[OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:32

Anoniem schreef:
Flynn schreef:
En jullie leveren alleen maar commentaar, terwijl jullie dit paard niet kennen, en kunnen jullie aan de fotos zien hoe strak ik mijn teugels heb zitten ??

als je goed kijkt, kan je zien dat jou teugels NIET in een boogje hangen maar gewoon in een rechte strakke lijn van jou hand naar de mond van het paard

Zoiets heet contact

boottj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:32

Flynn schreef:
En jullie leveren alleen maar commentaar, terwijl jullie dit paard niet kennen, en kunnen jullie aan de fotos zien hoe strak ik mijn teugels heb zitten ??

Uhm.. maar jij zet toch foto's in dit topic voor tips en zo, bokkers geven dan ook commentaar op iets wat zij er niet lekker uit vinden zien en zo.
Tuurlijk is dat niet leuk om te lezen, maar misschien moet je dan wel accepteren dat het dan zo is..
Je moet wel open staan voor de kritiek die je krijgt.

Misschien proberen veel wendingen te rijden, proberen haar hals/nek veel te buigen, veel stelling vragen.
Probeer haar anders aan de wat langere teugel veer naar voren te rijden en haar terug te nemen, zodat ze goed aan je been is.
Als ze niet haar stap wil verruimen, probeer je je handen te openen en wat naar voren te brengen.

Als ze dan goed aan je been is en haar wendingen, stellingen goed maakt, dan pas proberen aan de teugel te rijden.
Dan zal het er misschien fijner uitzien als hoe het er nu uit ziet ;)

mysecrets

Er is niks mis mee om je paard tijdens de training laag en rond te rijden, maar ik vind het nog al een verschil in 'laag' zijnde, kin borst hoogte of op knie hoogte. Ik pak ook stukjes lang en laag rijden mee met mijn 4 jarige, maar wat ik wil is dat ze haar achterhand blijft gebruiken, dus laat ondertreden, ik contact hou met de mond en dat als ik haar vraag om de neus er wat uit te hebben, ze dat doet. Veel schakelen, kruipt ze er achter, handen naar voren, been, reactie naar voren, dan doet ze haar neusje er wel uit.

Wat ik wel een beetje apart vind is dat je geen commentaar wilt, maar wel foto's plaatst, je zegt dat iedereen alleen negatief is, er worden ook complimentjes gegeven, maar doe vooral wat met de tips die je krijgt.

Magnummm

Flynn schreef:
WTF leer lezen ???

Ik heb vandaag 20 minuten gereden ( volg je t nog ? )
Om haar los te maken ( JA snap je t nog steeds ????)

En hoezo zit ik er niet/ wel vaak op ??
Waar heb ik dat gezegt ??

Ik train dr ong 5 x per week, ong 1 x springen, 2 x dressuurmatig en 2 x longe .. wat nou zwaar werk, dat moeten ze prima aankunnen.

Net zei je nog 7 keer per week les te krijgen?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:33

dynamiek schreef:
Idd volgens mij topicstarter ook last van der schouders hebben het paard hangt in de teugels, klopt dat TS?

huh ? ik weet van niks ? heb nergens last van :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:33

Citaat:
Ik heb op school zon 7 x per week les, en krijgt nu ik op stage ben ook regelmatig les.

Staat niet dat dat met dit paard is en ik zal niks zeggen over de hoeveelheid trainingen etc, paard is 6 jaar en er zijn genoeg paarden die op die leeftijd Z lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:34

Magnummm schreef:
Flynn schreef:
WTF leer lezen ???

Ik train dr ong 5 x per week, ong 1 x springen, 2 x dressuurmatig en 2 x longe .. wat nou zwaar werk, dat moeten ze prima aankunnen.

EN op stage ook nog eens les...

en ik gaf gewoon antwoord op jouw vraag of je kon zien hoe los jou teugels hangen..

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:34

Magnummm schreef:
Flynn schreef:
WTF leer lezen ???

Das op school, ben nu al 6 week op stage .. dan hebben we vakantie, en dan nog weer stage, november hoeft ze pas mee naar school .. beetje verkeerd beschreven, sorry :)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:35

Echt TS, je hebt een super leuk dier onder je kont, zit echt wat in, jullie kennen elkaar pas kort, maar dan juist is een wake-up call niet verkeerd. Je kan nu voor jezelf bedenken of je op deze manier door wilt rijden, of er idd echt wat aan wilt veranderen. Je kan het er toch met je instructeurs over hebben, als ze zo goed zijn, hebben ze ook hier voor een oplossing, ookal heb je je paard pas 2-3 weken. :)

Quir

Re: [OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:39

Nouja, miscommunicaties of niet. Waar maak je zorgen om bij een 6-jarig paard. Ik bedoel 80% van de sportpaarden lopen echt elke dag op die leeftijd hoor en dan ook zware trainingen. Nee de leeftijd maak ik me hier absoluut geen zorgen om, sowieso ziet het paard er niet uit alsof deze het niet aan kan.

Waar ik me wel zorgen om maak is de manier van trainen.

Bonita_Bon

Ts, wat wil je horen? serieus? Als je namelijk tips krijgt is het allemaal niet zo, kennen 'we' het paard niet, weten we er niks van, hebben al onze dressuurbokken last van hun rug (heel bijzondere conclusie overigens) en komt het erop neer dat je goed bezig bent en wij alleen zwaar gecensureerd onze mening mogen geven..?
Ik wilde namelijk ook typen dat dit er erg pijnlijk uitziet. en dat is het denk ik ook aangezien je aangeeft dat het paard als ze niet zo verschrikkelijk rond word gereden er als een plank bijloopt. dat is niet gezond hoor, echt niet. Ik zeg niet snel, zal ze ergens pijn hebben? maar nu zou ik het haast denken (overigens niets wat niet rijtechnisch opgelost kan worden hoor). Geef wat meer lengte en zorg dat je haar eerst in stap OP of voor de loodlijn kan krijgen. Je geeft zelf aan met de basis bezig te zijn en dat is inderdaad het belangrijkste wat er is! Vind de hoofd-hals houding dan ook een zeer belangrijk punt van de basis. Hou ook niet van herten of sterrenkijkers maar dit is het andere uiterste. begrenzen niet terugwerken, actief genoeg houden zodat je haar neusje met de hand weg kan duwen. Ik heb zelf nog nooit een paard gereden wat echt zo erg met de kin op de borst (letterlijk) gereden moet worden om los te worden, daar zijn andere manieren voor waarbij het wellicht iets meer geduld kost maar het resultaat voor zich spreekt.

Ik las hier nog een schitterende reactie van een ophoog gevallen penny "ik rij bij een bn-er" Are you plain serious?!

ps Ts en nog een aantal "typisch bokt'-gezeur is niet nodig. je bent zelf ook bokt, scheer niet iedereen over 1 kam. TS, de toon in je topic bepaal je grotendeels zelf, iets gas terug en probeer de dingen te lezen waar je wat aan hebt en kom van de kast!

double

Laurabyoux schreef:
Echt TS, je hebt een super leuk dier onder je kont, zit echt wat in, jullie kennen elkaar pas kort, maar dan juist is een wake-up call niet verkeerd. Je kan nu voor jezelf bedenken of je op deze manier door wilt rijden, of er idd echt wat aan wilt veranderen. Je kan het er toch met je instructeurs over hebben, als ze zo goed zijn, hebben ze ook hier voor een oplossing, ookal heb je je paard pas 2-3 weken. :)

Ik snap even niets van deze reacties... TS geeft aan tips te willen omdat haar paard te diep komt.. Ze heeft les, maar ze heeft het paard pas 2-3 weken.. Volgens mij heeft ze geen wake-up call nodig, maar lekker veel les en tijd met haar nieuwe paard!
Een paard wat je 2-3 weken hebt, heb je niet in 2 dagen precies waar je hem hebben wilt...

Al lijkt het of er hier veel bokkers meelopen die hun paard vanaf dag 1 op Z-niveau hebben

Wildgirl

Wat ik me wel afvraag....hoe zie je het voor je dat je door je paard zo diep te laten gaan losheid in de kaak en hals voor elkaar krijgt?

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:40

ik zie iets staan over een paard van 6 jaar en dat dan al Z kan lopen. Jonge paarden die Z lopen zijn met 10 jarige leeftijd meestal kapot gereden en worden verkocht onder de naam te druk met studie! ;), :n dan ben je verkeerd bezig, zoals de ts bezig is niet! ;) Paard is niet zo heel jong meer, paard is goed ingereden, paard is goed door gereden en TS kan prima rijden om te weten hoe ze er mee om moet gaan! ;). Dan gaat ze hem vanaf nu gewoon wat korter laag en diep instellen, en nogsteeds het is echt echt echt echt echhhhtt goed voor een paard om ze laag en rond te rijden echt niks mis mee, dit is heerlijke ontspanning! ;). Hoe rijden jullie los daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Kom maar op hoe rijden jullie de 1e 10 tot 15 minuten los?
Laatst bijgewerkt door Dressagegirl op 07-07-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:40

Dat losrijden is mijn manier. Als ik mn springzadel erop heb is t al meteen n heel ander beeld en is er vast minder commentaar, maar dat is mijn ding, ieder daarin zijn eigen mening, je moet doen wat voor jezelf werkt en waar je in gelooft en waar in je eigen ogen logica inzit. Niet alles alleen maar wijs laten maken door iedereen.

Dat ze daarna te diep loopt, klopt. Dr is niks mis met dr, en ik heb gewoon slechts licht contact op de mond. Dat ik op sommigen achterover hang is dat om t uit te zitten omdat ze behoorlijk kan vertrekken, ik zet daar de teugels niet strakker.

Dat jullie daar commentaar op willen geven, prima, geef dan ook tips hoe ik dat er volgends jullie uitrijdt, en niet gaan zeggen dat ik mn paarden mishandel oid.
Dus ik bedoel, commentaar mag, maar geef er dan ook tips bij !

We werken op school met blokken, 10 week school, 10 week stage etc.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:41

Wildgirl schreef:
Wat ik me wel afvraag....hoe zie je het voor je dat je door je paard zo diep te laten gaan losheid in de kaak en hals voor elkaar krijgt?

Ja inderdaad.

Maar ik heb even net alles gelezen, maar waarom kan je geen kritiek ontvangen TS ?
Je wilt toch juist tips en zo krijgen? Tips krijg je door commentaar zegmaar.
Als er iets fout gaat of iets niet zo goed doet, dan krijg je een tip. Maar oke.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:42

Nee hoor Double, maar je zal mij never nooit op een paard zien zitten die ooit zo loopt. Ook niet de eerste keer en ook niet de eerste weken. Dat vind ik de grootste onzin die er verteld kan worden.

Dat het paard in die tijd niet 100% voor elkaar is, is helemaal te begrijpen. Alleen een paard zo rijden. Nee sorry, dat is toch niet echt het doel van paardrijden.

Nou ik ken meer dan genoeg paarden die met 6 jaar Z lopen en deze zijn echt niet kapot hoor. :n
Dan heb je toch echt een verkeerde kijk op paarden, sport en ruiters. Tuurlijk zijn er rotte appels tussen die ene paard de knoei in rijden en eerlijk gezegd, zie ik dat hier ook gebeuren.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:43

double schreef:
Laurabyoux schreef:

Ik snap even niets van deze reacties... TS geeft aan tips te willen omdat haar paard te diep komt.. Ze heeft les, maar ze heeft het paard pas 2-3 weken.. Volgens mij heeft ze geen wake-up call nodig, maar lekker veel les en tijd met haar nieuwe paard!
Een paard wat je 2-3 weken hebt, heb je niet in 2 dagen precies waar je hem hebben wilt...

Al lijkt het of er hier veel bokkers meelopen die hun paard vanaf dag 1 op Z-niveau hebben

Nou ja ik neem aan als je les hebt, dat ze je daar mee kunnen helpen, doen ze dat niet, en krijgt ze al deze reactie's, lijkt het mij dat ze wel even wakker geschud wordt. Je hoeft mij niet te vertellen dat je 2-3 weken hebt, in 2 dagen precies goed hebt, hoor... Dat snap ik zelf ook wel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:44

Ik zou met deze rijfoto's niets een willen praten over niveau. Hier is de basis niet in orde, want het paard gaat niet ontspannen door de baan op deze manier.

TS, probeer eens (een paar keer) alleen met lánge teugels te rijden. Gewoon losgooien. Rij op je zit en evt. op je stem. Laat je paardje op eigen benen lopen. Als dat beter gaat, kun je langzaamaan je teugels aannemen, voor een paar minuutjes, daarna weer uitschuiven. Je paard mag met de neus over de grond als het ware. Als je merkt dat je paard op deze manier je hand goed gaat volgen, kun je langzaamaan werken naar oprichting, daar gaan vast enkele weken overheen. Zodra je paard achter de teugel kruipt zoals op deze foto's, ga je te ver en begin je opnieuw met láág rijden..

Je hebt een paard met potentie en zelf heb je ambitie, laat het niet verpesten door arrogantie ;)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:45

Hoe ik m daar zo laag krijg ?
Geen idee eigenlijk, kin op de borst is overigens ook niet mijn bedoeling ..
Mn gevoel zegt me wanneer ik n beetje moet spelen dat ze daar net iets losser wordt, en dat ze de rug wat omhoog brengt ( zeg ik t zo goed ? )

Mijn ervaring met jonge beesten is in mijn ogen toch best aardig, ben ( nog maar ) 18, en heb tot nu toe bijna lleen maar jonge paarden gereden, die nu op hoger niveau in dressuur en springsport lopen ... hoeveel paarden weet ik overigens niet, niet geteld ..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:46

Wil je een tip, prima!
Loslaten, desnoods aan de lange teugel, basiswerk oppakken, rechte stukken rijden, veel schakelen en schijnovergangen op je zit, van achter naar voren rijden, balkjes meenemen, nog even wachten met springen, niet achterwaarts, rustig wat zijgangen op de volte meepakken, sluiten en openen van de volte en heeeeeeeeeel rustig iets gaan vragen.
als je er 2 weken over doet om haar een beetje relaxt naar de grond te krijgen is dat kort zat.
op deze manier werk je blessures,verkeerde spieropbouw etc in de hand

Dressagegirl

Nee maar het is heel vaak zo! Paarden die met 6 jarige leeftijd al op hoog niveau lopen dus dan heb ik het over de Z2 en de ZZ-licht en hoger! dan gaat het fout, die paarden zijn nog niet goed ontwikkeld en kunnen het zware werk van appuyeren galop wissels etc, dat gaat gewoon als ze de leeftijd van 11/12 hebben gewoon fout! ;), paarden krijgen een aanmerking om het been of krijgen atrose. Het zelfde heb je als je met een 6 jarig paard al Z of hoger gaat springen! ;) dan ben je ook fout bezig, die paarden kunnen de kracht van de afzet en de neerkomst nog niet aan en gaan daardoor kapot! Krijgen atrose of nog erger, je kan er niks meer mee! ;) Dag geld Dag toekomst! ;)

ashley1

Ik weet niet of het al gezegt is, ik heb alleen de eerste pagina gelezen en toen proefde ik de sfeer al dus ik heb niet verder doorgelezen.
Maar je zegt dat je haar zelf zo rond en diep losrijd en op de foto's daarna vind je dat ze er teveel achter kruipt en dat je tips wilt hebben om haar verder met het neusje eruit te krijgen?

Klopt dat?

Ik zie eerlijk gezegt geen verschil tussen de foto's van het losrijden en de foto's waarvan je vind dat ze er teveel achter kruipt...volgens mij loopt ze qua hoofd/halshouding hetzelfde.

Ik zou haar liever ook wat meer met haar kin richting haar knieen zien als naar haar borst, dat kan ze nu wel, met de kin op de borst..maar probeer nu eens wat meer lengte in de hals te krijgen zonder dat ze gelijk omhoog komt, dus kijk of je ze ook je hand wil volgen als je haar meer ruimte geeft en ze echt vanuit de schoft de hals laat zakken en dan net achter de schoft/op de schoft, daar waar de voorkant van je zadel ligt, gaat rijzen en ze echt haar rug op gaat bollen.

Ik zie op de foto's dat je heel veel met je handen bij je buik/bovenbenen zit, als je wil dat je paard lengte krijgt vergeet dan niet ook je handen echt naar voren te steken, je wilt tenslotte het grootste deel van je paard VOOR je hebben ipv ACHTER je ;)
Doe dus ook (voor je gevoel overdreven veel) je handen naar voren toe als ze geneigt is om er makkelijk achter te kruipen maak je het haar nog makkelijker door je handen ook bij je buik/bovenbenen te houden.

Laat haar ook een keer extra stelling naar binnen nemen (zoals je misschien westernruiters wel eens hebt zien doen), goed om je binnenbeen heen, begeleid haar naar binnen met je binnenhand, alsof je aan touwtjes met katrolletjes werkt. En houd haar dan op je buitenteugel laag en rond, maar opletten dat je dan niet met haar kin op haar borst gaat lopen maar juist wat meer richting je knie/tenen. Doe dat ook op de andere kant, en ook op de volte linksom met rechterstelling en andersom. Zo rekt ze haar rugspieren ook goed op en kun je haar wat meer lengte in de hals laten krijgen, en echt lengte he...dus steek ter controle je handen ook weer eens naar voren en laat haar echt heeeeelemaal lang worden en dan laag, dat ze ook echt ff ontspant.

Zo rek je de rugspieren ook goed op waardoor ze goed loskomt zonder dat ze steeds in zo'n diepe krul hoeft te lopen.

Succes! +:)+
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 07-07-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Een paard dat te diep gaat mag je vooral niet nog meer gaan uit dagen. Laag losrijden? Super! Maar laat het ronde even voor wat het is, probeer eens voorwaarts neerwaarts los te rijden, worden ze ook fijn los van maar zonder dat ze achter de teugel kruipen. Wat jouw paard doet is achter je teugel kruipen, ze loopt dus eigenlijk te diep (achter de loodlijn) om je hulp te ontwijken en zo haar eigen gang te gaan. :) Jij wil graag contact dus je neemt je hand meer naar je toe en hoe meer jij je hand naar je toe neemt om contact te zoeken hoe meer zij achter de teugel gaat tot je uiteindelijk dit plaatje krijgt, paard met de kin op de borst en een ruiter die dat neusje er doodgraag uit wil maar niet meer goed weet hoe. :) Om te beginnen: dit cirkeltje doorbreken. Jij moet geen contact met haar mond zoeken, Zij moet contact met jóuw hand zoeken. Pas als ze op eigen benen kan lopen en je hand durft vertrouwen kan je verder. Hand los en naar voren, been er aan en rijden! Voorwaarts neerwaarts leren ze van zakken maar ook al loopt ze de eerste tijd niet fijn voor het plaatje, pas als ze jouw hand begint op te zoeken kan je écht correct gaan rijden. :) Laat haar maar even sterrenkijken, als ze je hand maar komt zoeken... Zo snel je merkt dat ze je hand zoekt kan je haar voorzichtig wat ronder gaan vragen vanuit die voorwaarts neerwaartse houding. Et voila, we hebben een paard dat laag en rond loopt én dat de ruiterhand genog vertrouwd om het contact op te zoeken. :)

De opleiding van jouw paard kan je zien als een bosweg. Soms neem je even de foute afslag en dan kom je vast te zitten achter hindernissen waar je niet langs kan. Dan moet je gewoon een paar pasjes terug naar die splitsing om de andere weg te nemen, en je zal zien dat je van daaruit in no time ineens een stuk verder zal zijn dan als je was blijven proberen om langs die hindernis te raken. Maar je moet wel eerst terug durven gaan van waar je komt. Dus wat ik je aan raad? Terug naar de basis, de absolute basis, even niets aan trekken van laag en rond en enkel concentreren op jouw paard dat jouw hand op zoekt ipv andersom.

Gaat ie te hard dan geef je een lichte ophouding of ga je zelf trager lichtrijden. Zorg dat je paard jóuw volgt en niet jij je paard. :) Ik heb nl het idee dat je je te veel aan je dier wil aanpassen terwijl het in dit geval misschien beter is om effe egoïstisch te zijn en te denken "en nu pas jij je maar aan aan mij". Dus even heeeel lui zijn, niet te veel willen en je paard naar je toe laten komen. :)

Met extra stelling enz zou ik net niet beginnen bij dit paard. Volgens mij krijg je dan enkel een paard dat over de schouder weg gaat lopen en daar heb je niets aan met een paard dat graag vast houd in de kaak. :)

Dit dier is trouwens zes, die kan echt wel een paar keer per week een half uurtje lopen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-07-10 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:47

Flynn schreef:
Dat losrijden is mijn manier. Als ik mn springzadel erop heb is t al meteen n heel ander beeld en is er vast minder commentaar, maar dat is mijn ding, ieder daarin zijn eigen mening, je moet doen wat voor jezelf werkt en waar je in gelooft en waar in je eigen ogen logica inzit. Niet alles alleen maar wijs laten maken door iedereen.

Dat ze daarna te diep loopt, klopt. Dr is niks mis met dr, en ik heb gewoon slechts licht contact op de mond. Dat ik op sommigen achterover hang is dat om t uit te zitten omdat ze behoorlijk kan vertrekken, ik zet daar de teugels niet strakker.

Dat jullie daar commentaar op willen geven, prima, geef dan ook tips hoe ik dat er volgends jullie uitrijdt, en niet gaan zeggen dat ik mn paarden mishandel oid.
Dus ik bedoel, commentaar mag, maar geef er dan ook tips bij !

We werken op school met blokken, 10 week school, 10 week stage etc.

Maar heb je ook die manier wel een kritisch bekeken? het feit dat je je paard nu niet losjes op de loodlijn kan rijden zegt toch ook wel wat? en dat is geen aanval dat is meer een constatering. Een paard wat OF heel diep en rond achter de teugel loopt OF als een hert erbij loopt is niet in orde. Ofwel heeft ze last van spieren ofwel van dr lijf maar in elk geval zou dat rijtechnisch opgelost moeten worden zoals ik in mijn vorige post opmerkte. (ik zei niks over DA's of osteopaten)

En niet iedereen valt aan, je krijgt ook hele goede tips, maar daar lees je overheen, veegt iedereen op 1 hoop en word heel erg boos om eigenlijk niks, ook spaans temperamentje (dat is nl mijn zwakke punt soms)?