Paard steigert op buiten rit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:05

Hihi, wat klinkt dit me bekend :o
Op een dag belde mijn bijriijder op dat mijn paard alleen maar ophoog kwam, dit is echt niks voor mijn paard dus ik er meteen naar toe, ik erop en inderdaad paar steeds stijgeren, Ik het zadel nog een gechecked, maar niks mis mee. De staleigenaar vertelde me dat ze in de nieuwe wei stond en waarschijnlijk te veel gegeten had en dus buikpijn zou hebben, dus hebben we haar een paar dagen met rust gelaten.
De volgende keer in de bak rijden en niks aan de had. De keer erop dacht ik laat ik eens even een buitenritje maken en ja hoor ze wilde het erf niet af en begon te stijgeren, maar toen dacht ik er is niks aan de hand, dus ik zweep erbij paar tikken gegeven en toen liep ze door. De keren erop hoefde ik haar alleen maar boos aan te spreken en dan liep ze weer door.
Mijn mijn merrie was het dus echt uitproberen. Mijn bijrijder is erg onzeker en wat bangig, die rijd er nu niet meer op (durf niet meer).
Maar het is het een lief paard en doet normaal nooit zoiets (mijn dochter van 9 rijdt erop).
Mijn paardje is net 5 dus toch wel puperen en uitproberen denk ik.
Je knt er iemand anders op zetten die haar aanpakt, maar dan heb je kans zodra jij erop klimt ze het weer doet.
Doet ze het alleen bij buitenrijden? Misschien is het wat om een paar keer met haar te wandelen ipv erop te zitten.
Veel succes ermee!
Groetjes, Risje

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:12

Rustig blijven...Je paard kan ook een keer geen zin hebben. Als je boos wordt als ze steigert ja...Dan wordt het erger en erger en erger. Mijn ezelruin steigerde ook. Ik dacht o hij steigert weer..Wachtte tot hij aan de grond was en we gingen weer verder. Dit heeft heel goed geholpen. Alles belonen wat hij goed doet. Als hij een stuk liep zonder te steigeren heeeeel erg veel belonen...Misschien denkt ze dat er iets eng is...Is er iets gebeurt wat jij niet weet?

blue_sky

Re: Paard steigert op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:21

Als ze je aan de hand achter zich aan sleurt is er volgens mij toch ook een beetje sprake van een gezagsprobleem. Verdiep je eens een beetje in NH methoden en zorg dat ze je aan de hand in elk geval niet meer voorbij kan steken. Doet ze het toch draai je onmiddelijk om en loopt de andere kant op.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:27

Ze doet het alleen met buitenrijden. Maar in de bak heeft ze heel af toe ook haar momenten.

Ik heb haar laatst eens samen met een stal genoot gelongeerd. We zagen dat ze eigenlijk weinig beweegt in haar lichaam. haar hoofd blijft de hele tijd op zelfde hoogte, weinig ontspanning.
Pas als ik erop ga zitten (deed toen even zonder zadel maar met zadel doet ze dat ook) begint ze te ontspannen en laat ze haar hoofd zakken.
Er zit dus waarschijnlijk meer mis in haar lichaam,
ik heb eventueel wel filmpjes als daar belangstelling voor is.
Terwijl het de laatste tijd met rijden echt super gaat. mensen stonden er van te kijken wat ik met haar voor elkaar krijg. Stal eigenaresse was aan komen rijden en stil gaan staan op de oprit om te kijken wie dat paard was in haar bak............. zo heeft zij in haar hele leven (ze is nu 9 ) nog nooit gelopen. Wat dat betreft hebben wij elkaar gevonden, haha!
Ja dat waren wij. Moest ze toch even goed kijken!

Het rare is dat ik haar heb aangepakt, iedere keer weer....... en ben niet bang en niet onzeker.
meerdere mensen stonden te kijken hoe ver ze door ging.
Ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat. Ook wat hij uit haar krijgt :)

Blue: die methode heb ik ook geleerd met de honden training (haha!)
zal het toepassen!!

Nanette:
Het is niet alleen steigeren, het is ook omdraaien. Het gaat van kwaad tot erger, ook als ik niks doe. Prijs haar helemaal de hemel in als ze iets goed doet.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:24

Vanavond heb ik eerst een kwartiertje gereden, daarna is hij erop gegaan en heeft hij haar gereden.

Spontaan naar buiten gegaan samen met ander meisje en paard.
We kwamen gewoon het erf af zoals altijd. Precies op het punt waar het bij mij gebeurt zag ik haar al kijken...... en ja hoor, ze draait zich om.
Hij met zijn sterke kuiten erin, weer omgedraaid en verder gereden.
ze heeft het 3x geprobeerd, daarna was het over.
Zelfs toen we thuis waren en nog een keer het erf af gingen heeft ze niks gedaan!!

Hij is gewoon sterker in zijn kuiten dan mij :D
Ik heb nu gezien dat ik precies hetzelfde doe, alleen dat ik niet zulke sterke kuiten heb.
Gelukkig wil hij mij vaker gaan helpen. Zondag gaan we weer, maar dan ga ik erop.

Heb nu gezien dat ze het wel kan!!!!!!!!!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:48

en anders eens naast de fiets meenemen, je zegt dat ze te hard loopt als je ernaast loopt... ik neem die van mij gewoon naast de fiets mee.. en dat is echt geen nuchtere! maar ze vind het heerlijk... een beetje tempo erin! ik ga er zelfs mee het bos in...
je moet het natuurlijk wel vertrouwen!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:49

Fiets, helaas.. daar is ze te lomp voor ;) en zwabberig.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:50

he jammer... ik merk dat die van mij dat wel erg fijn vind... in een lekkere draf, uitwaaien... ook goed voor mij haha... ga zo een uur fietsen met haar... alle oude boertjes hier in de buurt... HEE MEISKE GE MOT ER WEL OP GOAN ZITTUH!!! haha

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:03

hahahhaa.
ja heerlijk, leuk als je een fijn paardje hebt. maar met die van mij gaat dat niet........... zonder gevaar voor eigen leven :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:05

bij mij is het helaas ook niet altijd leuk geweest... maar de laatste tijd gaat het steeds beter... ik hoop dat je het opgelost krijgt, en weer heerlijk buiten kunt rijden!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:44

Goed nieuws :D
Vandaag samen met vriendin en haar paard weer gegaan. Dit keer naar instructrice thuis om te gaan springen. Telefoon bij de hand, zodat ALS het niet lukte ik die man kon bellen en hij mij kon helpen.

Niks aan de hand :D
Ze was super braaf, wel een paar keer dreigen maar was ik haar voor. spoortjes er iets aan en naar rechts laten kijken.
1x heeeeel voorzichtig omgedraaid, ik boos.... je zag haar kijken van oliebol ik heb verloren |(

Hebben een hele leuke springles gehad. Paard vond helemaal geweldig :D en ging entausiast terug naar stal.

Laat die 4-daagse maar komen 8-)

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:35

Hetzelfde heb ik meegemaakt met mijn (jonge) paard.
Er is iets gebeurd waardoor het paard het vertrouwen is kwijtgeraakt.

Ik heb het net zo lang buiten geprobeerd totdat we op de weg zijn gevallen.

Daarna heb ik 3 maanden (erg lang helaas!) heel hard getraind in de bak, en kwam ik tot de conclusie dat ik toch wel wat dingen had laten verslonsen. Dit heb ik na hard trainen weer redelijk rechtgetrokken, en ja, we gaan weer naar buiten ! We zijn er nog niet, maar ze blijft tenminste bij me !

Hopelijk heb je hier wat aan..

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:35

Ik heb als even zo gelezen. En ik ben erg blij voor je:) Maar heb je nog steets dat probleem met de trailer of niet?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 13:18

Ja, de trailer lukt gewoon niet :) zijn ze in het verleden al een tijd mee bezig gegaan. Ze gaat erin en vliegt er meteen weer uit.

We zijn natuurlijk nog niet klaar met het buitenrit verhaal. maar ik weet nu wel wat ze het kan ! :) We komen er wel!