extreem heet paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chilly

Re: extreem heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:05

Ik ben ook voor deze merrie wezen kijken volgens mij. Is dit een Osmium x Rubenstein merrie? Zo ja, ik heb er ook 2 keer op gereden en dus kunnen voelen!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 04:37

Chilly schreef:
Ik ben ook voor deze merrie wezen kijken volgens mij. Is dit een Osmium x Rubenstein merrie? Zo ja, ik heb er ook 2 keer op gereden en dus kunnen voelen!

wat was jouw ervaring dan?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 06:04

Zo te lezen heb je je handen vol aan deze dame. Zelf herken ik dit gedrag: mijn vriend doet dit in de bak. Buiten is hij wakker maar kan hij draven als de beste. In de bak is hij druk en niet geconcentreed en laat geen gelegenheid onbenut om mij duidelijk te maken dat ie het niks vind. Ga ik dan naar buiten is het een totaal ander paard. Mischien heb je een zeer getalenteerd paard maar voeld ze zich bij een andere "baan" (dicipline) meer op haar plek. Praktisch gezien kan je haar mischien van de krachtvoer halen. Zelf heb ik in het verleden veel baad bij een hartslag meter gehad. Je zoekt tijdens het rijden het punt op waar ze heet wordt en dan dus de adrenaline aanmaakt vervolgens probeer je daar doormiddel van stappen en evt. even afstappen onder te blijven. Ook wordt dan zichtbaar wat haar stressmomenten zijn. Zoals je zelf zegt weet je met al je ervaring ook niet meer wat je moet doen. Dan kun je altijd nog even gluren bij de buren: endurance en racepaarden zijn ook van die hete types. Mischien dat zij je kunnen helpen met je "probleem".

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 06:27

JJane schreef:
Zo te lezen heb je je handen vol aan deze dame. Zelf herken ik dit gedrag: mijn vriend doet dit in de bak. Buiten is hij wakker maar kan hij draven als de beste. In de bak is hij druk en niet geconcentreed en laat geen gelegenheid onbenut om mij duidelijk te maken dat ie het niks vind. Ga ik dan naar buiten is het een totaal ander paard. Mischien heb je een zeer getalenteerd paard maar voeld ze zich bij een andere "baan" (dicipline) meer op haar plek. Praktisch gezien kan je haar mischien van de krachtvoer halen. Zelf heb ik in het verleden veel baad bij een hartslag meter gehad. Je zoekt tijdens het rijden het punt op waar ze heet wordt en dan dus de adrenaline aanmaakt vervolgens probeer je daar doormiddel van stappen en evt. even afstappen onder te blijven. Ook wordt dan zichtbaar wat haar stressmomenten zijn. Zoals je zelf zegt weet je met al je ervaring ook niet meer wat je moet doen. Dan kun je altijd nog even gluren bij de buren: endurance en racepaarden zijn ook van die hete types. Mischien dat zij je kunnen helpen met je "probleem".

Van het krachtvoer lukt niet, ze moet biotine hebben voor haar hoeven, ze krijgt ong 3/4 schep speciale muesli waar niets in zit, dus eigenlijk is t al heel weinig...
Dat van een andere discipline heb ik ook al aan gedacht, vooral endurance lijkt me wel wat, alleen een klein probleempje.... je kunt hier heel slecht buitenrijden, teveel verkeer ( er zijn hier dus ook geen enduranceruiters in de buurt). ben al wel ff stiekum met haar de weg uit geweest (een klein eindje) en ze was toen idd wel rustig, maar ook omdat ze dit nog niet kende en daardoor een beetje op eieren liep...
Dat van die hartslagmeter is een goede tip, ik zal ff zien of ik ergens 1 kan lenen, of kopen natuurlijk.
Momenteel gaat t trouwens hartstikke goed (afkloppen ;) ) ik benader haar nou wat anders, niet als een heet paard die nergens naar wil luisteren (dat is ze natuurlijk nog wel :D ), maar meer een paard die niet goed aan de hulpen staat, t hyper gedoe negeer ik en ben verder alleen maar met de basishulpen bezig, ho is ho en gas is (normaal) gas en de bocht om is de bocht om. Deze duidelijkheid doet haar goed en ik wordt niet meer zo gefrustreerd ;) voorheen was ik meer bezig met het tempo onder controle te krijgen en haar te kalmeren, aan de echte basisdingen kwam ik niet toe. Nu doe ik dat gewoon en het stuiteren is spontaan weggegaan!!

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 06:31

gelukkig gaat het wat beter.dat helpt idd om gewoon te doen alsof je een "normaal" paard rijdt. en lekker voorwaarts!
mijn paard gaat nu ook veel beter.
mijn paard helpt het ook heel erg als ik vaker wat ga springen, dan kan ze zich lekker uitleven en je maakt het dan spannend voor haar.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 06:37

Misschien ben je toch niet de juiste combinatie met je paard. Heb je al eens een nationaal springruiter erop gezet? Gevorderde springruiters zijn vaak een stuk handiger met dit soort paarden. Springruiters maken niet zich niet druk als het paard heet is en doen gewoon hun ding. Wij dressuurruiters willen vaak teveel regelen op het paard. En ook al ben je met meerdere paarden Z geweest, sorry, dat zegt niet alles.
Mocht het inderdaad met een springruiter ook niet goed gaan dan is je paard gewoon ongeschikt voor de sport. Ik ken ook zo'n merrie die extreem druk is. Van alles geprobeert maar het paard heeft gewoon een afwijking, een soort ADHD.
Veel succes!!

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 06:37

ik heb een draver merie die 9 jaar op de baan heeft gelopen met rijden is ze super nerveus en heel heet mijn maseur raade massage met aroma therapie aan en dat werkte verder kreeg ik een homeopatisch middel van het merk puur ,nerveusiteit en ze werd er rustiger van je kan dit middel ook bestellen op http://www.paardendrogist.nl baat het niet schaat het niet!!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 06:47

FloortjeS schreef:
Misschien ben je toch niet de juiste combinatie met je paard. Heb je al eens een nationaal springruiter erop gezet? Gevorderde springruiters zijn vaak een stuk handiger met dit soort paarden. Springruiters maken niet zich niet druk als het paard heet is en doen gewoon hun ding. Wij dressuurruiters willen vaak teveel regelen op het paard. En ook al ben je met meerdere paarden Z geweest, sorry, dat zegt niet alles.
Mocht het inderdaad met een springruiter ook niet goed gaan dan is je paard gewoon ongeschikt voor de sport. Ik ken ook zo'n merrie die extreem druk is. Van alles geprobeert maar het paard heeft gewoon een afwijking, een soort ADHD.
Veel succes!!

misschien ben ik idd niet de juiste combi, maar dat vind ik nu nog te vroeg om te beoordelen. Met mijn vorige paard wist ik dat al bijna direkt en daar ben ik toch nog mee doorgereden tm de Z2, dat ga ik nu echt niet meer doen.
Ze is idd een tijdje naar een prof. nationale ruiter geweest, die is er keihard afgevallen en ik kon haar dus weer ophalen (ze kon een tijdje niet meer rijden). Ze durfde er nl niet haar stalruiter op te zetten en vond mij eigenlijk meer geschikt om t op te lossen (zij weet precies hoe mijn karakter tijdens t rijden is en wat mijn sterke en zwakke punten zijn). Ook is deze ruiter zeer ervaren met dit soort paarden, ze had er zelf ook 1 op stal staan en het had 2 jaar geduurd, maar nu had ze er een superpaard aan. Daar haal ik dan ook mijn hoop vandaan....
Als mijn ervaring alles zou zeggen, dan had ik hier niet om hulp gevraagd ;)
Ik heb idd nog een springruiter achter de hand, hij ziet mij ook regelmatig rijden en weet dus ook hoe het paard is, maar het gaat op het moment goed en hij heeft momenteel ook geen plek.... Maar ik zie hem als een laatste redmiddel...

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 06:52

en ook mijn merrie is precies zo!!! Heb ff wat tips gelezen en ga er mee aan de slag! Ook ik ben meer bezig met tempo controle dan met de basis, dus ik ga vanaf vandaag puur basis werk doen weeer! Wel is mijn merrie nu aan de equi nervo om het was rustiger in haar hoofd te krijgen en het lijkt iets te werken!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 06:54

TolineS schreef:
en ook mijn merrie is precies zo!!! Heb ff wat tips gelezen en ga er mee aan de slag! Ook ik ben meer bezig met tempo controle dan met de basis, dus ik ga vanaf vandaag puur basis werk doen weeer! Wel is mijn merrie nu aan de equi nervo om het was rustiger in haar hoofd te krijgen en het lijkt iets te werken!

Dat helpt bij mij dus wel goed!
equi nervo heb ik ook geprobeerd, ik gebruik nu magic 'en nog wat', of dat beter helpt ben ik nog niet helemaal uit....

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 06:54

kaatjemuts schreef:
Van het krachtvoer lukt niet, ze moet biotine hebben voor haar hoeven, ze krijgt ong 3/4 schep speciale muesli waar niets in zit, dus eigenlijk is t al heel weinig...

3/4 schep vind ik niet weinig hoor! :n
Een paar handjes is al meer dan genoeg, goed ruwvoer is veel belangrijker. (ik heb Subli Zonder)
Maar fijn dat beter gaat, je zou ook tijdens de oefeningen de hals kunnen laten strekken (echt tot op de grond) daar gaat de adrenaline ook van naar beneden. (is te vergelijken met de graashouding)
Kun je tijdens alle gangen wel doen.
Doe ik bij die van mij ook en dat werkt ook goed voor de ontspanning.
Wat ik bij die van mij merk is wanneer ze bepaalde oefeningen moeilijk vindt of mij niet begrijpt dat ze dan juist heel heet en gespannen wordt.
Gister heb ik bijvoorbeeld heerlijk gereden en ze was goed aan de hulpen en dacht echt met me mee, maar die momenten zijn jammer genoeg heel schaars.
Je moet het bij haar echt in baby stapjes doen en wanneer ik dat doe dan doet ze het een volgende keer vaak gewoon braaf, maar die ontspanning erin houden is zo belangrijk en zo moeilijk wanneer zij het weer op haar heupen heeft.
Af en toe denk ik echt dat ze paranormaal begaafd is en dingen hoort en ziet die ik niet ontdekken kan. :=
Of spiegelt ze mij gigantisch. O:)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 07:02

Miska schreef:
kaatjemuts schreef:

3/4 schep vind ik niet weinig hoor! :n
Een paar handjes is al meer dan genoeg, goed ruwvoer is veel belangrijker. (ik heb Subli Zonder)
Maar fijn dat beter gaat, je zou ook tijdens de oefeningen de hals kunnen laten strekken (echt tot op de grond) daar gaat de adrenaline ook van naar beneden. (is te vergelijken met de graashouding)
Kun je tijdens alle gangen wel doen.
Doe ik bij die van mij ook en dat werkt ook goed voor de ontspanning.
Wat ik bij die van mij merk is wanneer ze bepaalde oefeningen moeilijk vindt of mij niet begrijpt dat ze dan juist heel heet en gespannen wordt.
Gister heb ik bijvoorbeeld heerlijk gereden en ze was goed aan de hulpen en dacht echt met me mee, maar die momenten zijn jammer genoeg heel schaars.
Je moet het bij haar echt in baby stapjes doen en wanneer ik dat doe dan doet ze het een volgende keer vaak gewoon braaf, maar die ontspanning erin houden is zo belangrijk en zo moeilijk wanneer zij het weer op haar heupen heeft.
Af en toe denk ik echt dat ze paranormaal begaafd is en dingen hoort en ziet die ik niet ontdekken kan. :=
Of spiegelt ze mij gigantisch. O:)

dit heb ik idd ook, ik ga altijd ff stilstaan en dan goed uitademen, als ik zelf gespannen raak, anders gaan we gezellig dubbelop stuiteren ;)
Het is wel 3/4 schep verdeeld over 2 voerbeurten (ook subli zonder, geweldig spul), minder kan echt niet, anders zit ze alleen poeders te eten.
Het halsstrekken gebruik ik daar idd ook voor. Bovendien rij ik elk paard zo, beginnen, tussendoor veel en eindigen met halsstrekken, dat vind ik echt een stukje basis wat bij elk paard, van net onder het zadel t/m gp, er goed in moet zitten... helemaal bij friese paarden en die rij ik veel...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:16

Oke! +:)+

Ja, Subli zonder is echt heel fijn voer. :j
Wat voor poeders geef je nog meer dan?
En doe je er ook een scheutje olie oid over, zodat ze het de bak niet uitblaast?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 07:22

Miska schreef:
Oke! +:)+

Ja, Subli zonder is echt heel fijn voer. :j
Wat voor poeders geef je nog meer dan?
En doe je er ook een scheutje olie oid over, zodat ze het de bak niet uitblaast?

biotine, magic 'en nog wat' (weet de naam ff niet) en een mengsel van knoflook/ zeewier/ foenegriek en idd een scheutje olie, anders wordt t zo'n mistig voerbakje ;) . het knoflookmengsel geef ik omdat iemand (die datzelfde mengsel nog over had, slimmmm :D ;) ), zei dat ze daar wat dikker van werden. maar, ach ja, t is in elk geval goed tegen de muggen...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:27

Oke goed bezig! :D
Dat knof, zeewier en foenegriek voer ik ook.
Worden ze niet echt veel dikker van, maar zowiezo goed voor de algehele weerstand.
En zeewier is ook nog eens goed voor de hoeven. :P
Waar is dat magic 'en nog wat' spul voor dan?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 07:29

Miska schreef:
Worden ze niet echt veel dikker van, maar zowiezo goed voor de algehele weerstand.

Afbeelding
wordt aanbevolen als beste rustigmaker, mijn instructrice gebruikt t ook en had er zeer goede ervaringen mee...

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:31

ik had ook een heet paard.
bij mij werkte het weleens om speciaal slobber te geven.
speciaal voor hete paarden :P
die ocht ik bij de super horse, voor 2 euro per zakje.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:35

kaatjemuts schreef:
Miska schreef:

http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 418-05.jpg
wordt aanbevolen als beste rustigmaker, mijn instructrice gebruikt t ook en had er zeer goede ervaringen mee...

Aha, dat ken ik dan verder niet.
Ik heb wel een tijdje rust compositum gebruikt van de Groene Os en dat werkt ook wel.
Alleen ik wil niet al te veel van die supplementen voeren.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 07:40

ik liever ook niet, maar op 1 of andere vage manier, loopt t altijd wel zo dat ik iets moet gebruiken. Ik heb een tijdje geen rustmakers gebruikt en ik weet niet echt of t verschil maakt. Maar ze moet zowiezo biotine hebben (slechte hoeven), dus dan is de stap naar een rustmaker ook kleiner... en dat mengsel heb ik gekregen en een gekregen paard mag je niet in de bek kijken toch?? :+ , zie je wel vaag... ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:47

Je kan de hartslagmeter huren bij goedhard endurance.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 06:28

dit heb ik idd ook, ik ga altijd ff stilstaan en dan goed uitademen, als ik zelf gespannen raak, anders gaan we gezellig dubbelop stuiteren ;)
Het is wel 3/4 schep verdeeld over 2 voerbeurten (ook subli zonder, geweldig spul), minder kan echt niet, anders zit ze alleen poeders te eten.
Het halsstrekken gebruik ik daar idd ook voor. Bovendien rij ik elk paard zo, beginnen, tussendoor veel en eindigen met halsstrekken, dat vind ik echt een stukje basis wat bij elk paard, van net onder het zadel t/m gp, er goed in moet zitten... helemaal bij friese paarden en die rij ik veel...[/quote]

ik zet vaker hard de muziek aan in de bak, als ik voel dat ik ga spannen probeer ik gewoon naar de muziek e luisteren, dan ben ik afgeleid en is de spanning weer weg

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:47

Ik heb 2 keer op haar gereden volgens mij. Ik heb toen prima op haar gereden maar ze kon inderdaad niet echt stilstaan, en ging meteen draven. Wat me wel opviel was dat ze ontzettend onrustig was toen de andere paarden in het land stonden en ze los in de bak liep. Echt gefixeerd op de groep andere paarden! Verder een schitterende merrie om te zien! Ik was meteen verliefd, ik heb alleen het verhoogde risico niet genomen. Ik ben blij toe, want ik ben rijtechnisch niet zover onderbouwd dat ik dit probleem de kop in kan drukken, jij hebt dat veel meer lees ik wel.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 08:50

Chilly schreef:
Ik heb 2 keer op haar gereden volgens mij. Ik heb toen prima op haar gereden maar ze kon inderdaad niet echt stilstaan, en ging meteen draven. Wat me wel opviel was dat ze ontzettend onrustig was toen de andere paarden in het land stonden en ze los in de bak liep. Echt gefixeerd op de groep andere paarden! Verder een schitterende merrie om te zien! Ik was meteen verliefd, ik heb alleen het verhoogde risico niet genomen. Ik ben blij toe, want ik ben rijtechnisch niet zover onderbouwd dat ik dit probleem de kop in kan drukken, jij hebt dat veel meer lees ik wel.

Was jij degene die haar heeft laten keuren? Stappen en stilstaan doet ze nu wel, gelukkig....
Ik heb het risico niet zomaar genomen hoor, heb de helft van het gevraagde bedrag betaald ;) Voor zo'n risico (bemerking + karakter) wou ik niet zoveel betalen, dus kwamen we een veel lager bedrag overeen, heb zo nu en dan mijn slimme momenten ;) :D ...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:07

Hihihihi....! :=
Heb je ook een foto van haar, ben nu wel benieuwd hoe ze eruit ziet of welke is het in je profiel? :P (sommige foto's doen het namelijk niet)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 09:12

Afbeelding
Afbeelding

nog foto's van de vorige eigenaar, ben niet zo'n fotograaf :o