor mij is het meer interessant hoe mijn paardje sprong.
maar ja, als het van die penny meisjes zijn.. vroeger was ik ook zo..

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:52

Ik ben het met je eens. Het gaat idd niet om de hoogte maar om de controle en het verbeteren van de techniek van je paard of pony. In de springles oefenen wij veel op de techniek en blijven dan ook soms wel lager als dat we moeten op concours, zodat we eerst op een wat lagere hoogte iets onder de knie hebben. In de les springen we ook zelde hoger als dat we moeten op concours uitgezondert op de laatste springles voor de zomerstop naar de selecties dan gaan we soms weleens wat hoger maar verder eigenlijk nooit.

Bij ons op stal zie ik het ook regelmatig gebeuren mensen die zelf nog niet het inzicht hebben om te kunnen passen en met een paard springen dat in het Z gesprongen heeft en toch al weer wat ouder is (21). Ik zie dan ook echt regelmatig springen zo'n 3x per week en dan niet een leuk parcourtjee of lijntjee op 80cm wat leuk het paard nog leuk vind maar nee 1 sprong op 1.40 het paard heeft er ook helemaal geen zin meer in. De jongen die erop rijd durft er zelf eigenlijk niet overheen en twijfelt enorm en geeft geen been ter gevolg stopt zijn paard voor de sprong en word helemaal in elkaar geslagen, het beestje heeft er echt geen plezier meer in.. Zonde dat het op zo'n manier moet gaan. :n

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:06

Brendaaaa schreef:
Eerlijk gezegd erger ik me er meer aan dat je zo naast je schoenen loopt,ik heb eens even je profiel gelezen en je schuift jezelf nogal graag naar voren. Heb een beetje respect voor meisjes die het niet allemaal zo is komen aanwaaien en die tevreden moeten zijn met een boerenpony die ergens op wei een hindernisje heeft gesprongen. Zo ben ik zelf 20 jaar geleden ook begonnen en daar is niets mis mee!
Getver zeg....

helemaal mee eens

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:51

Ik irriteer me totaal niet xd. De pennymeisjes die uitgroeien tot volwassen paardenfanaten (:3) die verdiepen zich vast wel een keer erin om er dan achter te komen wat ze beter hadden kunnen doen.
En als ze er niet achterkomen zijn er genoeg mensen die er wat van zeggen als ze nog foto's plaatsen ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:47

Ik vind dat Joolien gelijk heeft. Vind het erg ontverantwoordelijk hoe ze met hun pony's om kunnen gaan, maar ja schijnbaar moet er eerst wat gebeuren, voor het kwartje valt.

En ja misschien ben ik nu wel erg hard, maar dat leer je wel als je kleine een keer verkeerd valt van een pony.

Mijn docher heeft nu een schat van een pony, maar zolang wij (instructeur en ik) vinden dat zij met deze pony nog niet mag springen gebeurt het gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:50

Ja en Nicole dat is het vaak, waar zijn de ouders als die kinderen zo bezig zijn? Zien zij ook de gevaren niet dan?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:58

Mijn ouders waren er echt nooit als ik ging rijden hoor.. ;)
Ik ben op m'n 9e begonnen op een manege, in het begin kwam m'n moeder wel is kijken.

Op m'n 10e had ik me eerste verzorgpony, bij een boer, deed er alles mee in m'n uppie (nouja met een vriendin vaak). Wat ik daarmee wel niet uitgehaald heb, oh oh.. :n Mijn ouders waren er nooit bij overigens, die zaten thuis en lieten me gewoon gaan. Oh heel af en toe kwam m'n moeder kijken / foto's maken / filmen. Maar ze liet me gewoon gaan..

Dat krijg je met ouders die geen verstand van paarden hebben, ze lieten me over aan die mensen van wie die pony was. Nouja die waren te druk met andere dingen.. :+

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:59

Ja dat bedoel ik mijn dochter is elf, gaat zelfstandig naar haar pony, poetst, zadelt etc allemaal zelf, loopt naar de bak en moet van mij wachten tot ik er ben, dan mag ze er pas op.

Ik geef haar dan aanwijzingen (les vind ik een zwaar woord) ze rijdt zelf haar figuren, overgangen etc, maar ik ga verder waar haar instructeur gebleven is. Misschien ben ik wel te voorzichtig maar ja, liever te voorzichtig dan....

Een half jaar geleden heeft zij ook een behoorlijke klap gemaakt en daar leer je van, ben allang blij dat zij weer op een pony zit, en als het dan wat langzamer gaat dan zij eigenlijk wil, heeft zij pech gehad.

Maar in uitjes en dat soort dingen daar hebben de kinderen geen weet van. Hoogte op een sprong is niet zo moeilijk, maar als er een parcours staat met moeilijke wendingen, weten zij er niet mee om te gaan. Dus leer ze eerst maar wendingen maken op de goede manier met lage hindernissen en ga dan maar de hoogte in.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:16

Tja ergeren kan je er wel aan doen, maar je kan het ook ontlopen. Het is en blijft tenslotte bokt :)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:44

O ik ben echt een spring schijterd.
ik vind dat je wel gelijk hebt :P
ken ook mensen die zeggen ja ik spring thuis 1meter, van die stomme kindjes. en dan op concour worden ze op een hele lage C/B uitgebeld. nou knaphoor.

Thuis spring ik nooithoger dan 70cm,80cm is echteen uitzondering.
ik durf ook niet hoger.
maar ik bouw de hindernisen altijd goedop.
begin met 4 drafbalkjes, en omdat ik op het Hippisch centrum almelo sta iser ook altijd wedstrijdhindernismateriaal.
dus liggen ook losse bommstammen om over heen te gaan. en oxer, stijltjes,kruisjes met echte hindernissen. altijd een grondbalk, en bij de stijltjes ligt die schuin zo datjehem van beide kanten kunt nemen. oxers neem ik altijd maar van een kant, en die spring ik 60 cm ofso, en dan de achterstebalk 65 cm.
durf ook niet hoger en ik dresuuur altijd minstend halfuur voordat ik ga springen :P

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:16

Je hebt gelijk ,
maar ik zou me er niet teveel van aantrekken ,

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:22

tja, waarschijnlijk je jongste bokkers onder ons, van die penny meisjes (niet rot bedoelt hoor!)

k vodn het vroeger ook heel stoer als ik over wel 1 meter sprong. (wat nu natuurlijk niks is, maar als klein meisjes van 9 was dat toch wel het toppunt hoor :D )

LaartjexBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:18

Ik erger me er niet aan, maar ik snap wel wat je bedoelt.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:35

ik ben bijna 13, en ik spring ook heel graag. Ook al vind ik het (af en toe heel stiekum :D) heel leuk om wat hoger te springen en dat aan mensen te laten zien, ga ik toch meer voor techniek, controle etc. maar als ik zo'n topic zie dan erger ik me er niet aan omdat ik het me heel goed kan voorstellen , al zou ik het zelf niet doen. ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:52

tja ik vind dat je niet alles over een kan kan scheren. Mijn fjord vind het ook leuk om hoog te springen. Meestal doet hij dit vrij in de bak en als het niet over een hindernis is, dan wel over het draad/hek. Als ik met hem spring doe ik verschillend werk met hem van balkjes tot in-uit. Maar je maakt niet altijd foto's. Wel als hij vrolijk door de bak rent en fanatiek een hindernis neemt. Dat geeft gewoon mooie plaatjes.

Maar als ik een meisje hier uit de buurt zie. Pony is al meer als een jaar onder zadel en nu 3. Dagelijks staan de hindernissen anders, en best wel hoog. Dan denk ik "waar is de begeleiding".

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 06:56

lailapri schreef:
tja ik vind dat je niet alles over een kan kan scheren. Mijn fjord vind het ook leuk om hoog te springen. Meestal doet hij dit vrij in de bak en als het niet over een hindernis is, dan wel over het draad/hek. Als ik met hem spring doe ik verschillend werk met hem van balkjes tot in-uit. Maar je maakt niet altijd foto's. Wel als hij vrolijk door de bak rent en fanatiek een hindernis neemt. Dat geeft gewoon mooie plaatjes.

Maar als ik een meisje hier uit de buurt zie. Pony is al meer als een jaar onder zadel en nu 3. Dagelijks staan de hindernissen anders, en best wel hoog. Dan denk ik "waar is de begeleiding".

Ok, maar dan moet je dat pennywafeltje niets kwalijk nemen maar de eigenaar van de pony/paard, en dat zijn soms ook de ouders.
Ik deed als tiener ook allemaal van die gekke dingen met mn shetlander (maar geen echte gevaarlijke of dieronvriendelijke dingen) maar geen haan die er naar kraaide, de eigenaar was volgens mij vergeten dat hij een pony bezat, gebruikte hem alleen als grasmaaier, mijn ouders wisten er niets vanaf, dus tja....

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:07

Brendaaaa schreef:
Eerlijk gezegd erger ik me er meer aan dat je zo naast je schoenen loopt,ik heb eens even je profiel gelezen en je schuift jezelf nogal graag naar voren. Heb een beetje respect voor meisjes die het niet allemaal zo is komen aanwaaien en die tevreden moeten zijn met een boerenpony die ergens op wei een hindernisje heeft gesprongen. Zo ben ik zelf 20 jaar geleden ook begonnen en daar is niets mis mee!
Getver zeg....

Hehe ik had precies hetzelfde idee toen ik haar profiel openende :D :r
Ben het verder helemaal met je eens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:25

Tja ik en meerdere hebben er wel eens wat van gezegt tegen de vader maar die zegt dat zijn dochter niets weegt en daarbij heeft ze van een zeer ervaren springamazone gehoord dat het goed is wat ze doet en makkelijk kan.

Iedereen begint ergens en merk het ook aan de kinderen hier. Daag ze ook wel eens uit om hoger te gaan als ze op de fjord rijden, maar laat ze ook inzien dat het niet met iedere pony zomaar kan. Een pony moet het zelf ook leuk vinden en als hij/zij weinig aanleg heeft of het lichamelijk (nog) niet aankan, kun je met balkjes werken.

Het bijft de taak van degene die begeleid om kinderen de juiste richting op te sturen maar daarin genoeg ruimte over laten om ze hun eigen fouten te laten maken.
Ik ben het wat dat betreft dus met je eens brendaaaa