wie heeft tips voor mij om mijn paard in te rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nolanlover

Re: wie heeft tips voor mij om mij paardinterijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:55

Denk na, zoek hulp! Want alleen ga je het echt niet redden als de merrie nu al zo tegen je doet!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:35

weetje wat het is ts, iedereen hier probeert je gewoon te behoeden voor een fout.....het is geen kwade wil, ik maak me gewoon zorgen om jouw welzijn en ook dat van je paard. Ik heb zelf toen ik iets ouder was dan jij en wellicht iets ervarener ook een paard ingereden, het is uiteindelijk gelukt, maar als mijn ouders hadden gezien wat dat paard allemaal uithaalde, hadden ze dat nooit toegestaan. Het was af en toe levensgevaarlijk, maar ik heb er wel van geleerd. Zoiets heb ik voortaan altijd aan een prof overgelaten...
Tevens kunnen wij vanachter de computer echt niet zien hoe jouw merrie zich gedraagt, dus tips geven is dan in dit geval niet mogelijk. Puchje heeft je een heel fijn aanbod gedaan, ik zou er bij je ouders op aandringen dat ze hulp aannemen. Ze willen jou vast heel houden..... ;)

ValentinoGJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:15

ik zou zoiezo begeleiding nemen vooral als het je 1e keer is

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:51

ElisaLufRiv schreef:
oke zoals?
dit is mij eerde keer dat ik een paard inrij,

Waarom zoek je dan in vredesnaam geen begeleiding? :n

Zonde van je paard.
Als ze al begint te 'dreigen' in de wei, dan is er kennelijk iets mis met je basis en moet je dus gaan grondwerken.

Puchje wil je helpen tegen benzinekosten vergoeding, begin daar eerst eens mee.

Daarbij is je paard nog erg jong en kun je beter rustig opbouwen dan er meteen op gaan zitten.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:04

Ik denk niet dat iemand jou tips gaat geven om je paard in te rijden. Er staan nu 3 pagina's vol met de gouden tip ZOEK HULP. Denk je dan niet gos misschien hebben ze gelijk??..?? Anders laat je dit even aan je ouder lezen ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:12

iemand van 13 zelfstadig een jongpaard in rijden, is vragen om ongelukken, als het paard je nu al probeerd te domineren in het land hoe wil je dan zelf verzekerd over komen met grond werk?
Praat met je ouders, zeg dat je het niet alleen kan en dat je ervaren hulp nodig hebt met het paard in rijden, want verongelukken is in deze zo gebeurt.
en anders zouden je ouders het paard toch naar een goeie trainer moeten brengen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:32

Geef je om je paardje? Ik mag toch aannemen van wel.. Vind je het dan zelf niet ook eerlijker om haar een goede basis te geven waardoor haar verdere leven als rijpaard een stuk aangenamer zal zijn? Jij kunt haar dat duidelijk niet bieden, en als dr geen geld is voor een prof, is het eerlijker als je haar idd wegdoet en een paardje koopt dat al rijklaar is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:44

Bij deze krijgen de OUDERS een goeie schop onder hun kont van mij!
Hoe kunnen ze nou een 13jarig meiske een ONBELEERD paard geven of laten rijden?
Super link zulke "akties"!
Kind snapt er theoretisch al geen snars van,dus in de praktijk gaat het ook niet lukken.
Paard geeft nu al duidelijk aan dat ie er niks aan vind hoe het nu gaat,dit word een gevalletje ziekenhuis of misschien wel erger!

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:58

Kan je niet iemand erbij zoeken, die het paard af en toe voor jou kan rijden? Iemand met ervaring. Er zijn zat amazones die een 'uitdaging' zoeken.

@ PercyLeen: Jij bedoelt vast: Professionele & Typefouten i.p.v. Proffesionele & typfouten.

@ Luziream: Het schrijffouten en niet schrijfouten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:01

in een schriftelijke discussie worden schrijffouten eerder opgemerkt dan denkfouten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:07

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar even uit mijn eigen ervaring. Ik was 15/16, had zo'n 6 jaar gereden op een manege. Na lang zeuren mocht ik dan eindelijk een eigen paardje. Het werd een tinker van 3,5. Niemand die mij ooit gezegd heeft: doe dat nou niet, neem een oudere pony. M'n ouders, geen verstand van paarden, dacht ook van: je stapt op en rijdt zo weg. Einde van het verhaal, 1,5 jaar later, na gebeten en getrapt te zijn door m'n paardje, hebben we haar verkocht omdat ik heel 't vertrouwen kwijt was en 't echt niet meer zag zitten.
Het vertrouwen in paarden is nu gelukkig weer terug en ik heb nu een hele lieve verzorgpony. Maar wat ik hiermee maar wil zeggen, zoek alsjeblieft echt hulp en probeer je ouders duidelijk te maken dat een jonge pony inrijden echt niet zomaar iets is!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:10

Moll schreef:
in een schriftelijke discussie worden schrijffouten eerder opgemerkt dan denkfouten

anders valt er helemaal niets meer te winnen :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:11

Mijn advies (sluit eigenlijk aan bij de rest): schakel een ervaren persoon in die jouw paard in gaat rijden en jou daarbij betrekt. Daar leer je heel erg veel van en je verpest je paard niet.

Als je nu zelf aan gaat modderen, verpest je je paard, geven je ouders misschien wél toe om hem professioneel in te laten rijden.
Wat uiteindelijk langer zal duren dan wanneer je hem daar meteen daar naartoe zou sturen omdat hij fout aangeleerd gedrag af moet leren dus --> ping ping foetsie (oftewel je bent veel meer geld kwijt).

Wil je nog lang van een fijn paard genieten? Luister dan goed naar de adviezen, laat je ouders dit goed lezen.
Erg onverantwoord dat je ouders jou een paard willen laten inrijden, ze hebben waarschijnlijk geen idee van de gevaren/ongelukken die om de hoek loeren.

Heel veel succes, ik wens je alle wijsheid toe!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:12

ElisaLufRiv schreef:
braband/gelderland

Woon je op de grens van Brabant en Gelderland? Waar ongeveer?

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:00

Op dit moment kunnen je ouders het financieel niet opbrengen om je paard profeccioneel in te laten rijden bij een africhtingsstal. Ook laat je merken dat je het graag zelf wilt doen. Bij mij komt de vraag naar boven waarom je het zelf wilt doen?

De hulp die aangeboden wordt, zou ik aannemen als deze vertrouwd zijn.

Je kunt praten met je ouders over het laten proffecioneel laten inrijden en de voordelen hiervan. Je kan het zelf zonder begeleiding niet aan. Ook kunnen er gevaarlijke dingen gebeuren tijdens het inrijden zonder ervaring. Dit geld voor het paard als voor jou, met alle gevolgen en financiele kosten van dien. Je kunt je paard ook op een later moment proffecioneel in laten rijden zodat je ouders hiervoor even kunnen sparen. Ondertussen kun je kijken naar een goede africhtingsstal, meestal is er wel een wachttijd voordat je er terecht kunt komen. Ook kun je samen met je ouders opzoeken wat er allemaal komt kijken bij het verzorgen en onderhouden van een jong paard.

Ondertussen kun kan je paard ook een heleboel leren van jou en jij van je paard. (zorg dat je nooit alleen bent, voor in geval van nood) Je leert elkaar beter kennen. Je moet je paard dingen leren die voor jou in combinatie met je paard niet te hoog gegrepen zijn. Het bekangrijkste wat jij je paard nu moet leren dat jij de baas bent en je paard op je kan vetrouwen in welke situatie ook. En dit staande te houden. Je moet vooral consequent met hem bezig zijn. Haal hem maar eens een paar keer van het land af om hem te borstelen of te wandelen. Je kunt tijdens het wandelen als het goed gaat en jullie er samen aan toe zijn een hoofdstel om doen. Let hierbij wel op dat je het juiste bit gebruikt en de juiste druk aan beide bitringen hebt.
Als je het iets moeilijker wilt maken kun je tussen pionnen of balkjes door lopen. Af en toe een keertje stoppen en weer aan lopen. Zorg dat je paard ook rechte lijnen loopt en op jou let! Jij bent de baas!

Maar laat het verdere werk over aan een ervaren iemand!
Dit hebben we zelf ook met ons onbeleerde pas gekochte drie jarig gedaan. We hebben haar laten inrijden bij een africhtings stal. We hebben deze gevonden door advies van de dierenarts.
Ik ben nu 21 en rij al vanaf mijn 5e jaar. Ik heb op een manege gereden, verzorg pony en een aantal jaren een verzorgpaard gehad waar ik een heleboel heb geleerd, want ik moest net als of doen dat het mijn eigenste was. Van rijden tot verzorging, hoefsmid, onderhoud weide, voer enz. Nu moeten wij en ons paardje samen nog veel leren. We kunnen erop rijden, ze kent lichtjes het stuur, gas en rem. We krijgen ieder privé les en begeleiding van een ervaren persoon.

Het is niet erg dat je het niet in je eentje kunt. Wij konden het ook niet, hoe graag we ook wilde. En dit terwijl mijn vader en moeder beide eigen pony's en paarden hebben gehad en de ervaring van ons hele gezin.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:04

dat paard zit met jou te sollen, jou te testen en jou uit te proberen. Je moet hem flink op z'n nummer zetten en hem de baas blijven, Streng maar rechtvaardig zijn! Dan red je het wel! Niet te lief en te flauw ermee om gaan, maar juist streng, en belonen als hij iets goed doet. Net als met 'n puppy bijv. :P Ik heb het ook gedaan, arabiertje van 3 jaar. Nu kan ik er alles mee en rij buitenritten. Hij is geweldig en hardstikke lief, als je 'm maar de baas blijft.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:05

Staan er geen mensen bij je op stal die je kunnen helpen?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:09

ElisaLufRiv schreef:
oke zoals?
dit is mij eerde keer dat ik een paard inrij,

zo te lezen heb je niet echt zoveel verstand ervan,

ga iemand zoeken die al vaker een paard heeft ingereden,die je daarmee kunt helpen.
als je op een pensionstal staat zijn er heus wel mensen die willen helpen.

Ga dit niet alleen doen,want als je geen verstand ervan hebt,
gaat het vaak mis.

je weet al niet wat grondwerk is dus dat zegt al genoeg???

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:28

Ik denk niet dat onze goedbedoelde tips nog worden gelezen. Mijn PB is wel gelezen, maar ik heb nooit wat op mijn aanbod gehoord. Ze is op 18 juli, de datum van posten van de TS, voor het laatst online geweest. Word er een beetje moedeloos van...
Heb veel medelijden met het paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:31

18 juli is ze voor het laatst op Bokt geweest...kind is 13 en heeft geen flauw idee, over die ouders maar te zwijgen :(

Als ze een beetje slim was geweest had ze je aanbod met beide handen moeten aanpakken...of igg haar ouders het topic laten lezen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:34

Voor hetzelfde geld is het mis gegaan of het paard verkocht en reageert ze daarom niet meer.
Erg jammer dat ze een mooi aanbod afslaat.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:43

of misschien op vakantie?
kan natuurlijk ook nog.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:14

listiglistje schreef:
18 juli is ze voor het laatst op Bokt geweest...kind is 13 en heeft geen flauw idee, over die ouders maar te zwijgen :(

Als ze een beetje slim was geweest had ze je aanbod met beide handen moeten aanpakken...of igg haar ouders het topic laten lezen!

vaak weten de ouders maar half wat iemand aan het doen is met een paard hoor.

de ouders hebben vaak helemaal geen verstand van paarden en kopen er eentje voor hun kind.
Zo was dat bij mij ook :P maar ik kende al redelijk veel van paarden, doe er ook opleiding over.

Mijn moeder weet er nu meer vanaf dan de meeste moeders van onze stal.(hele grote stal,ongeveer 90 pension paarden)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:02

listiglistje schreef:

er is ook een reele mogelijkheid dat het allemaal nep was, en nu is de grap eraf?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:07

Pallatin schreef:
ahum, sorry hoor... :+
Maar goed, je bent pas 13, je ouders denken dat jij zelf wel even een paard inrijdt, maar nu het fout dreigt te gaan hebben ze geen geld voor professionele hulp? Met alle gevaren van dien? Ik zou eens goed met je ouders praten, laat ze dit desnoods lezen. Het inrijden van een paard is niet niks! Eigenlijk is het al helemaal niks voor kinderen....Is er geen goede hulp, dan zou ik ter wille van jou en voor het paard, dit groene paard verkopen en een ingereden, braaf exemplaar gaan zoeken....
Grondwerken houdt oa in: alle omgang met het paard terwijl je er niet op zit, bijv. longeren, schriktraining e.d.

Er zijn meer ouders die zo denken. Kind kan rijden, dan leren ze het het paard wel even. Maar helaas is dat niet zo eenvoudig.
Op de leeftijd van 13 reed ik overigens al paarden in, maar dat waren verzorgpaarden en de eigenaar was er altijd bij. Die man was te oud om er zelf nog op te stappen, dus deed ik het en hield hij de paarden vast en greep in als het nodig was. Zo heb ik het dus geleerd, ik heb er ook altijd iemand bij om het paard de eerste keren met opstijgen vast te houden. Behalve bij m'n eigen paarden dan, die heb ik echt helemaal alleen gedaan. Maar dat is dus niet gebruikelijk.

Als je paard bij het ophalen uit de wei al moeilijk gaat doen, dan is het paard je de baas. IN dat geval zou ik alleen wandelen en borstelen. Kun je netjes met je paard wandelen, dan kun je eens kijken of je kunt longeren.
En ik zou dus hulp zoeken. Misschien is er wel iemand in de buurt die je hier mee wil helpen, waarom plaats je geen advertentie op marktplaats?
en mag je ook geen les? Vraag anders of dat mag, dan kan je op zoek naar iemand die je hier mee wil helpen en les kan geven.
Er is dan vast wel iemand te vinden die dit puur hobbymatig doet en waarbij je eigenlijk alleen maar reiskosten hoeft te betalen (reken op 10-15 euro per keer als iemand aan huis komt, dit is incl. reiskosten en kleine vergoeding).