Jury slimmer 'gebruiken'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:55

DDW1190 schreef:
ik hoor rond om me heen wel een paar keer dezelfde namen, zelf rijd ik nog niet zo vaak wedstrijden, maar als ik voor 50 euro een jurylid moet vragen zoek ik liever naar een andere lesgever, en heb ik er in mijn ogen wel meer aan dan een jurylid..

Ik roep maar een bedrag hoor, ik geloof dat de privélesgelden voor dressuurles wat lager liggen dan voor westernlessen ja.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:57

Het is en blijft inderdaad een jurysport. En als er een trend op je protocollen ontstaat wil natuurlijk niet zeggen dat een andere kijk daar altijd bij kan helpen. Vergeet niet dat je je soms moet neerleggen bij de zwakkere punten bij het paard. Een paard met een hele korte stap zal altijd lager scoren op een middenstap dan een paard met een ruime stap. Je kunt er wel op trainen maar het blijft zwak.

Mootje

Re: Jury slimmer 'gebruiken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:58

Sonja, Wat betaal jij ongeveer voor een westernles? Ik betaal 40 euro per uur bij mijn dressuur-instructeur, maar ik ken ze ook die het dubbele betalen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:00

het ligt eraan meestal 20 euro! maar als je naar de betere gaat dan betaal je al gauw 80 euro of meer, maar dan noem ik ook echt de betere!

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:00

Was vroeger al en zie het probleem nu nog. als ruiter moet je verhaal kunnen halen en als jury moet je uitleg geven over het verhaal waar je punten voor geeft. Maar ook hoe hun het inderdaad willen zien. Hoor soms dat er bij de punten zelf niet eens een uitleg gegeven word. Kan niet!
Rij geen wedstrijden meer maar toen ik het jaaaaaren terug deed was er een enkeling die na de proef de auto uitstapte en uitleg gaf en waar en hoe je kon verbeteren. Zo hoort het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:01

Bij mijn instructeur die aan huis komt betaal ik 50 euro per uur, bij de instructeur waar ik zelf naartoe moet (maar dan moet ik naar Noord-Duitsland dus heb ik andere kosten erbij) betaal ik geloof ik 35 euro voor 3 kwartier.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:02

ik vind ook dat er uitgelegd moet worden vooral in de lagere klasses zoals B en L wat je verkeerd doet!
zodat je kunt oefenen! maar anderzijds ik denk dat je als ruiter ook heel goed kunt voelen wat goed gaat en wat niet!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:04

Sonja schreef:
Bij mijn instructeur die aan huis komt betaal ik 50 euro per uur, bij de instructeur waar ik zelf naartoe moet (maar dan moet ik naar Noord-Duitsland dus heb ik andere kosten erbij) betaal ik geloof ik 35 euro voor 3 kwartier.

op het niveau waar ik op rijd vind ik 50 euro best veel, maar het gaat er denk ik om wat je zelf wilt!
en welke mate de lesgever je vooruit helpt!

i

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:05

Het wordt allemaal zo snel op ach het is een jurysport gegooit.. En dat je daardoor niet je punten rijdt. Dat is allemaal zo makkelijk.
Ik heb me ook opgegeven voor een wedstrijd waarbij je na je proef bij de jury wordt geroepen en je dan je proef gaat doornemen. Waarbij ze ook je verbeterpunten vertellen, ik vind dat echt goed dat ze dat doen. Ik denk dat daar mee animo voor zou zijn dan voor meteen een les van een bepaalde jury..
Zelf zou ik dat ook niet zo snel doen denk ik.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:05

Lielle schreef:
kleinvosje schreef:
In de jury-opleiding heb ik ook wel eens een verschil van 25 punten gehad met een medecursist. Het heeft echt te maken met de plaats waar je zit, en ook je voorkeur voor iets. Hoe streng ben je op de bordjes, of dat een volte 15 meter iets te groot wordt? Dus een verschil van 20 is te verklaren hoor.

wellicht wel te verklaren, maar niet goed te praten.

Ben ik niet helemaal met je eens. Je mag verschillen, wat de een een 6 vindt, vindt de ander misschien een 7. In de opleiding krijg je dat ook te horen. Pas als je 2 of meer punten afwijkt van de hoofdjury (dit is bij het examen) krijg je strafpunten. 30 x 1 punt verschil vergeleken met de hoofdjury zou dus heel goed kunnen.

Zo gaat het in de opleiding. Daarnaast ging het bij die 20 punten verschil, over twee verschillende proeven. Dan kun je niet zeggen dat het niet zou moeten mogen, zo'n groot verschil, want beide juryleden hebben niet dezelfde proef beoordeeld.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:08

S__L schreef:
Het wordt allemaal zo snel op ach het is een jurysport gegooit.. En dat je daardoor niet je punten rijdt. Dat is allemaal zo makkelijk.
Ik heb me ook opgegeven voor een wedstrijd waarbij je na je proef bij de jury wordt geroepen en je dan je proef gaat doornemen. Waarbij ze ook je verbeterpunten vertellen, ik vind dat echt goed dat ze dat doen. Ik denk dat daar mee animo voor zou zijn dan voor meteen een les van een bepaalde jury..

ik deel je mening hierin hoor, maar het gaat er toch wel om wat de jury vind! de een geeft voor een goede middendraf bijv. een 7 en de andere een 8!
en als je bijv. iets fout doet geeft de een misschien gelijk al een 2 en de andere maakt er een 5je van!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:09

DDW1190 schreef:
ik vind ook dat er uitgelegd moet worden vooral in de lagere klasses zoals B en L wat je verkeerd doet!
zodat je kunt oefenen! maar anderzijds ik denk dat je als ruiter ook heel goed kunt voelen wat goed gaat en wat niet!

Hier zijn de protocollen voor. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk op de protocollen laat zetten wat er goed of niet goed is, zeker bij de cijfers 4-7. Helaas doet niet iedere jury dat.

Afgelopen weekend heb ik pony's gejureerd, ik had een meisje in de ring die wat mij betreft beter thuis had kunnen blijven, en toen ben ik uitgestapt en heb wat dingetjes aan moeder uitgelegd. Ook bij een pony die gewoon echt geen gangen had, ben ik uitgestapt en heb ik tips gegeven om die gangen te verbeteren. Helaas is er tegenwoordig geen tijd meer om iedereen persoonlijk uitleg te geven, en kan je dat dus niet doen. Daarnaast is een jury een jury, en geen instructeur. Als de jury kort en bondig op het protocol zet wat er fout ging, moet een instructeur daar op in spelen en de ruiter helpen dat te verbeteren.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:11

Mes snijd dan ook aan twee kanten denk ik, dus zowel bij ruiter als bij jury. Aan beide kanten valt er echt wel wat te verbeteren!! Maar dat valt nou net niet mee!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:12

ja dat klopt, maar niet iedere jury laat er wat opzetten!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:12

kleinvosje schreef:
Zo gaat het in de opleiding. Daarnaast ging het bij die 20 punten verschil, over twee verschillende proeven. Dan kun je niet zeggen dat het niet zou moeten mogen, zo'n groot verschil, want beide juryleden hebben niet dezelfde proef beoordeeld.

Ik weet hoe het werkt in de opleiding, ik was ook jurylid. Maar het kan er bij mij nog steeds niet in dat dezelfde proef (want dat bedoelde ik iig) door 2 juryleden met 20 punten verschil beoordeeld wordt, door plaats van de jury, persoonlijke voorkeur of wat dan ook. Een proef voor 170 punten ziet er gewoon anders uit dan een voor 190 punten, en daar mag voorkeur voor op de bordjes of naast ipv op AC lijn zitten eigenlijk niets voor uitmaken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:17

Leuk bedacht :D maar er zijn hier in de buurt toch echt jury's waar ik geen les van zou willen. Al kreeg ik er 100,00 euro bij :+
En dat is niet arrogant oid bedoeld want ik heb nog kei veel te leren maar sommige jury's hiero :roll:
Vraag me wel eens af: zit er geen leeftijdslimiet / oogkeuring / pensioen aan het jureren???
En zoals al eerder is gezegd; ookal ben je jury wil dat niet automatisch zeggen dat je les kan geven...

Maar vind het persoonlijk wel jammer dat het eigenlijk niet meer mogelijk is om een jury te spreken na de uitslag. Ben soms erg benieuwd naar hun kijk maar dan is de vogel al gevlogen *D

Heb vorig jaar in Ermelo gereden met 5 jury's. Voor 1 onderdeel had ik: 9, 8, 8, 7 en 5 }:0 Dat kan...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:21

DDW1190 schreef:
S__L schreef:

ik deel je mening hierin hoor, maar het gaat er toch wel om wat de jury vind! de een geeft voor een goede middendraf bijv. een 7 en de andere een 8!
en als je bijv. iets fout doet geeft de een misschien gelijk al een 2 en de andere maakt er een 5je van!

Tuurlijk telt dat mee. Als je gewoon een nette proef rijdt kan geen jury om je heen. En het zijn vaak de kleine dingetjes waar je op afgerekend wordt.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:36

daarom train ik eigenlijk altijd bij instructeurs die óók jury zijn.
Die snappen wat ze willen zien in een proef en wat er met sommige dingen (commentaar) bedoeld wordt.

Ook nemen we regelmatig de proefdoor (oefenen) en ja, dan kijkt ze daar ook echt met haar "juryogen" naar en krijg ik dan ook het commentaar te horen wat ze anders op zou laten schrijven. Ze neemt zeker geen blad voor de mond hoor!
Dat past bij mij tot nu toe altijd erg goed.

Het komt natuurlijk altijd voor dat je mening een keer anders is dan die van de jury, over bijv. een middendraf e.d. Maarja, daarvoor rijden we dresuur. Kan je daar echt niet tegen of mee omgaan moetje maar gaan springen, is een balk een balk en een stop een stop.

ambre

Re: Jury slimmer 'gebruiken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:43

Om een instructeur te hebben die snapt wat ze willen zien in de ring hoef je echt geen jury te hebben hoor.
Iemand die veel met de sport bezig is en zelf actief rijdt en wedstrijden rijdt weet het ook echt wel.
Af en toe een clinic bij een jury is natuurlijk een goed plan,maar als je op wedstrijd steeds niet scoort en in je les te horen krijgt dat het goed is dan moet je toch echt gaan kijken naar andere instructie!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:47

kleinvosje schreef:
Volgens mij mag je de tweede proef gewoon starten, en niet HC.

Zulk commentaar zoals jij nu schrijft, is belachelijk. Wat je thuis of waar dan ook doet op training, mag niet meegenomen worden bij de beoordeling van de proef. Je moet beoordelen wat je op dat moment ziet, en niet wat er vorige week thuis op stal of waar dan ook gebeurd is. Is inderdaad niet objectie, en ook niet nejtes. Heb je er wat mee gedaan?

Absoluut belachelijk. :j Heb hem eerst even heel ongelovig aan zitten kijken, vervolgens nog geprobeerd iets uit het gesprek te halen maar heb het opgegeven, verder als die opmerking kwam ik toch niet. Het probleem met de betreffende jury is dat hij dit dus vaak doet... Ik sta gestald op een vrij grote pensionstal, en altijd als hij moet jureren ergens kan je er de donder op zeggen dat hij een keer langskomt 's avonds als de meesten aan het trainen zijn. Hele aparte manier van werken en alles behalve juist. Vandaar ook dat ik zeg dat ik bij hem gewoon niet meer start. Hij beoordeelt wat hij tijdens een training denkt te hebben gezien, of je in de proef nu de sterren van de hemel rijd bij wijze van, maakt niets meer uit. :n

Maar terug on-topic: Hoe denken jullie dan over oefenwedstrijden? Wij organiseren die nu 1x in de maand, opengesteld voor alle klasses. Dan vragen we juryleden die in ieder geval tot en met Z, maar nog liever tot en met GP mogen jureren en dan vragen we ook om wat uitgebreider commentaar. Ruiters mogen dan ook een klasse hoger of lager starten dan de klasse waarin zij uitkomen. We horen van de ruiters die geweest zijn hele positieve geluiden, want vaak krijg je ook echt heel leuk commentaar en zelfs wat leuke trainingstips mee waarmee je echt aan de slag kan. Voor een jury is het dan ook verser, omdat je meteen na de proef contact hebt met de ruiter.

Hoe denken jullie daar over?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:49

Maar dat commentaar na de proef wordt hiet nog wel vaak gedaan, althans ik zie het eigenlijk wel veel.

Ruiter A is klaar met proef, afgroeten stapt de ring uit en stapt met paard naar de auto. Even kort praatje met de jury, wat die vind evt. nog tips en daar kun je op in gaan en je kunt vragen stellen. Vaak vertellen ze even kort wat ze ervan vonden en wat ze opviel (iets wat heel slecht ging of juist heel goed ging bv.). In de tijd dat Ruiter A naar de auto stapt gaat Ruiter B de ring alvast in en heeft de gelegenheid om even te stappen / draven in de ring. Als jury dan klaar is met Ruiter A begint de proef van Ruiter B eigenlijk ook gelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:49

Superfijn initiatief!!!

Wat een ongelofelijke nitwit is die jury zeg, die spoort echt niet!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:50

DL_ schreef:
Maar terug on-topic: Hoe denken jullie dan over oefenwedstrijden? Wij organiseren die nu 1x in de maand, opengesteld voor alle klasses. Dan vragen we juryleden die in ieder geval tot en met Z, maar nog liever tot en met GP mogen jureren en dan vragen we ook om wat uitgebreider commentaar. Ruiters mogen dan ook een klasse hoger of lager starten dan de klasse waarin zij uitkomen. We horen van de ruiters die geweest zijn hele positieve geluiden, want vaak krijg je ook echt heel leuk commentaar en zelfs wat leuke trainingstips mee waarmee je echt aan de slag kan. Voor een jury is het dan ook verser, omdat je meteen na de proef contact hebt met de ruiter.

Hoe denken jullie daar over?

Klinkt erg goed! :)
Dan is er ook veel ruimte ervoor neem ik aan toch? Zou zeker wel meer georganiseerd mogen worden denk ik!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:51

Lessen bij een jury is wel wijs, maar... ik heb een tijd lang bij een jurylid gelest, en pas begonnen met wedstrijden rijden toen zij ons daar klaar voor vond.

Vervolgens heb ik wat proeven gereden, die niet zo lekker gingen, dat vond zij ook. Toen we een beetje met de zenuwen overweg konden werden de proeven ook beter. Op een gegeven moment was zij overtuigd van een winstpunt. en de jurerende jury beoordeelde mij toch vrij laag.

En daar loop je dan toch tegen aan. De ene jury of de andere.

Ik persoonlijk vind het makkelijkste als bij iedere onvoldoende ook kritiek komt te staan, zodat je daar in je lessen wat aan kan doen :j

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:52

_Marinke_ schreef:
Maar dat commentaar na de proef wordt hiet nog wel vaak gedaan, althans ik zie het eigenlijk wel veel.

Ruiter A is klaar met proef, afgroeten stapt de ring uit en stapt met paard naar de auto. Even kort praatje met de jury, wat die vind evt. nog tips en daar kun je op in gaan en je kunt vragen stellen. Vaak vertellen ze even kort wat ze ervan vonden en wat ze opviel (iets wat heel slecht ging of juist heel goed ging bv.). In de tijd dat Ruiter A naar de auto stapt gaat Ruiter B de ring alvast in en heeft de gelegenheid om even te stappen / draven in de ring. Als jury dan klaar is met Ruiter A begint de proef van Ruiter B eigenlijk ook gelijk..

Ik ken het wel, vroeger gebeurde hier dat ook meer, maar nu vrijwel nergens.. Maar het verschil is dan dat je in een oefenwedstrijd niet zo met een tijdsdruk zit. Er is per combinatie dan 10 minuten ingepland om even van gedachte te wisselen met de jury. Dus dan kan je ook wat meer erop in gaan als alleen de punten die goed gingen, en waar je op moet letten. Dan is er echt ruimte voor een vraag-antwoord gesprek.