Oei-oei, wat een gekibbel hier? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: al het onderstaande is mijn bescheiden mening, je mag het ermee eens zijn, of het direct naar de prullenbak verwijzen, even goeie vrienden... 
eenitraM schreef:Ik vind het jammer dat je echt voor alles een excuses hebt.

Voor alles!
Ik zou alles ook beargumenteerd hebben zoals TS heeft gedaan. Ik zie het eerlijk gezegd ook steeds precies anders. Ik lees bv bijna overal "meer druk". Ik wil juist geen druk, maar vriendelijk zijn in de hand, om zo een gevoeligheid te kweken/behouden in de mond. Ken je Nuno Oliveira? Met minimaal contact rijdt hij de mooiste oefeningen in een ontspannen maar verheven houding. Citaat:
...Dit heeft geen meerwaarde. Ten eerste omdat het geen SB is, maar hij loopt met de kont gewoon naar binnen. Lui dus. En anders heet het trouwens travers...
Ik zie niet in waarom je een paard niet mag leren te wijken voor eenzijdige druk. Of dat nou de voorhand of de achterhand is, als ze snappen dat ze opzij moeten voor eenzijdige druk, en vooruit voor tweezijdige druk, dan kun je er op een gegeven moment alles mee. En dat het nu toevallig een oefening is die niet in boekjes staat beschreven... Ik heb nog nooit een paard gezien die kan lezen... Citaat:
Die martingaal heeft ook geen effect want hij is te los.
Die martingaal hoeft echt niet korter, sterker nog; die mag niet eens korter, want als hij korter zou zijn beinvloedt hij bij een normale hoofdhouding de teugels. Nu laat hij de teugels bij een normale hoofdhouding ongemoeid, maar voorkomt het wel dat Herman (geweldige naam!) onbestuurbaar wordt door haar hoofd omhoog te gooien.
@eenitraM: Ik wil hier dus absoluut niet zeggen dat jouw manier niet goed is, alleen dat er ook ándere manieren zijn, welke TS (en ik trouwens) toevallig verkiest boven die van jou. Zullen we het maar gewoon eens zijn dat we het oneens zijn?
Janine1990 schreef:AUW AUW AUW... Meid, wat doe je je paard aan...
Tja, dat er werk te doen is, mee eens, maar vanwaar de pijnkreten? TS doet haar paard niks aan, ik zie geen ongemakkelijk ogend paard. Ik zie een typische tuiger, met bijbehorend plat kruis en bijbehorende moeilijk erbij te rijden achterbenen. TS is in mijn bescheiden mening heel relaxt bezig op een verantwoorde manier dit paard naar een betere houding toe te rijden, en ik verwacht in een half jaar een heel ander beeld terug te zien in een eventueel dan te openen topic? Misschien... TS?
Ga zo door, je komt er wel!