Hoeveel vragen voor beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole21

Re: Hoeveel vragen voor beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:08

Jaa idd we willen je alleen helpen.
Goede begeleiding is voor iedereen goed,
want het kan nog een keer verkeerd gaan.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:09

Als je 150 een goede prijs vind moet je dat doen :)
Maar ik zat zelf aan 250 te denken voor 6 weken ...

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 18:22

Ik snap dat jullie me willen helpen, maar denken jullie dat het leuk is als zo'n beetje half bokt zo reageerd. Ik kom met een vraag, en de meesten beginnen alleen over leeftijd etc.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:24

Ja oke misschien zouden sommigen niet zo moeten reageren,
daar ben ik het helemaal mee eens ;).
Maar ik zou gewoon goede begeleiding erbij halen :)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 18:31

Dat heus, maar, ik kan er niet tegen dat jullie me te min in schatten, niet dat ik de super prof ben maar, naja, anders reed ik nu ook niet op een springstal omdat ze me gespot hebben op talent en aanleg ;)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:34

Tsjaa dat kunnen wij natuurlijk niet zien..
Maar toen ik zag dat je het zelfde meisje was als van dat andere topic begon ik te twijfelen.
Je kunt vast goed rijden geloof ik ook wel,
maar of je er echt genoeg verstand van hebt..
Maarja daar ga ik niet over oordelen ;).
Misschien kun je (net als eerder is gezegd),
vragen of ze het geld in goede begeleiding willen stoppen?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 18:47

Ik denk niet dat ze dat willen doen, want het meisje die het wil is zelf 11, dan zou ze het beter zelf onder begeiding doen, maar omdat zij haar verzorgpony's tegenover mij heeft staan kon ze me altijd bezig zien zijn met de jonge paarden, zelf heb ik nu ook een jaarling hengst, die eerst erg schuw was, maar in een half jaar is hij omgetoverd naar het kleine lieve onschuldige neuspeuterende jochie(zie mijn onderschrift) en de winter heeft hij het erg slecht gehad( in de winter zag je zijn ribben door het vacht.) Hij is nu goed hersteld en een heel herlevende jaarling, naja wat ik wil zeggen, ik ken het wel een beetje dus met jonge paarden.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:11

Jawel, maar er zitten nog wel eens jonge paarden bij die veel moeilijker zijn.
En als je zegt: mijn paard tilt zijn benen niet op bij hindernis terwijl hij nog maar 4 weken onder het zadel is.. tja
Ik geloof best dat je er goed voor zorgt enzo maarja ik bemoei me er niet mee ;).
Als je 150 euro krijgt, kun je daarvan niet het lesgeld betalen?
En er zijn ook vast wel mensen hier op bokt die je graag willen helpen.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:13

Ik vind dat je met 150,- heel goed zit hoor! :)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 19:31

Cluni: dankje :D

xlovelove: kijk maar mijn profiel anders voor wat meer info ;)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:34

Wat bedoel je daarmee als ik vragen mag ?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 19:36

Uhmm voor foto's van mij met omgang met jonge pony's.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:40

Daar zeg ik ook niks over ;).
Maar kun je zelf geen les nemen dan van de 150 euro ?
Of vragen voor begeleiding ?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:13

_Marinke_ schreef:
Janedieene, ik zeg niet dat je van mij geen kans zou krijgen, juist wel! Maar ik zou je geen 150 euro gaan geven om een jong paardje te beleren. Ik ken je niet IRL, en weet niet hoe je rijd ik oordeel nu ook alleen maar over wat ik van je mee krijg zo in dit toppic. En zeg ook dat je juist van mij wel de kans zou krijgen om een paardje/pony van mij interijden, om te leren en ervaring op te doen, en zou je dan begeleiding er gratis en voor niets bij doen.

Ik begrijp dat je deze pony helemaal in je eentje gaat doen??

Sammy1, wat zit er allemaal in die prijs? Ook stalling en alles meer of puur en alleen het inrijden?

alleen het inrijden,
paard kan stap draf galop,en loopt lekker nagevelijk,doe alles heel rustig aan,
maar de eigenaren zijn er allemaal wel blij mee.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:26

Ik heb er verder geen oordeel over of je ervaren bent of dat je het wel of niet kan alleen ik zou er zelf geen geld voor vragen. Als je ergens geld voor vraagt komt er ook een verplichting dat het paard ook goed moet worden ingereden en wat als het minder gaat, als ze achteraf vinden dat het niet goed is gedaan...

Daarnaast zou ik gewoon eerst wat meer inverdiepen en begeleiding nemen gezien ik uit je vorige topic merk dat je op bepaalde terreinen toch nog niet zoveel ervaring hebt is het misschien handig om er nog iemand naar te laten kijken.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:53

Danitsja88 schreef:
Ik heb er verder geen oordeel over of je ervaren bent of dat je het wel of niet kan alleen ik zou er zelf geen geld voor vragen. Als je ergens geld voor vraagt komt er ook een verplichting dat het paard ook goed moet worden ingereden en wat als het minder gaat, als ze achteraf vinden dat het niet goed is gedaan...

Daarnaast zou ik gewoon eerst wat meer inverdiepen en begeleiding nemen gezien ik uit je vorige topic merk dat je op bepaalde terreinen toch nog niet zoveel ervaring hebt is het misschien handig om er nog iemand naar te laten kijken.

Precies wat ik bedoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:57

Janedieene schreef:
Cluni: dankje :D

xlovelove: kijk maar mijn profiel anders voor wat meer info ;)

Daar staat 1 rij foto op. En op die foto zie ik helaas niet wat ik graag zou willen zien. Bij iemand die een pony gaat beleren.
En ik denk dat je best leuk kunt rijden. Maar een paard in rijden is meer dan alleen leuk kunnen rijden. Zo zijn er mensen die Z gestart zijn. Maar geen paard kunnen beleren. En een paard beleren moet je ook leren. En dat leer je door goede begeleiding te nemen. En dat je veel talent heb maakt het alleen maar makkelijk. Maar iemand met veel talent kan niet zich zelf leren rijden of in dit geval beleren

Net als dat er veel goede ruiters zijn. Maar zij lang niet allemaal ook goed kunnen les geven. Want les geven moet je ook leren. Daar zijn ook speciale opleidingen voor. Dat is niet voor niets

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:23

gister werd er ook aan mij gevraagd of ik pony's beleer, eerste wat ik zei: zolang het geen onbetrouwbare r*tknol is.
En ik zou gewoon een vergoeding ook vragen hoor, onzin om het gratis te doen. Tijd = geld.
Ik ben 17 en heb me eigen pony's beleerd (mennen) + ingereden en op de rijvereniging zeggen ze altijd: jullie paarden zijn zo braaf :+ misschien wel een goed teken. Ik vind 150 voldoende hoor. Zou het er gewoon voor doen, leuk extraatje toch?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:27

Janedieene schreef:
Nou even voor de duidelijkheid, ik doe het heus niet voor het geld hoor, maar mijn moeder zei ook nog van:tja, je riskeert wel je leven door op een jong paard te gaan zitten, en dan heb ik ook wel zoiets van: zou jij voor 150 je leven riskeren?? En ik snap jullie prima hoor, vanwege mijn leeftijd, dat is ook wel zo, maar als ik 20 jaar was met de zelfde ervaring als die ik nu heb dan wordt er wel anders over gesproken, geloof me maar, het zijn maar getalletjes :P En in jullie ogen ben ik dan een pennymeisje, maar dat geeft niet, vanwege de leeftijd kan iedereen dat denken, ( gelukkig weet ik wel hoe het zit :o )

je hebt meer hersens dan menig mens in de wereld, goed verwoord!
Ik was ook 13 toen ik mijn pony ging inrijden hoor, en die pony daar kan ik een bom naast laten ontploffen ik heb er uren maar ook uren ingestoken en het is een pony die wil leren, een beest van goud doet alles voor me en is er in 6 jaar nog nooit vandoor gegaan ofzo, en ik was zo'n leuk penny meisje wat haar eigen gekochte ponytje die ze al 2,5 jaar had in ging rijden :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:31

HorseTopShop schreef:
Ik deed een hoop toen ik 13 jaar oud was. Crossen met de paarden, achterstevoren erop, hier en daar wedstrijden rijden, etc. Maar als ik er nu op terug kijk kan ik met 100% zekerheid zeggen dat ik toen nooit een paard in zou kunnen rijden. (Al dacht ik toen van wel :+ )
Ik vind € 150,- erg veel.
Hier betaal je € 200,- per week om je paard te laten beleren, maar dan weet je zeker dat het allemaal goed gebeurd en je een startklaar paard terug krijgt.

mensen denken vaak dat het zo leuk gebeurd, maar ik kan je vertellen, lang niet overal gebeurd het zo leuk :) Waar zo'n paard op stal staat. DIt meisje wil gerust de tijd nemen zo te zien, er zijn genoeg stallen waar een uit de weide getrokken pony in 2 weken wedstrijd klaar moet zijn, si dat nou zo kundig?
en hie rin de buurt een heel professioneel iemand hoor(ahum)... alleen baland die wel met bijna elk paard in de sloot omdat hij te snel langs de weg wil (mennen) en die man doet dit al heel veel jaar, geeft koetsiersbewijzen en de meeste slagen. Achja het is maar hoe je het wl zien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:33

ikzelf vraag ong 200 maar dat licht ook wat de mensen willen,

ben je verzekerd en de mensen mocht er iets gebeuren, dit is via WA verzekering.

en leeftijd wil niks zeggen vind ik, ligt aan je ervaring. sommige van 30 kunnen minder en denken dat ze het beter kunnen als iemand van 12.

ik overigens ook nooit naar het aantal weken, ik ging uit van het paard.
heb er een keer een half jaar over gedaan voordat er echt iemand anders op kon, maar ook een keer maar een week.

en qua bedragen vind ik ook niet dat je naar leeftijd moet kijken of je nu 12 bent of 20 of net wat dan ook, de gevaren zijn hetzelfde.

en nog 1 tip waar ga je ze inrijden in een bak of omheining etc, kijk en loop eerst alles na of er nergens bijv prikkeldraad zit of een uitsteeksel van een grote grove spijker etc,

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:37

ik heb altijd wel wat "hulp" gehad.
maar soms is een jonger iemand zelfs fijner, die zijn onbevangen en dat voelt een paard. Een ouder iemand heeft eerder stress. en breekt zn botten eerder :+
ik gun het de TS en een pony of paard is heus niet zomaar verpest, als ze eraf valt, ja voelt ze vanzelf dan. klinkt hard maar zo leer je het meeste!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:41

ik ben het eigenlijk wel met suikermeisje eens. Er zijn volwassenen genoeg die niks bakken van met paarden omgaan. Zelf durfde ik veel en veel meer toen ik 13 a 15 was mbt paarden. Ook het vallen was minder pijnlijk dan nu ik bijna 30 ben. Bovendien; breek je eens wat... big deal. Ga je in het gips naar school... breekt een volwassene iets; duurt 't heelproces langer, werk gaat niet door, huishouden schiet erbij in etc etc.

Ik denk niet dat mensen die een supersportpony willen het laten inrijden door jonge kennis; die gaan wel naar een pro. Als het voor een meisje van 11 is dat recreatief af en toe wat rondjes wil rijden is het toch ok. Niet iedereen wil een sportpaard he?

Prima dan toch? Goeie prijs ook. Volgens mij krijg je normaal op je 13e iets van 2,50 per uur werken dus dan kun je van een 13 jarige heel wat meer uren in je paard laten steken dan een 20-30 jarige. Bovendien hebben die het vaak veel te druk met vriendjes (-;

Dus TS veel plezier. Misschien weet je inderdaad nog niet zo veel als je misschien zelf denkt. Maar ik geloof wel je veel durft en dat je op deze manier heel veel kostbare ervaring opdoet. Over 15 jaar rij je half bokt eruit.

Maarre; probeer kritiek op te vatten als kritiek op gedrag of op wat je schrijft, niet op je persoon. Sommige mensen hebben nu eenmaal veel meer ervaring dan jij, dat geeft ook niet, velen zijn ouder en hebben simpelweg meer paarden mee kunnen maken. Als bijna iedereen van bokt hetzelfde zegt,vraag je dan af of er misschien niet toch een kern van waarheid in zit. Denk niet dat ze het zeggen om jou af te kraken want dat is echt niet de enige reden dat mensen iets zeggen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:47

@TS, zie mijn vorige post, daar staat niet dat jij het niet zal kunnen,
maar wel dat je heel voorzichtig moet zijn en hulp nodig zal hebben. (net zoals ouderen)

Hoe wil je anders de eerste keer gaan hangen?
Of misschien is paard al lastig bij alleen maar zadel erop leggen en aansingelen?

Ik heb een verzorgster gehad van 12 (zo oud was ze toen ze begon) leuke meid, geen wonder ruiter,
maar vriendelijk voor de paarden etc.
Echter als eigenaar blijf je dan altijd verantwoordelijk voor diegene die op je paard zit en er misschien af kan vallen.

Bovendien is paarden beleren zo simpel nog niet.
Sjol de pony in mijn profiel was een niet lastig, ging best makkelijk.
Is blijkbaar ook redelijk gelukt, aangezien die Z is geworden en ze is ook door mij beleerd voor voor de wagen.
Maar haar half broertje.. oei.... Daar kwam zelfs niemand op in het begin.
Die heeft heel wat zweetdruppels en beurse plekken gekost! Is overigens ook heel braaf geworden.
(en die paarden stonden bij dezelfde mensen en hadden nooit wat geks meegemaakt.)

Heb nu een nieuw zwart paard, was 2 maanden vorig jaar voorjaar bij beleer bedrijf geweest
en ook die stelt me wel eens voor 1 groot vraagteken...
Ben geen ster ruiter, maar onervaren dieren zijn toch best lastig.
Ik heb dus 1 x per week priveles en man, wat kan hij een tips geven,
waar je dan zelf door gebrek aan ervaring even niet aan denkt.
(heeft heel veel paarden ingereden, voor stallen)

Uiteraard moet je ergens beginnen, maar beginnen is makkelijker als jij het hulpje van een ervaren iemand bent.
Nu moet je het helemaal zelf doen.
En een fout is snel gemaakt en vaak lang zo snel niet hersteld.

Wees in ieder geval voorzichtig.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:13

Voorzichtig ben ik zeker ;) en ik denk dat ik voor jullie ook goed nieuws heb.
Sinds vandaag heb ik vakantie, en vanaf maandag ga ik weer 2 weken werken op een (pro) Springstal. Zoals ik al eerder genoemd had dat ik door hun was 'gespot'.
Dus nu weer 2 volle weken leren en ervaring opdoen, niet dat ik dan in 2 weken als anky terug kom ofzo :+ Maar jullie snappen me wel, en nog even over een vorige pony die ik ooit heb beleerd:
De dame was erg nerveus toen ze kwam en liet zich amper pakken, ze had maanden in een schuur gestaan met een klein stukje uitloop, de poep hing aan haar buikje en aan haar benen. Na haar te lokken in dagen die volgden werd ze telkens een beetje schoner, na ongeveer 2 maanden was ze helemaal schoon, ondertussen werd ze telkens aanhankelijker.
Nu is ze me zelf soms zo aanhankelijk dat het irritant wordt. In elk geval is ze helemaal veranderd, en rijden? Dat gaat nu harstikke gemakkelijk, in het weiland rijden we nu zelf zonder bit en zonder zadel..
Groetjes