Herman en mijn eerste keer op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:54

Janine1990 schreef:
tinkermina schreef:
waarom wil je geen cap op?.......mijn dochter reed ook maar 1 keer zonder cap..ff maar...haar verzorgpaard schrok, zij viel achterover en ze heeft wekenlang met een zware hersenschudding gelopen...nu na jaren heeft ze er nog last van...ben je gewoon eigenwijs/puber/dom...?...kan mss vaak goed gaan...maar hoeft maar 1 keer fout te gaan..... _-:( ..en cap staat ook beter... :))

Ken een erger verhaal, meisje ging even buitenritje maken, te paard... Paard schrikt, meisje valt, op slag dood...

OMG....wat erg....ik vond/vind die hersenschudding al zo erg....mn dochter wist niets meer, geheugenverlies...deed heel raar, en nog steeds als ze zich druk maakt , komt de erge hoofdpijn weer terug...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:57

tinkermina schreef:
OMG....wat erg....ik vond/vind die hersenschudding al zo erg....mn dochter wist niets meer, geheugenverlies...deed heel raar, en nog steeds als ze zich druk maakt , komt de erge hoofdpijn weer terug...

Jep er gebeuren erge dingen, maar je kan een mens niet dwingen een cap op te doen.
Erg naar voor je dochter, ze kan er helaas wel op rekenen dat dit haar hele leven blijft aanhouden, m'n zusje heeft vroeger meerdere hersenschuddingen gehad en heeft nog vaak hoofdpijn.

Anoniem

Re: Herman en mijn eerste keer op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:02

dat galop filmpje. volgens mij zit die overkruisd. dat zit niet zo lekker voor jezelf en voor het paard. ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:02

Op de tweede foto lijken je beugels wat kort, probeer ook geen klerenhanger uit te hangen met je tenen.. Probeer goed op je kont te blijven zitten en niet naar voren te hangen...

Als je paard zo schrikt, zou ik toch echt een cap opdoen...Maar das je eigen veranwoording...:)
Is het je eigen paard?

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:10

Janine1990 schreef:
tinkermina schreef:

Jep er gebeuren erge dingen, maar je kan een mens niet dwingen een cap op te doen.
Erg naar voor je dochter, ze kan er helaas wel op rekenen dat dit haar hele leven blijft aanhouden, m'n zusje heeft vroeger meerdere hersenschuddingen gehad en heeft nog vaak hoofdpijn.

ja klopt, mn dochter ook....maar ik denk dat het in dit geval gewoon eigenwijzigheid is...voor het kapsel hoef je een cap toch niet te laten eh?... :D :D
ook al is je paard 1000% bomproef, verkeersmak....het is en blijven vluchtdieren...gelukkig rijdt mn dochter nooit meer zonder cap...ze is nu na die val wijzer geworden.. -:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:19

tinkermina schreef:
ja klopt, mn dochter ook....maar ik denk dat het in dit geval gewoon eigenwijzigheid is...voor het kapsel hoef je een cap toch niet te laten eh?... :D :D
ook al is je paard 1000% bomproef, verkeersmak....het is en blijven vluchtdieren...gelukkig rijdt mn dochter nooit meer zonder cap...ze is nu na die val wijzer geworden.. -:)

Gelukkig maar, dan heeft ze in ieder geval duidelijk géén hersenbeschadiging opgelopen!

Mijn kapsel kan me vrij weinig schelen, en in het verleden heb ik ook wel eens zonder cap gereden. Maar wat is nu een uurtje een cap op? Ik zal er echter niemand dom om noemen, iedereen weet dat het een eigen risico is. Helaas komen ze vaak pas te laat er achter dat ze 'm toch beter wel hadden kunnen dragen...

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:36

Janine1990 schreef:
tinkermina schreef:

Gelukkig maar, dan heeft ze in ieder geval duidelijk géén hersenbeschadiging opgelopen!

Mijn kapsel kan me vrij weinig schelen, en in het verleden heb ik ook wel eens zonder cap gereden. Maar wat is nu een uurtje een cap op? Ik zal er echter niemand dom om noemen, iedereen weet dat het een eigen risico is. Helaas komen ze vaak pas te laat er achter dat ze 'm toch beter wel hadden kunnen dragen...

idd...ff douchen en je haar zit weer goed. 8-) ...tuurlijk is het een eigen risico...totdat er iets gebeurd met verwondingen en/of erger... dan zadel je wel een ander met de zorg ervoor op...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:51

Zo, jeutje wat een reacties opeens!

Dat mensen het dom vinden om geen cap te dragen, dat mag iedereen vinden hoor, maar ik draag er gewoon geen :) Het gaat mij niet om mijn kapsel of weet ik veel wat hier aangedragen wordt, ik draag er gewoon geen :)

Herman zit inderdaad in het filmpje overkruist, dat is al meerdere malen bevestigd in dit topic, lezen is een kunst ;)

Herman is niet mijn eigen paard, en ik heb wel af en toe les. Dat staat ook in mijn beginpost ;) Ook ben ik geen 2 jaar bezig, maar net een jaar, waarvan pas eigenlijk een half jaar intensief. En dat wil zeggen vooral reageren op mijn benen, op de teugels, een heel andere manier van bewegen dan voor de koets :)

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:56

Zo zeg... Mensen doe eens normaal!! Waarom moet er over hersenschuddingen etc gepraat worden?
Lijkt mij dat de TS weet wat ze doet. Ze is oud en wijs en volwassen zat.
En lijkt mij dat zij net zoals jij en ik ook ervaring heeft met hoe en wat.

Wat een dom gezever allemaal! Als zij zonder cap wilt rijden, so be it!
Als ze valt, is het dan jouw hoofd????? Ze heeft een moeder thuis zitten, niet op Bokt.
Kom op zeg.

En aangezien de TS maar 1x in de week haar vz paard ter beschikking heeft, hoeft het allemaal niet perfect te zijn. Dat kan ook gewoon niet.
Ze rijden geen wedstrijden ofzo!
En dat ze hier een topic aanmaakt, is ook voor tips. En wat ik lees, gaat ze er ook wat mee doen.

Dit is gewoon niet leuk voor niemand niet. Lees nu 2 pagina's met gezever. En telkens wordt alles weer herhaald.
En ja er zitten ook goede reactie's bij, waar de TS ook echt wat mee kan doen. Geef dan zulke reactie's, daar heeft ze veel meer aan.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:30

@ FZ_Lin : Ik heb reacties gegeven. Punten waar ze op moet letten, maar die geeft ze met de wind mee. :n Zonde van mijn tijd.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:13

Citaat:
Zo zeg... Mensen doe eens normaal!! Waarom moet er over hersenschuddingen etc gepraat worden?
Lijkt mij dat de TS weet wat ze doet. Ze is oud en wijs en volwassen zat.
En lijkt mij dat zij net zoals jij en ik ook ervaring heeft met hoe en wat.

Wat een dom gezever allemaal! Als zij zonder cap wilt rijden, so be it!
Als ze valt, is het dan jouw hoofd????? Ze heeft een moeder thuis zitten, niet op Bokt.

ho ho dit is geen gezever eh..kom nou zeg......
ik geef hier mijn mening en daar ben ik vrij in, TS geeft zelf aan dat ze zonder cap rijdt en hierop aangesproken kan worden , maar toch doet wat ze wil..dus dan kan ik haar advies /raad geven om wel met een cap te gaan rijden en een voorbeeld geven wat er zou kunnen gebeuren als je dat niet doet, en mss wordt een hersenschudding wel onderschat....SO BE IT.
En ik wil graag dat haar paardje nog lang van zn berijdster kan genieten, of het nu 1 keer per week of elke dag is...
En alleen een cap op doen met wedstrijden is wel een beetje kort door de bocht zeg.
Ik weet zeker dat de TS met het rijden meer ervaring heeft dan ik ooit zal hebben, daar ging het niet over toch?
Maar ik heb wel ervaring met iemand die 2 keer een hersenschudding heeft, en dat wil ik de TS besparen, wat zij ermee doet....SO BE IT..
Op bokt wordt hier wel gepraat over de veiligheid, gezondheid van onze viervoeters, maar de veiigheid voor onze ruiters is ook belangrijk , zoniet belangrijker...
en ja ik ben ook oud en wijs genoeg, maar kan en wil ook zeker nog dingen leren en aannemen van mensen
daar ben je nooit te oud voor toch? :P

En als iemand dit niet wil lezen, scroll je maar verder...

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:24

Oei-oei, wat een gekibbel hier? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: al het onderstaande is mijn bescheiden mening, je mag het ermee eens zijn, of het direct naar de prullenbak verwijzen, even goeie vrienden... ;)

eenitraM schreef:
Ik vind het jammer dat je echt voor alles een excuses hebt. _O- Voor alles!
Ik zou alles ook beargumenteerd hebben zoals TS heeft gedaan. Ik zie het eerlijk gezegd ook steeds precies anders. Ik lees bv bijna overal "meer druk". Ik wil juist geen druk, maar vriendelijk zijn in de hand, om zo een gevoeligheid te kweken/behouden in de mond. Ken je Nuno Oliveira? Met minimaal contact rijdt hij de mooiste oefeningen in een ontspannen maar verheven houding.
Citaat:
...Dit heeft geen meerwaarde. Ten eerste omdat het geen SB is, maar hij loopt met de kont gewoon naar binnen. Lui dus. En anders heet het trouwens travers...
Ik zie niet in waarom je een paard niet mag leren te wijken voor eenzijdige druk. Of dat nou de voorhand of de achterhand is, als ze snappen dat ze opzij moeten voor eenzijdige druk, en vooruit voor tweezijdige druk, dan kun je er op een gegeven moment alles mee. En dat het nu toevallig een oefening is die niet in boekjes staat beschreven... Ik heb nog nooit een paard gezien die kan lezen...
Citaat:
Die martingaal heeft ook geen effect want hij is te los.
Die martingaal hoeft echt niet korter, sterker nog; die mag niet eens korter, want als hij korter zou zijn beinvloedt hij bij een normale hoofdhouding de teugels. Nu laat hij de teugels bij een normale hoofdhouding ongemoeid, maar voorkomt het wel dat Herman (geweldige naam!) onbestuurbaar wordt door haar hoofd omhoog te gooien.
@eenitraM: Ik wil hier dus absoluut niet zeggen dat jouw manier niet goed is, alleen dat er ook ándere manieren zijn, welke TS (en ik trouwens) toevallig verkiest boven die van jou. Zullen we het maar gewoon eens zijn dat we het oneens zijn? :+

Janine1990 schreef:
AUW AUW AUW... Meid, wat doe je je paard aan...
Tja, dat er werk te doen is, mee eens, maar vanwaar de pijnkreten? TS doet haar paard niks aan, ik zie geen ongemakkelijk ogend paard. Ik zie een typische tuiger, met bijbehorend plat kruis en bijbehorende moeilijk erbij te rijden achterbenen. TS is in mijn bescheiden mening heel relaxt bezig op een verantwoorde manier dit paard naar een betere houding toe te rijden, en ik verwacht in een half jaar een heel ander beeld terug te zien in een eventueel dan te openen topic? Misschien... TS?
Ga zo door, je komt er wel! :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 17:03

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Eenitram, ik sla je adviezen niet in de wind, ik zie het alleen allemaal anders :) Jij hebt denk ik een heel andere manier dan rijden dan ik, en dat heb ik je geprobeert uit te leggen. Maar het is zeker niet zo dat ik je adviezen in de wind sla ;)

Discussies over wel of geen cap, iedereen mag zeggen en doen en laten wat hij of zij wilt. Ik vind het een beetje overdreven om hier dan onderling een discussie te voeren over het doodgaan van mensen en hersenschuddingen etc. Natuurlijk vreselijk naar, dat is een feit. Maar mijn moeder heeft ook nooit met cap gereden, en ik eigenlijk ook alleen als het moest. Als het verplicht is maak ik er ook geen probleem van, dan doe ik het gewoon. Maar als ik zelf rijd, ik weet niet, heb er geen behoefte aan, als je dat zo kan zeggen :)

Misschien, Anne Marie, misschien ;) Bedankt voor je reactie, leuk om inderdaad precies te lezen wat ik beoog :)
*alhoewel ik stiekem hoop dat ik dan bitloos rondhobbel, en dan geeft het dus een heel ander beeld :j *

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:15

Citaat:
Maar mijn moeder heeft ook nooit met cap gereden,

dat is zeker een goede reden....
-:)
wens je veel succes en geniet van je paardje.....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 06:16

Neenee, ik zeg niet dat dat een goede reden is hoor :) Ik zeg het gewoon als in: we hebben hier nooit eigenlijk met cap gereden. Het is zeker niet mijn excuus hoor ;)

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:26

Leuk paard, volgens mij doe je erg je best om goed met je paard bezig te zijn en heb je daar ook nog veel plezier in. Dat zijn de twee dingen waar het om gaat toch? Het is een hobby ;) ? Wat meer ontspanning zou nog wel fijn zijn, veel voltes (slangevoltes, achtjes enz.) en tempowisselingen, zodat ze wa losser wordt kan je misschien wel mee pakken als je maar 1 keer in de week rijdt. Daar heeft het paard met mennen ook profijt van.

Even wat anders: zie ik daar een boomloos zadel? Welke is dat? Bevalt het goed? ( ik ben me ook een beetje aan het orrienteren ;) )

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 21:35

Bedankt voor de tips, die voltes ed zal ik inderdaad nog meer gaan doen. Ik draai ze al veel, maar nog meer kan ok. Ze heeft overigens de nageeflijkheid in stap helemaal ontdekt! Ineens het goede knopje gevonden.

Is inderdaad een boomloos zadel, een barefoot cheyenne (?). Heb hem 2e hands van internet van iemand overgenomen incl. alles toen, en zou nooit meer anders willen. Wel tussendoor nog op een boomzadel op een paard van iemand anders gereden, maar iets anders voor mij nooit meer als ik mag kiezen :j
Ik zou bijna zeggen kom eens proberen, maar je woont aan de andere kant van Nederland :')

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:42

Zo de sfeer zit er hier lekker in :+

TS, over de galop, voelde je dat ter plekke ook? Probeer daar anders een keer goed op te letten. Als hij altijd zo galoppeert is het vrijwel onmogelijk om wat voor ontspanning te krijgen daarin :) Vraag iemand aan de zijkant eens mee te kijken (kan iedereen zijn die weet wat een goede galop is)

Je teugels hangen altijd slap. Dit geeft wel een relaxed beeld, maar heel erg weinig controle. Probeer altijd een licht contact te hebben, op zo'n manier dat je wel de teugels strak hebt staan, maar niet trekt, maar niet zo los dat ze kunnen hangen. Neem je teugels dus gerust een stuk korter.

Verder zag ik iemand zeggen dat je beugel te kort zijn? Ik denk juist eerder te lang. Als ik naar je filmpje van de draf kijk, op 8 sec. Daar sta je in de beugels, maar moet je wel op je tenen in de beugels gaan staan om uit het zadel te komen. Misschien 1 gaatje korter dat je ook iets stabieler zit (na een paar rondjes wennen natuurlijk)

Tja mensen, de schouderbuitenwaarts: is geen schouder wat dan ook omdat er geen verbinding is met de mond, en achter niet geactiveerd. Travers is misschien nog wel misplaatster.
Mijn advies is: geen schouderbuitenwaarts meer rijden, maar een beetje schoudervoor op de volte. Druk met je binnenbeen de kont eruit terwijl je je paard op twee teugels blijft rijden.
Verder, lekker een paar pasjes wijken. Niet meteen de hele bak willen oversteken, maar twee passen opzij, en weer rechtuit, twee passen opzij en weer rechtstellen.

Probeer echt op je teugelverbinding te letten, ik denk dat dat al een hoop scheelt (zeker gezien de tijd die je per week met hem hebt, is dat het eerste waar ik aan zou werken :) )

Het ziet er wel relaxed uit, en jullie passen leuk bij elkaar.
Succes!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 06:11

Dank voor de tips, daar kan ik wat mee!

Overkruist voel ik vaak wel, ben er nu ook heel bewust op aan het letten dat ze goed galopeert :)